Gå til innhold

Misfornøyd med SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man faller IKKE utenfor sosialt ved å ikke gå på SFO. I så tilfelle er disse barna allerede utenfor sosialt. Mitt første barn tok vi ut av SFO, mitt andre barn startet ikke på SFO før i 2. klasse. Begge er populær og har mange venner. Nå i 2. klasse går det ene barnet på SFO. Eneste forskjellen vi merker er at hun er mye mer sliten. 

Anonymkode: 2fc71...012

Der er nok du og jeg uenige. Men uansett - i dette tilfellet var det de andre barna jeg tenkte på. Man gjør noe med barnegruppa  når man tar noen ut av gruppa og lager sin egen "SFO". 

Hvis det f.eks. er 30 barn i en gruppe og så blir 5 tatt ut for å starte egen gruppe. Det gjør noe med det sosiale og dynamikken blant de 30. Det var DET jeg tenkte på. Og det er en bieffekt jeg mener de voksne på ta ansvar for å vurdere. 

Anonymkode: 640e9...541

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gjorde det samme som dere tenker å gjøre og det fungerte utmerket. Vi var 4 familier som bodde i tomannsboliger i et sameie så både vi og barna gikk ut og inn hos hverandre fra før. Barna var veldig trygge på hverandre og kjente til husreglene hos alle. Etter hvert var de også alene hjemme enkelte dager. 

SFO var svært dårlig og utrygt tilbud, og det tok ikke mange ukene før vi tok han ut. Det var total kaos  de stakkars ungdommene som jobbet der hadde ikke kontroll. Gutten min var livredd hver dag. Ikke visste de hvor barna var da vi kom. Da vi hentet kunne det ta en halvtime før vi fant noen voksne. De sendte feil barn hjem, eller holdt feil barn igjen, daglig. Ved to tilfeller så jeg barn bli grovt mobbet (både psykisk og fysisk) der den ansatte (ungdom) bare sto og så på/latet som han ikke så. Barnet mitt kom en gang hjem med bitemerker på hele ryggen... De voksne visste ingen ting om det... En gang ble han låst inne i et klasserom. Han hadde sittet der i 2 timer før det ble oppdaget... 1. klasse ble ikke skjermet fra 4.klassingene osv.  En gang da jeg hentet satt et barn oppe på taket sånn ca 10 m over bakken... Etter gjentatte beskjeder uten at noe skjedde tok flere av oss, barna ut på dagen. Jeg vet mange også var alene hjemme, selv om det ikke er helt heldig, allerede fra starten av 1. klasse. 

Jeg merket STOR forskjell på barnet mitt etter at  han ble tatt ut av SFO. Etter sfo var han kjempesliten. Det å være hjemme med barna i gaten er noe helt annet og kan ikke sammenlignes. 

Nå har vi flyttet og SFO her er helt ok. Men hadde jeg kunnet velge ville jeg heller hatt barna hjemme. De liker seg på SFO, men de er helt dau når de kommer hjem. Støynivået er høyt og selv om de får gjøre stort sett som de vil, så har de ikke muligheten til å stikke hjem/trekke seg tilbake når de trenger det.

Huff, det høres jo helt forferdelig ut! Det er heldigvis ikke så ille her, men nok til at ungene ikke trives og vi voksne ikke er fornøyde. 

Det kan selvsagt bli en utfordring mtp ferier og planleggingsdager, men alle disse vet man jo om i god tid, og vi må jo sette opp en årsplan hvor den som har 'vakt' har ansvar for å sørge for at andre kan steppe inn ved behov. Får man ikke byttet, kan man faktisk ikke dra på ferie. 

Det jeg ser som kan bli en utfordring er fredagene. Det å være bundet til andres barn hver fredag til kl 15.30 kan bli et irritasjonsmoment om man vil reise osv. Så den får vi kanskje fordele mellom oss. En fredag i mnd er jo innafor. 

Når det gjelder det sosiale de ev går glipp av ved å ikke være sammen med de andre på SFO er jeg ikke bekymret for. De er på skolen mange timer pr dag og så lenge de får leke med vennene sine om ettermiddagen får de dekket det sosiale. Noen ganger kan det være godt med mindre grupper også. 

Hi

Anonymkode: cb9bd...483

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hmmm veldig trist å lese at barna kjeder seg på SFO. Har dere først prøvd å kreve fra SFO? Sfo er selvfinnansiert så det er faktisk dere som bestemmer veldig mye. Ta opp med FAU og krev planer og aktiviteter. 

På min Sfo  har vi følgene aktiviteter. 

Gymsal

Tur

Baking

Lek i vann ( basseng)

Hobby

Fri lek ( spill, tegning, lek) 

Biblotek

Dette er voksenstyre aktiviteter.

Anonymkode: 8d6e9...1b6

Det var feil å bruke uttrykket kjeder seg. 

Problemet er at det er uorganisert, urolig, uoversiktlig og ustabilt. Dette har vært forsøkt gjort noe med i åresvis uten hell. Det er stor gjennomtrekk av personalet og ungene er ganske utslitt når de kommer hjem. Det er lite organiserte aktiviteter og de er aldri på tur. 

Hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der er nok du og jeg uenige. Men uansett - i dette tilfellet var det de andre barna jeg tenkte på. Man gjør noe med barnegruppa  når man tar noen ut av gruppa og lager sin egen "SFO". 

Hvis det f.eks. er 30 barn i en gruppe og så blir 5 tatt ut for å starte egen gruppe. Det gjør noe med det sosiale og dynamikken blant de 30. Det var DET jeg tenkte på. Og det er en bieffekt jeg mener de voksne på ta ansvar for å vurdere. 

Anonymkode: 640e9...541

Det blir jo ikke som å "starte sin egen SFO". Det blir 5 færre barn på SFO som heller leker hjemme i gata.Sannsynligvis vil det ikke påvirke gruppen, hverken den ene eller andre, i særlig stor grad. Det avhenger selvsagt litt av skolena/SFO størrelse. Man kan heller ikke sammenligne SFO med f.eks en klasse eller en avd. i en barnehage. Det blir en helt annen type samhold. På SFO er det ingen kjernetid. Noen er der en halvtime, mens andre er der 4 timer. Noen er der kun ettermiddag, noen kun morgen. Noen er der to dager i uka, noen hver dag. 

Jeg synes det at "det gjør noe med det sosiale dynamikken" blir et dårlig argument i HI's problemstilling. 

Skrevet

Hva med sommerferien? De fleste SFO er kun stengt i juli og skolen er ferdig rundt den 20juni og starter opp igjen i midten av august. Da må jo dere ta fri en hel dag siden barna ikke har SFO, det samme med høstferien, juleferie, påske og planleggingsdager der skolen er stengt men SFO åpen. Det blir jo en del hele dager utifra vår skolerute blir det jo 

5 dager i høstferien,

3 dager i juleferien,

5 dager vinterferie

3 dager i påsken

5 dager etter skolen er slutt for sommeren og før SFO stenger

5 dager planleggingsdag(SFO har 5 planleggingsdager i løpet av et skoleår) 

15 dager etter sommerferien. SFO åpner 1/8 og skolen begynner 16/8

Det er 41 dager delt på 5=8,2 dager. Vil dere virkelig bruke 8 feriedager på å passe andres barn. Dere binder jo dere også fast, ikke kan dere reise vekk i høst-,jule-, vinterferien eller i påsken. Og dere må ha ferie i juli. Hva hvis noen plutselig reiser vekk i høstferien? To reiser på fjellet i påsken? Noen tar ferien i august? 

Er dere alle villige til å binde dere så fast at dere ikke kan ta ut noe ferie og reise vekk i skolens ferie?

Anonymkode: 9e4f5...bde

Skrevet

Hvis alle familiene har stor grad av fleksibilitet overfor arbeidsgiver kan det fungere praktisk. Det er snakk om et år eller to hvor de virkelig er avhengige av pass i alle skoleferier, etter det kan de i større grad være hjemme uten pass (selv om det også lett blir kjedelig). 

Mine barn er imidlertid "periodesosiale", altså har de noen de veldig gjerne vil være sammen med i én periode, og andre barn i en annen periode. Opplegget deres vil bety at de fra skoleslutt til foreldrene kommer hjem, i liten grad vil kunne være sammen med andre enn de fire i gruppa. Jeg ville nok kjent på en forpliktelse til å ikke velge bort gruppa for ofte. Hvis min datter hadde blitt med hjem til en annen og en annen jente var syk, måtte den tredje jenta vært alene med to gutter. Eller hvis den ene gutten skal til legen rett etter skolen, synes den andre gutten det er OK å være sammen med tre jenter? Hva skjer hvis noen av dem blir skikkelig uvenner? 

Men som sagt - dette er en løsning som neppe er ment å skulle vare like lenge som SFO-tilbudet. Et år eller tre klarer de seg sikkert i et opplegg som for meg ikke høres optimalt ut. Eller; det er sikkert bra i hovedsak, men veldig sårbart når noen blir syke, noen ikke kan ta "sin" dag, i perioder hvor flere foreldre har det travelt på jobb - og som du selv nevner, fredager. Og det å gjøre lekser med fem barn er også utfordrende, hvis alle skal gjøre lekser etter at de kommer hjem, kan det bli slitne barn av dette også. 

Skrevet

Jeg ser det er flere utfordringer ved dette enn det vi har tenkt på mDet er det som er så supert med denne plassen, man får andres perspektiv. 

Mye av det som blir nevnt er dog ting vi har diskutert og funnet ut av. Høst, vinter og påskeferie er ikke problem da de fleste av oss tar fri da uansett - og som sagt er vi innstilt på at dette året ikke er tiden for langturer. Tar man på seg en forpliktelse må man stå i den de gangene det ikke frister like mye. Det største problemet blir sommerferien. Da er en mor lærer og har fri, en far jobber offshore, to foreldre jobber turnus og vi andre har fleksible jobber. Men klart at det blir mye å dekke opp hele sommeren. Mulig man kan ha SFO de ukene man har behov om sommeren? Det må vi sjekke med kommunen.  

Det sosiale er jeg ikke så bekymret for, det er snakk om 4-5 gutter som har holdt sammen siden barnehagen og er godt kjent med både hverandre og foreldre. 

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser det er flere utfordringer ved dette enn det vi har tenkt på mDet er det som er så supert med denne plassen, man får andres perspektiv. 

Mye av det som blir nevnt er dog ting vi har diskutert og funnet ut av. Høst, vinter og påskeferie er ikke problem da de fleste av oss tar fri da uansett - og som sagt er vi innstilt på at dette året ikke er tiden for langturer. Tar man på seg en forpliktelse må man stå i den de gangene det ikke frister like mye. Det største problemet blir sommerferien. Da er en mor lærer og har fri, en far jobber offshore, to foreldre jobber turnus og vi andre har fleksible jobber. Men klart at det blir mye å dekke opp hele sommeren. Mulig man kan ha SFO de ukene man har behov om sommeren? Det må vi sjekke med kommunen.  

Det sosiale er jeg ikke så bekymret for, det er snakk om 4-5 gutter som har holdt sammen siden barnehagen og er godt kjent med både hverandre og foreldre. 

Hi

Dere kan jo også velge å ha redusert SFO. For eksempel 2 eller 3 dager i uka. Da blir det mindre sårbart og ingen blir knyttet til f.eks fredag. Hvis det fungerer veldig bra kan dere kutte ut SFO helt etter hvert.

Skrevet

I nabolaget her er det flere foreldre som har gått sammen og gjort dette. Da får de litt mat, må gjøre lekser og leker. Både barn og foreldre er fornøyde. 

Anonymkode: 8ce2a...d96

Skrevet

Og så er det jo slik at velger man en slik ordning så er de vel fullt klar over at man må ordne barnevakt selv på sommeren. Og slik er det faktisk for alle som ikke har barn på SFO. 

Anonymkode: 8ce2a...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...