Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 SFO er en overpriset oppbevaringsplass for førsteklassingene våre, og vi er noen foreldre som vurderer å starte vår egen turnusordning ved at vi lar ca 5 unger komme hjem til oss hver sin dag. Som at jeg slutter kl 13 og tar imot hver mandag, Karin hver tirsdag, Per hver onsdag osv. Noen som har erfaring med dette og vet om det fungerer greit? Husker førsteklassingene hvem de skal til de forskjellige dagene? Alle bor så nær skolen at ungene går til og fra alene helt fra 1 klasse, men man kan jo møte opp for å samle gjengen om det er behov. God eller dårlig ide? Anonymkode: cb9bd...483
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Høres ut som en god ide hvis dere er misfornøyd med SFO. Og det er jo bare til å si hver morgen hvem de skal hjem til den dagen. Evt ligge en oversikt i sekken. Mandag skal de til Per Tiradag til Lise osv Anonymkode: 9e4f5...bde
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Hvis SFO er dårlig høres det ut som en god idé, men jeg ville nok sikkert spurt barna hva de synes. Om de husker det er nok svært usikker, men har de ikke kontaktbok? Her skal vi skrive i den hvis barnet ikke skal på sfo en dag, blir hentet av andre enn foreldrene eller skal være med noen hjem. Både for at læreren skal vite at de har lov til å gå fra skolen, og for at han skal kunne minne dem på hvor hver enkelt skal når skoledagen er slutt. Anonymkode: 31df9...979
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 Det kan gå greit, men hva hvis noen ikke kan ha sin dag på grunn av sykdom eller noe? Anonymkode: f26e5...2ed
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Høres i utgangspunktet greit ut, men hva om noen blir syke, må reise bort, jobbe overtid etc.? Og hva gjør dere på dager der skolen er stengt, men SFO er åpen? Anonymkode: b1520...633
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Er det dere foreldre som synes sfo bare er oppbevaring eller er det bana? Jeg vet det finnes dårlige sfo altså, men jeg vet også at noen foreldre har helt feil forventninger til sfo. Barna har hatt en full dag med pedagogisk opplegg på skolen, sfo er fritiden deres og tiden for frilek. På sfo her har de aktivitetstilbud de fleste dagene, f.eks gymsal, matlaging, formingsgruppe osv, men det er frivillig å være med på og mange barn velger å bare leke med vennene sine ute eller inne. Jeg mener barna ikke skal tvinges inn i mer opplegg på ettermiddagen, men de skal ha et sted å leke mens foreldrene er på jobb, et sted det er voksne tilstede om noe skulle skje. Men om dere har en sfo som virkelig ikke fungerer kan dere helt sikker få til en rullende barnevaktordning slik du skisserer. Bare litt synd når de fem ungene vil leke med andre enn hverandre da.... Anonymkode: cbdfa...4b9
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Jeg tenker at sfo skal erstatte frileken vi hadde i gatene med mamma hjemme da vi var små. Barna har godt av at ikke alt er organisert lek med i minste detalj hele tiden. Jeg hadde ikke valgt å bytte til den løsningen du beskriver, men du og de andre du planlegger sammen med må jo gjøre det dere syns er best. Anonymkode: 6c799...597
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 Takk for mange gode svar. Det er jo selvsagt mye man må tenke på sånn rent praktisk, men flere av oss har fleksible jobber så om noen må kaste inn håndkle pga sykdom osv går det fint å bytte dag. Overtid kan man bare ikke ta den dagen, hvis man ikke får andre til å ta over (det er flere som jobber turnus/offshore). Når det gjelder at de blir 'tvunget' til å leke sammen er det snakk om max 2,5 t pr dag, det får de bare finne seg i 😊de er i utgangspunktet gode venner som ofte er sammen uansett. Og SFO er virkelig ikke en god plass, ungene kjeder seg Hi Anonymkode: cb9bd...483
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for mange gode svar. Det er jo selvsagt mye man må tenke på sånn rent praktisk, men flere av oss har fleksible jobber så om noen må kaste inn håndkle pga sykdom osv går det fint å bytte dag. Overtid kan man bare ikke ta den dagen, hvis man ikke får andre til å ta over (det er flere som jobber turnus/offshore). Når det gjelder at de blir 'tvunget' til å leke sammen er det snakk om max 2,5 t pr dag, det får de bare finne seg i 😊de er i utgangspunktet gode venner som ofte er sammen uansett. Og SFO er virkelig ikke en god plass, ungene kjeder seg Hi Anonymkode: cb9bd...483 Hvordan er det mulig at førsteklassinger kjeder seg hver dag på SFO? Er det ikke andre barn der? Kan de ikke leke? Anonymkode: 492c2...058
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 Hvis de kjeder seg på SFO, har de kanskje godt av å kjede seg litt for å gå satt igang fantasien.. Ingen orgamisering på SFO her, og ungene elsker det!!! 5. klassingen var veldig lei seg for at hun var for stor til SFO i år.. Anonymkode: 2f201...995
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan er det mulig at førsteklassinger kjeder seg hver dag på SFO? Er det ikke andre barn der? Kan de ikke leke? Anonymkode: 492c2...058 Hvorfor kan du ikke bare ta mitt ord på at situasjonen er slik? Hi Anonymkode: cb9bd...483
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis de kjeder seg på SFO, har de kanskje godt av å kjede seg litt for å gå satt igang fantasien.. Ingen orgamisering på SFO her, og ungene elsker det!!! 5. klassingen var veldig lei seg for at hun var for stor til SFO i år.. Anonymkode: 2f201...995 SFO hos oss er ikke et bra tilbud til ungene. Det er en kjent sak her i kommunen og det er kjedelig å betale mange tusen kroner hver mnd for et tilbud som ikke er bra nok. Det har ingenting med organisert lek å gjøre, det blir det jo heller lite av når de skal hjem til hverandre. Du skulle ikke bare ta mitt ord for at det ikke er bra nok da? Siden vi er flere foreldre som lufter vår frustrasjon? Og her er det få unger som er lei seg for å ikke få gå på SFO, de fleste slutter lenge før de må. Hi Anonymkode: cb9bd...483
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor kan du ikke bare ta mitt ord på at situasjonen er slik? Hi Anonymkode: cb9bd...483 Fordi noe skurrer og du ikke sier noe om hva som er feil med SFO. Tiltaket ditt er også inngripende i barnas sosiale liv, for mye av relasjonsbyggingen skjer i SFO-TID. Jeg syns dere skylder barna deres å forsøke å endre SFO, fremfor å ta den ut og skPe avstand mellom dem og resten av trinnet. Anonymkode: 492c2...058
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi noe skurrer og du ikke sier noe om hva som er feil med SFO. Tiltaket ditt er også inngripende i barnas sosiale liv, for mye av relasjonsbyggingen skjer i SFO-TID. Jeg syns dere skylder barna deres å forsøke å endre SFO, fremfor å ta den ut og skPe avstand mellom dem og resten av trinnet. Anonymkode: 492c2...058 For tråden ikke handler om SFO. Den diskusjonen tar jeg med andre enn fremmede folk på et forum. Jeg søker råd og tips om et alternativ til et tilbud som ikke fungerer tilfredsstillende. Er det virkelig så vanskelig å tro at det finnes tilbud til ungene som ikke er gode nok? Har du ingen krav til de som skal passe på ungene dine? Hi Anonymkode: cb9bd...483
Fru Banderas Skrevet 16. september 2017 #15 Skrevet 16. september 2017 Det høres ikke ut som en dårlig idé, men bare vær sikker på at dere gjør det av de riktige grunnene! Du har nevnt dette med "flere tusen kroner" et par ganger nå, så bare spør deg selv om det hadde vært en ok oppbevaring av førsteklassinger dersom SFO var gratis. Ikke noe du trenger å svare oss på her, på lik linje som at du heller ikke trenger å rettferdiggjøre hvorfor du mener SFO ikke er bra nok. Det finnes mange praktiske sider ved SFO slik jeg ser det, og har selv brukt SFO i flere år. Før skolen når jeg må dra klokken syv på jobb, ferier når jeg ikke kan ta ut både 8 uker på sommeren, 1 på høsten, 1-2 i forbindelse med jul og nyttår, 1 i vinferferien, 1 i påsken... Men som sagt: høres praktisk og økonomisk fornuftig ut, bare tenk gjennom årsakene, og om deres tilbud vil være bedre! Ungene kjeder seg på SFO -> vil de kjede seg mindre hos Per på onsdag osv.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #16 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, Fru Banderas skrev: Det høres ikke ut som en dårlig idé, men bare vær sikker på at dere gjør det av de riktige grunnene! Du har nevnt dette med "flere tusen kroner" et par ganger nå, så bare spør deg selv om det hadde vært en ok oppbevaring av førsteklassinger dersom SFO var gratis. Ikke noe du trenger å svare oss på her, på lik linje som at du heller ikke trenger å rettferdiggjøre hvorfor du mener SFO ikke er bra nok. Det finnes mange praktiske sider ved SFO slik jeg ser det, og har selv brukt SFO i flere år. Før skolen når jeg må dra klokken syv på jobb, ferier når jeg ikke kan ta ut både 8 uker på sommeren, 1 på høsten, 1-2 i forbindelse med jul og nyttår, 1 i vinferferien, 1 i påsken... Men som sagt: høres praktisk og økonomisk fornuftig ut, bare tenk gjennom årsakene, og om deres tilbud vil være bedre! Ungene kjeder seg på SFO -> vil de kjede seg mindre hos Per på onsdag osv. At de kjeder seg var nok litt sleivete sagt. Unger har ikke vondt av å kjede seg og finne ut av ting selv, men her er det snakk om et tilbud som ikke har fungert på åresvis. Initiativtaker til dette er faktisk to familier som har hatt ungene på SFO før og som syter med å sende førsteklassingen sin der hver dag. At det er penger å spare på vårt alternativ er en positiv bivirkning, men jeg synes at man kan sette strengere krav til et tilbud man betaler for, ja. Når det gjelder ferier er vi som sagt en blandet gruppe med lærere og folk som jobber turnus/har mulighet til å ta ut avspasering. Jeg tror det skal gå greit å dekke opp alle fridagene. Hi Anonymkode: cb9bd...483
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #17 Skrevet 16. september 2017 Da bør dere avtale hva dere gjør ved skolefri dager og ferier før dere setter i gang. Å ha besøk av 5 barn innemellom er noe helt annet enn å ha de fast en til to ganger i uka. Konflikter vil kunne oppstå mellom barna. Den/de voksne må ha tydelige avtaler seg i mellom på hvordan håndtere div situasjoner. Anonymkode: 8346e...5be
Fru Banderas Skrevet 16. september 2017 #18 Skrevet 16. september 2017 Som sagt; har dere praktiske løsninger på alle utfordringer som kan komme, og det virker det jo som dere har - kjør på. Barna deres kan da leke med andre unger som ikke er del av ordningen på ettermiddager og i helger.
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #19 Skrevet 16. september 2017 Det er jo ikke snakk om mange timer hver dag. Det er heller ikke snakk om hele gruppen hver dag siden flere av oss ikke har behov for hjelp hver dag etter skoletid. Ellers slutter de fleste (alle, tror jeg faktisk) på jobb kl 15-15.30. Så med litt tid på skoleveien, litt mat og kanskje skifte av klær osv blir det ikke lange tiden før de blir hentet/sendt hjem. Anonymkode: cb9bd...483
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #20 Skrevet 16. september 2017 God tanke, men tror det kan bli litt styrete å få dette til å gå smertefritt. Plutselig kommer det opp noe- legetime, ferie, sykdom osv som gjør at alle må involveres for å bytte dag. Hva med å starte med torsdag og fredag og gå ned i antall dager på SFO? Da får dere en pekepinn på hvordan systemet fungerer og kan evt øke. Anonymkode: 70f05...187
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #21 Skrevet 16. september 2017 Dette tror jeg fungerer bedre i teorien enn i praksis. Og hva med det sosiale aspektet? Hvis en lite gruppe barn blir tatt ut og skal ha sin egen "SFO"... Har dere vurdert om det kan gjøre noe med barnegruppa? Her kan noen fort bli satt utenfor sosialt - selv om det ikke er hensikten. Men jeg ser en mulig uheldig bieffekt som bør tas med i betraktningen. Anonymkode: 640e9...541
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #22 Skrevet 16. september 2017 Vi gjorde det samme som dere tenker å gjøre og det fungerte utmerket. Vi var 4 familier som bodde i tomannsboliger i et sameie så både vi og barna gikk ut og inn hos hverandre fra før. Barna var veldig trygge på hverandre og kjente til husreglene hos alle. Etter hvert var de også alene hjemme enkelte dager. SFO var svært dårlig og utrygt tilbud, og det tok ikke mange ukene før vi tok han ut. Det var total kaos de stakkars ungdommene som jobbet der hadde ikke kontroll. Gutten min var livredd hver dag. Ikke visste de hvor barna var da vi kom. Da vi hentet kunne det ta en halvtime før vi fant noen voksne. De sendte feil barn hjem, eller holdt feil barn igjen, daglig. Ved to tilfeller så jeg barn bli grovt mobbet (både psykisk og fysisk) der den ansatte (ungdom) bare sto og så på/latet som han ikke så. Barnet mitt kom en gang hjem med bitemerker på hele ryggen... De voksne visste ingen ting om det... En gang ble han låst inne i et klasserom. Han hadde sittet der i 2 timer før det ble oppdaget... 1. klasse ble ikke skjermet fra 4.klassingene osv. En gang da jeg hentet satt et barn oppe på taket sånn ca 10 m over bakken... Etter gjentatte beskjeder uten at noe skjedde tok flere av oss, barna ut på dagen. Jeg vet mange også var alene hjemme, selv om det ikke er helt heldig, allerede fra starten av 1. klasse. Jeg merket STOR forskjell på barnet mitt etter at han ble tatt ut av SFO. Etter sfo var han kjempesliten. Det å være hjemme med barna i gaten er noe helt annet og kan ikke sammenlignes. Nå har vi flyttet og SFO her er helt ok. Men hadde jeg kunnet velge ville jeg heller hatt barna hjemme. De liker seg på SFO, men de er helt dau når de kommer hjem. Støynivået er høyt og selv om de får gjøre stort sett som de vil, så har de ikke muligheten til å stikke hjem/trekke seg tilbake når de trenger det. Anonymkode: 2fc71...012
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #23 Skrevet 16. september 2017 Hva med ferier? Kan alle være 100% sikker på å få fri på "sine dager" - og HVA om flere reiser bort og etterlater andre uten barnepass? Tanken høres fin ut men jeg tror den blir vanskelig å gjennomføre.. Prøv heller å påvirke slik at SFO blir bedre.. Anonymkode: 3efdb...6df
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #24 Skrevet 16. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette tror jeg fungerer bedre i teorien enn i praksis. Og hva med det sosiale aspektet? Hvis en lite gruppe barn blir tatt ut og skal ha sin egen "SFO"... Har dere vurdert om det kan gjøre noe med barnegruppa? Her kan noen fort bli satt utenfor sosialt - selv om det ikke er hensikten. Men jeg ser en mulig uheldig bieffekt som bør tas med i betraktningen. Anonymkode: 640e9...541 Man faller IKKE utenfor sosialt ved å ikke gå på SFO. I så tilfelle er disse barna allerede utenfor sosialt. Mitt første barn tok vi ut av SFO, mitt andre barn startet ikke på SFO før i 2. klasse. Begge er populær og har mange venner. Nå i 2. klasse går det ene barnet på SFO. Eneste forskjellen vi merker er at hun er mye mer sliten. Anonymkode: 2fc71...012
Anonym bruker Skrevet 16. september 2017 #25 Skrevet 16. september 2017 Hmmm veldig trist å lese at barna kjeder seg på SFO. Har dere først prøvd å kreve fra SFO? Sfo er selvfinnansiert så det er faktisk dere som bestemmer veldig mye. Ta opp med FAU og krev planer og aktiviteter. På min Sfo har vi følgene aktiviteter. Gymsal Tur Baking Lek i vann ( basseng) Hobby Fri lek ( spill, tegning, lek) Biblotek Dette er voksenstyre aktiviteter. Anonymkode: 8d6e9...1b6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå