Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Etter å ha lest den andre tråden om lekser så ble jeg overrasket av en mor som mener du aldri skal rette på barnet når det gjør lekser i 1.klasse.Hvordan er dere som foreldrene når det kommer til leksene til førsteklassingen? Jeg mener det er en selvfølge at hvis han skriver sånn at du nesten ikke kan tyde hvilken bokstav det er så må han viske ut å prøve på nytt. Å nå når de skal skrive småbokstaver på linje, så må han viske ut hvis han skriver altfor store bokstaver å viser han da nok en gang hvilke linjer han skal holde seg innenfor.Å skal han skrive små ord som "ser" flere ganger på samme linje så må han huske mellomrom ellers så gir jo ikke setningen noe mening.Så husker han ikke mellomrom så må han viske ut å rette på det.Synes det er en selvfølge at vi lærer de hvordan det skal være,å lettere å ta det nå enn å begynne å rette på alt han gjør feil når han går i 2.klasse. Er jeg for streng? Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 Jeg vet ikke hva som er "riktig", men her fikk vi beskjed fra dag 1 om å passe på at de holdt seg i de riktige "etasjene" med bokstavene. Dvs f skal på loftet, g skal i kjelleren osv. Så jeg retter på dette og hvis bokstavene skrives feil vei osv, men bryr meg ikke om hvordan de ser ut ellers. Skjeve og kantete bokstaver er helt greit. Men jeg må oftere stoppe sønnen min fra å viske ut enn be ham om å gjøre det, for han er en liten perfeksjonist. Trenger også å lære at det ikke alltid trenger å være perfekt for å være bra nok... Anonymkode: 6b25b...027
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Nei, jeg gjør det samme selv. Vi jobber veldig med det at det skal være forskjell på små og store bokstaver. Men per nå så blir det en del store bokstaver. Trenger heldigvis ikke å rette på han hvis han skriver noe feil, for det gjør han glatt selv. (Er ekstremt perfeksjonist) Syns det er viktig å rette der det trengs og rose når de gjør noe bra. Skriver fine bokstaver f.eks. Anonymkode: 301e1...4a4
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Vi snakker om 5 åringer her! Hvis du vil knekke selvtilliten til et lite barn så kan du mase og viske ut og fortelle at nesten alt de gjør er feil. La de skrive feil og prøve seg, men selvfølgelig viser du de ordentlig hvordan det Skal være. Men i den alderen i 1 klasse så er det ikke noe som er feil! Herre min hatt de klarer så vidt holde i en blyant! De lærer uansett hvorden det Skal være, av lærer på skolen og etterhvert som de blir større. La de kose seg og ha det litt Morro med tall og bokstaver mens de kan. Det seriøse skolearbeidet kommer tidsnok!! Anonymkode: 1cb40...cb7
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi snakker om 5 åringer her! Hvis du vil knekke selvtilliten til et lite barn så kan du mase og viske ut og fortelle at nesten alt de gjør er feil. La de skrive feil og prøve seg, men selvfølgelig viser du de ordentlig hvordan det Skal være. Men i den alderen i 1 klasse så er det ikke noe som er feil! Herre min hatt de klarer så vidt holde i en blyant! De lærer uansett hvorden det Skal være, av lærer på skolen og etterhvert som de blir større. La de kose seg og ha det litt Morro med tall og bokstaver mens de kan. Det seriøse skolearbeidet kommer tidsnok!! Anonymkode: 1cb40...cb7 Vi snakker om 6 åringer Anonymkode: b30ae...74d
Mrs. Kaizer Skrevet 14. september 2017 #6 Skrevet 14. september 2017 Vi retter på bokstaver som "bor i feil etasje" eller svever i løse luften. Jenta mi er en kløpper til å skrive bokstaver og tall speilvendt, så de retter vi også på. Om de er skjeve og rare, bryr vi oss ikke om. Det er jo litt av sjarmen det😉
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #7 Skrevet 14. september 2017 Vi har ikke vært så strenge. Har i hvert fall ikke skilt på små og store bokstaver i tekst, eller om de ikke er helt rette. Kan vi se hva det er og den er plassert rikitg på linja er det godt nok. Skal det øves en spesifikk bokstav, så må han lage den slik som malen, enten liten eller stor. Har ikke sagt noe på lydrett skriving av ord eller dobbel konsonant, men veiledet om det mangler en bokstav slik at ordet mister betydning. Av og til har jeg tegnet inn hjelpestreker i ordet om det blir "umulig" for han. Vi har heller fokusert mer på repetert lesing. Når han blir kjent med bokstaver og ord går skrivingen seg til. Etterhvert har vi sett mer på mer spesifikke skriveferdigheter, når det mer grunnleggende er på plass. Lekser skal ikke være en evig utvisking eller påminnelse om hva barnet gjør feil. Lekser skal være en mestringsopplevelse. De trenger ikke ha alt helt perfekt. Man må tilpasse hvor mye man skal rette opp. Er barnet veldig god kan man rette på de små tingene, men er ikke barnet så god retter man kun på det grunnleggende. Min går i andre klasse nå og har blitt kjempeflink til å skrive på bare ett år. Anonymkode: eed26...064
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #8 Skrevet 14. september 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi snakker om 6 åringer Anonymkode: b30ae...74d Ja den var viktig å få frem! Min 1 klassing er 5 år👍😊 Anonymkode: 1cb40...cb7
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #9 Skrevet 14. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja den var viktig å få frem! Min 1 klassing er 5 år👍😊 Anonymkode: 1cb40...cb7 Min også men han blir 6 år neste måned så da er han jo nesten 6 da. Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #10 Skrevet 14. september 2017 Min har en tendens til å spørre om ting er riktig, og da er jeg ærlig. Hvis han ikke spør, retter jeg ikke nå. Han kunne ikke lese eller skrive ved skolestart, men i går klarte han å finne fire ord som begynner på r, helt selv og skrev dem selv mens jeg dusjet lillebror. Da kommer ikke jeg og sier at "rø" skrives med d på slutten. Selvsagt ikke. Anonymkode: 98398...c08
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #11 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Min har en tendens til å spørre om ting er riktig, og da er jeg ærlig. Hvis han ikke spør, retter jeg ikke nå. Han kunne ikke lese eller skrive ved skolestart, men i går klarte han å finne fire ord som begynner på r, helt selv og skrev dem selv mens jeg dusjet lillebror. Da kommer ikke jeg og sier at "rø" skrives med d på slutten. Selvsagt ikke. Anonymkode: 98398...c08 Oi okey kanskje jeg er litt perfeksjonist for jeg hadde nok skrytet masse av han pga at han var så flink,men likevel nevnt at det skal være en d på slutten. Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #12 Skrevet 14. september 2017 ikke streng i det hele tatt!!Noen ganger droppet vi til og med leksene hvis det var andre viktigere ting.. nå er hun andreklassing, og vi har strammet inn bittelitt Anonymkode: 3bc99...e6a
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #13 Skrevet 14. september 2017 Jeg pirker ikke noe særlig. Jeg er til stede under leksene, gir veiledning, og viser hvordan man skriver bokstaven riktig. Men jeg dreper ikke barnets lærelyst og selvtillit ved å be han viske ut hver minste feil og rette på det. Han er enda et barn og jeg mener man ikke skal presse på ungene tanken om at alt skal være "perfekt" med en gang. Anonymkode: 9e483...496
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #14 Skrevet 14. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: ikke streng i det hele tatt!!Noen ganger droppet vi til og med leksene hvis det var andre viktigere ting.. nå er hun andreklassing, og vi har strammet inn bittelitt Anonymkode: 3bc99...e6a oi der er vi ulik! Har vi vært på besøk etter skolen å glemt leksene å har jeg heller hatt han oppe 20 minutter etter leggetid for å bli ferdig med leksene.Jeg føler det er noe vi alltid MÅ gjøre uansett hver dag. Leselekse må jeg innrømme at vi er litt slapper med men det er fordi det fører til mye skriking,frustrasjon og sinne hos han. Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #15 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: oi der er vi ulik! Har vi vært på besøk etter skolen å glemt leksene å har jeg heller hatt han oppe 20 minutter etter leggetid for å bli ferdig med leksene.Jeg føler det er noe vi alltid MÅ gjøre uansett hver dag. Leselekse må jeg innrømme at vi er litt slapper med men det er fordi det fører til mye skriking,frustrasjon og sinne hos han. Anonymkode: b30ae...74d Altså, vi dropper ikke lekser bare fordi hun ikke har lyst en dag. Men hvis hun f.eks er veldig sliten en ettermiddag, så kan vi godt finne på å droppe leksene. Noen uker gjør vi da litt ekstra neste dag, andre uker ikke.. Lekser skal være mestring og fremme læringslyst - det oppnår man ikke ved å tvinge frustrerte og slitne barn til å lide seg gjennom lekser. Vi ser også an leksene litt. hvis det er ting jeg vet hun trenger å jobbe litt ekstra med så dropper vi det ikke, men tullelekser som jeg kaller det (tegning og fargelegging f.eks) det kan vi fint hoppe over en dag. Leselekse er jo noe av det aller viktigste etter min oppfatning - litt lesing må hun gjøre hver dag. Men hvis vi dropper leseleksa, så må hun kanskje f.eks heller lese i en bok hun velger selv. Det satt faktisk ganske langt inne å droppe leksene innimellom, rett og slett fordi jeg er litt "flink pike" selv. Men når jeg innså at det var min egen skamfølelse som egentlig var problemet (altså at jeg egentlig ubevisst var mest bekymret for om læreren skulle se på oss som dårlige foreldre osv), så har jeg klart å gjøre det innimellom. Men misforstå meg rett.. lekser er bra og lekser er viktig! men ikke på bekostning av alt mulig annet. I hvert fall ikke for en 5 eller 6-åring! Anonymkode: 3bc99...e6a
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #16 Skrevet 14. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Etter å ha lest den andre tråden om lekser så ble jeg overrasket av en mor som mener du aldri skal rette på barnet når det gjør lekser i 1.klasse.Hvordan er dere som foreldrene når det kommer til leksene til førsteklassingen? Jeg mener det er en selvfølge at hvis han skriver sånn at du nesten ikke kan tyde hvilken bokstav det er så må han viske ut å prøve på nytt. Å nå når de skal skrive småbokstaver på linje, så må han viske ut hvis han skriver altfor store bokstaver å viser han da nok en gang hvilke linjer han skal holde seg innenfor.Å skal han skrive små ord som "ser" flere ganger på samme linje så må han huske mellomrom ellers så gir jo ikke setningen noe mening.Så husker han ikke mellomrom så må han viske ut å rette på det.Synes det er en selvfølge at vi lærer de hvordan det skal være,å lettere å ta det nå enn å begynne å rette på alt han gjør feil når han går i 2.klasse. Er jeg for streng? Anonymkode: b30ae...74d Streng...? Vet ikke helt, men du blander deg inn i noe du ikke har kompetanse på. Ville du ha stått og korrigert en 7-åring som gikk på ballett, for eksempel? Og prøvd å vise henne hvordan man mø gjøre for å få det riktig? Anonymkode: 58b43...7b6
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #17 Skrevet 14. september 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: oi der er vi ulik! Har vi vært på besøk etter skolen å glemt leksene å har jeg heller hatt han oppe 20 minutter etter leggetid for å bli ferdig med leksene.Jeg føler det er noe vi alltid MÅ gjøre uansett hver dag. Leselekse må jeg innrømme at vi er litt slapper med men det er fordi det fører til mye skriking,frustrasjon og sinne hos han. Anonymkode: b30ae...74d Unnskyld meg, men det der er skrullete. Å ta fra barnet nattesøvn er faktisk mye mer krise enn å droppe en lekse. Og leseleksa er jo den viktigste av alle! Det er den du må prioritere om alt annet går til helvete. Hvordan mener du han skal lære seg å skrive rett hvis han ikke er god til å lese? Anonymkode: 58b43...7b6
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #18 Skrevet 14. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Unnskyld meg, men det der er skrullete. Å ta fra barnet nattesøvn er faktisk mye mer krise enn å droppe en lekse. Og leseleksa er jo den viktigste av alle! Det er den du må prioritere om alt annet går til helvete. Hvordan mener du han skal lære seg å skrive rett hvis han ikke er god til å lese? Anonymkode: 58b43...7b6 enig! Hva slags utbytte har en trøtt 6-åring av lekser som gjøres sent på kvelden? Anonymkode: 3bc99...e6a
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #19 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld meg, men det der er skrullete. Å ta fra barnet nattesøvn er faktisk mye mer krise enn å droppe en lekse. Og leseleksa er jo den viktigste av alle! Det er den du må prioritere om alt annet går til helvete. Hvordan mener du han skal lære seg å skrive rett hvis han ikke er god til å lese? Anonymkode: 58b43...7b6 Det er jo ikke sånn at de kun øver på det hjemme da! Tror du han får mye ut av leseleksen når han skriker og har sinneutbrudd?? neppe.Å sånn blir det når de krever leselekse når de så vidt vet hva bokstavene heter.Legger jeg han en halvtime senare en eller to ganger på ett halvt år så er det nok ikke krise. Til vanlig husker jeg på leksene å gjør de selvsagt i god tid før leggetid. Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #20 Skrevet 14. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: enig! Hva slags utbytte har en trøtt 6-åring av lekser som gjøres sent på kvelden? Anonymkode: 3bc99...e6a han har jo ikke vært trøtt så leksene har gått helt fint. Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #21 Skrevet 14. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi snakker om 5 åringer her! Hvis du vil knekke selvtilliten til et lite barn så kan du mase og viske ut og fortelle at nesten alt de gjør er feil. La de skrive feil og prøve seg, men selvfølgelig viser du de ordentlig hvordan det Skal være. Men i den alderen i 1 klasse så er det ikke noe som er feil! Herre min hatt de klarer så vidt holde i en blyant! De lærer uansett hvorden det Skal være, av lærer på skolen og etterhvert som de blir større. La de kose seg og ha det litt Morro med tall og bokstaver mens de kan. Det seriøse skolearbeidet kommer tidsnok!! Anonymkode: 1cb40...cb7 Vi fikk beskjed på foreldreskolen at vi skal kreve litt av våre 1.klassinger. Speilvender de tall eller bokstaver skal man vennlig fortelle hva som ble feil, og så gjør barnet det på nytt. Er det veldig slurv og mye feil så skal vi korrigere. 1 klassinger er faktisk skolebarn og får de inn de grunnleggende ferdighetene nå vil det være positivt og lette ting for dem fremover. Vi kan ikke være så redde for barna at de ikke skal bli stilt krav til. Anonymkode: 4fa86...402
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #22 Skrevet 14. september 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi fikk beskjed på foreldreskolen at vi skal kreve litt av våre 1.klassinger. Speilvender de tall eller bokstaver skal man vennlig fortelle hva som ble feil, og så gjør barnet det på nytt. Er det veldig slurv og mye feil så skal vi korrigere. 1 klassinger er faktisk skolebarn og får de inn de grunnleggende ferdighetene nå vil det være positivt og lette ting for dem fremover. Vi kan ikke være så redde for barna at de ikke skal bli stilt krav til. Anonymkode: 4fa86...402 Veldig fornuftig svar,er sånn jeg tenker også! Anonymkode: b30ae...74d
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #23 Skrevet 14. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Etter å ha lest den andre tråden om lekser så ble jeg overrasket av en mor som mener du aldri skal rette på barnet når det gjør lekser i 1.klasse.Hvordan er dere som foreldrene når det kommer til leksene til førsteklassingen? Jeg mener det er en selvfølge at hvis han skriver sånn at du nesten ikke kan tyde hvilken bokstav det er så må han viske ut å prøve på nytt. Å nå når de skal skrive småbokstaver på linje, så må han viske ut hvis han skriver altfor store bokstaver å viser han da nok en gang hvilke linjer han skal holde seg innenfor.Å skal han skrive små ord som "ser" flere ganger på samme linje så må han huske mellomrom ellers så gir jo ikke setningen noe mening.Så husker han ikke mellomrom så må han viske ut å rette på det.Synes det er en selvfølge at vi lærer de hvordan det skal være,å lettere å ta det nå enn å begynne å rette på alt han gjør feil når han går i 2.klasse. Er jeg for streng? Anonymkode: b30ae...74d Tror du bør viske ut her og begynne på nytt jeg... Anonymkode: e1b82...a01
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #24 Skrevet 14. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: oi der er vi ulik! Har vi vært på besøk etter skolen å glemt leksene å har jeg heller hatt han oppe 20 minutter etter leggetid for å bli ferdig med leksene.Jeg føler det er noe vi alltid MÅ gjøre uansett hver dag. Leselekse må jeg innrømme at vi er litt slapper med men det er fordi det fører til mye skriking,frustrasjon og sinne hos han. Anonymkode: b30ae...74d Leseleksene er viktigst! Den skal alltid prioriteres om det er dårlig tid til noe. Anonymkode: e1b82...a01
Anonym bruker Skrevet 14. september 2017 #25 Skrevet 14. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Leseleksene er viktigst! Den skal alltid prioriteres om det er dårlig tid til noe. Anonymkode: e1b82...a01 en lekse som får frem sinneutbrudd,masse skriking og frustrasjon,er ikke en lekse jeg prioriterer høyest nei.Da gjør vi heller de andre leksene han klarer så han opplever mestringsfølese. Anonymkode: b30ae...74d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå