Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #26 Skrevet 12. september 2017 Jeg har født på ahus og abc. Første gang hadde jeg plass på Ullevål, men var fult der da jeg skulle føde og ble sendt til ahus. Andre gangen fødte jeg på abc, og angrer ikke, veldig fin fødeopplevelse der. På abc må du skrive personlige søknad, så fastlegen kan ikke søke der for deg. I tillegg må du ha noen kriterier for å få føde der. Ellers setter du opp et andre og tredjevalg, for kan være fult der du søker og da får du plass på neste på lista. Forskjellen på å bo på hotell og barsel avdeling etter fødsel er at på hotellet skal du være selvgående og frisk etter fødselen, du får tilsyn av jordmor innimellom og de sjekker evt sting. På barsel blir du liggende om det har oppstått noe ekstra under fødsel som du må ha tilsyn for. Kan også risikere å bli liggende der litt lenger en vanlig om det er fult på hotellet. På barsel er det visittid for pappaen og besøkende, og pappa kan ikke bli over på natten, og man kan havne på dobbeltrom. På hotellet er det ingen visittid og pappan kan overnatte mot å betale vanlig hotellpris. Anonymkode: 362a2...596
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #27 Skrevet 12. september 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Høres bra ut det som sagt har jeg null peiling. Men jeg ser at man må skrive brev for å søke, hva skriver man da? Jeg har på ingen måte tatt stilling til om jeg ønsker smertestillende/bedøvelse i forbindelse med fødsel, og vet ikke om sånn der badekarfødsel er noe for meg? Anonymkode: 13250...f88 Bortsett fra epidural er det ikke så mye smertestillende de tilbyr uansett. Badekar med varmt vann har jo også en smertelindrende effekt! Du trenger ikke skrive så mye i brevet bare litt opplysninger om deg selv og din generelle helse. Anonymkode: 3a346...548
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #28 Skrevet 12. september 2017 1 minute ago, Anonym bruker said: Bortsett fra epidural er det ikke så mye smertestillende de tilbyr uansett. Badekar med varmt vann har jo også en smertelindrende effekt! Du trenger ikke skrive så mye i brevet bare litt opplysninger om deg selv og din generelle helse. Anonymkode: 3a346...548 Ja, jeg vil gjerne ha badekar som smertelindring, men tror ikke jeg vil føde oppi der, bare sitte der i fred og ro mens rier pågår 😇 Er det ingen som har lystgass lenger? Anonymkode: 13250...f88
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #29 Skrevet 12. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg vil gjerne ha badekar som smertelindring, men tror ikke jeg vil føde oppi der, bare sitte der i fred og ro mens rier pågår 😇 Er det ingen som har lystgass lenger? Anonymkode: 13250...f88 Lystgass fases ut i hele Ous pga HMS (ansatte). Vet at bærum hadde det en stund, men de er innunder vestre Viken og ikke Ous. Anonymkode: e7b9f...494
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #30 Skrevet 12. september 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, jeg vil gjerne ha badekar som smertelindring, men tror ikke jeg vil føde oppi der, bare sitte der i fred og ro mens rier pågår 😇 Er det ingen som har lystgass lenger? Anonymkode: 13250...f88 Ahus har lystgass. Fødte der i vinter på tun A. Nå er både tun A og B slått sammen så man har mistet den hjemmekoselige følelsen. Måtte desverre ligge på barsel og det var helt grusomt. Måtte dele rom med en stakkars dame som hadde hatt ks så hun hadde mye smerter. Ergo det var ganske travelt på det rommet natten lang. Tror jeg sov 2 timer på to dager. Jeg og babyen var helt friske men pga forurenset fostervann måtte vi være der å ikke på hotellet. Men jeg var veldig fornøyd med selve fødselen og jordmor som tok imot så sånn sett kan jeg anbefale Ahus. Alle jeg kjenner som har ligget på hotellet har vært veldig fornøyd. Anonymkode: 84a50...8b8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #31 Skrevet 12. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Hatt dårlige erfaringer? Huff! Nærmest er vel Aker, men der er det visst ikke fødeavdeling. Bor ca midt mellom de to andre, tar 16 min å komme seg til Ahus og Ullevål fra oss. Rush er jo stress uansett, men det er uansett ikke snakk om veldig langt. Samboer kjører ikke, så må regne med taxi uansett. Kan man velge barsel eller hotell ellee blir man bare plassert? Hva er så positivt med Rikshospitalet egentlig? Høres litt slitsomt som første innlegget forteller. Hi Anonymkode: 13250...f88 Nei alle friske må på hotell. Keisersnitt eller syk mor eller syke barn så blir det barsel. Riksen er det beste stedet å være hvis noe skulle skje med deg eller barnet hvertfall. De har mest ekspertise der. Er nok derfor alle vil dit. Anonymkode: 5fac0...c3d
Bella&Bølla Skrevet 12. september 2017 #32 Skrevet 12. september 2017 Hvis du søker i uke 12 kan du risikere at det allerede er fullt. Kjenner flere som har opplevd det, de har født på Bærum. Hvis du ikke vil dele rom er det pasienthotellet på Ullevål som gjelder, ikle Riksen. Enerommene går til de som har hatt spesielt tøffe fødsler, premature som ikke er på intensiv og de som får tvillinger eller trillinger. Jeg fødte mine tvillinger der og hadde en kjempefin opplevelse på Riksen. Eldste ble født på Ullevål og det var strålende der også. Anbefaler abc om du likevel er innstilt på å føde uten epidural! Fødte på vanlig fødepost men fikk et par dager på abc etterpå pga det var fullt på barselhotellet. Fin atmosfære der, skulle jo føde der neste gang men da ble det visst to babyer på en gang!
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #33 Skrevet 12. september 2017 40 minutes ago, Bella&Bølla said: Hvis du søker i uke 12 kan du risikere at det allerede er fullt. Kjenner flere som har opplevd det, de har født på Bærum. Hvis du ikke vil dele rom er det pasienthotellet på Ullevål som gjelder, ikle Riksen. Enerommene går til de som har hatt spesielt tøffe fødsler, premature som ikke er på intensiv og de som får tvillinger eller trillinger. Jeg fødte mine tvillinger der og hadde en kjempefin opplevelse på Riksen. Eldste ble født på Ullevål og det var strålende der også. Anbefaler abc om du likevel er innstilt på å føde uten epidural! Fødte på vanlig fødepost men fikk et par dager på abc etterpå pga det var fullt på barselhotellet. Fin atmosfære der, skulle jo føde der neste gang men da ble det visst to babyer på en gang! Takk for at du deler erfaringer Men så teit det er hvis det har blitt sånn at alle søker tidlig da, sånn at det blir fort fullt for de som venter til svangerskapskontroll. I såfall må jo fastlegene bli flinkere til å si at vi må ordne det selv i forkant. Hadde jo aldri tenkt tanken at det i det hele tatt var mulig å skulle søke selv hvis ikke jeg hadde lest her. Syntes det var veldig behagelig å skulle vente med å bestemme meg på en måneds tid, så har jeg god tid på å finne ut av ting. Fint og flott med fritt valg, men hadde nok syntes det var mest behagelig å bare få utdelt et sted og slippe å tenke noe mer på det! HI Anonymkode: 13250...f88
Anonym bruker Skrevet 13. september 2017 #34 Skrevet 13. september 2017 Det ligger søknadsskjema du fyller ut på nettet. Veldig enkelt. Ønsker du riksen er det lurt å søke før kontrollen i uke 12, da det blir fort fullt. Hadde definitivt valgt riksen eller Ullevål på grunn av at nyfødtintensiv er best der. Fortrinnavis riksen, hvor de aller sykeste barna kommer. Hvis man først er ug er uheldig er det fibt å være der det er best. Ellers velger du i hovedsak mellom barselavdeling og barselhotell. Har kun erfaring med barselavdeling på riksen ( 3 ganger) og superfornøyd. Har hatt familierom der, så partner har vært der, og ikke delt med andre. Har inntrykk av at man ikke får like tett oppfølging på hotell. Anonymkode: 29d45...65e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå