Anonym bruker Skrevet 11. september 2017 #1 Skrevet 11. september 2017 Jeg er førstegangsfødende og bare 5 uker på vei. Da jeg var innom fastlegen i dag sa hun at jeg måtte bestemme meg for fødested før 12 ukerskontrollen; om jeg ville føde på Ahus, eller Ullevål eller Rikshospitalet, osv. Jeg trodde man bare fikk utdelt en plass, men kan man altså velge/ønske seg? Hva er best å føde i av sykehusa i Oslo? Noen med erfaringer? Anonymkode: 13250...f88
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #2 Skrevet 12. september 2017 Jeg har erfaring fra Rikshospitalet. Fikk god hjelp og støtte gjennom hele svangerskapet. Hadde også fødselsangst, og de har en poliklinikk hvor man kan gå til samtaler. Jordmoren jeg gikk til der var helt fantastisk Ang føde/barsel. De er jo et stort sykehus, med endel fødsler. Natten jeg fødte var det hektisk der, men allikevel så følte jeg meg ikke overlatt til meg selv. De er jo vant til "risiko fødsler", og jeg følte kanskje at meg med en "vanlig" fødsel ble litt "herjet" med. Istedenfor å la det ta den tiden det tok så var det litt "stress" noen ganger med mye sjekk etter åpning, og skulle helst åpne seg minst en cm i timen -hvis ikke så ble det stripping på et par av riene (ikke behagelig...). Ja, sånne "småting" uten å gå i mer detalj. Nå er dette 5år siden, og jeg var 1.gangs fødende. Klart denne gangen ville jeg vært tydeligere på å få være mer i fred for å la kroppen jobbe etc, og mulig det ville blitt respektert. Det vet jeg jo ikke. Denne gangen velger jeg hjemmefødsel, nettopp for å slippe "maset". Barsel kom jeg aldri på... det var for fullt, så jeg ble liggende på to manns rom på gravid obs post. Og følte meg veldig glemt. Skulle jeg valgt mellom de tre sykehusene (basert på erfaring fra venner) så ville jeg tittet på Ullevål, og ABC klinikken -En slags "fødestue" med fokus på det naturlige, men samtidig vegg i vegg med "vanlig" fødeavdeling hvis det skulle være noe ps Husk å søke plass tidlig i Oslo. Anonymkode: e7b9f...494
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #3 Skrevet 12. september 2017 Jeg var kjempefornøyd med Ullevål. Fikk god hjelp, følte meg trygg og barsellhotellet var midt i blinken for meg. Anonymkode: ca814...031
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #4 Skrevet 12. september 2017 Abc på Ullevål er helt fantastisk!!! Anonymkode: 3a346...548
Optatium Skrevet 12. september 2017 #5 Skrevet 12. september 2017 Jeg hadde en flott fødsel på riksen. Vet st mange syns det er dumt med barsel der fordi mannen ikke kan dele rom med deg, men for meg var det ganske all right. Pappaen var med på kvelden og kom tilbake om morgenen. På den måten var vi begge mest uthvilte.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #6 Skrevet 12. september 2017 Takk for svar! Tar gjerne i mot flere erfaringer. Det er ikke de tre jeg nevnte det står mellom altså, det var bare de jeg kom på i farta! Jeg aner ikke hvilke sykehus i Oslo som har fødestue. Hva med Aker, Lovisenberg, Diakonhjemmet feks? Nærmest der vi bor er nok Aker. Jeg vil nok helst føde i fred uten mas og stress og masse folk rundt meg. Er ullevål abc veldig alternativt og svevende,for det orker jeg heller ikke? Jeg kommer ikke fra Oslo, bare bor her, og har null kjennskap eller fordommer fra før. Angående å "søke tidlig" så får jeg jo ikke gjort noe før jeg skal på 12ukerskontroll, så det blir jo når det blir. HI Anonymkode: 13250...f88
Optatium Skrevet 12. september 2017 #7 Skrevet 12. september 2017 Du kan søke selv når du vil. Jeg har søkt på riksen i uke fem begge gangene. Siste gang endte det i sa og da avbestilte jeg bare.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #8 Skrevet 12. september 2017 Veldig fornøyd med Ullevål! To ulike, men bra erfrainger. Alle i barselgruppa mi fødte også der og er like fornøyde. :-) Anonymkode: 91a5e...f65
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #9 Skrevet 12. september 2017 ABC er ikke alternativt og svevende, men veldig trygt og godt. Mindre folk og mer privat. Dersom det skjer noe, blir du flyttet over til vanlig fødeavdeling. Der er det også helt greit. Ullevål er helt topp så lenge du kan bo på ABC eller hotellet. Barselavdelingen var for meg helt grusom. Anonymkode: f414a...114
Snøfnugget Skrevet 12. september 2017 #10 Skrevet 12. september 2017 Har født både på vanlig føde på Ullevål og på ABC, gode erfaringer fra begge 🤗
Snøfnugget Skrevet 12. september 2017 #11 Skrevet 12. september 2017 ABC har badekar på rommet, opplevde det ikke som veldig alternativt. Fødte uten smertelindring begge gangene så ikke så stor forskjell for min del. Men opplevde at jordmødrene på ABC var mye mer på rommet vårt enn på vanlig føde, men det kan jo ha vært tilfeldig også.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #12 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Tar gjerne i mot flere erfaringer. Det er ikke de tre jeg nevnte det står mellom altså, det var bare de jeg kom på i farta! Jeg aner ikke hvilke sykehus i Oslo som har fødestue. Hva med Aker, Lovisenberg, Diakonhjemmet feks? Nærmest der vi bor er nok Aker. Jeg vil nok helst føde i fred uten mas og stress og masse folk rundt meg. Er ullevål abc veldig alternativt og svevende,for det orker jeg heller ikke? Jeg kommer ikke fra Oslo, bare bor her, og har null kjennskap eller fordommer fra før. Angående å "søke tidlig" så får jeg jo ikke gjort noe før jeg skal på 12ukerskontroll, så det blir jo når det blir. HI Anonymkode: 13250...f88 Du kan søke akkurat når du vil. Selv søkte jeg i uke 7, bare skrev et brev. Du må ikke ha legen sitt stempel, hvis det var det du mente. Anonymkode: e7b9f...494
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #13 Skrevet 12. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke de tre jeg nevnte det står mellom altså, det var bare de jeg kom på i farta! Jeg aner ikke hvilke sykehus i Oslo som har fødestue. Hva med Aker, Lovisenberg, Diakonhjemmet feks? Nærmest der vi bor er nok Aker. Du listet nok opp de nærmeste alternativene bra. Diakonhjemmet, Lovisenberg og Aker har ikke fødeavdelinger. Det er Riksen, Ullevål eller Ahus som er nærmest Oslo. Forskjellen mellom Riksen og Ullevål er i hovedsak at Ullevål har barselhotell-muligheten. Det var jeg veldig fornøyd med, og kommer til å føde der i november også. For meg var Ullevål, vanlig fødeavdeling og barselhotell tipp topp! Ei venninne fødte på Riksen og synes det var veldig bra også. Men folk kommer til å ha så mange forskjellige meninger at for min del fant jeg ut at det var helt tullete å spørre etter folks erfaring, for deres erfaring blir ikke min erfaring. Så bestemte meg utelukkende på grunnlag av at barselhotellet fristet mer enn at mannen min måtte dra hjem om kvelden. Anonymkode: 05856...2d8
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #14 Skrevet 12. september 2017 Takk for svar! Jeg merker at jeg gjerne overlater søking til fastlegen ved kontrollen, så kan heg høre litt hva hun tenker og hvilke råd hun gir. Så orker ikke stresse meg opp og søke tidlig. Tydelig at ABC er populært, hva med Ahus? Det er jo ganske nytt? Å måtte dele rom, både når man føder og etterpå er litt sånn mareritt for meg, er ganske introvert og usosial type Kan man søke om enerom på alle sykehus? Anonymkode: 13250...f88
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #15 Skrevet 12. september 2017 Just now, Anonym bruker said: Du listet nok opp de nærmeste alternativene bra. Diakonhjemmet, Lovisenberg og Aker har ikke fødeavdelinger. Det er Riksen, Ullevål eller Ahus som er nærmest Oslo. Forskjellen mellom Riksen og Ullevål er i hovedsak at Ullevål har barselhotell-muligheten. Det var jeg veldig fornøyd med, og kommer til å føde der i november også. For meg var Ullevål, vanlig fødeavdeling og barselhotell tipp topp! Ei venninne fødte på Riksen og synes det var veldig bra også. Men folk kommer til å ha så mange forskjellige meninger at for min del fant jeg ut at det var helt tullete å spørre etter folks erfaring, for deres erfaring blir ikke min erfaring. Så bestemte meg utelukkende på grunnlag av at barselhotellet fristet mer enn at mannen min måtte dra hjem om kvelden. Anonymkode: 05856...2d8 Ok, er bare tre ja, det ante jeg ikke. Hadde håpt det var mer å velge i, må jo være bedre med mange små fødeavdelinger i Oslo enn tre store... Men, er du garantert plass på barselhotell da? Og hva innebærer det at det heter "hotell", sånn bortsett fra at jeg regner med det er enerom? HI Anonymkode: 13250...f88
sug lut Skrevet 12. september 2017 #17 Skrevet 12. september 2017 Med bakgrunn i mine fødsler ville jeg valgt det sykehuset i byen som det er fysisk mulig å komme fram til rushtida fra der du bor.
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #18 Skrevet 12. september 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ok, er bare tre ja, det ante jeg ikke. Hadde håpt det var mer å velge i, må jo være bedre med mange små fødeavdelinger i Oslo enn tre store... Men, er du garantert plass på barselhotell da? Og hva innebærer det at det heter "hotell", sånn bortsett fra at jeg regner med det er enerom? HI Anonymkode: 13250...f88 Ja du får enerom på barsel hotellet. Men hvis du har sykt uflaks kan jo alle rom på hotellet være opptatt. Da er du på vanlig barsel. Jeg liker vanlig barsel best, så dette er jo helt individuelt! Hotellet klarer man seg mye mer selv. Så nesten ikke et menneske de gangene jeg var der. Men fint rom. Ahus er helt nytt og fint. Men førstegangs som deg så hadde jeg HELT KLART valgt rikshospitalet! Anonymkode: 5fac0...c3d
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #19 Skrevet 12. september 2017 3 minutes ago, sug lut said: Med bakgrunn i mine fødsler ville jeg valgt det sykehuset i byen som det er fysisk mulig å komme fram til rushtida fra der du bor. Hatt dårlige erfaringer? Huff! Nærmest er vel Aker, men der er det visst ikke fødeavdeling. Bor ca midt mellom de to andre, tar 16 min å komme seg til Ahus og Ullevål fra oss. Rush er jo stress uansett, men det er uansett ikke snakk om veldig langt. Samboer kjører ikke, så må regne med taxi uansett. 5 minutes ago, Anonym bruker said: Ja du får enerom på barsel hotellet. Men hvis du har sykt uflaks kan jo alle rom på hotellet være opptatt. Da er du på vanlig barsel. Jeg liker vanlig barsel best, så dette er jo helt individuelt! Hotellet klarer man seg mye mer selv. Så nesten ikke et menneske de gangene jeg var der. Men fint rom. Ahus er helt nytt og fint. Men førstegangs som deg så hadde jeg HELT KLART valgt rikshospitalet! Anonymkode: 5fac0...c3d Kan man velge barsel eller hotell ellee blir man bare plassert? Hva er så positivt med Rikshospitalet egentlig? Høres litt slitsomt som første innlegget forteller. Hi Anonymkode: 13250...f88
Sint naken biltyv Skrevet 12. september 2017 #20 Skrevet 12. september 2017 Lettere å komme seg til Ahus i rushen. Der fikk jeg plass på hotellet, veldig fint der. Men det var flere frekke og kjipe jordmødre og sykepleiere/barnepleiere der. Det har jeg ikke opplevd på de to andre stedene jeg fødte. Så jeg ville ikke valg Ahus igjen selv om hotellet absolutt er tipp topp
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #21 Skrevet 12. september 2017 Jeg søkte på Riksen (skrev en epost til fødeavdelingen) i uke fem begge gangene, fikk plass. Ville føde der fordi jeg hadde gått til IVF-behandling der, følte jeg kjente stedet litt. Så helt subjektiv vurdering, altså. Og så har de et godt rykte jevnt over. Fødeavdelingen på Riksen er mindre enn Ullevål og Ahus, tror jeg, men det kan jo være fullt der også. Hvis du er fem uker på vei nå, har du termin neste sommer? Da er det som regel fullt over alt, så bare søk nå selv hvis du klarer å bestemme deg. Som sagt, en fødsel er personlig og man kommer ofte med negative eller positive synspunkter som er høyst subjektive og henger sammen med akkurat ens egen fødsel. Det eneste som er en tydelig forskjell som jeg kan komme på, er at på Riksen blir du på barselavdelingen, dvs. du ligger "på sykehuset" på tomannsrom. Når du føder om sommeren, tror jeg du må regne med at du må dele rom. Mannen må da hjem på natten, men kan være på besøk hele dagen. På barselhotell får dere et rom der begge kan være hele tiden, men da er du (hvis jeg har forstått riktig) litt lenger borte fra de ansatte. Hvis du får et friskt barn, trenger ikke det være noe problem, men noen liker kanskje å være nærmere personalet hele tiden. Anonymkode: dee02...917
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #22 Skrevet 12. september 2017 Da jeg var gravid med førstemann visste jeg ikke at man måtte søke omtrent ved positiv graviditetstest, og fikk dermed ikke plass verken på Riksen eller Ullevål. Endte opp på Bærum og hadde ingen god opplevelse der. Var derfor veldig tidlig ute med å søke plass med nr 2, og fikk plass på Riksen. Veldig fornøyd! Var hektisk og mange fødende da jeg fødte, men følte meg likevel veldig trygg og ivaretatt ( hvilket jeg ikke gjorde på Bærum). Hadde tre forskjellige jordmødre under fødselen, alle var helt nydelige. Babyen ble født midt på natten, og far måtte reise hjem noen timer, men fikk et tomannsorkester alene de andre nettene slik at far også kunne overnatte ( selv om det var midt på sommeren). Ja, du kan ende opp med å måtte dele rom, men vet om flere førstegangsfødende som følte seg veldig overlatt til seg selv på barselhotellet på Ullevål. Der er det jo meningen at du skal klare deg selv, og det er ikke alltid bare bare når man er førstegangs og alt er nytt og skummelt (man kanskje ikke får til amming etc. ) I alle fall greit å ha i bakhodet. Lykke til med valget! Anonymkode: 7f3e4...d35
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #23 Skrevet 12. september 2017 Takk for svar. Jeg har allerede snakket med legen om å bestille på neste kontroll, så tror ikke jeg kommer å sende søknad for meg selv allerede. Skjønner at man vil søke tidlig hvis man vil unngå et spesielt sted. Det føles bare litt for tidlig ut å fikse allerede nå og jeg har jo ingen klare tanker om hvor jeg vil. Håpte mest at jeg kunne ønske meg noe i en rekkefølge, men man søker altså bare og hvis de ikke får det så blir man bare plassert? Jeg trodde man bare føda på sykehuset man "sogna til", så hadde ikke regnet med å måtte tenke på dette i det hele tatt 🙈 Jeg har termin i mai, sikkert travelt da. Anonymkode: 13250...f88
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #24 Skrevet 12. september 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Tar gjerne i mot flere erfaringer. Det er ikke de tre jeg nevnte det står mellom altså, det var bare de jeg kom på i farta! Jeg aner ikke hvilke sykehus i Oslo som har fødestue. Hva med Aker, Lovisenberg, Diakonhjemmet feks? Nærmest der vi bor er nok Aker. Jeg vil nok helst føde i fred uten mas og stress og masse folk rundt meg. Er ullevål abc veldig alternativt og svevende,for det orker jeg heller ikke? Jeg kommer ikke fra Oslo, bare bor her, og har null kjennskap eller fordommer fra før. Angående å "søke tidlig" så får jeg jo ikke gjort noe før jeg skal på 12ukerskontroll, så det blir jo når det blir. HI Anonymkode: 13250...f88 Abc er absolutt ikke alternativ og svevende!!! De er bare veldig hyggelige, har god tid, store rom med badekar, barselrom rett over gangen (enerom med dobbeltseng til mor og far). Bare veldig avslappet og rolig, veldig avstressende og deilig og helt fantastisk! Anonymkode: 3a346...548
Anonym bruker Skrevet 12. september 2017 #25 Skrevet 12. september 2017 5 minutes ago, Anonym bruker said: Abc er absolutt ikke alternativ og svevende!!! De er bare veldig hyggelige, har god tid, store rom med badekar, barselrom rett over gangen (enerom med dobbeltseng til mor og far). Bare veldig avslappet og rolig, veldig avstressende og deilig og helt fantastisk! Anonymkode: 3a346...548 Høres bra ut det som sagt har jeg null peiling. Men jeg ser at man må skrive brev for å søke, hva skriver man da? Jeg har på ingen måte tatt stilling til om jeg ønsker smertestillende/bedøvelse i forbindelse med fødsel, og vet ikke om sånn der badekarfødsel er noe for meg? Anonymkode: 13250...f88
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå