Gå til innhold

Hva tenker dere om peanøttforbud på fly?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ofte opplyses det om at det er peanøttallergiker ombord på fly, og at det av den grunn bes om at folk ikke spiser peanøtter. Synes dere det er greit, eller tenker dere at allergikere er hysteriske, at det egentlig ikke er så farlig å innta normale ting som peanøtter? Grunnen til at jeg spør er at jeg har peanøttallergi og ser det jo bare fra min side. I dag fløy familien og jeg hjem fra Billund. Det ble opplyst om peanøttallergi, og 10 minutter etterpå ser jeg en dame i raden ved siden av spise Polly peanøtter. Hun stoppet da jeg spurte om hun kunne, og sa at hun bare ville spise opp posen hun hadde begynt på før det ble opplyst om peanøttallergi på høytaleren. Jeg ble selvfølgelig uvel på flyet, med rennende nese, røde kløende øyne, astma og nå er jeg akkurat ferdig med å kaste opp. Litt kjip avslutning på Legolandturen, likevel ikke enestående opplevelse på flyet. Så folkens, bør dette tåles eller tenker folk flest at det er greit å ta hensyn? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er greit å ta hensyn. Peanøtter er jo ikke akkurat en del av basiskostholdet vårt, så det krever ikke de store ofre å ikke spise peanøtter på turen. Kan jo spise potetgull eller andre ting om man har lyst på noe salt.

Anonymkode: 52e2e...fe1

Skrevet

Jeg respekterer selvsagt slikt. Mennesker som ikke gjør det er enten slemme, eller dumme.

Anonymkode: f0f10...2b2

Skrevet

Selvfølgelig tar man hensyn. Enkelte kan faktisk dø pga allergien sin. De jævla nøttene kan vente til en annen gang.

Anonymkode: 75ea0...ce8

Skrevet

Ingen problemer med å avstå peanøtter på fly. Men synes alltid det er litt rart at opplysningen kommer så seint, da har jeg jo ofte sittet 20-30 min allerede pga det tar tid med boarding. De kunne jo ha sagt fra i det vi gikk inn feks

Anonymkode: 091b1...4b4

Skrevet

Åh, jeg blir så irritert på slike folk som hun dama. Det skader ikke å ta LITT hensyn til andre mennesker, ingen dauer av å la vær å spise nøtter akkurat der og da - men andre kan dø av at du gjør det. 

Så lenge jeg blir opplyst om det har jeg ingenting i mot å ta hensyn til allergier. Et barn på skolen til barnet vårt har nøtteallergi slik at alt med nøtter som den minste ingrediens er totalforbudt på skolen. Man må jo sjekke matvarer litt nøyere enn man ellers ville gjort, men ellers koster det da ingenting å ta hensyn til dette. 

Enkelte er bare for egoistiske og tenker ikke lengre enn sin egen ræv. 

Anonymkode: b96d5...48b

Skrevet

Jeg tenker at selvfølgelig så tar man hensyn, og jeg mener at flypersonalet burde snakket til den dama som spiste peanøtter, for så dummer det ikke lov til å være

Anonymkode: 6dacd...3b4

Skrevet

Klart man skal ta hensyn! 

Og jeg skjønner ikke hvorfor folk på død og liv må spise peanøtter hver gang de er i lufta ?

Skrevet

Tenker at det er en selvfølge å ta hensyn til det. Tar det for gitt at dersom det opplyses om så er allergien alvorlig og ikke noe å kimse av, så folk som ikke bryr seg er rett og slett respektløse, fæle folk.

Skrevet

Null problem og har opplevd det flere ganger. Eneste jeg tenker at det kunne vært opplyst om i forbindelse med innsjekking. Kunne funnet på å ta med Snickers eller lignende som et mellommåltid på fly og begynt på den før det ble opplyst over høytaleren.

Skrevet

Jeg har vært røyker og klart meg uten røyk på flyturer. Jeg klarer meg uten peanøtter også... En selvfølge spør du meg.

Anonymkode: 4b891...6bd

Skrevet

Takk for svar. Det er jo slik jeg tenker det også, men så er man jo nærmest seg selv. 

Skrevet

Alltid vært nøye på slikt og, men så liker jeg ikke så godt peanøtter. Men så snart jeg hører en slik beskjed, så sjekker jeg maten jeg har med meg om det inneholder peanøtter (Somregel har jeg bare ei brus med meg).

Unødvendig av andre og ikke respektere dette.

Skrevet

Skulle vært forbud mot å skrelle og spise klementiner/ appelsiner også 😭

Anonymkode: 372f8...100

Skrevet

Ja, dersom det opplyses at det er en allergiker på flyet, må folk ta hensyn. Om det så er egg vedkommende ikke tåler. Eller appelsiner. Er selv veldig allergisk mot nøtter, druer, appelsiner, bananer. Reagerer ved lukt. Håper folk tar hensyn

Anonymkode: 856d2...4ab

Skrevet

Jeg tar selvfølgelig hensyn til det. Jeg ser ikke på det som ett spesielt stort offer å unngå nøtter en flytur akkurat. 

Anonymkode: 8ef54...596

Skrevet

Absolutt skal det tas alvorlig ved nøtteallergi,det er jo luftbåren.Det kan jo være livsfarlig.Synest det er viktig og respektere det og gjør det gladelig selv.  En gang jeg tok fly med liten valp i bur under setet beg dame å skape seg for hun hadde allergi.Vi satt en godt stykke bak og det var bare tåpelig.Ikke er allergi mot hund farlig og vi satt langt bak og hun var ikke borti hunden.Hun hadde litt(jeg er 4 år og er i trass tendenser).

Anonymkode: 2cc6b...9fd

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Absolutt skal det tas alvorlig ved nøtteallergi,det er jo luftbåren.Det kan jo være livsfarlig.Synest det er viktig og respektere det og gjør det gladelig selv.  En gang jeg tok fly med liten valp i bur under setet beg dame å skape seg for hun hadde allergi.Vi satt en godt stykke bak og det var bare tåpelig.Ikke er allergi mot hund farlig og vi satt langt bak og hun var ikke borti hunden.Hun hadde litt(jeg er 4 år og er i trass tendenser).

Anonymkode: 2cc6b...9fd

Bare til opplysning reagerer enkelte kraftig på hund/katt/osv.

I et fly har man ikke mulighet for å komme seg unna. Og det sprer seg også gjennom luften. 

Kan ikke si om det var reelt i det tilfelle du nevner, men for enkelte er det det. Kanskje ikke livstruende men det kan være virkelig ilde likevel. 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare til opplysning reagerer enkelte kraftig på hund/katt/osv.

I et fly har man ikke mulighet for å komme seg unna. Og det sprer seg også gjennom luften. 

Kan ikke si om det var reelt i det tilfelle du nevner, men for enkelte er det det. Kanskje ikke livstruende men det kan være virkelig ilde likevel. 

Nå er no reglene en gang slik at hvis du har allergi mot hund eller katt må du gi beskjed i god tid til flyselskapet. Dette på lik linje med hvis du skal ha med hund eller katt i cabinen. Årsaken er for å unngå situasjoner der det potensielt kan bli livstruende... 

Anonymkode: 978b6...414

Skrevet

Jeg syns ett forbud hadde vært helt greit, men på den annen side er det mye folk reagerer på også. Peanøtt allergi har jeg skjønt er ganske kraftig, ikke så mildt som det meste annet. Jeg har en datter som er allergisk mot sitrus, hun begynner å klø og få utslett om sidemann skreller en klementin. Hun elsker fortsatt klementiner, så når hun ikke skal noe de nermeste dagene spiser hun klementiner så det tyter ut av øra hennes. Det har ingenting å si om hun spiser to kilo eller får en dråpe på seg. Hun reager  på samme måte igrunn. Eller når hun spiser så får hun Donald lepper, noe hun syns er ganske artig til tider. Hun bryr seg ikke stort, hun vet hva hun kan spise og ikke spise. Reagereer hun så reagereer hun, og da må hun bar leve med det. Litt kremer og medisiner så går det helt fint, går fint uten også men greit å slippe sviingen og kløingen. 

Jeg tenker det ikke kan være noe gøy for medpassasjerer å få en som reagerer veldig på peanøtterr på flyturen. Vet en elev på ungdomskolen her ble hentet med luftambulanse flere ganger. Ingen barn i samme klasse, men det satt fortsatt en støtt i ungeneg når de så fuelikopteret komme. Så for alle de andre så kan også ett forbud være fornuftig, ikke veldig gøy å ha med små barn på flytur om en medpassasjer svever mellom liv og død. 

Anonymkode: 6b28f...47c

Skrevet

Selvfølgelig skal vi ta hensyn til allergikere. 

Skrevet

Så en dame som ble skadet for livet pga en restaurant ikke var nøye nok med å passe på at maten hennes ikke hadde kommet i kontakt med nøtter.

Dama fikk cerebral parese lignende symptomer. Fanget i egen kropp rett og slett.

Anonymkode: caaa0...1ba

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Fullstendig problemfritt. Nøtteallergi er vel for mange potensielt dødelig, og jeg gjør meg ikke til drapsmann bare fordi jeg egentlig har litt lyst på peanøtter. 

Skrevet
4 timer siden, Ledda skrev:

Ofte opplyses det om at det er peanøttallergiker ombord på fly, og at det av den grunn bes om at folk ikke spiser peanøtter. Synes dere det er greit, eller tenker dere at allergikere er hysteriske, at det egentlig ikke er så farlig å innta normale ting som peanøtter? Grunnen til at jeg spør er at jeg har peanøttallergi og ser det jo bare fra min side. I dag fløy familien og jeg hjem fra Billund. Det ble opplyst om peanøttallergi, og 10 minutter etterpå ser jeg en dame i raden ved siden av spise Polly peanøtter. Hun stoppet da jeg spurte om hun kunne, og sa at hun bare ville spise opp posen hun hadde begynt på før det ble opplyst om peanøttallergi på høytaleren. Jeg ble selvfølgelig uvel på flyet, med rennende nese, røde kløende øyne, astma og nå er jeg akkurat ferdig med å kaste opp. Litt kjip avslutning på Legolandturen, likevel ikke enestående opplevelse på flyet. Så folkens, bør dette tåles eller tenker folk flest at det er greit å ta hensyn? 

Garantert Frp-er.

Anonymkode: f7c58...187

Skrevet

Selvfølgelig skal folk ta hensyn, og man trenger virkelig ikke å spise nøtter på flyet.

Nå er jeg selv allergiker, og har kraftig allergi mot det meste. Jeg er veldig nøye med å fortelle mine barn, at nøtter og sitrus frukt, er ikke lov når de tar tog eller buss. De er store, og tar tog til faren sin, og største tar tog til venner som bor lenger unna og.

Jeg har på meg maske, når jeg er ute og flyr. Men jeg er allergisk mot parfyme. Så jeg må beskytte meg.

Anonymkode: 2cd40...4ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...