Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #26 Skrevet 9. september 2017 Det høres ut som en elendig håndtering av en akuttsak. Særlig om det var kjent av meldingen kom fra en ekspartner - i den grad det kommer inn falske anklager er det som oftest fra tidligere partner (eller svigermor, faktisk). Stort sett opplever jeg at vi har et system som fungerer godt, og hvor svakhetene ligger i at vi har for lite ressurser og for lite tid til å faktisk hente ut barn raskt nok når det er det som er påkrevet. Men jeg har også inntrykk av at noen barneverntjenester har en alvorlig ukultur i form av dårlig/manglende ledelse og svak faglig forankring, gjerne i veldig små kommuner/distrikter. Mvh barnevernkonsulent Anonymkode: 2dfa5...677
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #27 Skrevet 9. september 2017 slutt og sverte barnevernet, de gjorde jobben sin... Anonymkode: 4138d...415
skjotta Skrevet 9. september 2017 #28 Skrevet 9. september 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Så hvis den syke faren melder og melder igjen, vil barna bli hentet på skolen og plassert i beredskapshjem med jevne mellomrom? For øvrig veldig uproft av bv å ikke tilby oppfølging til barna etterpå. Anonymkode: 92827...f61 Dersom mor er sånn tålig oppegående vil jo den falske anklagen få konsekvenser for far. Konsekvenser som vil endre behandlingsmetodene i fremtiden. En oppegående mor som mener barna sliter vil også kunne skaffe oppfølging til barna sine via helsestasjon eller lege. Hva foreslår du? At alle meldinger fra eks menn og svigermødre skal ignoreres? At rutiner ved anklager om vold eller overgrep ikke skal følges i slike tilfeller? Og dermed ta risikoen for at dersom meldingen har rot i sannhet så utsettes barna for verre ting, så lenge alle slipper 3 dager borte fra hverandre? Der er skremmende mye faenskap der ute som barn utsettes for, og jeg er glad for hver eneste melding som blir undersøkt grundig. Akkurat nå står jeg med det ene beinet plantet i en sak der barnevernet har lagt en bekymringsmelding på bunnen av bunka og ting blir verre og verre for hver uke som går.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2017 #29 Skrevet 9. september 2017 Jeg har dessverre ikke tillitt til de, etter hvordan de behandlet oss etter en bekymringsmelding. Det har på mange måter ødelagt familien vår, har fremdeles mareritt selv om det er mange år siden. Saken mot oss ble henlagt, men vi bodde i en bygd der alle kjenner alle. Og lege, barnehage, skoler, helsestasjon, tannleger, nav og alt blir jo kontaktet. Vi beholdt barnet vårt hjemme under hele prosessen heldigvis. Når BV gir barnet deres traumer og angst så synes jeg du bør melde det til fylkesmannen. Jeg mener at de i sånne saker skal flytte barna til andre familiemedlemmer dersom det er mulig, mens de undersøker. Det vil ikke gi like store traumer for barna. Barna dine burde ha krav på erstatning! De kaller seg jo barneVERN, og hensynet til barna er jo ikke akkurat ivaretatt her. Joda, de gjør mye bra, men de har ofte bare 3 års utdannelse de som jobber der. Det bør være mye strengere å få så mye makt. Anonymkode: 7ec93...6e0
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #30 Skrevet 10. september 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: slutt og sverte barnevernet, de gjorde jobben sin... Anonymkode: 4138d...415 Det var jo det de IKKE gjorde skikkelig i denne saken! Begynn å tenke litt selv?! Barn kan bli voldsomt traumatisert av akuttvedtak, og i denne saken gikk BVs elendinge håndtering utover barna de skulle verne. Her er en til gripende historie fra en til mor: HI, vær glad det bare var 3 dager. Barna må få den hjelpen de trenger og har krav på og det bør komme fra det offentlige, de må se hva skader de gjør ellers så vil barna lide i skjul etter overtramp av de som egentlig skal beskytte dem. Anonymkode: 12a36...bd9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #31 Skrevet 10. september 2017 9 timer siden, skjotta skrev: Dersom mor er sånn tålig oppegående vil jo den falske anklagen få konsekvenser for far. Konsekvenser som vil endre behandlingsmetodene i fremtiden. En oppegående mor som mener barna sliter vil også kunne skaffe oppfølging til barna sine via helsestasjon eller lege. Hva foreslår du? At alle meldinger fra eks menn og svigermødre skal ignoreres? At rutiner ved anklager om vold eller overgrep ikke skal følges i slike tilfeller? Og dermed ta risikoen for at dersom meldingen har rot i sannhet så utsettes barna for verre ting, så lenge alle slipper 3 dager borte fra hverandre? Der er skremmende mye faenskap der ute som barn utsettes for, og jeg er glad for hver eneste melding som blir undersøkt grundig. Akkurat nå står jeg med det ene beinet plantet i en sak der barnevernet har lagt en bekymringsmelding på bunnen av bunka og ting blir verre og verre for hver uke som går. Det er ikke så lett å få henvisning til psykolog gjennom fastlege, og ventetiden er da svært lang. Ja, jeg mener at bv skulle ha tilbudt å ordne kriseteam eller psykolog til barna. Slik blir ordnet etter at man blir voldtatt, mishandlet, utsatt for ulykke der nære familiemedlemmer har dødd osv. Å bli hentet og plassert hos ukjente mennesker i flere dager uten å kunne kontakte mammaen kan være like stor psykisk påkjenning. Anonymkode: 92827...f61
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #32 Skrevet 10. september 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke så lett å få henvisning til psykolog gjennom fastlege, og ventetiden er da svært lang. Ja, jeg mener at bv skulle ha tilbudt å ordne kriseteam eller psykolog til barna. Slik blir ordnet etter at man blir voldtatt, mishandlet, utsatt for ulykke der nære familiemedlemmer har dødd osv. Å bli hentet og plassert hos ukjente mennesker i flere dager uten å kunne kontakte mammaen kan være like stor psykisk påkjenning. Anonymkode: 92827...f61 Ja, det er ikke så mange som tenker på at et barn skiller ikke på en lovlig "kidnapping" og en ulovlig kidnapping, følgene for et barn er de samme. De blir jo plutselig tatt fra sine foreldre og satt hos noen ukjente mennesker de aldri har møtt før. I tilfellet ulovlig kidnapping så ville nok barnet fått hjelp av kriseteam ganske kjapt så det bør jo barnet også få i tilfeller der BV tar barna. For barnet kan man prøve å forklare at BV hadde lov til å gjøre det de gjorde men det kan også bli værre da fordi barnet da kan få et inntrykk av at dette er noe som kan skje igjen når som helst. Som du ser på videoen over så får hennes sønn PTSD etter "bortføringen". Dette er et problem som jeg føler ikke får nok oppmerksomhet, hvem hjelper disse barna? Får dem ikke tilgang på hjelp til å takle vanskelige følelser så er det noe som kan ødelegge for dem senere i livet. Så alle barn som tas av BV bør få tillgang til hjelp uavhengig av om de er tatt på rett grunnlag eller ei, barn er barn og for dem så føles det jo som et overtramp uansett grunn. Kan ikke fatte og begripe hvorfor dem som skal verne barna ikke ser dette selv! Anonymkode: 12a36...bd9
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #33 Skrevet 10. september 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det var jo det de IKKE gjorde skikkelig i denne saken! Begynn å tenke litt selv?! Barn kan bli voldsomt traumatisert av akuttvedtak, og i denne saken gikk BVs elendinge håndtering utover barna de skulle verne. Her er en til gripende historie fra en til mor: HI, vær glad det bare var 3 dager. Barna må få den hjelpen de trenger og har krav på og det bør komme fra det offentlige, de må se hva skader de gjør ellers så vil barna lide i skjul etter overtramp av de som egentlig skal beskytte dem. Anonymkode: 12a36...bd9 jeg synes det, de har alltid en plikt og sjekke opp saker som er livtruende, her gjorde bv helt riktig Anonymkode: 4138d...415
Anonym bruker Skrevet 10. september 2017 #34 Skrevet 10. september 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: jeg synes det, de har alltid en plikt og sjekke opp saker som er livtruende, her gjorde bv helt riktig Anonymkode: 4138d...415 De er pliktig til å sjekke de ut men se hvilken skade de gjorde. De har skadet ungen slik at han fikk PTSD, så de kan faktisk se etter andre mindre stressende metoder når de skal gå til akuttvedtak. At de gjør ting verre er jo ikke barna tjent med, så her er det virkelig noe som skurrer når barnas psykiske helse ikke ivaretas. Så de kan sjekke ut en sak uten å traumatisere en unge så til de grader. Heldigvis så er det flere enn meg som faktisk ser dette, så lovendringer vil komme. Anonymkode: 12a36...bd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå