Gå til innhold

Da vi mistet tilliten til barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnas far har slitt med alkoholproblemer, og det har blitt så ille at jeg måtte skille meg og flykte med barna. Retten kom frem til at jeg skulle ha full omsorg, og at far fikk treffe dem en dag pr mnd under tilsyn av morfar.

Etter ett års tid så ble det levert inn en bekymringsmelding fra far hos barnevernet som var så stygg at barna mine ble hentet av barnevernet på skolen! Akutt vedtak fordi det var fare for barnas liv... 6 og 7 år... Det var en grusom tlf å få...

Under akuttmøtet hos barnevernet var de ikke interessert i å lese noen av dokumentene fra sakkyndige eller rettssystem! Jeg ringte advokaten min, og han tok over siden jeg var i sjokk... Jeg fikk ikke engang vite hvor barna mine var! 3 dager tok det før de endelig tok til vettet og gikk gjennom dokumentene! I mellomtiden har barna mine vært utenbys hos et par de ikke kjenner! 

Ikke en unnskyldning, ingenting.. enda det kom frem at alt i meldingen var løgn, så fikk ingen av oss en unnskyldning... 

Barna mine sliter med å sove, er redde for å gå til skolen, har separasjonsangst, gråter om kvelden, og er redd fremmede. Ikke har de fått noe hjelp i ettertid heller.

Jeg er en ansvarsfull kvinne! Jeg er en god mamma! Jeg jobber deltid som spesialpedagog og hjelper barn med utfordringer. Jeg har også jobbet som familieveileder. Men etter skilsmissen måtte jeg flytte ut av kommunen og til et sted hvor ingen kjenner meg. Jeg har samarbeidet med barnevernet tidligere, og hatt inntrykk av at det de gjør er bra... slik er det ikke lengre...

Anonymkode: f0e7e...1b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke akkurat en sak som .har latt ungene bo med en alkoholiker.

Anonymkode: 774e6...ca9

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke akkurat en sak som .har latt ungene bo med en alkoholiker.

Anonymkode: 774e6...ca9

Barna mine har ikke fått bodd hos en alkoholiker. Far var skapdranker, og da det ble ille og han ikke tok imot hjelp måtte jeg flytte. Barna har ikke vært der siden bortsett fra 3 timer en dag pr mnd under tilsyn.

hi

Skrevet

huff, så forferdelig dersom alt dette er sant. Det er en stor belastning og traume for barn og foreldre (her mor) og bli utsatt for noe sånt. Barnevernet gjorde det nok med de beste hensikter, men synes det er menneskelig å be om unnskyldning og hjelp til å bearbeide dette etter en slik episode. Det er nok vondt nok som det er å måtte flytte fra pappa.. stakkars ungene. En unnskyldning er helt klart på sin plass samt oppfølging for barna som blir skadelidende... :( 

Anonymkode: 81278...90c

Skrevet (endret)

Jeg har en lignende erfaring, selv om det ikke ble så dramatisk her. Vi fikk barnet tilbake samme ettermiddag. En mnd etter at de fikk en (grunnløs) bekymringsmelding hadde de ikke lest sine egne papirer (fra barnevernets forebyggende enhet), men valgte å hente barnet på skolen. Ingen etterspill her heller. Vi er en godt fungerende og kjærlig familie med gode ressurser. 

Et vennepar ble bekymret for barnehagebarnets oppførsel. De kontaktet psykolog, som i sin tur kontaktet bv. Det ble konkludert med at seksuelle overgrep var begått mot barnet. Barnet ble akuttplassert. En tid etterpå ble en ansatt i bhg anklaget (og etterhvert dømt) og barnet fikk komme hjem igjen. 

Men annen bekjent fikk en "hevnmelding" i posten sammen med henleggelsesbrev fra bv. Ingen sak der, altså, men like fullt ubehagelig. 

Endret av LucyHoneychurch
Tillegg
Skrevet

Var det faren som ønsket å sverte deg?

Klart dette er skremmende; men husk uansett at BV  _måtte_ gjøre det. Dersom en bekymringsmelding av et slikt kaliber bare avfeies kan det jo være katastrofalt.

Anonymkode: e89e0...e66

Skrevet

Oooof. Høres ut som en sak for media! Dette må jo være alle foreldres mareritt.

Anonymkode: 53c2b...5c3

Skrevet
3 minutter siden, LucyHoneychurch skrev:

Jeg har en lignende erfaring, selv om det ikke ble så dramatisk her. Vi fikk barnet tilbake samme ettermiddag. En mnd etter at de fikk en (grunnløs) bekymringsmelding hadde de ikke lest sine egne papirer (fra barnevernets forebyggende enhet), men valgte å hente barnet på skolen. Ingen etterspill her heller. Vi er en godt fungerende og kjærlig familie med gode ressurser. 

Et vennepar ble bekymret for barnehagebarnets oppførsel. De kontaktet psykolog, som i sin tur kontaktet bv. Det ble konkludert med at seksuelle overgrep var begått mot barnet. Barnet ble akuttplassert. En tid etterpå ble en ansatt i bhg anklaget (og etterhvert dømt) og barnet fikk komme hjem igjen. 

Men annen bekjent fikk en "hevnmelding" i posten sammen med henleggelsesbrev fra bv. Ingen sak der, altså, men like fullt ubehagelig. 

Vil legge til at jeg drøftet saken vår med min beste venninne, som er bv-pedagog (saksbehandler) i en annen kommune. Hun var sjokkert over behandlingen vi fikk. Jeg hadde også full tillit til bv, og mener fortsatt de gjør en fantastisk viktig jobb, men ser at det er store rom for forbedring av systemet. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det faren som ønsket å sverte deg?

Klart dette er skremmende; men husk uansett at BV  _måtte_ gjøre det. Dersom en bekymringsmelding av et slikt kaliber bare avfeies kan det jo være katastrofalt.

Måtte gjøre det? Hva med å gjøre en halvtimes forarbeid før de hentet to gråtende barn på skolen og tok de ut av hjemmet i tre dager? Alt lå jo i systemet. Tøv!

Skrevet

Man skulle tro at barnevernet har en eller annen rutine på å sjekke saker bedre der den som er fradømt samvær (bortsett fra tre timer med tilsyn i måneden) melder den andre inn. Det minste man bør kunne forvente er at bv har som rutine på å sjekke om dette er noen som er/har vært i systemet fra før.

Hi, helt forferdelig at det du og barna dine har opplevd. Jeg håper du har overskudd til å gå videre med dette! Om det var barnas far som meldte dette som hevn ville jeg anmeldt ham for trakassering. Jeg håper du gjør det, for det er ikke bare viktig for deg og for å forhindre at han fortsetter å trakassere deg og ungene, men også viktig for andre. Om noen blir dømt for slike grove falske anklager så kan man kanskje få ned antallet hevnmeldinger fra foreldre som ikke er skikket til å ta seg av barna.

Se også om du orker å klage til fylkesmannen over fremgangsmåten til barnevernet i denne saken. Det kan også være med på å få til endringer.

Vurder også om du orker å gå til media. Du trenger ikke stå frem med navn og bilde, men det å gå ut lokalt/nasjonalt med slike saker er viktig - fordi det er en kjempeviktig sak som viser tydelig et bestemt område hos barnevernet hvor de trenger forbedringer. I tillegg kan det gjøre at barna dine (og du) får oppfølging for de traumene de er påført (stå som anonym i media, men gi journalisten fullmakt til å snakke med kommunen om saken, da kan det være du får tilbud om oppfølging). Dessverre er det ofte slik at man må til media for å få hjelp - men i den saken du forteller tror jeg det er viktig at du gjør det.

Selv om du har opplevd noe som ikke bør skje, så kan du snu det til noe positivt om du tar dette videre, Hi. Da er du med på å hindre at andre opplever lignende i fremtiden.

Jeg har ingen problemer med å forstå at du mistet tilliten til barnevernet i kommunen du bor i. Men jeg håper imidlertid at du ikke blir en av dem som bare blir negativ til barnevernet i fremtiden? Barnevernet gjør veldig mye bra og redder livet til mange barn, vi trenger barnevernet! Men det kan tydeligvis bli en god del bedre - og det kan DU bidra med om du tar saken din videre, Hi! :)

Anonymkode: 03569...fc3

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Måtte gjøre det? Hva med å gjøre en halvtimes forarbeid før de hentet to gråtende barn på skolen og tok de ut av hjemmet i tre dager? Alt lå jo i systemet. Tøv!

Det som ligger i systemet gjelder ikke hvis det kommer en anonym melding og den inneholder nye opplysninger. Alle barn kan bli utsatt for noe nytt som ikke er kjent fra forrige runde.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som ligger i systemet gjelder ikke hvis det kommer en anonym melding og den inneholder nye opplysninger. Alle barn kan bli utsatt for noe nytt som ikke er kjent fra forrige runde.

Meldingen var ikke anonym. Han ville fremstå som bekymret og god far. Han er syk på sinnet, og likevel sjekket ikke barnevernet ut.

Denne saken skulle vært henlagt før den ble startet. Her er ingen formildende omstendigheter i forhold til barnevernet her.

Hi

Skrevet

Takker for mange gode svar her.

Jeg har ikke overskudd til å ta dette videre.. Far har mistet alt av samvær nå, og jeg må prøve å leve videre med fokus på barna. Siste 3 årene har spist utrolig med energi, så nå trenger jeg og barna ferie!

Har vært innom alle tanker... fylkesmann, media anonymt, melde for trakassering, og til og med gå til sak mot barnevernet. Jeg har slått fra meg alt. Å gå til media kan koste oss dyrt siden noen kommer til å kjenne oss igjen. Der er alltid noen som kommer med oppgulp om at barnevernet dessverre ikke kan uttale seg, og at det må være noe galt med meg og.

Jeg måtte bare lufte litt.. Jeg vet at barnevernet gjør mye bra, men for vår del er tilliten borte. Og jeg er sliten! Syden neste!

Hi

Skrevet
10 minutes ago, Anonym bruker said:

Meldingen var ikke anonym. Han ville fremstå som bekymret og god far. Han er syk på sinnet, og likevel sjekket ikke barnevernet ut.

Denne saken skulle vært henlagt før den ble startet. Her er ingen formildende omstendigheter i forhold til barnevernet her.

Hi

Altså...hvis far er syk i sinnet er det vel greit barnevernet er inne.

Jeg skjønner dette var dramatisk..men jeg synes ikke du har en god sak. Dette var ikke et lyn fra klAr himmel

Anonymkode: 70a9f...21e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså...hvis far er syk i sinnet er det vel greit barnevernet er inne.

Jeg skjønner dette var dramatisk..men jeg synes ikke du har en god sak. Dette var ikke et lyn fra klAr himmel

Har du lest? Far har ikke samvær. Er det bra at barnevernet bare henter barna på skolen og holder dem borte fra mamma i tre dager fordi de fikk en falsk bekymringsmelding fra en far som ikke får lov til å ha samvær? Er du enig med dem i at dette er Ok? At de ikke gidder å gå inn og sjekke papirene som ligger der fra før? Jeg lurer på om du hadde tenkt det samme om det hendte med deg. For det kan det! 

Ingen rundt oss hadde trodd at denne faren har så store vansker. Han har fortsatt en veldig god jobb ganske høyt oppe i systemet i en stor bedrift. Han er flott og pen, tjener 1,6 mill i året, sjarmerende og helt fantastisk utad! Men han er altså syk... og innser det ikke selv!

Hi

Skrevet

Jeg synes det var ok at de sjekket ja. Mistanke om omsorgssvikt må følges opp.

Du ser det fra ditt perspektiv, fra foreldreperspektivet. Jeg leser om barn som har en dårligfungerende far

Og nei...dettr skjer ikke når begge foreldre er i vater. Folk som hevner seg med barnevernet bør være i kontakt med barnevernet..

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det var ok at de sjekket ja. Mistanke om omsorgssvikt må følges opp.

Du ser det fra ditt perspektiv, fra foreldreperspektivet. Jeg leser om barn som har en dårligfungerende far

Og nei...dettr skjer ikke når begge foreldre er i vater. Folk som hevner seg med barnevernet bør være i kontakt med barnevernet..

En far de ikke ser. 

Og googler du litt så finner du flere lignende historier. 

Helt enig i at de gjør en undersøkelse, men ikke bruk tre dager på p åpne papirene når de ligger rett foran nesa di! Det er dét som er problemet her!

Skrevet

Skjønner godt at du mister tilliten, har liten tillit selv pga slike historier du nevner. Man skulle tro at det var en smal sak å finne ut om dette var psykiatri/hevn. Uten å måtte fjerne barna i 3 dager(!) og med det risikere å traumatisere barna.

Det er ikke din og barnas feil at far ikke er i vater.

Håper det går greit med dere 😊

Skrevet

Jeg svarte deg lenger opp. Send meg gjerne en pm om du vil og orker. Her tok ikke barnet skade, siden han raskt ble returnert, men det burde aldri vært en sak i utgangspunktet (og det kunne de veldig lett ha sjekket). Det ville også spart samfunnet store ressurser som heller kunne vært satt inn der det trengs. 

Jeg sliter fortsatt etter to år. Skjønner god at du ikke vil ta det videre. Slike saker suger all energi og alt tiltak ut av deg, og i tillegg fryktelig stigmatiserende (det ser en jo tydelig her).

Lykke til videre. Håper traumene hos barna dine leges. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi

En av måtene vi sikrer barn rettsvern på er at barnevernet ikke KAN "henlegge saker før de har startet" barnevernet skal gå ut fra at meldingen er sånn til det motsatte er bevist. Og det motsatte kan ikke bevises med papirer som ligger i systemet fra før. Barn har krav på at alle anklager på deres vegne tas alvorlig, dette for å unngå "ulv, ulv" 

Selv om en slik hendelse er fryktelig, så er alternativet verre. Barnevernet må alltid se på konsekvensene av at en bekymringsmelding er riktig og hva som kan skje med barna dersom de feilaktig henlegger saken.

Dette er ikke resurser de bruker for gøy. Det er ikke situasjoner de nyter. Det er ting de gjør for å sikre at barna er trygge.

Skrevet
6 minutter siden, skjotta skrev:

En av måtene vi sikrer barn rettsvern på er at barnevernet ikke KAN "henlegge saker før de har startet" barnevernet skal gå ut fra at meldingen er sånn til det motsatte er bevist. Og det motsatte kan ikke bevises med papirer som ligger i systemet fra før. Barn har krav på at alle anklager på deres vegne tas alvorlig, dette for å unngå "ulv, ulv" 

Selv om en slik hendelse er fryktelig, så er alternativet verre. Barnevernet må alltid se på konsekvensene av at en bekymringsmelding er riktig og hva som kan skje med barna dersom de feilaktig henlegger saken.

Dette er ikke resurser de bruker for gøy. Det er ikke situasjoner de nyter. Det er ting de gjør for å sikre at barna er trygge.

Så hvis den syke faren melder og melder igjen, vil barna bli hentet på skolen og plassert i beredskapshjem med jevne mellomrom? For øvrig veldig uproft av bv å ikke tilby oppfølging til barna etterpå.

Anonymkode: 92827...f61

Skrevet

Barnevernet må klare å finne ut av dette fortere. Kan ikke bruke 3 dager. Men den store ulven i dette tilfelle er jo faren. Hvilke konsekvenser fikk det for han? Det er jo han som er skyld i alt sammen.

Anonymkode: 8da83...526

Skrevet
23 minutter siden, skjotta skrev:

Selvfølgelig må det undersøkes, men hadde de gått gjennom sine egne papirer ville de kanskje valgt en mer skånsom fremgangsmåte. 

Anonymkode: 7b0ba...6f9

Skrevet

Men var dette en sak hos barnevernet fra før? Hadde de alle papirer tilgjengelig da meldingen kom? De må jo sjekke og innhente når det kommer en alvorlig melding, men det burde ikke ta tre dager når det finnes mye dokumentasjon. 

Anonymkode: f3c60...d95

Skrevet
1 time siden, skjotta skrev:

Og jeg lurer på i hvilken grad barnevernet ivaretar barnas psykiske helse i slike situasjoner. En akuttplassering kan skape store  traumer hos barn og bør ikke brukes lettvint.

Anonymkode: 387c2...e81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...