Gå til innhold

Felles økonomi?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en lang historie. Før jeg møtte min nåværende mann vr jeg gift med en som hadde ett enkeltmannsforetak. Vel denne gikk konkurs og jeg satt der med store summer som jeg måtte betale. X en mente jeg hadde vert gift med han og var med på firmaet derfor måtte jeg betale. 

Vel så møtte jeg min mann 6 år siden. Han har alltid hatt stålkontroll på sin økonomi. Har nedbetalt hus og har vert en onkel skrue uten like. Han har bare spinket og spart og for han er alt, alltid altfor dyrt. Han tjener det samme som meg og vi har god økonomi. Veldig god økonomi. Men han stoler ikke på meg. I det hele tatt!! Han har dannet seg en mening om meg da han møtte meg, hvor han stemplet meg som økonomisk uansvarlig... og dette har han gjort siden. Han latterliggjør meg sier jeg aldri har penger, kjefter for meg for overforbruk (selv om jeg har mer penger på lønnskontoen en hann) osv. Dette tærer veldig på forholdet vårt og jeg tenkte at om han hadde gitt meg en sjangse med felles trekk til spare kontoen vår og eventuelt felles trekk til hver sin lommepenge konto men at han da faktisk kan SE at jeg ikke sløser penger slik han faktisk tror jeg gjør!!!

Anonymkode: 5691f...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hver vår brukskonto og en utgiftskonto, en bufferkonto og en sparekonto i mitt navn. Samboeren overfører alt utenom lommepenger når han får lønn så fordeler jeg dem på de ulike kontoene. Jeg gjør det samme med min lønn. Vi har valgt at jeg har kontroll på økonomien, noe vi begge trives godt med :)

Skrevet

Vi har felles bruks, regning og sparekontoer. Begge har kort til brukskontoen. 

Vi har hatt det slik fra vi flyttet sammen for 28 år siden og det har fungert veldig bra for oss, men jeg ser jo at måten vi har løst det økonomiske på er litt sjelden idag. 

Skrevet

Hver vår lønnskonto og sparekonto. Felles regningskonto. Der setter han over tre ganger så mye som meg i mnd da han tjener mye mer. Alle regninger trekkes fra felleskontoen. 

Jeg betaler mest mat og ting til datteren vår +++

Anonymkode: 9e570...6c2

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en lang historie. Før jeg møtte min nåværende mann vr jeg gift med en som hadde ett enkeltmannsforetak. Vel denne gikk konkurs og jeg satt der med store summer som jeg måtte betale. X en mente jeg hadde vert gift med han og var med på firmaet derfor måtte jeg betale. 

Vel så møtte jeg min mann 6 år siden. Han har alltid hatt stålkontroll på sin økonomi. Har nedbetalt hus og har vert en onkel skrue uten like. Han har bare spinket og spart og for han er alt, alltid altfor dyrt. Han tjener det samme som meg og vi har god økonomi. Veldig god økonomi. Men han stoler ikke på meg. I det hele tatt!! Han har dannet seg en mening om meg da han møtte meg, hvor han stemplet meg som økonomisk uansvarlig... og dette har han gjort siden. Han latterliggjør meg sier jeg aldri har penger, kjefter for meg for overforbruk (selv om jeg har mer penger på lønnskontoen en hann) osv. Dette tærer veldig på forholdet vårt og jeg tenkte at om han hadde gitt meg en sjangse med felles trekk til spare kontoen vår og eventuelt felles trekk til hver sin lommepenge konto men at han da faktisk kan SE at jeg ikke sløser penger slik han faktisk tror jeg gjør!!!

Anonymkode: 5691f...ae0

Felles konto høres ikke ut til å være en løsning på problemet deres uansett... Det er ikke praktiske ting som er problemet her. Det er at mannen din ikke hører på deg, respekterer deg, stoler på deg eller behandler deg som en likeverdig. 

Parterapi er nok en bedre løsning enn en bankkonto. 

Anonymkode: 8ca2c...25e

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere som har felles økonomi hvordan gjør dere det? Har dere felles lønnskonto? Felles buffer? Ja hvordan er pengene fordelt hos dere? Trenger litt hjelp da jeg har en hissig diskusjon med mannen akkurat nå

Anonymkode: 5691f...ae0

Hos oss gjør vi det nok litt annerledes enn alle andre kan gjøre det.

Vi har 1 felles lønnskonto som begge har kort til. Lønna går for øvrig inn på budsjettkontoen, som jeg også betaler regninger fra. Hver gang en av oss skal bruke penger, så overfører jeg et ca beløp til felleskontoen. Dette er fryktelig tungvint, men vi må ha det slik pga mannens inkompetanse og nullforståelse for økonomi. Mannen har tidligere drevet et foretak som gjorde han personlig konkurs, og vi sliter med stor gjeld på dette nå mange år etterpå. Mannen er også en sløser, og har null respekt for sparing, budsjetter og lignende.
Vi har derfor en felles forståelse for at jeg er nødt til å styre økonomien, og ha full råderett over denne. Av den grunn er det faktisk ikke full krise dersom noe skulle ryke og vi trenger nytt, vi har en buffer. Vi har også råd til å reise på ferie hvert år. Dette hadde ikke vært mulig dersom mannen hadde fått råde over sin egen lønn.

Pengene er fellespenger, og går til vårt felles hushold. Alt i alt så bruker vi sikkert like mye penger når felleskostnader er betalt, mulig mannen bruker litt mer enn meg, selv om jeg tjener mest. Han er utrolig flink å snakke meg rundt, både når det gjelder å bestille klær og utstyr, og å kjøpe ting, særlig når vi er på ferie bruker han mye penger.

Anonymkode: ea036...528

Skrevet

Vi har felles konto- til felles utgifter.

Til private utgifter har vi private kontoer. Noe annet ville vært "forskrudd" for meg. Jeg vil ikke stå til rette for hva jeg kjøper for mine penger. Man opphører ikke å eksistere som individ selv om man gifter seg/ får barn.

Skrevet

Jeg har min egen konto og mannens konto deler vi på (hvert vårt kort). Denne kontoen betaler det aller meste, min lønn er mest til kos og eget forbruk. Mannen betaler alle regninger og lån. Han tjener ca 10 ganger mer enn meg. En ordning som fungerer veldig bra for oss😁

Anonymkode: 697c2...e56

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en lang historie. Før jeg møtte min nåværende mann vr jeg gift med en som hadde ett enkeltmannsforetak. Vel denne gikk konkurs og jeg satt der med store summer som jeg måtte betale. X en mente jeg hadde vert gift med han og var med på firmaet derfor måtte jeg betale. 

Vel så møtte jeg min mann 6 år siden. Han har alltid hatt stålkontroll på sin økonomi. Har nedbetalt hus og har vert en onkel skrue uten like. Han har bare spinket og spart og for han er alt, alltid altfor dyrt. Han tjener det samme som meg og vi har god økonomi. Veldig god økonomi. Men han stoler ikke på meg. I det hele tatt!! Han har dannet seg en mening om meg da han møtte meg, hvor han stemplet meg som økonomisk uansvarlig... og dette har han gjort siden. Han latterliggjør meg sier jeg aldri har penger, kjefter for meg for overforbruk (selv om jeg har mer penger på lønnskontoen en hann) osv. Dette tærer veldig på forholdet vårt og jeg tenkte at om han hadde gitt meg en sjangse med felles trekk til spare kontoen vår og eventuelt felles trekk til hver sin lommepenge konto men at han da faktisk kan SE at jeg ikke sløser penger slik han faktisk tror jeg gjør!!!

Anonymkode: 5691f...ae0

Beklager, men en felles bankkonto kommer ikke til å fikse noe som helst av problemene i forholdet. For problemet er at han ikke respekterer deg og ikke hører på deg, han latterliggjør deg og kjefter på deg. 

En felles bankkonto kommer bare til å øke problemene deres. Han kommer sannsynligvis til å sitte klistret til nettbanken og finkjemme alle kontobevegelser for å finne noe han kan "ta" deg for. Så for all del, slutt å kjempe for felles konto. Kjemp heller for å få fyren med til familievernkontoret.

Der kan han lære litt om respekt og hvordan man behandler sin samboer/ ektefelle. 

Skrevet

ville ikke hatt det, da jeg er flinkere med penger og han sløser

Anonymkode: 86ec1...f45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...