Gå til innhold

Felles økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har felles økonomi hvordan gjør dere det? Har dere felles lønnskonto? Felles buffer? Ja hvordan er pengene fordelt hos dere? Trenger litt hjelp da jeg har en hissig diskusjon med mannen akkurat nå

Anonymkode: 5691f...ae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har hver vår konto og ingen felles konto som begge har tilgang til. Vi har fordelt ansvaret for å betale de faste utgiftene ut fra hvor mye den enkelte har i lønn. Så jeg, som har ca 1/3 av inntekten som min mann har betaler husleia, mens mannen betaler avdrag og renter på huslånet vårt, for å komme med et eksempel. Jeg betaler småhandlingen mens mannen betaler storhandlingene i matbutikken. Slike ting. Ingen holder regnskap med hvem som betaler hva ut over dette, eller legger seg nevneverdig opp i hva den andre bruker penger på. 

Dette fungerer for oss fordi vi har veldig likt syk på hva pengene skal brukes på, hva vi prioriterer og ikke. 

Vi er for øvrig gift og har felles eie på alt. 

Anonymkode: a09aa...ca0

Skrevet

Vi har av praktiske grunner hver vår brukskonto og en felleskonto. Vi setter så mye som trengs inn på felleskontoen, og beholder litt på hver vår konto, og resten sparer vi i BSU, fond ect.

Anonymkode: f2b00...f4c

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto med fast trekk til en felles regningskonto.

Mannens trekk er høyere enn mitt, vi tjener ganske likt, men det er stort sett jeg som står for hverdagshandling som gaver, småting barna trenger osv så da har jeg mer igjen på min brukskonto.

Fra regningskontoen har vi et fast trekk til en matkonto med eget kort til, dette kortet brukes på alt vi handler i matbutikk og det overføres så mye penger som matbudsjettet er på

Tilbake på regningskonto står nok penger til å dekke opp alle regninger og faste utgifter pluss litt ekstra hver måned. Det lille ekstra bygger seg opp til en buffer så vi har stort sett greit med penger på denne kontoen til å kunne ta unna uforutsette ting som et dyrt tannlegebesøk, en bilreperasjon e.l.

På hver våre kontoer står penger til hverdagsbruk, vi fyller bensin på hver vår bil for de pengene og ellers handles gaver, klær, frisørtimer osv. Ingen her i huset bruker over evne, og ingen er smålig heller. Skal vi ut og spise, på kino, handle en gave til svigermor e.l. spiller det ingen rolle hvem som betaler, vi deler på det vi har og ingen er blakk mens den andre har penger.

Siden begge har grei økonomisk styring legger vi oss heller ikke opp i hvordan vi disponerer forbrukskontoen, mannen kan kjøpe seg et par joggesko eller jeg en krimbok uten at den andre legger seg i det.

Vi er på ingen måte rike, men klarer oss greit. Tjener vel ca 850.000 i året til sammen og har bare felles barn

Anonymkode: 882a8...00c

Skrevet

Vi har åpenhet om økonomi og har felles kontoer på mye, men vi har også separate kontoer.

Sammen har vi en regningskonto, brukskonto (som vi begge har kort til og bruker til å betale i matbutikk og felles utgifter til husholdningen) og sparekonto. Til de tre kontoene betaler vi likt beløp hver måned (vi tjener ca det samme og fordeler derfor alle utgifter 50/50).

Jeg har også egen brukskonto, regningskonto, BSU, pensjonsspar og to sparekontoer der jeg fordeler resten av pengene mine. Min egen regningskonto bruker jeg til ting som er personlige regninger for meg (for eksempel studielån, diverse organisasjoner jeg støtter osv.). 

Innimellom går vi igjennom hvordan vi synes det er med tilstanden på kontoer og justerer fellesbetalinger, for eksempel om vi skal sette inn 500 kr mer hver på sparekontoen hver måned, eller om vi trenger å justere det vi setter inn på regningskontoen fordi noen utgifter har endret seg. 

Anonymkode: 8ca2c...25e

Skrevet

Vi har satt opp ca budsjett med inntekter og utgifter og har etter det lagt inn autotrekk fra våre private lønnskontoer til felleskontoen der alle felles regninger som bhg og strøm, lån og avdrag går fra. Målet er at vi skal ha ca like mye å rutte med etter at faste utgifter er betalt. Jeg tjener mer per mnd, mannen har eget firma og tar dermed ut et større beløp en gang per år som vi bruker til feks oppussing eller betale inn på felles boliglån. Vi har også en matkonto med et kort hver. Jeg synes det er greit med egen konto til dette for å ha sånn ca kontroll over matutgiftene. Vi bruker også dette kortet på feks ferie og på restauranter. Vi må da selvfølgelig fylle på. Siden mannen betaler de store utgiftene en gang per år, kjøper som regel jeg alle klær til barna (3 stk). 

Vi er gift og hadde ca lik økonomi da vi møttes.

Anonymkode: d0742...1ea

Skrevet

Hver vår brukskonto hvor lønn kommer inn. Herfra trekkes det penger til felles regningskonto og matkonto. Har en budsjettkonto som bidrag og barnetrygd kommer inn på, som vi bruker til å betale større regninger som renovasjon, lisens, veiavgift etc. Han setter over nesten all lønn til regningskonto mens jeg fordeler mellom regning og mat. Sitter igjen med mer enn han siden jeg kjøper inn alt av utstyr og klær Til ungene samt gaver 

Anonymkode: 3abb9...627

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi har åpenhet om økonomi og har felles kontoer på mye, men vi har også separate kontoer.

Sammen har vi en regningskonto, brukskonto (som vi begge har kort til og bruker til å betale i matbutikk og felles utgifter til husholdningen) og sparekonto. Til de tre kontoene betaler vi likt beløp hver måned (vi tjener ca det samme og fordeler derfor alle utgifter 50/50).

Jeg har også egen brukskonto, regningskonto, BSU, pensjonsspar og to sparekontoer der jeg fordeler resten av pengene mine. Min egen regningskonto bruker jeg til ting som er personlige regninger for meg (for eksempel studielån, diverse organisasjoner jeg støtter osv.). 

Innimellom går vi igjennom hvordan vi synes det er med tilstanden på kontoer og justerer fellesbetalinger, for eksempel om vi skal sette inn 500 kr mer hver på sparekontoen hver måned, eller om vi trenger å justere det vi setter inn på regningskontoen fordi noen utgifter har endret seg. 

Bare legger til: Før tjente mannen min mer enn meg, da betalte han en litt større andel av fellesutgiftene våre. Dette diskuterte vi oss frem til hvor mye skulle være sammen. Når inntekten min ble høyere gikk vi over til 50/50 som vi har nå.

Anonymkode: 8ca2c...25e

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har av praktiske grunner hver vår brukskonto og en felleskonto. Vi setter så mye som trengs inn på felleskontoen, og beholder litt på hver vår konto, og resten sparer vi i BSU, fond ect.

Verdt å nevne at vi tenker at alt mitt er ditt. Så det er ikke noe som heter "mine penger".

Skrevet

Vi har hver vår brukskonto, men alt som står på dem eier vi sammen. Regningskonto og sparekonto står i mitt navn, men tilhører selvsagt begge. Det er av den enkle grunn at mannen hadde inkassogjeld da jeg traff ham og var ikke kredittverdig, så alt har vært i mitt navn, og så har det bare forblitt sånn. Mannen overfører til meg hver mnd alt etter hvor mye som skal betales og hvor mye han får inn (variabel inntekt).

Anonymkode: deb2f...976

Skrevet

Vi har gjennomsyret felles økonomi. Det kan vi ha da vi er veldig like med hva vi bruker pengene på. Vi kjøper klær og utstyr når vi trenger det og sløser ikke. Vi er opptatt av kvalitet (til en viss grense), men ikke mote. Jeg betaler noen regninger, mannen noen andre, noen ganger handler jeg, noen ganger han. Har vi litt til overs overføres dette til en sparekonto/bufferkonto ellers så sparer vi ved å betale ned på lånet. Hvor stor prosentdel av utgiftene han betaler vet jeg ikke. Har den ene betalt mye en måned slik at kontoen blir slunken overfører den andre penger.   

Anonymkode: fd16a...9ff

Skrevet

Vi overfører ett fast beløp hver til regningskontoen når vi får lønn. Jeg overfører 1/3 av det mammen gjør siden han tjener mest og det er jeg som som oftest handler mat. 

Også overfører vi likt beløp til spare/bufferkonto. Her tar vi fra når vi skal kjøpe noe som koster mer, f.eks sofa, TV, flybilletter osv. 

Klær og yttertøy til barna er det som oftest jeg som handler, er jeg tom for penger (noe jeg sjeldent er)så overfører han til meg. Vi er ikke så nøye på hvem som kjøper hva, vi har felles økonomi og det er ingenting som heter mine eller dine penger, det er våre penger.

Anonymkode: 0868e...3d5

Skrevet

Vi har felles på det som kommer inn, men ikke felles konto. Mannen tjener mangedobbelt av meg, så når jeg går tom må han overføre til meg. Stort sett jeg som handler inn det meste til husholdningen.

Anonymkode: 68410...52f

Skrevet

Er det virkelig ingen her med felles konto? Det er det krangelen egentlig går utpå

Skrevet

Ingen felles konto her. Har fordelt faste utgifter, og ellers betaler vi etter evne og anledning. Overfører til den andre hvis en er tom. 

Anonymkode: e4524...b8e

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig ingen her med felles konto? Det er det krangelen egentlig går utpå

Hvorfor er det noe å krangle om? Vi hadde hver vår konto da vi traff hverandre og har ikke giddet å styre med en felles i tillegg. Trenger ikke det så lenge vi er enige om at alt som står på våre kontoer er felles.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det noe å krangle om? Vi hadde hver vår konto da vi traff hverandre og har ikke giddet å styre med en felles i tillegg. Trenger ikke det så lenge vi er enige om at alt som står på våre kontoer er felles.

Det finnes jo bakgrunnsproblemer her. Vi er ikke enige. Vi krangler daglig om økonomi. Jeg har en mann med en veldig forskrudd tanke om økonomi. Og dette belaster forholdet vårt veldig! Jeg anser det som løsningen å ha felles konto. Men han er selvsagt ikke enig. Derfor ønsket jeg erfaring av de som faktisk har det slik 

Skrevet

Kan dere ikke ha en felles regningskonto, da? Hva krangler dere om? 

Anonymkode: a72fa...82f

Skrevet

Vi har felles konto 😊 Lønna vår går inn på samme konto og vi flytter mye inn på felles regningskonto 😊Har også felles sparekonto hvis vi har mulighet til å spare innimellom 😉

Anonymkode: d1ccf...8c9

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes jo bakgrunnsproblemer her. Vi er ikke enige. Vi krangler daglig om økonomi. Jeg har en mann med en veldig forskrudd tanke om økonomi. Og dette belaster forholdet vårt veldig! Jeg anser det som løsningen å ha felles konto. Men han er selvsagt ikke enig. Derfor ønsket jeg erfaring av de som faktisk har det slik 

Dette snakket faktisk saksbehandleren vår i banken om da vi var der for å refinansiere, han hadde hatt et par innom som ville ha en felles konto, noe han frarådet på det sterkeste.

Han sa det da er helt umulig å ha kontroll. Om man har en felles konto og begge har kort til den har man ikke kontroll. Om man da ser på saldoen og tenker at jo, det går greit å kjøpe et par joggesko i dag for vi får inn penger da og da og vi har ingen andre store utgifter denne måneden, så går jo alt til helvete om den andre parten tenker det samme om en fiskestang..

Han mente at man må ha hver sin konto med penger til eget forbruk, og ha felles konto(er) til regninger, faste utgifter og f.eks mat. Sånn hadde han og kona det, og sånn har jeg og mannen det også.

Vi har felles kontoer uten kort til som vi bruker til regninger og faste utgifter, en felles konto med eget kort til som vi bruker bare i matbutikken, og det som står igjen på kontoene våre er til eget bruk.

Om mannen din har igjen bare sine egne "lommepenger" på kontoen sin er det jo ikke noe å krangle om. Penger til alle faste utgifter står jo på konto dere ikke skal bruke til andre ting, så han har bare sine egne penger å bruke.

Skrevet

Vi har hver vår lønnskonto og sparekonto. 

Så har vi felles regningskonto og felles sparekonto. 

Fast trekk hver mnd. 

Den som har penger betaler. Vi er ikke så nøye på det. Er jeg blakk, betaler mannen, er han blakk betaler jeg. Vi er sjelden blakk da. Sparer hver mnd. 

Anonymkode: bfd6d...126

Skrevet

Separate lønnskontoer og overfører til felles regningskonto når lønna kommer. Har også matkonto, men den er der kun jeg som bruker. Og når den er tom sier jeg ifra og ber han betale for mat.

Anonymkode: 64e9f...6aa

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men da ser dere jo begge hva og ikke minst hvor alle penger blir brukt til enhver tid. Det er jo ikke alltid at det er ønskelig. Hva med når dere skal kjøpe gaver til hverandre til jul og bursdag, feks? 

Blir jo også nysgjerrig på hva du mener er en forskrudd tanke om økonomi, kjenner jeg. 

Anonymkode: a09aa...ca0

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikkke kreve å ha en felles konto, han er ikke en unge du kan overvåke og kontrollere hver eneste krone han bruker, han må få ha et økonomisk privatliv han også.

Men å ha en felles utigftskonto er veldig praktisk og greit, da må han overføre sin del av fellesutgiftene til den også betaler dere alt av faste utgifter derfra. Da får han ikke brukt penger som hører fellesskapet til på tøys og vas og dere har alltid penger på konto når regningene kommer. Pass på å sette det faste trekket til felleskonto litt høyere enn det faktisk trenger å være så får dere en liten buffer der.

Da har han bare sine egne lommepenger igjen på sin konto, og du kan ikke legge deg opp i om han bruker alt på redbull, sparer litt hver måned og kjøper seg en dyr fiskestang eller hva det måtte være. Han er en voksen mann som tjener egne penger og litt selvråderett må han få ha altså.

Skrevet

For oss fungerer det å ha egen lønnskonto, felles regningskonto og felles lån. Har også hver vår bsu og noen sparekontoer uten penger - alle sparepenger er flyttet til lånet.

Alle pengene er felles, og vi prioriterer og fordeler dem sammen. Prater støtt og stadig om hva vi trenger og hva vi ønsker oss og blir enige om hva vi skal kjøpe og i hvilken rekkefølge. Hva vi sparer til og hva vi ønsker oss for fremtiden. 

Per nå går det mye penger inn på lånet, siden det er rammelån og vi skal bruke endel penger på hus og hage det neste året. Da er det greit å ha mest mulig tilgjengelig. 

95% av alle regninger ha faste trekk fra regningskontoen, det som ikke ligger der er småbeløper som enten ikke er faste (klistrelapper til klærne til ungene er det ferskeste eksemplet), eller som går direkte på kortet (nettv feks). 

I det daglige betaler den som har bankkort tilgjengelig, og som har penger på det. Vi har alltid penger tilgjengelig, men jeg har feks sjelden penger på kortet fordi jeg bruker det som står der og velger heller derfor å måtte ta ett bevisst valg om å overføre penger til kortet. 

Hvis vi en mnd ser at vi har lite penger igjen på slittebr av mnd pleier vi å gå igjennom kontoutskriften for å se om det er det generelle forbruket (mat/klær/underhodning) som har gått opp eller om det var uforutsette/planlagte utgifter som vi har glemt. 

Siden vi har såpass styring og er enige om prioriteringene så har vi også ett greit overskudd hver mnd, og det er deilig nå som vi vet det kommer noen hundre tusen i oppgraderinger det neste året, halvannet 👌

Anonymkode: 411ee...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...