Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #1 Skrevet 5. september 2017 Hei for tiden er jeg i fødsels permisjon med min sønn på 3 mnd. Min samboer har en sønn på 3 år fra tidligere forhold. Nå har det seg slik at han har fått seg ny jobb og er derfor mye borte. Blant annet i sine pappa helger/uker. Kan min samboer og hans x kreve at jeg passer deres sønn ? Jeg føler jeg ikke har krefter og kapasitet til å passe han også. Han er veldig krevende. De gangene jeg har passet han så får ikke babyen fred til å sove. Vi kan nesten ikke dra ut pga babyen er høy sensitiv. Ingen viser forståelse at babyen krever sitt av meg. Jeg ammer også. Fortalte de at de burde finne en annen ordning når han er borte. Min samboer reagerte med å bli sint og fornærmet. Som om jeg hatet sønnen hans. Noe jeg langt ifra gjør, er veldig glad i han. Men jeg må være det for babyen min også. De bruker meg ofte som barnevakt uten å spørre meg først. Plutselig kommer svigermor med han på døren.. de alle planlegger over hodet mitt og det gjør meg veldig sint og frustrert. Måtte bare lufte tankene mine litt Anonymkode: 95ac8...844
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #2 Skrevet 5. september 2017 Selvfølgelig må du ikke det. Er far mye borte på jobb må de skrive en ny samværsavtale, eller far får skaffe barnevakt. Du må ikke finne deg i å bli brukt som barnevakt, eller at far og mor gjør avtaler dom angår deg over hodet på deg. Anonymkode: cbf30...18f
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #3 Skrevet 5. september 2017 Hadde jeg vært mor til 3åringen, ville jeg heller hatt han når far er borte. Du må få far til å ordne ny avtale. Anonymkode: 0c087...8d4
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #4 Skrevet 5. september 2017 Jeg tenker at når du har valgt en mann med barn så følger hans barn med. Men igjen det er ikke ditt ansvar. Her må det mere kommunikasjon til. Bare lurer etter 3 mnd hvordan vet du at barnet er høysensitivt? Anonymkode: e84c5...7f0
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #5 Skrevet 5. september 2017 Det burde vel egentlig ikke være et problem? Andre med flere barn klarer det, jo? Og høysensitiv baby på 3 mnd? Der vel heller det at han er stesønn. Og treåringer er krevende, de skjønner ikke at baby må sove, spise osv synes du lager litt styr av lite. Jeg har selv en stedatter og har tatt meg av henne som egen, fordi mor ikke stiller opp. Og ve har 3 barn sammen. Anonymkode: 67bca...327
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #6 Skrevet 5. september 2017 Ang høysensitiv , jeg vet ikke helt men har indikasjoner på det. Første barnet mitt. Helsesøster mente at han kanskje var det. Moren sender barnet til oss når det passer henne. Ofte utenom avtalt samvær. Samboeren min unnskylder henne å sier hun ikke har andre enn bare oss å ta seg av gutten. Har ved flere anledninger måttet tatt meg fri fra jobb for å passe han når han er syk. Men nå kan jeg rett og slett ikke ta på meg han mer. Var veldig enkelt før sønnen min kom.. Anonymkode: 95ac8...844
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #7 Skrevet 5. september 2017 Og selv om andre damer klarer å passe 2 og 3 barn alene så betyr det ikke at det er en selvfølge at jeg skal klare det. Anonymkode: 95ac8...844
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #8 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og selv om andre damer klarer å passe 2 og 3 barn alene så betyr det ikke at det er en selvfølge at jeg skal klare det. Anonymkode: 95ac8...844 Trist at d er slik. Far og mor må finne en ordning for barnet. Dere bør ikke få flere barn, siden det er slitsom m to barn. Anonymkode: b3770...796
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #9 Skrevet 5. september 2017 Barnet skal først og fremst ha samvær med sin far. Dere må endre avtalen slik at barnet kommer når han er hjemme. Hadde ikke funnet meg i å sitte barnevakt uten å ha blitt spurt på forhånd. Du har vel heller ikke rett på sykt-barn-dager til ditt stebarn. Har du tatt fri uten lønn da? Anonymkode: b8b76...130
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #10 Skrevet 5. september 2017 Jeg mener at når du er voksen i en lappeteppefamilie må du selvfølgelig bidra så logistikken går opp. Men om far stadig er vekk i samværshelgene bør de lage en ny samværsavtale Anonymkode: eccdb...261
litekreativtbrukernavn Skrevet 5. september 2017 #11 Skrevet 5. september 2017 Uansett så er det noe helt annet å ta vare på andres barn en sine egne, og spesielt som nybakt førstegangsmor. Gi nå hi litt slack. Jeg tror det blir mer overkommelig for deg om dere setter dere ned, gjerne med familievernkontoret , og lager mer faste avtaler. Uforutsigbarheten kan tære minst like mye som å ha en 3åring alene. Du har nok vært litt ettergivende tidligere, og resten av familien blitt godt vant, og alle litt naive rundt hvordan det blir med et barn til. Derfor tenker jeg at dere må sette dere ned nå, du må stille litt krav og komme til kompromiss. Dere fortjener alle forutsigbarhet, ikke minst de to barna.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #12 Skrevet 5. september 2017 Du bestemmer selv om du kan ha stesønnen din. Han skal ha samvær med far, ikke med deg. Når man har 2 eller flere barn, er det noe man har valgt selv og legger opp livet etter. Blir man sammen med noen med barn fra før, regner man med at vedkommende passer på barnet sitt. Selvfølgelig kan man steppe inn en time, hente i bhg o.l, men at det blir tatt som en selvfølge er ikke greit i det hele tatt! Samvær er til for at barnet har rett til det, ikke for at mor/far skal ha avlastning. Anonymkode: f49c4...208
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #13 Skrevet 5. september 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trist at d er slik. Far og mor må finne en ordning for barnet. Dere bør ikke få flere barn, siden det er slitsom m to barn. Anonymkode: b3770...796 Det er noe annet å først få sitt første barn og bli vant til røllen gradvis før man får unge nr.2 og det å bli pådyttet en 3 åring når man nettopp har født første barnet. Det er far og mor til baret som skal ta seg av det og ikke du hi om du ikek selv har sagt at du vil det. De er bra frekke som bestemmer over hodet på deg. Virker som ingen av de vil ha barnet sitt. Så synd du fikk ga han ett nytt barn. Anonymkode: 62dfa...bfd
Gjest Marge Simpson Skrevet 5. september 2017 #14 Skrevet 5. september 2017 Men han har jo ikke ditt ansvar når han er syk? Du har jo ikke rett på sykt barn-dager.... Jeg tenker jo at det er en grunn til at de spør deg om pass, du er tydeligvis en trygg omsorgsperson for gutten. Helt ærlig synes jeg det er trist hvis du føler du ikke har noe ansvar for han, siden han ikke er din. Du valgte en mann med barn. Barnet valgte ikke dette...
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #15 Skrevet 5. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barnet skal først og fremst ha samvær med sin far. Dere må endre avtalen slik at barnet kommer når han er hjemme. Hadde ikke funnet meg i å sitte barnevakt uten å ha blitt spurt på forhånd. Du har vel heller ikke rett på sykt-barn-dager til ditt stebarn. Har du tatt fri uten lønn da? Anonymkode: b8b76...130 Ja det mener jeg også. Faren har hatt mye variabel tid hjemme pga korte varsel på jobb.. moren arbeider kun ukedager og gutten har full barnehageplass. Hun bruker å reise bort til kjæresten sin i Oslo når han er hos oss. Hun ble sint når jeg ringte henne når han fikk spysyken. Hun måtte kansellere turen sin. Gutten skrek etter mammaen sin.. hadde ikke hjerte til å nekte han å reise hjem.. Jeg har måttet tatt ubetalt fri fra jobben mange ganger. Men nå går jeg bare hjem om dagene så de tror begge at de bare kan bruke meg som barnevakt når det passer de begge.. Anonymkode: 95ac8...844
Gjest Marge Simpson Skrevet 5. september 2017 #16 Skrevet 5. september 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du bestemmer selv om du kan ha stesønnen din. Han skal ha samvær med far, ikke med deg. Når man har 2 eller flere barn, er det noe man har valgt selv og legger opp livet etter. Blir man sammen med noen med barn fra før, regner man med at vedkommende passer på barnet sitt. Selvfølgelig kan man steppe inn en time, hente i bhg o.l, men at det blir tatt som en selvfølge er ikke greit i det hele tatt! Samvær er til for at barnet har rett til det, ikke for at mor/far skal ha avlastning. Anonymkode: f49c4...208 Så trist å lese at du tenker sånn... "steppe inn en time, hente i barnehagen...." Hjemme hos oss er det faktisk en selvfølge at stefar henter, leverer og han "stepper inn" i mange timer sånn at jeg kan gå på jobb. Han ønsker dette selv. Jeg spør aldri om han kan hente i barnehage, vi avtaler heller hvem som skal hente. Barna mine elsker han og ser på han som en STEFAR, ikke en som bare er sammen med mamma. Han synes det er trist at han ikke har "rett" på de mer. Han skulle ønske han hadde sykt barn-dager, kunne delta på foreldremøter osv. Kunne ikke vært sammen med en som jeg måtte spørre om han kunne værsåsnill passe barna mine en time eller to. Han valgte oss og heldigvis for oss 😊
Superdolly Skrevet 5. september 2017 #17 Skrevet 5. september 2017 Jeg synes at du skal sette foten kraftig ned både til din samboer og til barnets mor.Ikke fokuser på deg selv og at det er slitsomt for deg, men fokuser på barnet. Her er det faktisk en treåring som blir kasteball fordi hverken barnets mor eller barnets far gidder å være sammen med ham. Far kan ikke ha samvær med sitt eget barn, fordi han lar jobben gå foran. Mor kan ikke ha sin del av samværet med sitt eget barn, fordi kjæresten i Oslo går foran. Jeg synes ikke det er det spor rart at gutten er litt vanskelig å håndtere. Jeg hadde blitt ganske vanskelig jeg også, under slike forhold: at de som skulle ta vare på meg, min aller nærmeste familie, gjorde sitt beste for å slippe å treffe meg mer enn bare litt.
Evablaum Skrevet 5. september 2017 #18 Skrevet 5. september 2017 Lurer på hvor ønsket denne 3- åringen føler seg?
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #19 Skrevet 5. september 2017 2 minutter siden, Kvinne! skrev: Så trist å lese at du tenker sånn... "steppe inn en time, hente i barnehagen...." Hjemme hos oss er det faktisk en selvfølge at stefar henter, leverer og han "stepper inn" i mange timer sånn at jeg kan gå på jobb. Han ønsker dette selv. Jeg spør aldri om han kan hente i barnehage, vi avtaler heller hvem som skal hente. Barna mine elsker han og ser på han som en STEFAR, ikke en som bare er sammen med mamma. Han synes det er trist at han ikke har "rett" på de mer. Han skulle ønske han hadde sykt barn-dager, kunne delta på foreldremøter osv. Kunne ikke vært sammen med en som jeg måtte spørre om han kunne værsåsnill passe barna mine en time eller to. Han valgte oss og heldigvis for oss 😊 Ikke for å virke som en lat stemor eller noe, men jeg har gått gjennom et tøft keisersnitt og en tøff start på barseltiden. Har også fødsels depresjon oppå det hele. Da har jeg ikke energi eller overskudd til å ta meg av andres barn i tillegg til min egen. Her var det ikke snakk om en kveld eller noen timer. Men dagevis med en times kjøring fram og tilbake barnehage hver dag.. så føler meg helt utmattet.. Anonymkode: 95ac8...844
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #20 Skrevet 5. september 2017 Her må du jo bare si ifra på en måte som ikke kan misforstås! SELVFØLGELIG skal ikke du være barnevakt. Har far kanskje laget en avtale som gjør at han betaler mindre i bidrag? Hvorfor ellers er det så om å gjøre at gutten er hos dere når verken barnet eller far har glede av det? Dessuten: å passe sine egne unger er noe helt annet enn andres 3 åringer - stebarn eller ikke! Si NEI - det spiller da overhodet noen rolle om din mann bli "sur", og slettes ikke om exen hans blir det. Ungen er ikke ditt ansvar. Punktum. Anonymkode: 41bbd...2f2
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #21 Skrevet 5. september 2017 1 minutt siden, Evablaum skrev: Lurer på hvor ønsket denne 3- åringen føler seg? Jeg har gjort mye for den gutten. Behandlet han som min egen. Jeg er glad i han og blir trist på hans vegner når han ikke får tilbringt tid med foreldrene sine. Anonymkode: 95ac8...844
Gjest Marge Simpson Skrevet 5. september 2017 #22 Skrevet 5. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke for å virke som en lat stemor eller noe, men jeg har gått gjennom et tøft keisersnitt og en tøff start på barseltiden. Har også fødsels depresjon oppå det hele. Da har jeg ikke energi eller overskudd til å ta meg av andres barn i tillegg til min egen. Her var det ikke snakk om en kveld eller noen timer. Men dagevis med en times kjøring fram og tilbake barnehage hver dag.. så føler meg helt utmattet.. Anonymkode: 95ac8...844 Jeg er enig med de andre om at dere trenger en ny samværsavtale. Ikke for deres skyld, men for denne stakkars gutten som er en kasteball mellom mor og hjemmet deres. Jeg er forøvrig enig at barnet er først og fremst foreldrenes ansvar. Faren bør finne seg en jobb der han er hjemmet når han har samvær.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #23 Skrevet 5. september 2017 Oi! Dette var trist lesing! Det er vel en selvfølge at du tar deg av stebarn når du stifter familie med en mann som har barn! Blir faktisk helt matt! Er det virkelig mulig?!?! Anonymkode: 9cdfe...63e
sug lut Skrevet 5. september 2017 #24 Skrevet 5. september 2017 Jeg flirer av deg. Pluss ønsker sant å si at det går skikkelig på ræva, for jeg har ingenting til overs for folk som ikke klarer å tenke gjennom konsekvensene av det de gjør. Du trodde det var grei skuring å overta en med unger, eller? SELVSAGT er det din jobb, du kan ikke plutselig tro nå at du har tatt over mannen uten også å få med all bagasje? Du tryner allerede - det er jo patetisk, du visste det var en treåring her og dere valgte sjøl å få barn så tett.
Anonym bruker Skrevet 5. september 2017 #25 Skrevet 5. september 2017 Det er naturlig at stemor stiller opp, men ikke i den graden mor og far forventer. Når du ikke har krav på sykt barn dager må foreldrene selvfølgelig stille opp og være hjemme. Jeg er enig med de andre i ny samværsavtale. Barnet trenger å treffe pappaen sin. Samvær er ikke til for at mor skal ha fri. Anonymkode: 67b5f...d09
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå