Gå til innhold

Er det flere her som vipper mellom SV og AP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tanker gjør dere dere rundt valget? Jeg var i utgangspunktet bestemt på å stemme AP, men liker miljøpolitikken til SV bedre. Liker også at de vil ta et løft mot barnefattigdom. Etter å ha lest partiprogrammene grundig heller jeg mot SV, men tror også landet vil ha godt av et sterkt AP. 

Anonymkode: 5314c...daf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her, men vipper mellom de to og Rødt.

Anonymkode: a49c4...72a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Samme her, men vipper mellom de to og Rødt.

Rødt har også en del gode poeng. Hvilke saker er viktige for deg, og heller du mot ett av de tre partiene (evt hvorfor)?

HI

Skrevet

Arbeidsrett er viktig for meg, jeg er helt imot søndagsåpne butikker. Rødt tør å ha sterkere meninger. Men det viktigste for meg er regjeringsskifte så jeg lurer på om jeg skal stemme AP bare for at stemmen min ikke skal være bortkastet....samtidig er jeg fortsatt usikker. Liker hva SV står for og! Kanskje det blir dem.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Arbeidsrett er viktig for meg, jeg er helt imot søndagsåpne butikker. Rødt tør å ha sterkere meninger. Men det viktigste for meg er regjeringsskifte så jeg lurer på om jeg skal stemme AP bare for at stemmen min ikke skal være bortkastet....samtidig er jeg fortsatt usikker. Liker hva SV står for og! Kanskje det blir dem.

Veldig enig med deg. Regjeringsskifte er det viktigste, og jeg er også mot søndagsåpne butikker. Bikker mellom å tenke at det er lurt å ha ett sterkt parti i regjeringen og å falle for SVs hjertesaker. Ikke at min lille stemme egentlig betyr så mye, den blir uansett gitt til venstresiden.

HI

Skrevet

Jeg stemte blått. 

Anonymkode: 9bb6a...d64

Skrevet

Veldig lurt med ett sterkt parti i regjeringen. Kommer til å stemme ap.

Anonymkode: 1106e...363

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stemte blått. 

Du vippet mellom AP og SV og stemte blått? Kan jeg spørre hvordan du kom til den konklusjonen (ut av nysgjerrighet, absolutt ikke for å være frekk)?

HI

Skrevet

Sv vil øke flyktningkvoten og gjøre det enklere før familiegjenforening. SV høres veldig flott ut i teorien. Men ikke bra når man ser helheten og ut i praksis. Det er en grunn til at SV har så lite oppslutning. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig lurt med ett sterkt parti i regjeringen. Kommer til å stemme ap.

Anonymkode: 1106e...363

Jeg er tildels enig med deg, men samtidig er jeg uenig med dem om endel viktige saker, som for eksempel oljeboring. 

På partitester kommer jeg ut med en blanding av AP, SV, Rødt og KrF. KrF er uaktuelt så lenge de ikke engang vil si hvem de kan gå i samarbeid med. Å stemme på dem er omtrent hasardspill uansett hvilken fløy man tilhører. 

HI

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vippet mellom AP og SV og stemte blått? Kan jeg spørre hvordan du kom til den konklusjonen (ut av nysgjerrighet, absolutt ikke for å være frekk)?

HI

Jeg stemte SV en gang da de var på topp med Halvorsen som leder. Jeg lurte på å stemme AP nå i høst. Men ombestemte meg. Vi hadde rødt i åtte år med Stoltenberg. Og jeg klarer ikke å se at det hadde noe før seg positivt med alt de lovet før valget. Flere hender og bedre omsorg. Jeg har jobbet nå i 12 år i helsevesenet. Nå kommer det nye lovnader fra AP. Med blå regjering har det ikke blitt værre i helse. Jeg kjenner en som ble alvorlig syk, kreft, og det var et veldig bra opplegg i det offentlige. Frisk i dag. Jeg syns Erna er stødig, rolig, og god leder. Jeg vil gi henne fire nye år. Hun har styrt landet i en krevende tid, og vi har klart oss generelt veldig bra tross alt. Jeg syns det er bra med den strenge innvandringspolitikken. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stemte SV en gang da de var på topp med Halvorsen som leder. Jeg lurte på å stemme AP nå i høst. Men ombestemte meg. Vi hadde rødt i åtte år med Stoltenberg. Og jeg klarer ikke å se at det hadde noe før seg positivt med alt de lovet før valget. Flere hender og bedre omsorg. Jeg har jobbet nå i 12 år i helsevesenet. Nå kommer det nye lovnader fra AP. Med blå regjering har det ikke blitt værre i helse. Jeg kjenner en som ble alvorlig syk, kreft, og det var et veldig bra opplegg i det offentlige. Frisk i dag. Jeg syns Erna er stødig, rolig, og god leder. Jeg vil gi henne fire nye år. Hun har styrt landet i en krevende tid, og vi har klart oss generelt veldig bra tross alt. Jeg syns det er bra med den strenge innvandringspolitikken. 

Takk. Skjønner tankegangen din selv om jeg er uenig😊 Enig i at SV var bedre under Halvorsen (og forsåvidt med Solhjell). Jeg stemte også SV fast før, men fikk litt avsmak for enkelte av politikerene deres sist de satt i regjering. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Meg igjen. Jeg liker tanken som AP har, solidaritet og et varmt samfunn. Men i praksis fungerer det ikke helt sånn. Det viktigste som gjorde at jeg vippet til blått er strengere asyl politikk. Det syns jeg er helt riktig. Det er ille nok som det er, Norge har blitt mye mer utrygt i dag enn før 30 år siden nå jeg vokste opp. Og det krever enormt mye ressurser økonomisk. Jeg syns det er galt at innvandrere får sin egen bolig og selger den etter noen år før å leve godt i sitt eget land etterpå. Ja, det finnes mange slike eksempler. Vi nordmenn er mange som ikke kommer inn på boligmarkedet engang. Det er mye der som jeg syns blått er mye flinkere på enn AP når det gjelder innvandring. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Skjønner tankegangen din selv om jeg er uenig😊 Enig i at SV var bedre under Halvorsen (og forsåvidt med Solhjell). Jeg stemte også SV fast før, men fikk litt avsmak for enkelte av politikerene deres sist de satt i regjering. 

Det er mulig hun var bedre. Jeg stemte SV den gang etter å ha hørt Halvorsen i politiske debatter.

Skrevet

jeg ser noen nevner åpningstider i butikken. Det blir bagatell når mv an ser på de store viktige sakene.

Skrevet

Jeg klarer ikke å tro på Støre når han sier eldreomsorgen skal bli bedre. Jeg jobbet der før år etter år med AP i regjering. Jeg syns bemanningen var skjært ned til beinet. Egentlig tenker jeg alle som jobber i eldreomsorgen og sykehus skulle sagt opp i protest. De kan komme tilbake på jobb på en betingelse. Bedre arbeidsvilkår.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Meg igjen. Jeg liker tanken som AP har, solidaritet og et varmt samfunn. Men i praksis fungerer det ikke helt sånn. Det viktigste som gjorde at jeg vippet til blått er strengere asyl politikk. Det syns jeg er helt riktig. Det er ille nok som det er, Norge har blitt mye mer utrygt i dag enn før 30 år siden nå jeg vokste opp. Og det krever enormt mye ressurser økonomisk. Jeg syns det er galt at innvandrere får sin egen bolig og selger den etter noen år før å leve godt i sitt eget land etterpå. Ja, det finnes mange slike eksempler. Vi nordmenn er mange som ikke kommer inn på boligmarkedet engang. Det er mye der som jeg syns blått er mye flinkere på enn AP når det gjelder innvandring. 

Jeg ser det nok litt annerledes. Jeg jobber ved et universitet, og har så mange fine kolleger og studenter fra hele verden. Jeg ser den hardtarbeidende, flotte, intelligente ungdommen, og er nok mer forskånet fra skyggesidene (selv om jeg selvfølgelig får med meg ting via media). Generelt synes jeg innvandringsdebatten er lite nyansert, og at frontene står for sterkt mot hverandre. Vi må løfte frem og vise alt det som er positivt, men ikke prøve å dekke over sidene hvor vi har feilet. Her inne blir til stadighet gammel statistikk over terror og ABB dratt frem, mens PST er tydelige på at den islamistiske terroren er den største trusselen per dags dato. Så lenge alle står steilt på sitt og nekter å anerkjenne (og til og med latterliggjør) motstanderens meninger kommer vi ingen vei. Det gjelder både høyre- og venstresiden. 

Skrevet

Jeg syns også det er flott med innvandring som blir integrert. Men jeg det er ikke bare bare. Mange kan slite med traumer, trenger behandling. Jeg syns ikke man skal ukritisk åpne dørene. Men ta inn asylsøkere med en viss grad av kontroll. Gjør de kriminelle handlinger har de ikke noe her å gjøre. Vi har jo manglet på fengselplasser slik som det er i dag. Det er forskjell på innvandring om det er oppegående svensker eller noen fra krigsherja land som kommer med psykiske problemer. Selvfølgelig kan det være motsatt at oppegående fra krigsherja land kommer hit. Det er sammensatt og man må vite hva man gjør. Vi kan ikke ha for mange i dette landet da blir det knapphet på ressurser. Landet vårt er lite. Jeg ønsker ikke en overbefolkning. Jeg har ingenting i mot noen med innvandrerbakgrunn, allikevel syns jeg en streng asylpolitikk er det beste. Jeg vet hvordan det er i Oslo enkelte steder. Det er før galt at vi skal gå mot en slik retning. 

Skrevet
På 1. september 2017 den 12.28, Anonym bruker skrev:

Du mener at din kjenning, som har  kreft, er et argument for å beholde de blåblå...? Deres mål er jo privat sykehusdrift. Går det an å være så lite informert...

Anonymkode: 2a292...5aa

Skrevet
På 1.9.2017 den 12.39, Anonym bruker skrev:

jeg ser noen nevner åpningstider i butikken. Det blir bagatell når mv an ser på de store viktige sakene.

Jeg står mellom SV og Rødt, men er uenig på ett område: Jeg vil helt klart ha søndagsåpne butikker. Det vil skape flere arbeidsplasser og mer fleksibilitet. 

Anonymkode: e303b...c6d

Skrevet
På 1.9.2017 den 12.46, Anonym bruker skrev:

Jeg ser det nok litt annerledes. Jeg jobber ved et universitet, og har så mange fine kolleger og studenter fra hele verden. Jeg ser den hardtarbeidende, flotte, intelligente ungdommen, og er nok mer forskånet fra skyggesidene (selv om jeg selvfølgelig får med meg ting via media). Generelt synes jeg innvandringsdebatten er lite nyansert, og at frontene står for sterkt mot hverandre. Vi må løfte frem og vise alt det som er positivt, men ikke prøve å dekke over sidene hvor vi har feilet. Her inne blir til stadighet gammel statistikk over terror og ABB dratt frem, mens PST er tydelige på at den islamistiske terroren er den største trusselen per dags dato. Så lenge alle står steilt på sitt og nekter å anerkjenne (og til og med latterliggjør) motstanderens meninger kommer vi ingen vei. Det gjelder både høyre- og venstresiden. 

Det er fullstendig feil. 

PST har offentlig gått ut med at høyreekstremisme er den største trusselen per i dag. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullstendig feil. 

PST har offentlig gått ut med at høyreekstremisme er den største trusselen per i dag. 

Ok, beklager. Da har de gått ut med det etter sikkerhetsvurderingen for 2017. Der står det: 

Ekstreme islamister representerer fortsatt den største terrortrusselen mot Norge. Også for 2017 vurderes det som mulig2 at det vil bli gjennomført terrorangrep mot Norge. Flere europeiske land er imidlertid mer utsatt for terrorangrep enn Norge.

Antall nye personer som radikaliseres til ekstrem islamisme, vil fortsatt være lavt, og svært få personer forventes å reise fra Norge for å slutte seg til ISIL i 2017.

Det er lite sannsynlig at høyreekstreme vil gjennomføre en terrorhandling i Norge i 2017. Høyreekstremisme i Norge karakteriseres fortsatt av uorganiserte og løst tilknyttede nettverk...."

Men verden er jo dynamisk, og mye har skjedd siden februar. Uansett har mye av tonen fra venstresiden hele tiden (også i februar 2017 da rapporten kom) vært at islamisme står for en forsvinnende liten del av terrortrusselen, og det synes jeg vi skal ta selvkritikk på.

HI

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, beklager. Da har de gått ut med det etter sikkerhetsvurderingen for 2017. Der står det: 

Ekstreme islamister representerer fortsatt den største terrortrusselen mot Norge. Også for 2017 vurderes det som mulig2 at det vil bli gjennomført terrorangrep mot Norge. Flere europeiske land er imidlertid mer utsatt for terrorangrep enn Norge.

Antall nye personer som radikaliseres til ekstrem islamisme, vil fortsatt være lavt, og svært få personer forventes å reise fra Norge for å slutte seg til ISIL i 2017.

Det er lite sannsynlig at høyreekstreme vil gjennomføre en terrorhandling i Norge i 2017. Høyreekstremisme i Norge karakteriseres fortsatt av uorganiserte og løst tilknyttede nettverk...."

Men verden er jo dynamisk, og mye har skjedd siden februar. Uansett har mye av tonen fra venstresiden hele tiden (også i februar 2017 da rapporten kom) vært at islamisme står for en forsvinnende liten del av terrortrusselen, og det synes jeg vi skal ta selvkritikk på.

HI

Og dessuten; om det nå stemmer at høyreekstreme utgjør den største  trusselen (klarer ikke å finne info om dette) betyr det ikke at faren for angrep utført av islamister plutselig forsvinner. Disse godingenr har en tendens til å tirre hverandre og polarisere hverandre videre. 

Både høyre og venstresiden må dessuten slutte å likestille muslimer og islamister. Vi på venstresiden ved å ikke unnskylde/bagatellisere/unngå å prate om barbariske handlinger for å skåne fredelige muslimer, og høyresiden ved å ikke legge deler av ansvaret for terrorangrepene over på uskyldige som tilfeldigvis tilhører "samme" religion. 

Skrevet
På 1.9.2017 den 12.36, Anonym bruker skrev:

Du vet at kriminaliteten i Norge har gått ned?

Jeg stemner SV, mye fordi mange andre ikke tør. For en sosialistisk regjering må venstreside være sterk totalt sett. Mine viktigste saker er

-å innskrenke mulighetene til å ta ut profitt på velferd.

-Miljøpolitikk, utslippet må ned! Fornektere av menneskeskapte klimaforandringer et det direkte uansvarlig å ha i regjering.

-inkludering og integrering

- Ikke mer rasering av arbeidstakeres rettigheter

-velferd 

- kollektivtransport 

Ellers syns jeg venstresiden gjør for lite for gründeren, men ser også at mange av den snyter der de kan ved å føre private utgifter på firmaet. Det gjør vel at de synker på min prioriteringsliste.

Anonymkode: 3e0d7...978

Skrevet

Jeg har fått nok av de røde. Mistet helt trua på de, så stemmer blått denne gangen.

Anonymkode: d5986...9ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...