Gå til innhold

New York som 30 uker gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fabler om en siste kjærestetur før det braker løs med ny baby... Er gravid for 2.gang og var i fin form hele svangerskapet sist... (Eldste er 5 år og storkoser seg hos besteforeldre 😊) Av ulike grunner blir det først mulig for oss å reise når jeg er i uke 30. Tenkte en 5-dagers tur til New York... fullstendig galskap? 🤔😁

Anonymkode: c3d5e...245

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt ok ut! Ha reiseforsikring/helseforsikring i orden slik at det ikke er en bekymring, bruk støttestrømper og beveg deg når du er på flytur og ikke planlegg alt for hard timeplan, så blir det sikkert en fin tur!

Jeg er i uke 29 nå og kunne lett kost meg på en tur i new york så lenge tempoet kunne justeres etter humør og form! :D

Anonymkode: 3cda1...be3

Skrevet

Tror jeg ville reist til London istedenfor ;) Kortere vei hjem hvis noe skulle skje, særlig hvis det blir noe tull med reiseforsikring!

Anonymkode: 3524d...e51

Skrevet

Ikke gjør det... Reis en annen gang. 

Anonymkode: 37adb...a40

Skrevet

Jeg var en venninne som var i usa i uke 24. Da begynte hun å blø og måtte legges inn på sykhus. Der ble hun liggende til omtrent uke 35. Da klarte de ikke å stoppe fødselen lenger og barnet ble født. Desverre trengte barnet flere operasjoner etter fødselen. Regningen ble på nesten en million. Heldig vis hadde hun en utvidet forsikring som dekker både henne og barnet, men det tok lang tid før de kunne reise hjem og det var flere ukers arbeid å få papirene i orden før å få med seg barnet til Norge.

Anonymkode: 49578...b3c

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Selv fikk jeg brått svangerskapsforgiftning i mitt tredje svangerskap, ble akutt innlagt, og satt igang kort tid etter.

USA er svært langt hjem om noe skulle skje. Spesielt når dere har et barn fra før. Min tilstand var jo ikke alvorlig, men jeg ble liggende over ei uke på sykehus før blodtrykket ble riktig regulert.  Ei uke med mor og baby på sykehus var lenge for de andre barna altså, selv om jeg var rett borti svingen. 

Men det er jo et valg bare du kan ta. Fordelen er jo at om barnet blir født der, kan det potensielt sett bli president.  😂

Men sjekk grundig om forsikringer før dere drar. Finnes egne for gravide. 

Anonymkode: c94f2...899

Skrevet

Takk for svar! Jeg er ikke bekymret for komplikasjoner, helsevesenet i USA har jeg full tillit til 😊 Er mer bekymret for om det blir slitsomt heller enn koselig, mtp gåing, flytur osv.. 😉😊

Hi

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg er ikke bekymret for komplikasjoner, helsevesenet i USA har jeg full tillit til 😊 Er mer bekymret for om det blir slitsomt heller enn koselig, mtp gåing, flytur osv.. 😉😊

Hi

Det nytter ikke med tillit til helsevesen hvis du får blodpropp i morkaken av den lange flyturen. 

Skrevet

Vær i hvertfal sikler på at du får lov til å fly hjem, de er ganske strenge på så lange flighter, og at frsikkringen din dekker alle kostnader om noe skulle skje.

Skrevet

Det ville jeg aldri gjort. Får du komplikasjon under flyturen kan du miste barnet. Sikkerhet for babyen ville jeg aldri gamblet med uten å måtte, bare for en ferie. 

Anonymkode: 31e2c...986

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det nytter ikke med tillit til helsevesen hvis du får blodpropp i morkaken av den lange flyturen. 

For det er helt vanlig liksom. Bare reis og kos deg. Få med erklæring fra gynekolog. 

Anonymkode: 04275...014

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det har jeg også, men jeg har ikke så stor tillit til forsikringsselskapet ;) så den medisinske behandlingen er jeg ikke bekymret for, det er mer risikoen for lange sykehusopphold og store regninger som hadde gjort meg skeptisk! 

Anonymkode: 3524d...e51

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For det er helt vanlig liksom. Bare reis og kos deg. Få med erklæring fra gynekolog. 

Helt vanlig er det neppe, men vanlig nok til at det skjedde med meg. 

Skrevet

Jeg vurderte lenge å reise til Tokyo rundt uke 28 nå i oktober men slo det fra meg.

I forrige svangerskap reiste vi til Gran Canaria i uke 32, og de første dagene etter ankomst var jeg så hoven og øm i anklene at jeg såvidt klarte å gå. Om det var på grunn av plutselig varme, eller lang flytur veit jeg ikke. 

For min del ble det lang flytur som gravid, pluss å være så langt unna om det skulle skjedd noe (jeg hadde reist med en gruppe ukjente) som ble utslagsgivende. 

Trippelsjekk at alle forsikringer er i orden og dekker alt som kan skje. Vær forberedt på at du kan bli sengeliggende pga flytur, eventuelt dårlig pga jet-lag og vurder eventuell nedtur opp mot lysten til å dra til NY nå. 

Jeg trur nok jeg hadde venta, og heller reist til noe nærmere - godt med kjærestetid og fint å reise, men NY er lang reise, og hadde føltes så bortkasta om turen gikk i vasken.

Anonymkode: be2d9...316

Skrevet

Det er så mye som kan skje på den tiden at jeg hadde droppa det. Er 29+1 selv og hadde premature rier ut av det blå på fredag. Bekkenløsninga kom plutselig i uke 25 og jeg klarer knapt gå 100 meter uten krykker. Hadde ikke noe slikt forrige gang og har vært i formidabel form helt frem til nå. Så klok av skade hadde jeg droppa det og heller tatt en mer avslappende tur litt nærmere :)

Anonymkode: ffc97...e75

Skrevet

Jeg fløy hjem fra USA i uke 33 i mitt andre svangerskap. Var ikke noe problem for meg iallfall og flyturen gikk overraskende lett. Var ikke noe spørsmål ved ombordstigning fra personalet, heller tvert imot. Ble vist forbi køer i sikkerhetskontrollen og fikk gå ombord på flyet først. Men hadde da også med en 2-åring, så det kan ha vært derfor.

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt vanlig er det neppe, men vanlig nok til at det skjedde med meg. 

Kjenner 3 som fikk blodpropp i morkaka. De var hjemme

Skrevet

Har intet mindre enn to venninner/ bekjente, som tenkte som deg og fødte der. Ene fikk reise hjem relativt raskt. Andre var det mer komplikasjoner. Hun hadde kommet korter en deg 24/25), og fastlegen sendte med erklæring på at hun car helt "frisk". Hun måtte bli lenge igjen, grunnet komplikasjoner. Savnet etter ungene i Norgenvar stort. Hun angret veldig.

Selv tenker jeg at en så lang flytur hadde jeg ikke orket, selv om jeg har hatt lette svangerskap. Hadde heller gått for en kortere reise. London, Praha, Barcelona eller en annen plas!

Skrevet

Jeg ville ikke dratt på en så lang flytur. Graviditet øker risikoen for blodpropp, særlig kombinert med lang flyreise.

Anonymkode: 194f7...e66

Skrevet

Hadde heller reist ein kortare tur innan Europa, mtp kortare flytur med farene for komplikasjonar det inneber, og lettare å komme heim om det skulle oppstå problem. 

Om du likevel reiser over dammen, må du iallefall sjekke at reiseforsikringa er tipp topp mtp braviditet og fødsel.  Sjukehusopphald i USA er svindyrt.

Skrevet

Om jeg først skulle koste på meg en tur til USA hadde jeg ikke valgt å gjøre det som gravid...

Hadde valgt en destinasjon her i Europa akkurat mens jeg gikk gravid. Men dobbeltsjekk forsikringen, det er ikke alle reiseforsikringer som dekker svangerskapsrelaterte ting om du visste du var gravid når du valgte å dra.

Anonymkode: 14e70...d59

Skrevet

Er det lov å fly såpass sent i svangerskapet da? Er det ikke max-regler? Spesielt i USA hvor de er så redde for søksmål.

Ville heller valgt en kortere flytur med mer avslapping, New York har store avstander og det er mye gåing

Anonymkode: 1ce91...aff

Skrevet

www.europeiske.no/privat/presse/2015/hvor-langt-bor-gravid

Skrevet

Ville ikke gjort det. København er også fint😜

Anonymkode: ef995...024

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

www.europeiske.no/privat/presse/2015/hvor-langt-bor-gravid

linken fungerer ikke...

Anonymkode: 14e70...d59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...