Gå til innhold

Hva sjokkerer deg mest her i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At par som ikke jobber får 6 barn og etterpå klager på at de ikke får nok penger slik at ungene slipper vokse opp i fattigdom.

Anonymkode: d7907...da0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At kvinner og menn velger å bli i forhold hvor vold og ydmykelse er nærmest dagligdags kost.......

Anonymkode: dcfa5...6af

Skrevet

Jeg blir oppriktig sjokkert når unge og friske mennesker bevisst snylter på godene vi har her i Norge.

Det kan gjelde "små" ting som å ikke oppgi at man er på ferie når man mottar dagpenger , eller grovere ting som å motta overgangsstønad når man er sammen med barnefar, eller gå for uførestatus når man egentlig bare har slyesyken.

Jeg mener vi skal hjelpe de som trenger det. Det inkluderer flyktninger, alenemødre, syke, og arbeidsledige. Men trygdesnylting har jeg ingenting til overs for.

Skrevet

At man ikke kan spise restemat på søndager når man er passert 40 :kari:

Anonymkode: 97a4c...518

Skrevet
5 timer siden, Pashla skrev:

At den åpenbart svaktbegavede, sannsynligvis sinnslidende og muligens demente millionarvingen ble president i USA.

Har ikke kommet over den enda jeg heller... blir sjokkert på nytt hver gang jeg tenker på det.

Anonymkode: bf0d5...ab4

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir stadig sjokkert jeg 

Uken som gikk ble jeg sjokkert over at en tilsynelatende morsom og godt likt oppfinner kunne partere et menneske han påstår døde av en ulykke i hans båt. Andre som opplever en ulykke med døden til følge tett på ringer nødetatene og blir traumatisert, han parterte liket 

Jeg ble også litt sjokkert på foreldremøtet, vi hadde en dugnad i fjor hvor vi samlet inn penger til klassetur. Man kunne velge om man ville selge noen ting eller kjøpe seg fri fra dugnaden ved å sette 400 kr inn på klassekassa. Så kommer det frem at halvparten av klassen ikke gjorde noen av delene, ikke deltok på dugnad og ikke satte inn penger, halvparten! Det var sjokkerende mange gratispassasjerer i en og samme klasse... 

Anonymkode: c458b...496

Ang "gratispassasjerene". Dere har ingen rett til å kreve noe som helst slik i skolesammenheng. Dere kan foreslå, men vil de ikke delta ved å selge eller betale er det ingenting dere kan gjøre. Skolen i Norge er gratis, selv om det er dere foreldre som arrangerer. Så de er ikke gratispassasjerer, snyltere, late eller alt annet en kan finne på å kalle disse, de følger bare reglene.

Anonymkode: 19a4e...09a

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ang "gratispassasjerene". Dere har ingen rett til å kreve noe som helst slik i skolesammenheng. Dere kan foreslå, men vil de ikke delta ved å selge eller betale er det ingenting dere kan gjøre. Skolen i Norge er gratis, selv om det er dere foreldre som arrangerer. Så de er ikke gratispassasjerer, snyltere, late eller alt annet en kan finne på å kalle disse, de følger bare reglene.

Anonymkode: 19a4e...09a

Feil. De er late snyltere som utnytter reglene!!!!

Anonymkode: ac184...691

Skrevet

I tillegg til noen av de nevnte tingene så ble jeg i går litt sjokkert over en venninne av meg. Hun forventer veldig mye hjelp og støtte av meg, selv om jeg er i en kjempedårlig situasjon. Hun har det også dårlig, kanskje på en litt mer permanent basis enn jeg. Men etter at det ene barnet mitt ble kjempesykt i fjor, og vi ble helt nedslitt av å vente på tilfriskning; og etter at mannen min deretter døde i en ulykke - så syns jeg faktisk hun bør forstå at jeg ikke kan være den viktigste ressurspersonen i livet hennes. Jeg har så nok med meg selv og ungene, men det er visst ingen hindring....

Anonymkode: 825ab...17c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I tillegg til noen av de nevnte tingene så ble jeg i går litt sjokkert over en venninne av meg. Hun forventer veldig mye hjelp og støtte av meg, selv om jeg er i en kjempedårlig situasjon. Hun har det også dårlig, kanskje på en litt mer permanent basis enn jeg. Men etter at det ene barnet mitt ble kjempesykt i fjor, og vi ble helt nedslitt av å vente på tilfriskning; og etter at mannen min deretter døde i en ulykke - så syns jeg faktisk hun bør forstå at jeg ikke kan være den viktigste ressurspersonen i livet hennes. Jeg har så nok med meg selv og ungene, men det er visst ingen hindring....

Hun vil ha både støtte og praktisk hjelp, alt fra å ordne i hagen og kjøre ærender, til faglige råd og moralsk støtte i kampen mot eksmannen. Jeg får meg ikke til å be henne la meg være fred. Det må i så fall sies på en fin måte. Hvis noen har et godt tips til hvordan jeg kan formulere det, tar jeg gjerne imot.

Skrevet

At de fleste nordmenn er så naive når det gjelder innvandrere og Terror

Anonymkode: de55a...9e6

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun vil ha både støtte og praktisk hjelp, alt fra å ordne i hagen og kjøre ærender, til faglige råd og moralsk støtte i kampen mot eksmannen. Jeg får meg ikke til å be henne la meg være fred. Det må i så fall sies på en fin måte. Hvis noen har et godt tips til hvordan jeg kan formulere det, tar jeg gjerne imot.

Fælt med alt du har opplevd siste året.

Når det gjelder de praktiske tingene din venninne vil ha hjelp til "Lise, du må nesten finne noen andre til å hjelpe deg med xxx og xxx fremover. Du forstår sikkert at det har vært veldig tøft for meg å miste mannen min, og nå er det også en mindre til å gjøre ting her hjemme. Jeg er i sorg og jeg sliter fremdeles med å finne orden på en hverdag uten ham, jeg er veldig sliten etter all sykdom og dødsfall siste året og jeg har bare ikke krefter til å gjøre noe ekstra. Du vet jeg alltid har stilt opp for deg, men jeg har ikke krefter til slikt nå, så du må nesten spørre noen andre fremover."

Når det gjelder hennes eksmann - anbefal henne å ta timer på familievernkontoret for seg selv. Om det er sant eller ikke så kan du si at du har måttet ha noen å snakke med etter du mistet mannen din, for hvis du ikke hadde tatt ansvar og skaffet deg hjelp av andre så ville du trolig slitt ut andre med dine tanker og følelser rundt dette. Si at du tror hun bør skaffe seg noen fagpersoner å snakke med ang. kampen mot eksmannen.

Faglige råd - vanskelig å si uten å vite hva det gjelder, men også der kan du sette grenser. "Lise, jeg er så sliten, du vet jo alt jeg har vært gjennom siste året, at jeg ikke lenger har ork å snakke for mye jobb og fag utenom arbeidstiden. Kan vi ikke bytte tema?"

Kanskje aller først så kan du forsøke å si til henne neste gang dere møtes/snakkes at du føler dere begge er slitne og strever og at du føler dere kanskje trenger å fokusere mer på positive ting når dere er sammen. Snakke om positive ting, gjøre noe morsomt sammen, og ikke snakke for mye om problemer, jobb og praktiske ting. Tar hun ikke det, så går du gjennom listen over når situasjonene dukker opp.

Anonymkode: 607be...b74

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fælt med alt du har opplevd siste året.

Når det gjelder de praktiske tingene din venninne vil ha hjelp til "Lise, du må nesten finne noen andre til å hjelpe deg med xxx og xxx fremover. Du forstår sikkert at det har vært veldig tøft for meg å miste mannen min, og nå er det også en mindre til å gjøre ting her hjemme. Jeg er i sorg og jeg sliter fremdeles med å finne orden på en hverdag uten ham, jeg er veldig sliten etter all sykdom og dødsfall siste året og jeg har bare ikke krefter til å gjøre noe ekstra. Du vet jeg alltid har stilt opp for deg, men jeg har ikke krefter til slikt nå, så du må nesten spørre noen andre fremover."

Når det gjelder hennes eksmann - anbefal henne å ta timer på familievernkontoret for seg selv. Om det er sant eller ikke så kan du si at du har måttet ha noen å snakke med etter du mistet mannen din, for hvis du ikke hadde tatt ansvar og skaffet deg hjelp av andre så ville du trolig slitt ut andre med dine tanker og følelser rundt dette. Si at du tror hun bør skaffe seg noen fagpersoner å snakke med ang. kampen mot eksmannen.

Faglige råd - vanskelig å si uten å vite hva det gjelder, men også der kan du sette grenser. "Lise, jeg er så sliten, du vet jo alt jeg har vært gjennom siste året, at jeg ikke lenger har ork å snakke for mye jobb og fag utenom arbeidstiden. Kan vi ikke bytte tema?"

Kanskje aller først så kan du forsøke å si til henne neste gang dere møtes/snakkes at du føler dere begge er slitne og strever og at du føler dere kanskje trenger å fokusere mer på positive ting når dere er sammen. Snakke om positive ting, gjøre noe morsomt sammen, og ikke snakke for mye om problemer, jobb og praktiske ting. Tar hun ikke det, så går du gjennom listen over når situasjonene dukker opp.

Takk. Du har så rett - alt jeg vil er å fokusere på gleden. Jeg vil danse, gå på konserter, kanskje lage litt god mat, knekke en flaske cava sammen. Kan godt sitte og skravle på kvelden og høre på hvordan hun har det når jeg er på besøk. 

Men ikke lese igjennom jobbsøknader, høre på beklagelser i telefonen og være tilgjengelig 24/7. Hun har jo faktisk en psykolog hun bruker, og en god lege, og der er andre venninner enn meg også. Men jeg har visst blitt litt lett å gripe til, fordi jeg har hjulpet henne før.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. Du har så rett - alt jeg vil er å fokusere på gleden. Jeg vil danse, gå på konserter, kanskje lage litt god mat, knekke en flaske cava sammen. Kan godt sitte og skravle på kvelden og høre på hvordan hun har det når jeg er på besøk. 

Men ikke lese igjennom jobbsøknader, høre på beklagelser i telefonen og være tilgjengelig 24/7. Hun har jo faktisk en psykolog hun bruker, og en god lege, og der er andre venninner enn meg også. Men jeg har visst blitt litt lett å gripe til, fordi jeg har hjulpet henne før.

Jeg ville forsøkt å si ting som jeg skrev over her. Si til henne at du hadde mer overskudd for et par år siden før all sykdom og dødsfall, men at du ikke lenger har overskudd til stort annet enn deg selv nå. Prøv å sette litt grenser på kontakten også.

Jeg tar f.eks. ikke telefon etter kl. 22 om kvelden, svært sjelden etter kl. 21. Jeg setter også mobilen på lydløs når jeg vet det ikke er noe jeg må være tilgjengelig for. Jeg synes det er fantastisk innimellom å bare sette mobilen på lydløs rett etter jobbtid og så bare sjekke den om jeg kommer på det ila. kvelden. Jeg har også informert de fleste om at jeg setter mobilen på lydløs når jeg har behov for det, for å slippe pip fra meldinger eller føle stress om det er noen som ringer og jeg ikke kan eller ikke er i form til å snakke. Litt reaksjoner på det fikk jeg, spesielt i begynnelsen, men så er folk blitt vant med det. De vet jeg sjekker mobilen innimellom, så er det noe veldig viktig så sender de en kort melding og sier hva det gjelder. Da ringer jeg opp igjen når jeg ser meldingen. Enkelte har jeg også måttet distansere meg litt fra, da prøver jeg å være i forkant. Hvis jeg vet at vedkommende ellers ringer meg neste dag eller dagen etterpå igjen, og det kun er for å snakke om sine problemer, da kan jeg f.eks. en mandag si at vi kan snakkes i helga igjen. Med andre ord, jeg er opptatt denne uken. Sier også at jeg er for sliten så denne uken må jeg bare koble meg litt ut.

Før hadde folk bare fasttelefon, og noen ikke det en gang. Samfunnet gikk rundt da også, man måtte bare være bedre på å lage avtaler. Jeg opplever at flere av de rundt meg har begynt å gjøre som meg, bli langt mer bevisst på at de ikke ønsker eller orker å være tilgjengelig absolutt hele tiden.

Forsøk å beskytte deg litt mer enn du gjør nå. Bli tydelig med henne, men foreslå at hun snakker med de vanskelige tingene med psykologen, og at hun får hjelp med de praktiske tingene av andre som har mer overskudd. Og ikke vær på tilbudssiden 24/7, da lar du bare deg selv slite ut. Fokuser på at du ønsker å gjøre de positive tingene.

Ta vare på deg selv fremover og ikke la deg tappe for krefter <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...