Gå til innhold

Flytte eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommer sikkert til å få høre at jeg er rasist nå, men yngste barnet har nå begynt i BHG, og hun er én av tre norske fra sitt årskull på begge småbarnsavdelingene -syv av 10 er utenlandske. Vi opplever det ugreit både mht språk og kultur, og er usikre på om vi bør flytte -det er jo en stor omveltning for disse små. 

På avdelingen til eldstemann er det omtrent halvparten norske og halvparten utenlandske -en helt grei fordeling, så det er jo også synd å dra han ut av sitt kjente miljø.

er så usikker på om det beste for oss er å flytte eller ikke, det er en stor beslutning å ta når det er to små barn involvert. Trengte bare å lufte tankene mine litt -noen som har noen råd til hva vi bør tenke på etc? Hvor mye formet blir egentlig barna ila BHG?

Anonymkode: c3682...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet.

Skrevet

Jeg derimot skjønner veldig godt hva problemet er. Hvis du har mulighet til det hadde jeg byttet.

Anonymkode: f8f3a...d6a

Skrevet

I barnehagen sønnen min gikk, var det veldig mange utenlandske å mange av de muslimer.

Barnehagen valgte å servere halalkjøtt til alle uten å informere foreldre om det. Det ble månelyst blant meg og andre foreldre, sønnen min skal ikke ha noe kjøtt som noen som helst har bedt over.

Vi valgte å flytte til en annen bydel når han begynte på skolen for det var mer utenlandske på skolen.

Anonymkode: 73f52...0c6

Skrevet

Hva er problemet? Er det pga språktrening du er bekymret eller er det at de er 'utlendinger''sånn generelt? 

Og til deg som har problemer med at noen har sagt noen ord når de slakter dyret, kjenner du det på smaken eller? 

Anonymkode: c543d...249

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er problemet? Er det pga språktrening du er bekymret eller er det at de er 'utlendinger''sånn generelt? 

Og til deg som har problemer med at noen har sagt noen ord når de slakter dyret, kjenner du det på smaken eller? 

Sikkert ikke, men det handler om respekt for at vi ikke spiser halalkjøtt.

Dessuten ville han ikke spise svinekjøtt for de andre barna sa det var skittent kjøtt

Skrevet

Det blir med dette som med alle andre områder du kommer borti som foreldre etterhvert. Du kan ta den eventuelle kampen og hevde din rett eller du kan velge noe annet. Om alle alltid velger enkel utvei kan man ikke klage etterpå om ting blir enda verre. På den annen side har man kun disse barna en kort periode i den viktigste delen av deres liv så man kan ikke kaste bort tiden pga prinsipp kamp. Jeg håper du velger bli, men forstår om du flytter. 

Ang halalkjøtt og annet som tilrettelegges muslimer. Det er ikke farlig, som i helseskadelig eller dødelig, men jeg synes prinsipielt vi skal gjøre som vi alltid har gjort i Norge, så får man velge om man blir med eller ikke. Det er ikke ok at vi skal intigreres innvandring! Og ja, det er en viktig prinsippsak mener jeg 

Anonymkode: 96f35...f4e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert ikke, men det handler om respekt for at vi ikke spiser halalkjøtt.

Dessuten ville han ikke spise svinekjøtt for de andre barna sa det var skittent kjøtt

Så de har både halalmat og svinekjøtt i den barnehagen? Da er det vel ikke noe problem?

Jeg syns det er litt spesielt at barn på småbarnsavdelingen diskuterer rent og urent kjøtt da. Er de ikke ca 0-3 år der? 

Om det er viktig for deg at han spiser svinekjøtt må du forklare forskjellen på muslim og ikke og jobbe litt med holdningen hans. 

Og hvorfor skal dere ikke spise halalkjøtt egentlig? Hvis du ikke er muslim betyr vel ikke en bønn noe for deg og smaksmessig er det selvsagt ingen forskjell på hvordan kjøttet er slaktet. Jeg får følelsen av at det bare er et prinsipp for deg og oppfordrer deg til å tenke over hvorfor dette betyr noe som helst?

Skrevet

Datteren min gikk de 2 første årene i en barnehage med nesten bare utenlandske barn. Jeg byttet barnehage etter de 2 årene fordi det fungerte ikke. Datteren min hadde vanskelig for å få innpass i lekegrupper, hun forsto ikke språket, på foreldremøter var det kun jeg og to andre mødre som kom (vi var norske) etc. Det var endel barn med en stor baggasje, som flyktninger ofte har, men det ble for mange "slike" barn, mange barn med særskilte behov, mye støy og utagering etc. Datteren min ble et stille barn, som ikke krevde noe, som lekte alene og som ikke forsto hva de andre barna sa. Det ble et problem for henne så jeg byttet barnehage.

Hun begynte så i en barnehage med færre utenlandske og flere norske. Det fungerte bedre :)

Anonymkode: 9bacf...98d

Skrevet

Har disse utenlandske barna samme språk og kultur, eller er de fra forskjellige steder? Hvis det er det første hadde jeg byttet. Vi bodde midt i bibelbeltet før, og 5 av 6 i kullet til sønnen vår i bhg gikk på søndagsskole og hadde foreldre som var aktive i kirken og det kristne miljøet.

Vi prøvde å delta selv for at han ikke skulle falle utenfor, men vi ble nok gjennomskuet, for vi ble aldri inkludert. Da barna begynte å være med hverandre hjem, så var sønnen vår helt uinteressant, samme hvor mye vi spurte og inviterte. Det var et lite sted med bare én barnehage, så han hadde kommet til å gå i klasse med akkurat de barna også. Så vi valgte å flytte til et større sted med litt mer "normalt" miljø. Har ikke angret på det. :)

Anonymkode: 2ee22...5c7

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den kan dras begge veier. De kjenner det Ikke på smaken om det ikke er bedt når dyret ble slaktet heller.

Jeg ville aldri flyttet til et muslimsk land og forventet at alle serverte meg ikke-halal. Nok en ting som bør gå begge veier...

Skrevet

Vi valgte å flytte. Det var ikke noe å sette fingeren på spesifikt. Herlige unger og OK foreldre. Problemet vårt var at eldre søsken til barnas venner var i gjenger. I tillegg begynte vår eldste å prate slik de gjorde. 

Det ville helt sikkert gått bra men statistikken for vår bydel er ganske klar. Risikoen for å havne i "feil gjeng" var stor. 

Vi har dog kontakt med bestevennene til eldste. De kommer hit og vi reiser dit. Merker vennskapet er i ferd med å fade litt ut. 

Vi tok ikke sjansen. 

Å ha fremmede kulturer og språk i barnehage synes jeg derimot er en berikelse og styrke for barna. Det er miljøet for de større barna vi valgte å forlate. 

Anonymkode: 4d0ce...cae

Skrevet

Men hvordan vet du egentlig at språk er et problem - er ikke dette ettåringer? De har jo ikke lært å snakke en gang? 

På hvilken måte er kultur et problem - her er jeg oppriktig nysgjerrig. Jeg har aldri hørt om at barn i ettårsalderen drar med seg skadelig eller ekstremistisk kultur inn i barnehagen. 

Du skriver også at det er to småbarnsgrupper med tilsammen ti barn, og da er jo egentlig barna heldige som har så små grupper, det betyr jo at de vil få mye mer oppfølging enn i større grupper som du vil finne i de fleste andre barnehager.

Her er veldig mye opp til barnehagen og hvordan de løser evt problemer knyttet til språk og hvis de har foreldre som insisterer på å innføre en eller annen spesiell kulturell praksis. Du kan jo evt også melde deg inn i Fau hvis du frykter at nissegrøten blir erstattet med biryani eller kebab, for å sette det litt på spissen. 

Hvorfor flytte? Hvis dere bor i et område med mange utenlandske vil jeg gjette på at dere bor relativt bynært, og da vil det jo være mulig å søke seg over i en mer blendahvit barnehage, hvis du skulle ønske det. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I barnehagen sønnen min gikk, var det veldig mange utenlandske å mange av de muslimer.

Barnehagen valgte å servere halalkjøtt til alle uten å informere foreldre om det. Det ble månelyst blant meg og andre foreldre, sønnen min skal ikke ha noe kjøtt som noen som helst har bedt over.

Vi valgte å flytte til en annen bydel når han begynte på skolen for det var mer utenlandske på skolen.

Litt overreaksjon. Dette høres jo ut som fremmedfrykt. 

Halalslakt foregår etter norske lover. De ber ikke over hvert dyr men velsigner dagen, slik jeg har forstått Nortura på Gol. (Som er Norturas/Gildes halalslakteri på Østlandet)

Jeg ringte de sammen med sønnen da han skulle skrive om halalslakt. Bønn og velsignelsen er overfladisk og det er ingen messelignende gudstjeneste. Poenget med halalslakteri er i Norge IKKE bønnen, men at griser ikke slaktes i samme lokaler.

Og verdt å vite, veldig mye lammekjøtt slaktes på Gol. Nå er jeg usikker på om Nortura er pliktig å oppgi det er slaktet på halalslakteri. Jeg vil tro dagens velsignelse også vil "ramme" din lammestek. 

Anonymkode: 4d0ce...cae

Skrevet

Er dette barna som evt. de vil starte på skolen med? Hvordan er fordelingen på skolen? 

Hvordan er språket blant barna? Kjenner du de andre familiene, er det slik at det er dårlig norsk blant barna i barnehagen? Enda viktigere er det å se på de som jobber i barnehagen (barnas rollemodeller), hvordan er språket deres?

Som mamma til et barn med store språkvansker ville jeg ha flyttet. Språkstimulering er så utrolig viktig. Jeg tenker at barna har godt av å kjenne mennesker fra ulike kulturer, så det tenker jeg ikke er skremmende. Men språk - det er viktig. 

Det er ikke rart at dere som etnisk norske vil bo i et nabolag med overvekt av etniske norske. Helt normalt det. Man søker det man er kjent. Før vi bosatte oss i byen vi bor i så sjekket jeg fordelingen på skolene. Vi unngikk bevisst de områdene med overvekt av innvandrere. 

Anonymkode: f4569...7b3

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den kan dras begge veier. De kjenner det Ikke på smaken om det ikke er bedt når dyret ble slaktet heller.

Jeg ville aldri flyttet til et muslimsk land og forventet at alle serverte meg ikke-halal. Nok en ting som bør gå begge veier...

Nei, de kjenner det ikke på smaken, men det er viktig ihht deres religion og dermed viktig for dem. Mitt poeng er at om man ikke tror på islam er det jo hysteri og fremmedfrykt å nekte å spise halalslaktet kjøtt. Ting man ikke tror på kan jo ikke skade?

Skrevet

Hadde flyttet.

Anonymkode: 4edd1...ff5

Skrevet

Synes virkelig det er merkelig at norske barn må spise halalkjøtt. Dette er Norge. Dere som har en underlig beundring for islam, burde virkelig se hva denslags overtro fører med seg i verden i dag. De fleste vil ikke ofre egne barn for å være politisk korrekt. Det er derfor bydeler dominert av muslimer tømmes for nordmenn. Muslimske barn hjernevaskes fra tidlig alder, og det kommer til uttrykk igjennom forakt for våre verdier. 

Anonymkode: 245f8...a53

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, de kjenner det ikke på smaken, men det er viktig ihht deres religion og dermed viktig for dem. Mitt poeng er at om man ikke tror på islam er det jo hysteri og fremmedfrykt å nekte å spise halalslaktet kjøtt. Ting man ikke tror på kan jo ikke skade?

Og for meg er det viktig i forhold til min religion at kjøttet ikke er halal. Men da er det plutselig urimelig og og fremmedfrykt.

Skrevet

Hehe.. da kan jeg som slakter fortelle at nesten ALL kjøtt er halal kjøtt, bare at pakken ikke er merket. 😂

Anonymkode: 2ee40...cf4

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er dette barna som evt. de vil starte på skolen med? Hvordan er fordelingen på skolen? 

Hvordan er språket blant barna? Kjenner du de andre familiene, er det slik at det er dårlig norsk blant barna i barnehagen? Enda viktigere er det å se på de som jobber i barnehagen (barnas rollemodeller), hvordan er språket deres?

Som mamma til et barn med store språkvansker ville jeg ha flyttet. Språkstimulering er så utrolig viktig. Jeg tenker at barna har godt av å kjenne mennesker fra ulike kulturer, så det tenker jeg ikke er skremmende. Men språk - det er viktig. 

Det er ikke rart at dere som etnisk norske vil bo i et nabolag med overvekt av etniske norske. Helt normalt det. Man søker det man er kjent. Før vi bosatte oss i byen vi bor i så sjekket jeg fordelingen på skolene. Vi unngikk bevisst de områdene med overvekt av innvandrere. 

Anonymkode: f4569...7b3

Jeg tenker også at språket er det viktigste, og også at de ansatte i barnehagen er viktige. Noen steder brukes jo barnehager som sted for å gi arbeidspraksis til innvandrere, og flere av disse snakker dårlig norsk. Topper du det med mange barn som snakker et felles, fremmed språk, da blir det trolig langt dårligere språkutvikling innen norsk for alle barna i den barnehagen.

Så dessverre ville nok jeg også valgt å flytte for å sikre bedre språkutvikling hos eget barn.

Anonymkode: 78c48...6f3

Skrevet

Ellers er det ganske interessant å lese her inne mange ganger. Man skal respektere at noen ikke kan spise vanlig slaktet kjøtt eller svinekjøtt av troshensyn. Men når noen ikke tåler å spise bestemte matvarer, da er de hysteriske og skal for all del helst ikke tas hensyn til. Pussig det der ;)

Skrevet

Vi var i lignende situasjon for syv år siden. Vi tok et valg om å flytte fra det stedet vi bodde da vi var bekymret for hvordan det ville bli med språk og delvis også kultur i barnehagen. Vi var omtrent de eneste norske med barn i både vår blokk og naboblokkene. Vi flyttet 45 minutter ut av Oslo. Beste valget vi har tatt, trives så godt her. Mannen fikk seg jobb i nærområdet, jeg pendler da.

Anonymkode: 79724...143

Skrevet

Og for meg er det viktig i forhold til min religion at kjøttet ikke er halal. Men da er det plutselig urimelig og og fremmedfrykt.

Hvilken religion krever at kjøtt ikke skal være halalslaktet? 

Skrevet

Ellers er det ganske interessant å lese her inne mange ganger. Man skal respektere at noen ikke kan spise vanlig slaktet kjøtt eller svinekjøtt av troshensyn. Men når noen ikke tåler å spise bestemte matvarer, da er de hysteriske og skal for all del helst ikke tas hensyn til. Pussig det der ;)

Det som er pussig er vel at du ikke skjønner at det kan være forskjellige folk som svarer i de forskjellige trådene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...