Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #26 Skrevet 26. august 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Med all den avspaseringen dere har ville jeg gjerne vist det ja! Hvis ikke er det dørgende urettferdig, jobber og innen det offentlige, og synes at rett skal være rett!! Anonymkode: a903e...773 Det er barexå bytt jobb og du synes det virker så lukurativt! Anonymkode: da9f0...d90
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #27 Skrevet 26. august 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er barexå bytt jobb og du synes det virker så lukurativt! Anonymkode: da9f0...d90 For en usaklig ting å si..... Anonymkode: 4427d...3b0
Superdolly Skrevet 26. august 2017 #28 Skrevet 26. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: For en usaklig ting å si..... Anonymkode: 4427d...3b0 Men argumentet "ellers er det dørgende urettferdig" er skikkelig saklig?
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #29 Skrevet 26. august 2017 Åh Herrefred! Nå må vi nordmenn snart slutte å vurdere alle andre hele tiden og stole på at andre tar jobben de er satt til. Vi skal angi innvandrere, navklienter, barnefamilier. Passe på om naboen har hvite håndtverkerne, er syk når han sier han er syk, overvåke omgangen med barna, se om det ellers foregår noe snusk og selvfølgelig undre oss på hvordan han kan tjene så mye når han jobber så lite. Lykke til! Jeg sliter meg heller ut på annet! Anonymkode: ee9d4...2e2
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #30 Skrevet 26. august 2017 2 minutter siden, Superdolly skrev: Men argumentet "ellers er det dørgende urettferdig" er skikkelig saklig? Det er jo riktig, ja. Om x-kommune praktiserer reglene rundt fleksitid ulikt i to ulike enheter, da er det jo faktisk temmelig urettferdig. Har vært tillitsvalgt under akademikerne i mange år, og det å få likhet på tvers av enheter har vært noe vi arbeider aktivt for. Både i forhold til fleksitid, og hvilke side oppgaver en kan regne som arbeidstid. Anonymkode: 4427d...3b0
Superdolly Skrevet 26. august 2017 #31 Skrevet 26. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er jo riktig, ja. Om x-kommune praktiserer reglene rundt fleksitid ulikt i to ulike enheter, da er det jo faktisk temmelig urettferdig. Har vært tillitsvalgt under akademikerne i mange år, og det å få likhet på tvers av enheter har vært noe vi arbeider aktivt for. Både i forhold til fleksitid, og hvilke side oppgaver en kan regne som arbeidstid. Anonymkode: 4427d...3b0 Men det er faktisk også riktig at lærerstudiet er åpent for alle. Så det er bare å søke seg inn, så kan man få drømmejobben: Komme sent, gå hjem tidlig, gjøre svært lite og ha lange ferier!
Tulisa Skrevet 26. august 2017 #32 Skrevet 26. august 2017 Kjenner jeg er glad jeg har en jobb der andre (bortsett fra leder) ikke bryr seg filla om når jeg kommer på jobb,når jeg går hjem, hvor mye overtid jeg har eller hvor mye ferie og avspasering jeg tar ut. Jeg forstår virkelig ikke trangen for å skulle kontrollere og bry seg med lærernes arbeidstider. Jeg er glad for at mitt barn i grunnskolen har en lærer som er flink, rettferdig, barna liker henne, hun har god kontroll på klassen, styrer et bra klassemiljø, hun er faglig sterk og hun informerer. Jeg trenger virkelig ikke legge meg oppi når hun kommer og går. Akkurat som at hun heller ikke bryr seg om når jeg kommer og går på min jobb.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #33 Skrevet 26. august 2017 8 minutter siden, Superdolly skrev: Men det er faktisk også riktig at lærerstudiet er åpent for alle. Så det er bare å søke seg inn, så kan man få drømmejobben: Komme sent, gå hjem tidlig, gjøre svært lite og ha lange ferier! Det er jo en stor del av problemet.... at lærerskolen er "åpen for alle" 😉 Det er mye rart som kommer både inn og ut det i fra.... Det var usaklig, en må kunne påpeke problemstillinger hos egen arbeidsgiver, fordi om man ikke har akkurat den jobben. Jeg jobber ikke i helsesektoren, men jeg ser store problemer rundt egen arbeidsgivers bruk av småstillinger, 14% og 21% etc. Naboen har en slik stilling og setter pris på fleksibiliteten, og har forståelse for arbeidsgivers behov. Andre i slike stillinger gjør ikke det. En kan fint ha en mening om andre jobber enn sin egen. Anonymkode: 4427d...3b0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #34 Skrevet 26. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jo riktig, ja. Om x-kommune praktiserer reglene rundt fleksitid ulikt i to ulike enheter, da er det jo faktisk temmelig urettferdig. Har vært tillitsvalgt under akademikerne i mange år, og det å få likhet på tvers av enheter har vært noe vi arbeider aktivt for. Både i forhold til fleksitid, og hvilke side oppgaver en kan regne som arbeidstid. Anonymkode: 4427d...3b0 Nå tror jeg nesten du overtalte meg til gå over til dere. Jeg jobber i kommunen og har dårligere vilkår enn andre akademikere i samme kommune. Når det gjelder lønn er den også vesentlig dårligere enn de i samme ender. I min jobb samarbeider jeg med lærer, og det er virkelig utfordrende til tider. De er oftere enn ikke overbevist om at de er de eneste som har det travelt. De som jobber på ungdomsstrinn mer enn på barnetrinnet. Jeg har en hektisk jobb selv med mange prosjekter og står ikke og tvinner tommler til det kommer en lærer som må ha hjelp akkurat nå, ellers kan det være det samme. De får informasjon om hvordan tilbudet vårt fungerer hvert semester, så jeg er mektig lei av at de venter respekt og forståelse for at de har det hektisk når de ikke ser at det også gjelder her. Anonymkode: 54fef...4c7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #35 Skrevet 26. august 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå tror jeg nesten du overtalte meg til gå over til dere. Jeg jobber i kommunen og har dårligere vilkår enn andre akademikere i samme kommune. Når det gjelder lønn er den også vesentlig dårligere enn de i samme ender. I min jobb samarbeider jeg med lærer, og det er virkelig utfordrende til tider. De er oftere enn ikke overbevist om at de er de eneste som har det travelt. De som jobber på ungdomsstrinn mer enn på barnetrinnet. Jeg har en hektisk jobb selv med mange prosjekter og står ikke og tvinner tommler til det kommer en lærer som må ha hjelp akkurat nå, ellers kan det være det samme. De får informasjon om hvordan tilbudet vårt fungerer hvert semester, så jeg er mektig lei av at de venter respekt og forståelse for at de har det hektisk når de ikke ser at det også gjelder her. Anonymkode: 54fef...4c7 Jeg sa vi jobber med dette, ikke at vi har lykkes 😉 Arbeidsgiver ser ut til å gjøre som de vil så uansett, det er i alle fall en treg prosess. Arbeidsgiver ser ut til å ha en forkjærlighet for teknisk, plan og byggesak. Skole/PPT sammen med HR, og økonomi er også prioritert hos oss. NAV, rus/psykiatri, barnevern, innkreving/kemner og kultur er på bunnen. Anonymkode: 4427d...3b0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #36 Skrevet 26. august 2017 Da sønnen min kom hjem og fortalte at han ble mobbet var kl over 4. Jeg regnet ikke med å få tak i noen på skolen da, så jeg beskrev alt han fortalte omhyggelig i en epost og sendte til læreren. Kl 19 blir jeg ringt opp av læreren, og da ruller ballen. Neste morgen ved skolestart tar de tak. Ekstremt promotere! Hadde lærerne bare jobbet vanlig kontortid hadde ikke det vært mulig! Hurra for lærerne som bruker store deler av døgnet både hverdag og helg i skoleåret på å gi barna våre et godt grunnlag i livet!!! Anonymkode: 0856b...c56
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #37 Skrevet 26. august 2017 Promotete=promte Anonymkode: 0856b...c56
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #38 Skrevet 26. august 2017 Husk også at alle lærere ikke jobber 100%. Jeg jobber 70%. Jeg har en dag fri og går kl 13.00 hver fredag. Vi har bunden tid, så må være på jobb fra 08.15-15.15 de andre dagene. Ja, dette høres ut som en drøm. Hadde jeg jobbet med disse tidene på et gamlehjem eller butikk, så ville jeg jo hatt mye fri når jeg kom hjem! Men nei. Jeg jobber på uskolen og har noen "fritimer" innimellom. Alle foreldre har rett på møte med kontaktlærer en gang i halvåret, men forrige halvår hadde jeg to elever i klassen som store utfordringer. Jeg hadde totalt 6 møter med det ene foreldreparet og 5 møter med det andre. Dette var i "fritimene", som jeg skal bruke til å planlegge undervisningen. Du aner ikke hvor mange kvelder jeg satt hjemme fra 20.30-24.00 etter at barna var i seng, for å få planlagt gode timer til dagen etter. Så kommer samarbeidmøter med spespedlærere, fagteam osv. Jeg hadde svært få ledige timer på jobb før å planlegge undervisningen og måtte ta alt dette arbeidet hjemme. Noen ganger drar jeg også tidligere fra jobb fordi jeg må handle til undervisningen (har mange praktiske fag) og fordi jeg skal kjøre på møte hos PPT eller BUP. Hos oss har vi også lærere som står opp 30 min tidligere for å hente barn til skolen (barn med skolevegring). Lærere som må bruke 30 min mindre tid på morgenen på sine egne barn, for å hjelpe andres barn. Jeg jobber kun 70%, men den siste uken har jeg jobbet fra 20.00 - 22.30 fra søndag - torsdag. Jeg har lagd årsplaner, planlagt undervisning, skrevet mail til foreldre og planlagd innkjøp av materialer til et fag. Jeg har inspeksjon. Jeg jobber 4 dager i uken, to av disse dagene har jeg 15 min spisepause pga inspeksjon. Den eneste grunnen til at jeg er lærer er at jeg elsker fagene mine og jeg elsker DINE barn. Det vanskeligste med jobben er gjerne foreldrene som bare ser seg selv og sitt barn. Anonymkode: c5d22...a06
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #39 Skrevet 26. august 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg sa vi jobber med dette, ikke at vi har lykkes 😉 Arbeidsgiver ser ut til å gjøre som de vil så uansett, det er i alle fall en treg prosess. Arbeidsgiver ser ut til å ha en forkjærlighet for teknisk, plan og byggesak. Skole/PPT sammen med HR, og økonomi er også prioritert hos oss. NAV, rus/psykiatri, barnevern, innkreving/kemner og kultur er på bunnen. Anonymkode: 4427d...3b0 Jeg jobber i en av avdelingwne i bunnsjiktet. Arbeidsgiver prøver å holde lønner min nede ved å gradere grader på samme nivå i samme stilling, selv om min grad er mer relevant for det vi driver med. Det fører til at jeg har mer sammenlignbare vilkår med bachrlorutdannede. Dette makter ikke mitt forbund hverken å forstå eller ta tak i, så akademikerne har jeg vurdert en god stund. Anonymkode: 54fef...4c7
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #40 Skrevet 26. august 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jobber i en av avdelingwne i bunnsjiktet. Arbeidsgiver prøver å holde lønner min nede ved å gradere grader på samme nivå i samme stilling, selv om min grad er mer relevant for det vi driver med. Det fører til at jeg har mer sammenlignbare vilkår med bachrlorutdannede. Dette makter ikke mitt forbund hverken å forstå eller ta tak i, så akademikerne har jeg vurdert en god stund. Anonymkode: 54fef...4c7 Da må du søke medlemskap i en underorganisasjon, som er tilsluttet. Det er temmelig gjengs at personalavdelingene forsøker å presse rådgivere inn på samme vilkår som bachelorene, mens avdeling nyttegjøre seg spisskompetansen. Det varierer jo sterkt fra kommune til kommune hvilken lønnspolitikk som praktiseres. Det er ikke engang alle kommuner som har dette. Anonymkode: 4427d...3b0
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #41 Skrevet 26. august 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jobber kvelder og helger, retter i høst og vinterferien. Telefoner og mail fra foreldre kveldstid. Oppfølgingsmøter, konferanser, foreldremøter, leirskoleovernatting... jo, jeg jobber nok mitt årsverk og vel så det! Bli gjerne lærer, vi trenger flere dyktige kollegaer! Anonymkode: 77cad...018 Jeg tror ikke at å oppmuntre HI til å bli lærer er enn god måte å rekruttere dyktige kollegaer. Evne til refleksjon og å trekke logiske slutninger er jo tydeligvis mangelvare der i gården. Anonymkode: 47d74...692
Eliseflisa Skrevet 26. august 2017 #42 Skrevet 26. august 2017 Som datter av to lærere må jeg bare si at det er trist å se det du skriver. Mine foreldre brukte annenhver dag i min oppvekst på kontoret hjemme, slik at jeg og mine søsken hadde en av de tilgjengelig. Jeg husker at jeg skulle ønske de fikk seg en vanlig jobb, som gjorde at de kunne være ferdig på jobb da de kom hjem. Pga at de gjorde dette annenhverdag måtte de også i perioder arbeide i helgene. Det var masse retting, planlegging osv. Og i periodene med alle kartelggingsamtaler??? Du vet de ikke får en krone for det? Det er også avspassering. Og alle telefoner på kveldstid, i helger. Mailer osv. Jeg er selv sykepleier. Jeg ville ikke bli lærer, pga all denne arb. mengden. Jeg har en lillesøster som er lærer og min egen datter studerer nå til å bli lærer. Hvis de blir like gode som mine foreldre var, håper jeg de holder ut all kritikk og mistenktsomhet fra sånne som deg.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #43 Skrevet 26. august 2017 Det er mange lærere som ikke jobber effektiv t i 43.5 time i uka (eller hvor mye det nå er de skal jobbe), men det gjelder ærlig talt mange andre også. Det er mange som tar seg tid til private telefonsamtaler, å titte litt på Facebook eller DiB eller sette på en klesvask mens de har hjemmekontor for eksempel. Anonymkode: a89e5...f4a
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #44 Skrevet 26. august 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange lærere som ikke jobber effektiv t i 43.5 time i uka (eller hvor mye det nå er de skal jobbe), men det gjelder ærlig talt mange andre også. Det er mange som tar seg tid til private telefonsamtaler, å titte litt på Facebook eller DiB eller sette på en klesvask mens de har hjemmekontor for eksempel. Anonymkode: a89e5...f4a Det er forskjell på å jobbe 43,5 t/u fast og 43,5 t/u i snitt. Nei, jeg jobber ikke fast 43,5 t/u fast. Men fytti rakkern så innmari mange flere timer i de tøffeste periodene. Anonymkode: 50444...d68
Optatium Skrevet 26. august 2017 #45 Skrevet 26. august 2017 Jeg reiser fra jobb rundt 15 hver dag, bortsett fra fredag da drar jeg ofte 14. Men så avspaserer jeg ikke hele høstferien, vinterferien, juleferien eller påsken. Jeg har sjelden fri en hel helg, jobber sene kvelder ofte. Men så lenge jeg kan flekse og disponere som jeg vil, går jeg tidlig når jeg kan. Hvem ville ikke gjort det? Ps. I år studerer jeg IG har nedsatt stilling til 63%. Da går jeg iallefall tidlig. På min arbeidsplass studerer fem lærere. Vi er med andre ord flere som kan gå. I tillegg til de som jobber redusert, skal på samarbeidsmøter hos andre instanser, på jobb Nr to osv.
Anonym bruker Skrevet 26. august 2017 #46 Skrevet 26. august 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel noe med at det ikke er alle lærere som tar inn mattebøker og leverer de ut igjen ferdig rettet. Det er også veldig mange foreldre som ikke får så veldig gode individuelle opplegg for sine barn. Da er det nemlig temmelig frustrerende å se at de forlater arbeidsplassen klokka halv tre. Ikke bare en gang, men tilnærmet hver dag. Tror jeg leste en artikkel om dette en gang. At skoler som sliter med skolemiljø, faglig tilrettelegging, også har lav tilstedeværelse på arbeidsplassen utover undervisningstid. Hjemmekontor funker ikke like fint om hjemmekontor oppgavene stadig blir forstyrret av familielivet. Har egen erfaring med dette. Anonymkode: 4427d...3b0 Har man problemer med et barns lærer så må man ta det opp med denne læreren og ev. rektor på skolen. Det hjelper ikke ditt eller andres barna at lærere som gruppe blir uglesett. Det hjelper ingen at lærere som ER gode også blir mistenkeliggjort. All denne generelle drittkastingen om lærere gjør bare mer skade og gagner ingen. Minst av alle gagner det de barna som har mindre gode lærere - for disse må man ta saken med den aktuelle læreren og skolen! Men det er jo mange som ikke tør ta det opp, men heller får ut litt gruff ved å snakke dritt om lærere som gruppe istedenfor. Anonymkode: 293fa...201
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå