Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #1 Skrevet 23. august 2017 En av ansatte spør meg om hvem som passer på minste mens jeg er å henter eldste? Hva har hun med det og gjøre? I tillegg så spør hun hvor mannen min jobber? Når jeg er alenemor med begge. Følte det var ubehagelig med slike spørsmål når det er en privat. Er det vanlig? også stusser jeg på at de ikke har felles frokost? Spurte om dette men det var slik fordi barna kom til forskjellige tider å de som ikke har spist frokost kan bare sette seg å spise. Altså dette er småbarnsavdelig. 0-2. Barnet var på tilvenning i to dager så ble h*n syk, var hjemme over i en uke. Så har vi hatt forskjellige avtaler med sykehus, HS ++ som måtte følges opp. Dette har jeg jo sagt i fra om, at barnet er syk og kommer tilbake når når h*n er frisk. Var bare forkjølelse og hoste, etter tre dager så tenkte jeg h*n kunne prøve seg litt siden ikke han hadde feber og grei allementilstand. Ringte bhg kl 1030 men da sa de nei. For de andre skulle sove. Dag3 i bhg: etter å ha blitt frisk en dag før dag 3 i bhg så sender ansatt meld å spør etter barnet om alt er bra og om barnet kommer i bhg ja sier jeg. Ansatt sender meld tilbake å forslår tidspunkt barnet skal komme på og når barnet skal hentes. Er dette vanlig? Jeg føler det ikke blir riktig at de skal bestemme når barnet skal komme? det er jo jeg som bestemmer. Dag 4 som er imorgen samme ansatt gir meg tidspunkt når vi skal komme. Det er jo ikke riktig? Dette er jo merkelig hele opplegget. Eller ser de på meg annerledes siden jeg er alene med 2? Anonymkode: 8e325...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #2 Skrevet 23. august 2017 Siden barnet har vært mye borte i starten, ser de nok på det som en ny tilvenning. Tror ikke det har noe med at du er alene å gjøre. Anonymkode: cd19e...520
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #3 Skrevet 23. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Siden barnet har vært mye borte i starten, ser de nok på det som en ny tilvenning. Tror ikke det har noe med at du er alene å gjøre. Anonymkode: cd19e...520 Ok. Synes godtatt det er merkelig at en av ansatte spør meg om private livet mitt Anonymkode: 8e325...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #5 Skrevet 23. august 2017 Felles frokost er ikke nødvendigvis vanlig i barnehage. Noen har spist hjemme, andre har det ikke. På småbarnsavdelingen barnet mitt gikk i var det noen som spiste noe når de kom til barnehagen, andre begynte bare å leke. Anonymkode: 18d19...d30
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #6 Skrevet 23. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ok. Synes godtatt det er merkelig at en av ansatte spør meg om private livet mitt Anonymkode: 8e325...cc2 Sikkert bare et forsøk på smalltalk for å bli kjent med ny forelder i bhg. Hva du vil dele med de er opp til deg Anonymkode: cd19e...520
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #7 Skrevet 23. august 2017 Selvfølgelig må du forholde deg til bhg sine rutiner. De plikter også å følge opp barn som plutselig blir borte over lenger tid fra bhg. De forventer nok også at det blir ny tilvenning siden barnet knapt fikk begynt før det ble borte en uke. Spørsmålene ellers er ikke så uvanlig. Vi ble også spurt hvor vi jobbet og hvordan hjemmesituasjonen og nettverket var. Det handler om å engasjere seg i barnet og ha en pekepinn på hva man kan snakke med barnet om og hvem man skal kontakte. Anonymkode: b03d6...624
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #8 Skrevet 23. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig må du forholde deg til bhg sine rutiner. De plikter også å følge opp barn som plutselig blir borte over lenger tid fra bhg. De forventer nok også at det blir ny tilvenning siden barnet knapt fikk begynt før det ble borte en uke. Spørsmålene ellers er ikke så uvanlig. Vi ble også spurt hvor vi jobbet og hvordan hjemmesituasjonen og nettverket var. Det handler om å engasjere seg i barnet og ha en pekepinn på hva man kan snakke med barnet om og hvem man skal kontakte. Anonymkode: b03d6...624 Okei! Da vet jeg det! Er ny på dette så er greit å spørre andre mødre som har litt peiling. Anonymkode: 8e325...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #9 Skrevet 23. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sikkert bare et forsøk på smalltalk for å bli kjent med ny forelder i bhg. Hva du vil dele med de er opp til deg Anonymkode: cd19e...520 Ok. Hva svarer man til slike spm når du blir spurt og du vil ikke dele så mye? Hva hadde du svart f.eks? Jeg synes det er ganske privat å spørre slik den ansatte her gjorde med meg. Altså h*n har jo ingenting med hvem som passer på minste mens jeg henter den andre i bhg. Og om hvor mannen jobber har det ingenting med barnet å gjøre heller. ? Er du ikke enig? Hadde h*n spurt bor du med pappaen til barnet hadde vært noe annet? Men hvor mannen jobber er jo ikke relevant for barnet eller bhg. Å JEG HAR IKKE en mann en gang 😂 Anonymkode: 8e325...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #10 Skrevet 23. august 2017 Jeg hadde barn i samme barnehage-avdeling i 8 år. Selvfølgelig snakket vi om privatlivet mitt. Hvordan skal de kunne forholde seg til barna hvis de ikke vet noe om dem? Barn er nysgjerrige, de skal lære seg å snakke og de skal forholde seg til voksne og andre barn i barnehagen. Da er det relevant å vite om barna bor med mor, mor&far, tanten eller to fedre. Akkurat yrke og utdannelse er kanskje ikke så relevant, men det blir også brukt i samtaler med barna. "I morgen skal vi ta bussen til svømmehallen. Kanskje blir bussen kjørt av onkelen til Per, for han er bussjåfør. Kanskje treffer vi moren til Anne, hun er badevakt." Alle barna i barnehagen til mine barn visste at jeg jobber på det store sykehuset. Jeg ser ikke problemet. Anonymkode: b6d0e...107
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #11 Skrevet 23. august 2017 Det er jo relevant for barnehagen å vite at ditt barn har skilte foreldre/ ikke kontakt med pappaen sin - dette spør vi om under oppstartsamtalen første uka. Vi kartlegger familieforhold, helse første leveår, religion for å kunne finne ut hvordan gi det enkelte barn best tilbud og ta hensyn til om det er ting d ikke kan spise etc. Jeg har jobbet i 5 ulike bhg gjennom 20 år og kun en hadde felles frokost. Det mest vanlige er at barnet spiser når det kommer mellom kl 7.00 og 8.30, mens andre leker. Er ikke sikker på om jeg hadde spurt men hadde nok lurt på hvor babyen var når du leverte. Ikke så uvant at noen spør om slike ting. Anonymkode: 345e1...c0b
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #12 Skrevet 23. august 2017 Alt du nevner er helt vanlig og ikke noe galt med. Felles frokost har de ikke hatt i noen av de tre barnehagene vi har gått i. Du fullførte ikke innkjøringsperiode, og barnet må da innkjøres på nytt. Helt vanlig at du da får tidspunkt for levering og henting. Alle må forholde seg til kjernetid, man kan ikke levere når som helst på dagen. Private spørsmål er bare et forsøk på å være hyggelig og bli kjent med familien. Anonymkode: 8358c...280
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #13 Skrevet 23. august 2017 Disse menneskene skal være sammen med barnet ditt mange timer hver eneste dag, så de vil gjerne bli kjent med det. Når lille per plutselig får litt mammalengt kan de prate og trøste, og da smakker de jo om mamma. "Ja, jeg skjønner at du savner mamma, men mamma er på jobb vet du. Hun passer på de syke menneskene på sykehuset hun nå, kanskje hun hjelper noen å spise litt? Men hun kommer og henter deg med en gang hun er ferdig vet du, skal vi ikke leke litt med Lego mens vi venter?" "Åh, så flink du er til å bygge hus av Lego, skal du kanskje bli snekker akkurat som pappa når du blir stor du?" "Hva har du lyst til å lese om da? Hunder? Ja, du er vel veldig glad i hunder du som har en så søt hund hjemme? Vil du fortelle litt om din hund kanskje" Det er snakk om å trygghet rundt barnet, vite mest mulig om det. Få barnet til å føle at det er blant venner, voksne som kjenner mamma og pappa. Anonymkode: 13d28...690
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #14 Skrevet 23. august 2017 Jeg er vel ikke helt enig med de andre svarene. Har hatt barnehagebarn i mange år, ingen av barnehagene fortalte meg når jeg skulle levere og hente. Sier seg vel selv at man ikke kommer på veldig rare tidspunkt da selvfølgelig. Men felles frokost er ikke så vanlig. Og de spm du fikk... ikke så rare de. Hun har ikke noe med det nei, bare svar det du vil hun skal vite. Anonymkode: 4a3e6...75f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #15 Skrevet 23. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg er vel ikke helt enig med de andre svarene. Har hatt barnehagebarn i mange år, ingen av barnehagene fortalte meg når jeg skulle levere og hente. Sier seg vel selv at man ikke kommer på veldig rare tidspunkt da selvfølgelig. Men felles frokost er ikke så vanlig. Og de spm du fikk... ikke så rare de. Hun har ikke noe med det nei, bare svar det du vil hun skal vite. Anonymkode: 4a3e6...75f "Har hatt barnehagebarn i mange år, ingen av barnehagene fortalte meg når jeg skulle levere og hente." Men de gjorde vel det i tilvenningen? Hi sitt barn er omtrent som i en ny tilvenning Anonymkode: 9e197...e78
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #16 Skrevet 23. august 2017 Hva jeg ville ha svart? Jeg ville ha svart hvem som passer minste, ser ingen grunn til at dette skal være hemmelig. Så ville jeg ha svart at jeg var skilt/ikke bodde sammen med pappaen. Jeg ville ha fortalt hvilken samværsavtale vi har, og hva han jobber med. Og så ville jeg sikkert fortalt mye annet som du anser som "privat". Anonymkode: 6c5ac...37f
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #17 Skrevet 23. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva jeg ville ha svart? Jeg ville ha svart hvem som passer minste, ser ingen grunn til at dette skal være hemmelig. Så ville jeg ha svart at jeg var skilt/ikke bodde sammen med pappaen. Jeg ville ha fortalt hvilken samværsavtale vi har, og hva han jobber med. Og så ville jeg sikkert fortalt mye annet som du anser som "privat". Anonymkode: 6c5ac...37f Vel jeg sa bare at jeg er alene med begge. Det holder massevis! Vi har jo ikke kontakt eller noe avtale med far til barna. Så da blir det uaktuelt å drive og fortelle om privatlivet til min eks som h*n har ingenting med. Hva han jobbe med osv Anonymkode: 8e325...cc2
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #18 Skrevet 23. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel jeg sa bare at jeg er alene med begge. Det holder massevis! Vi har jo ikke kontakt eller noe avtale med far til barna. Så da blir det uaktuelt å drive og fortelle om privatlivet til min eks som h*n har ingenting med. Hva han jobbe med osv Anonymkode: 8e325...cc2 Kan det være at den ansatte som spurte ikke visste at du var alene med barna, eller rett og slett ikke tenkte på det mens hun småpratet. Hvis du ikke vil fortelle, så kan du bel bare si at jeg vet ikke hva han jobber med, for de har ingen kontakt med faren Anonymkode: 9e197...e78
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #19 Skrevet 23. august 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vel jeg sa bare at jeg er alene med begge. Det holder massevis! Vi har jo ikke kontakt eller noe avtale med far til barna. Så da blir det uaktuelt å drive og fortelle om privatlivet til min eks som h*n har ingenting med. Hva han jobbe med osv Anonymkode: 8e325...cc2 Men det er jo vesentlig for bhg å vite at barnet ikke har kontakt med sin far da dette er noe barn etterhvert snakker mye om og personalet da kan gjøre det greit for barnet å snakke/ ikke snakk om det. Mvh Ped.leder i bhg Anonymkode: 345e1...c0b
gale damen Skrevet 23. august 2017 #20 Skrevet 23. august 2017 Du virker ganske hårsår. Normal smalltalk bidrar til at barnehagens personale blir kjent med deg og ditt barn, så de på best mulig måte kan bidra til at ditt barn har en bra hverdag.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #21 Skrevet 23. august 2017 Det høres ut som barnehagen prøver å bli kjent med familien din. Det er mange ting som det er fint at barnehagen vet om som er "privat". De prøver å bli litt kjent med rutiner rundt barnet ditt. Kommer du alltid til å være den som henter og bringer? Eller er det andre støttepersoner rundt? Barnehager har forholdt seg til aleneforeldre mange ganger og møter så mange forskjellige familiestrukturer at jeg ikke tror du bør bli fornærmet over spørsmålene som blir stilt. Hvis du sier at pappa til barnet ikke er en del av barnet sitt liv, så er det nyttig info for barnehagen. Anonymkode: 18d19...d30
Mumua Skrevet 23. august 2017 #22 Skrevet 23. august 2017 Virker som om du går veldig i forsvar uten grunn når de spørr helt harmløse spørsmål. Barnet ditt vil tilbringe mye tid med disse menneskene, da er det fint å ha en god tone og bli litt kjent med dem. I vår bhg vet de hvor jeg og mannen jobber, de strekker seg litt ekstra for oss fordi de vet vi ikke har noe familie her og lite nettverk, de vet at far jobber til alle døgnets tider og at vi begge har kroniske sykdommer. Det er fordi det er relevant ifht barna våre og jeg synes det er godt at vi kan være åpne om slikt. Og i forhold til tidspunktene så er det jo helt normalt at de bestemmer det i starten til barnet er innkjørt og trygt. For meg er det også logisk at man ikke leverer barnet så sent som 10.30 da alle bhg har kjernetid.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #23 Skrevet 23. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ok. Synes godtatt det er merkelig at en av ansatte spør meg om private livet mitt Anonymkode: 8e325...cc2 Det spør vi om for å bli kjent med barna.. Anonymkode: cb8f5...ae8
Anonym bruker Skrevet 23. august 2017 #24 Skrevet 23. august 2017 Helt vanlige spørsmål og bli stilt. Du virker veldig sær og defensiv. Anonymkode: 9facd...f17
Superdolly Skrevet 23. august 2017 #25 Skrevet 23. august 2017 Barnehagen skal ta vare på barnet ditt. For å klare det på best mulig måte, må de vite litt om barnets hjemmesituasjon. Det at barnet ikke har kontakt med faren sin, er vesentlig informasjon for de ansatte. Da vet de hva de kan si og ikke si hvis barnet plutselig begynner å snakke om pappa. Det er helt vanlig i barnehager at man ikke kan komme og gå som man vil. Man må forholde seg til kjernetiden, og i tilvenningsperioden trenger barna korte dager og forutsigbarhet. Det er helt vanlig at man da får beskjed om tidspunkter for henting og levering. Ditt barn skal på tilvenning nå, for det rakk dere ikke siden han (?) ble syk etter to dager i barnehagen. De ansatte stille ikke alle disse spørsmålene til deg fordi de har glede av å plage deg eller noe. De spør om ting de trenger å vite for å gi ditt barn en så god hverdag som de kan. Det samme gjelder også tidspunkter for levering og henting. De prøver å gi ditt barn en trygg og forutsigbar hverdag. Jeg tror du vil tjene på å ta boksehanskene av deg og heller prøve å gå i dialog med barnehagen. Ikke ta spørsmålene ille opp, men still med åpent sinn og tenk positivt. For disse menneskene i barnehagen, de vil det beste for barnet ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå