Gå til innhold

Jeg kjenner at mannens barnslige matvaner irriterer meg (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

TS virker hverken bekymret for mannens helse, eller familiens økonomi - det er iallefall ikke det hun tar opp i HI.

Derimot er det at han spiser ting hun tenker barn spiser, melk, brunost. frokostblanding etc. Og at han spiser i større mengder enn hun mener er rett.

Og, om de to tingene jeg nevner virkelig er hovedproblemet så synes jeg TS burde ta seg en bolle. Dette har hun ikke så mye med, og å irritere seg for dette gavner ingen. Virker veldig kontrollerende og hysterisk å bry seg om dette. "Alle må være som meg - det er det eneste normale".

 

Anonymkode: e9091...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

TS virker hverken bekymret for mannens helse, eller familiens økonomi - det er iallefall ikke det hun tar opp i HI.

Derimot er det at han spiser ting hun tenker barn spiser, melk, brunost. frokostblanding etc. Og at han spiser i større mengder enn hun mener er rett.

Og, om de to tingene jeg nevner virkelig er hovedproblemet så synes jeg TS burde ta seg en bolle. Dette har hun ikke så mye med, og å irritere seg for dette gavner ingen. Virker veldig kontrollerende og hysterisk å bry seg om dette. "Alle må være som meg - det er det eneste normale".

 

Anonymkode: e9091...4e2

Det høres ut som det hun irriterer seg over er at hun må en ekstra tur på butikken for å fylle opp, for hun "hater å handle"

Så da er mitt forslag at hun rett og slett kjøper mer av de barnslige tingene hun vet mannen liker ;)

 

Anonymkode: b4406...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det høres ut som det hun irriterer seg over er at hun må en ekstra tur på butikken for å fylle opp, for hun "hater å handle"

Så da er mitt forslag at hun rett og slett kjøper mer av de barnslige tingene hun vet mannen liker ;)

 

Anonymkode: b4406...688

Vel, jeg hater å vaske, men jeg går ikke etter mann og barn, kjefter og forlanger at de ikke griser mer enn det jeg gjør. HI får gro seg noen baller og si fra til mannen at han også må handle mat.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Isola&Lille+julegave skrev:

Nugatti hadde jeg kuttet ut. Brus også, eller bare kjøpe 1-2 flasker rett før helgen. 

Jeg ville også begynt å legge på tallerkenene før jeg setter det på bordet. Med litt av alt på, selvfølgelig. 

Og hvis mannen er fortsatt sulten fordi han trenger mye mer mat enn den småspiste HI? Skal han kjøre på gatekjøkkenet og kjøpe seg kebab for å bli mett?

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke bare slutte å kjøpe inn disse tingene nei, for vi andre vil jo ha (i normale mengder)! 

Synes heller ikke det skal være nødvendig å lage middager der alt er blandet, jeg synes faktisk han kan høre etter og innse at det ikke er normalt med slike matvaner når man er voksen. 

Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd. 

HI 

Anonymkode: 4a5cc...541

Men om du vet han spiser mye av feks nugatti, kan du ikke bare kjøpe inn flere bokser da? Sorry, jeg ser ikke problemet. Om han bidrar økonomisk, og det er bestemt at du handler, så må du jo bare handle inn det de i huset skal spise? Og det virker jo som du vet hva han spiser....

Anonymkode: 5da2a...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hmm.. stemmer du Frp?

Anonymkode: b0d61...8ca

Det er vel heller APene som mener at alt må deles.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sa jo også at han kan komme med forslag da. Om han involverer seg i planleggingen og kommer med rimelige ønsker som supper og gryter med grønnsaker i burde hi imøtekomme han på det. Poenget mitt med melka/det andre er at om alle skulle gjort det. 14 kr per melk på hver, si fire personer, blir 56 kr dagen, 1700 kr i mnd kun på melk. Slik ønsker jeg ikke å prioritere pengene mine. Kjøtt/fisk har vi også hver dag, men vi har beregnet ca 100g per pers, om man trenger mer mat har vi grønnsaker og annet tilbehør. Det jeg får inntrykk av er at hi lager vanlige porsjoner, men når mannen ikke synes det er nok mat så tar han et ekstra kjøttstykke i stedet for en ekstra potet. Si man er 5 personer, 500 g kjøtt og så er det en som tar halvparten. Da er det klart det blir for lite igjen til resten. Det er grådig og egoistisk, "jeg var jo sulten" er ikke en unnskyldning, man må ta hensyn til hverandre. Eller at hi beregner én nugattiboks i måneden, barna rekker å få en skive hver, og mannen spiser resten slik at det ikke er noe igjen til neste helg. Hvis mannen hadde delt med de andre tror jeg ikke hi ville vært så frustrert.

Hi skriver også:

"Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd."

Anonymkode: 4b2c0...537

100 gram kjøtt til vanlig voksen person? Når jeg lager middag til store selskaper, beregner jeg ca 200 gram til voksne og 150 gram til barn. 100 gram ER lite! Og nei, man blir ikke like mett av salat. Du er også egoistisk - jeg ønsker ikke å bruke MINE penger på dette. Lever du ikke sammen med mannen og barna? Tjener mannen ingenting? Skal han ikke ha noe å si på hva pengene brukes på? Jeg forstår hvis du forsørger ham og han bare sitter på ræva, men jobber han og tjener penger, så skal han være med og bestemme hvilken mat dere skal kjøpe inn og hvor mye. "Jeg er jo sulten" betyr enkelt og greit at den som har laget middag, har laget alt for lite. Jeg sulter ikke familien min - alle får spise seg mette. Det samme gjør mannen. Han lager heller for mye slik at man kan ta med seg middagsrester på jobb/skole, enn for lite slik at halve familien er sultne og må ta seg en eller to brødskiver som påfyll.

Og ja, HI reagerer at mannen I DET HELE TATT spiser nugatti og frokostblanding og drikker melk, for hun mener at det er forbeholdt barn.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal man begynne, her var det mye å ta tak i. Jeg får prøve å svare på det meste. 

Til dere to øverste anonyme på side 4: det er begrenset hvor mye informasjon man kan ta med i et hovedinnlegg som allerede er langt. Dessuten har jeg kanskje ikke vært i stand til å se hvorfor matvanene irriterer meg sånn. Det synes jeg flere her i denne tråden har fått til bedre enn meg, og det har vært en aha-opplevelse.

Det er helt riktig som flere har skrevet, det irriterer meg at han rett og slett fråtser i mat og drikke uten å tenke på andre. Og nei, det er ikke noe gøy å slepe brus i hus for å se på at det blir drukket til alle dagens måltider (og utenom måltider også), mens når jeg kanskje har lyst på ett glass en lørdags kveld så er det allerede tomt. Det er heller ikke gøy å stå uten brunost når vaflene er ferdige, fordi den jeg kjøpte er spist opp av en mann alene på null komma niks. 

Flere her har ment at jeg nekter å prøve ut forslag jeg får. Jeg kan jo si noe om hva jeg har prøvd:

- Jeg har prøvd å ikke gjøre noe som helst, nettopp fordi det er sært å kontrollere en voksen på den måten. Da flyr tusenlappene, og hver eneste gang jeg tenker at jeg har lyst på noe eller vil gi barna noe, så er det tomt. Pakken ligger gjerne igjen i skuffen/skapet, sånn at det ser ut som vi har mer. 

- Jeg har prøvd å si "kan ikke du kjøpe nytt når du spiser opp noe, det er så dumt når jeg tror at vi har noe vi ikke har. Og jeg har ikke mulighet til å sjekke skuffer og skap hele tiden for å se om du har spist opp noe". Dette har jeg sagt i 2-3 år, og bare fått "joda" til svar. Det har aldri skjedd. 

- Så har jeg begynt å spørre om han kan skrive på handlelista når han spiser opp noe. Det prøvde jeg på i ett års tid. Det skjedde aldri. 

- Så spurte jeg om han kunne si fra til meg i det minste, så kunne jeg skrive det opp. Skjedde ikke. 

- Så begynte jeg å si "denne er til deg, den er til barna". Når han har spist opp sitt, tar han barna sitt. Det gjelder alle typer mat og godteri. Han kjøper ikke nytt, selv om han sier han skal det. 

- Jeg har sluttet å ha godteri og snacks i huset. Det handles inn den dagen det skal spises. Jeg orket ikke å gå å verne om det lenger. 

Jeg ser noen skriver at jeg nekter å lage sånn og sånn mat (gryteretter, supper og wok). Da ordla jeg meg sikkert klønete, for det var ikke det jeg mente. Jeg lager ofte alle tre. Jeg mente bare at jeg synes det blir feil å presentere det som en "løsning", at jeg skal lure i han grønnsaker som man gjør med et lite barn. Jeg forventer mer av en voksen mann. På samme måte mener jeg at det er feil løsning å la være å kjøpe ting, eller kjøpe femdobbelt av enkelte ting for å unngå problemet. Problemet er jo at han spiser som om han bor i en matvareforretning, og som om det er ubegrenset av alt. Selv om jeg har mast i flere år nå på at han må huske på at andre også vil ha, eller at han i det minste må legge til rette for at nytt blir kjøpt inn når noe er spist opp. 

Og ja, jeg synes det er barnslig å basere kostholdet sitt på den type mat og drikke som barn vanligvis får på lørdager. Kanskje med unntak av melk da, men jeg har i alle fall forstått det sånn at voksne ikke har godt av for mye melk. Når 7 liter melk holder i 3 dager synes jeg det blir drøyt. En boks nugatti er jeg vant til at man har i lange tider, samme med en brunost og frokostblanding. Men det er akkurat som om han bare trenger å se på det, så er alt vekk. Jeg er også vant til at man tar litt ekstra av alt når man er mer sulten under middag, ikke bare rent kjøtt. Det går vel litt på folkeskikk og respekt også, men mest av alt synes jeg det er fryktelig barnslig å snoke rundt i skap og bare ville spise kosemat. 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skal man begynne, her var det mye å ta tak i. Jeg får prøve å svare på det meste. 

Til dere to øverste anonyme på side 4: det er begrenset hvor mye informasjon man kan ta med i et hovedinnlegg som allerede er langt. Dessuten har jeg kanskje ikke vært i stand til å se hvorfor matvanene irriterer meg sånn. Det synes jeg flere her i denne tråden har fått til bedre enn meg, og det har vært en aha-opplevelse.

Det er helt riktig som flere har skrevet, det irriterer meg at han rett og slett fråtser i mat og drikke uten å tenke på andre. Og nei, det er ikke noe gøy å slepe brus i hus for å se på at det blir drukket til alle dagens måltider (og utenom måltider også), mens når jeg kanskje har lyst på ett glass en lørdags kveld så er det allerede tomt. Det er heller ikke gøy å stå uten brunost når vaflene er ferdige, fordi den jeg kjøpte er spist opp av en mann alene på null komma niks. 

Flere her har ment at jeg nekter å prøve ut forslag jeg får. Jeg kan jo si noe om hva jeg har prøvd:

- Jeg har prøvd å ikke gjøre noe som helst, nettopp fordi det er sært å kontrollere en voksen på den måten. Da flyr tusenlappene, og hver eneste gang jeg tenker at jeg har lyst på noe eller vil gi barna noe, så er det tomt. Pakken ligger gjerne igjen i skuffen/skapet, sånn at det ser ut som vi har mer. 

- Jeg har prøvd å si "kan ikke du kjøpe nytt når du spiser opp noe, det er så dumt når jeg tror at vi har noe vi ikke har. Og jeg har ikke mulighet til å sjekke skuffer og skap hele tiden for å se om du har spist opp noe". Dette har jeg sagt i 2-3 år, og bare fått "joda" til svar. Det har aldri skjedd. 

- Så har jeg begynt å spørre om han kan skrive på handlelista når han spiser opp noe. Det prøvde jeg på i ett års tid. Det skjedde aldri. 

- Så spurte jeg om han kunne si fra til meg i det minste, så kunne jeg skrive det opp. Skjedde ikke. 

- Så begynte jeg å si "denne er til deg, den er til barna". Når han har spist opp sitt, tar han barna sitt. Det gjelder alle typer mat og godteri. Han kjøper ikke nytt, selv om han sier han skal det. 

- Jeg har sluttet å ha godteri og snacks i huset. Det handles inn den dagen det skal spises. Jeg orket ikke å gå å verne om det lenger. 

Jeg ser noen skriver at jeg nekter å lage sånn og sånn mat (gryteretter, supper og wok). Da ordla jeg meg sikkert klønete, for det var ikke det jeg mente. Jeg lager ofte alle tre. Jeg mente bare at jeg synes det blir feil å presentere det som en "løsning", at jeg skal lure i han grønnsaker som man gjør med et lite barn. Jeg forventer mer av en voksen mann. På samme måte mener jeg at det er feil løsning å la være å kjøpe ting, eller kjøpe femdobbelt av enkelte ting for å unngå problemet. Problemet er jo at han spiser som om han bor i en matvareforretning, og som om det er ubegrenset av alt. Selv om jeg har mast i flere år nå på at han må huske på at andre også vil ha, eller at han i det minste må legge til rette for at nytt blir kjøpt inn når noe er spist opp. 

Og ja, jeg synes det er barnslig å basere kostholdet sitt på den type mat og drikke som barn vanligvis får på lørdager. Kanskje med unntak av melk da, men jeg har i alle fall forstått det sånn at voksne ikke har godt av for mye melk. Når 7 liter melk holder i 3 dager synes jeg det blir drøyt. En boks nugatti er jeg vant til at man har i lange tider, samme med en brunost og frokostblanding. Men det er akkurat som om han bare trenger å se på det, så er alt vekk. Jeg er også vant til at man tar litt ekstra av alt når man er mer sulten under middag, ikke bare rent kjøtt. Det går vel litt på folkeskikk og respekt også, men mest av alt synes jeg det er fryktelig barnslig å snoke rundt i skap og bare ville spise kosemat. 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Men hva DU er vant til er jo ikke mannen sitt problem! Og du kan ikke begrense hans melkedrikking fordi du har hørt at for mye melk er ikke bra! Pisker du han på trening 3 dager i uka fordi han sitter for mye stille? Bestemmer du hvor mye han får se på TV og spille data? Og de andre tingene du skrev om her, kommer ikke frem i hi.  Vi er ikke tankelesere.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva DU er vant til er jo ikke mannen sitt problem! Og du kan ikke begrense hans melkedrikking fordi du har hørt at for mye melk er ikke bra! Pisker du han på trening 3 dager i uka fordi han sitter for mye stille? Bestemmer du hvor mye han får se på TV og spille data? Og de andre tingene du skrev om her, kommer ikke frem i hi.  Vi er ikke tankelesere.

Anonymkode: 1009d...49b

Man kan ikke skrive alle sider av en sak i ett eneste innlegg, men mange andre skjønte det godt uten å være tankelesere. Jeg pisker han overhodet ikke til noen ting. 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du hadde seriøst syntes det var greit at din mann var så sukkeravhengig at han spiser og drikker mengder av sukkerholdige varer hver dag? Det der er jobovethidet ikke normalt. Han er jo hakket før han karen som var med i "Hellstrøm rydder opp", som bare spiste brød med nugatti hele dagen. Bryr du deg verken om "voksne folks" helse? Eller mangel på evne til å dele på godene i en familie for den saks skyld? 

Anonymkode: b5c25...147

Jeg hadde ikke gått og irritert meg over det hvertfall. Jeg hadde pratet med han om det hvis jeg var bekymret for helsen hans, selvfølgelig. Men det er jo noe annet enn å sitte og irritere seg og klage om det på nettet. 

Jeg hadde ikke kjøpt brus og nugatti til han hvis jeg mente at inntaket hans er helseskadelig. Da hadde jeg sagt til han at han fikk ta turen og kjøpe alt slikt selv. Det i seg selv er nok til  begrense inntaket for enkelte. Det er lett  drikke masse brus når det bare dukker opp i skapet på magisk vis. Det er noe annet hvis man har lyst på brus, men må kjøre 10 minutter til butikken. Da gidder man ofte ikke og drikker noe annet isteden.

 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen mannen din er hol og har ikke respekt for deg eller ungene når han ikke unner dere andre noe . Etter siste posten din kan ikke folk fortsette å støtte mannen din!  Vokste han opp med lite snop og hadde de dårlig råd så det er derfor han fråtser nå? En ting da, 100 gram kjøtt til voksne er lite . Jeg snakker om alt det andre han fråtser i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser bare nugatti på knekkebrødene mine, jeg, ikke noe annet pålegg.. Og jeg drikker bare eplejus, liker ikke vann. Hadde blitt rasende hvis mannen skulle kritisert hva jeg spiser!

Anonymkode: b0d61...8ca

Hvis jeg skulle vært sammen med en mann som spiser som deg, måtte vi kunnet tatt en saklig prat om hvordan vi skulle være gode forbilder for barna våre. Skulle han klikket i vinkel over at jeg problematiserte kostholdet hans, hadde det vært helt uaktuelt å få barn med ham. Jeg nekter å oppdra barn sammen med en person som synes det er greit å lære dem at nugatti er eneste spiselige pålegg og at vann er æsj.

Jeg vil legge til rette for at barna mine skal komme gjennom oppveksten uten livstilssykdommer, og gi dem gode matvaner så de slipper å lære seg dette på egenhånd når de blir voksne. Dette blir fryktelig vanskelig å få til dersom den andre forelderen ser det som sin soleklare rett å spise bare sjokolade på brødet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Englenemine skrev:

Igjen mannen din er hol og har ikke respekt for deg eller ungene når han ikke unner dere andre noe . Etter siste posten din kan ikke folk fortsette å støtte mannen din!  Vokste han opp med lite snop og hadde de dårlig råd så det er derfor han fråtser nå? En ting da, 100 gram kjøtt til voksne er lite . Jeg snakker om alt det andre han fråtser i.

Hva menes med "hol"? Har ikke hørt det uttrykket før. Nei, han vokste faktisk opp som svært bortskjemt (som en annen her i tråden foreslo". Men altså, jeg har aldri servert ham 100 gram kjøtt. Det er noen andre som har snakket om det. Jeg lager store porsjoner med middag, må jo det. 

Han er veldig snill og respektfull ellers, så jeg fatter ikke hva det er med akkurat mat som gjør han helt ego. Nå oppdaget jeg nettopp at han har tatt det siste brødet (med nugatti, så klart) uten å ta ut nytt av fryseren. Forstår ikke at det kan være så vanskelig. 

Hi 

Anonymkode: 4a5cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at mange tenker mest på mannens rett til å spise det han vil, og ikke hans ansvar med å vise hensyn for de andre i familien! 

Mannen min spiser det han vil, men han spiser ikke opp potetgullet alene på tirsdag, så lenge han vet at det er tiltenkt alle på lørdag. Ikke spiser han opp alt syltetøyet han vet barna spiser på lørdagsmorgen heller. Er han ekstra fysen, tar han en tur i butikken selv. Jeg kjøper mat EN gang i uka til alle i huset, og da skjønner han (uten opplæring av meg) at det er tiltenkt alle...

Ingen kan bestemme hva voksne spiser, men denne mannen er jo tvers igjennom egoistisk! 

Anonymkode: 62782...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Til alle som mener at dette er trådstarter sin feil - det finnes jo en åpenbar løsning her, nemlig at mannen kjøper disse tingene selv. Dere som sier at det er HI som "bare må kjøpe nok mat", har dere ikke matbudsjett? Har dere virkelig råd til å spise KUN kjøtt til middag hver dag, brus hver dag, at hver person drikker en hel liter melk hver dag osv? Om han ikke liker maten som kona lager, så kan han jo begynne å lage litt gryter, supper osv selv da, hvis det er det som er problemet hans, eller komme med forslag til hva hi skal lage.

HI sier at hun handler for hele uka, inkludert noe godt til helga, og så tar mannen absolutt alt, det som er beregnet på hele familien. Og så sier han ikke fra at han har tatt det eller kjøper nytt selv! Det virker jo som at det er DET som er hovedproblemet.

Mitt råd til Hi er å ikke ta kampen på hva slags mat han spiser, men insister på at han erstatter det han spiser opp av alles mat/drikke.

Hva slags økonomi har dere? Vi setter en fast sum inn på "felleskontoene" (mat/forbruk, regninger og sparing) og så sitter vi igjen med lik sum til eget forbruk. Vi setter feks inn 6000 på forbrukskontoen, det er månedens matbudsjett. Hvis vi vil ha noe ekstra så må vi bruke av "lommepengene" våre, feks til pizza til lunsj en dag, en ekstra sjokolade, øl osv.

Anonymkode: 4b2c0...537

Vi har god råd. Vi har fellesøkonomi. Ingen felleskontoer. Handler jeg trekker jeg kortet, handler han trekker han kortet. Går jeg tom for penger overfører han til meg og motsatt. Noen regninger betaler han, noen betaler jeg. 

Så til mat; vi drikker myyye melk! To voksne og tre barn bruker litt over 20 liter melk per uke. Min mann spiser både nugatti og frokostblanding. I tillegg drikker vi en del brus (ofte en boks etter at barna har lagt seg). Vi spiser lite kjøtt. Har 1-2 kjøttfrie middager i uka (grøt, suppe, pannekaker el) og spiser en del fisk (som min pensjonerte far fisker til oss). Kjøtt kjøpes neste bare på tilbud og fryses ned til senere bruk.

Jeg hadde blitt provosert om mannen la seg opp i hva jeg spiste. Det er noe annet om man har dårlig økonomi og resten av familien spiser potet, mens far i huset mesker seg i kjøtt, brus o.l. Er økonomien ok tenker jeg at HI ikke bør forsøke å oppdra en voksen mann.

Anonymkode: ae3e3...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahahaha HVA????

Ja, mannen min sluker det dyreste pålegget vi har så fort vi får det i hus. På samme måte som at jeg sluker sjokoladeplata når vi kjøper det, eller at ungene spiser opp stort sett all frukt på 2 dager. Men hva så da? Han bidrar vel med penger han og?? Brus til frokost og lunsj, der hadde jeg satt ned foten. Men så er ikke mannen min så opptatt av å drikke brus på morran da...

Anonymkode: dca9b...cdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt kjempe lei meg om jeg var mannen din. Mannen min spiser akkurat av de tingene du nevner. Spiser opp aldri grønnsakene. Eller potetene. Nugatti, syltetøy går unna som bare det. Brus drikker vi også av og til. Men det er ikke sånn at vi MÅ ha det. Jeg kjøper alltid inn de påleggene min mann liker. Handler om å bry seg. Du behandler din mann som en onge. At han holder ut med deg er jo utorlig

Anonymkode: 11ce0...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

100 gram kjøtt til vanlig voksen person? Når jeg lager middag til store selskaper, beregner jeg ca 200 gram til voksne og 150 gram til barn. 100 gram ER lite! Og nei, man blir ikke like mett av salat. Du er også egoistisk - jeg ønsker ikke å bruke MINE penger på dette. Lever du ikke sammen med mannen og barna? Tjener mannen ingenting? Skal han ikke ha noe å si på hva pengene brukes på? Jeg forstår hvis du forsørger ham og han bare sitter på ræva, men jobber han og tjener penger, så skal han være med og bestemme hvilken mat dere skal kjøpe inn og hvor mye. "Jeg er jo sulten" betyr enkelt og greit at den som har laget middag, har laget alt for lite. Jeg sulter ikke familien min - alle får spise seg mette. Det samme gjør mannen. Han lager heller for mye slik at man kan ta med seg middagsrester på jobb/skole, enn for lite slik at halve familien er sultne og må ta seg en eller to brødskiver som påfyll.

Og ja, HI reagerer at mannen I DET HELE TATT spiser nugatti og frokostblanding og drikker melk, for hun mener at det er forbeholdt barn.

Anonymkode: 1009d...49b

Det med kjøtt er noe vi har bestemt sammen, og vi er fornøyde med det (jeg er ikke hi). Når det gjelder "man blir ikke mett av salat", jo det går fint an å bli mett av ting som ikke er kjøtt, jeg spiser ofte helt vegetarisk og. Selv om det blir en annen debatt om man kan bli mett av det eller ikke. Helt greit om noen beregner mer kjøtt per pers enn oss, det var kanskje dumt å ta opp en bestemt verdi i det hele tatt, dette er jo individuelt. Poenget er vel at man skal spise litt av alt når man blir servert middag, ikke bare forsyne seg av én ting så det går på bekostning av de andre. 

Vi har også kommet frem til matbudsjettet sammen, det er ikke sånn at jeg er en svær egoist og dikterer alt. Vi tjener omtrent likt, fordeler inntekten på forskjellige poster (mat, huslån, regninger, sparing), og så har vi en lik sum igjen som "lommepenger", som vi bruker om vi vil unne oss noe ekstra. Men om vi skulle vært uenige og en av oss ønsket å øke matbudsjettet, eller ofte kjøpte ting som gjorde at vi stadig gikk fikk mindre å rutte med til andre ting, måtte vi ha snakket om det og funnet en løsning. Vi bor i en liten leilighet og sparer til å flytte til noe større, da mener jeg at det er sløsing å nesten fordoble matbudsjettet vårt fordi vi skal ha ubegrenset med jus, melk, brus, kjøtt, godis osv. Og heldigvis er mannen enig med meg.

Og selv om man ikke lever på strengt budsjett er det vel åpenbart at mannens vaner gjør at familien ville fått tusenvis i økte matutgifter hver måned hvis HI skal kjøpe mangedobbelt av alt for å sikre at hun og barna får mer enn smuler.

Anonymkode: 4b2c0...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det med kjøtt er noe vi har bestemt sammen, og vi er fornøyde med det (jeg er ikke hi). Når det gjelder "man blir ikke mett av salat", jo det går fint an å bli mett av ting som ikke er kjøtt, jeg spiser ofte helt vegetarisk og. Selv om det blir en annen debatt om man kan bli mett av det eller ikke. Helt greit om noen beregner mer kjøtt per pers enn oss, det var kanskje dumt å ta opp en bestemt verdi i det hele tatt, dette er jo individuelt. Poenget er vel at man skal spise litt av alt når man blir servert middag, ikke bare forsyne seg av én ting så det går på bekostning av de andre. 

Vi har også kommet frem til matbudsjettet sammen, det er ikke sånn at jeg er en svær egoist og dikterer alt. Vi tjener omtrent likt, fordeler inntekten på forskjellige poster (mat, huslån, regninger, sparing), og så har vi en lik sum igjen som "lommepenger", som vi bruker om vi vil unne oss noe ekstra. Men om vi skulle vært uenige og en av oss ønsket å øke matbudsjettet, eller ofte kjøpte ting som gjorde at vi stadig gikk fikk mindre å rutte med til andre ting, måtte vi ha snakket om det og funnet en løsning. Vi bor i en liten leilighet og sparer til å flytte til noe større, da mener jeg at det er sløsing å nesten fordoble matbudsjettet vårt fordi vi skal ha ubegrenset med jus, melk, brus, kjøtt, godis osv. Og heldigvis er mannen enig med meg.

Og selv om man ikke lever på strengt budsjett er det vel åpenbart at mannens vaner gjør at familien ville fått tusenvis i økte matutgifter hver måned hvis HI skal kjøpe mangedobbelt av alt for å sikre at hun og barna får mer enn smuler.

Anonymkode: 4b2c0...537

Men da må hun slutte å kjøpe melk til barna også - hun kan da virkelig ikke mene at barna har rett til å drikke melk, men ikke mannen. Min mann liker å kose seg med en øl. Jeg drikker ikke øl. Men jeg dikterer ikke ham at han aldri skal drikke øl.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men da må hun slutte å kjøpe melk til barna også - hun kan da virkelig ikke mene at barna har rett til å drikke melk, men ikke mannen. Min mann liker å kose seg med en øl. Jeg drikker ikke øl. Men jeg dikterer ikke ham at han aldri skal drikke øl.

Anonymkode: 1009d...49b

Eller så kan mannen tenke " denne melken er til hele familien. Da tar jeg bare ett glass, så det blir igjen noe til barna i morgen. Selv om jeg helst hadde hatt lyst på hele kartongen." Eller "jeg har så lyst på mer melk! Jeg får dra i butikken for å erstatte den jeg drakk opp". ELLER "oi, nå drakk jeg opp alt. Jeg får si ifra til Kari sånn at hun husker på å kjøpe mer i morgen."

Men mannen til hi klarer ingenting av dette! Han lar til og med tom emballasje stå, slik at de ikke engang kan se at det er tomt.

Anonymkode: 4b2c0...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev at jeg bare spiser nugatti og drikker eplejus. Det er min rett, og jeg bryr meg ikke om hva barna mine lærer av det. De får ta seg av kostholdet sitt selv når de blir gamle nok, eller så får mannen min ta ansvar for å lære dem hva som er bra å spise. Jeg er voksen, jeg gjør som jeg vil, ingen andre kan legge seg oppi det!

Anonymkode: b0d61...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at den som har ansvaret for handling kjøper inn mat nok av typer som alle liker. Hvis man har beregnet feil så er det tomt. Det er ingen krise. Da kan man spise noe annet.

Vi har kommet til at det er nest å handle på fredag eller lørdag. Da kjøper vi litt ekstra godt pålegg, rus og snop. Hvis det er noe igjen etter helgen spiser vi det senere, men vi er sikker på å ha i helgen.

Vi bytter på å handle, men vi sier bestandig fra til hverandre før vi drar og sjekker om det er spesielle ønsker.

Vi har som regel både honning, nugatti, syltetøy og peanøttsmør. Skulle det nli tomt for noe er det ingen krise. Da tar vi noe annet. Bær har vi i fryseren og sukker har vi bestandig. Blir det tomt for syltetøy rører vi nytt.

Frokostblandig har vi minst 3 slag av. Müsli, cornflakes og All Brann (havregryn). Det blir aldri slutt på alt.

Jeg synes dere skal snakke med hverandre om matnudsjett og om hva dere skal ha tilgjengelig i huset. Npen klarer ikke å la snop ligge i fred selv om de vil. Da kan dere ikke ha det i huset uten at det kan spises, men dere må kunne bli enige om hvor mye dere skal kjøpe inn. Du kan ikke bestemme hvem som får spise hva selv om det er du som handler, like lite som at den som renser slukene skulle kunne bestemme hvem som fikk dusje når.

Anonymkode: 62a7e...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at du blir irritert hi. En voksen mann som frotser i brus, nugatti og frokostblanding uten tanke for andre enn seg selv er bare utrolig ekkelt.

Det hender jeg ser at det bare er nok til to glass melk før jeg går på jobb om morran. At jeg skulle hive i meg det (og sette den tomme melkekartongen tilbake i kjøleskapet!) slik at barna mine ikke fikk melk til frokost er bare helt utenkelig.

igjen tenker jeg at om det hadde vært motsatt, at det var HI som hadde gafla i seg alt mannen hadde kjøpt inn til HELE familien slik at det ikke var igjen noe til de andre, da hadde nok hi fått høre at hun var egoistisk, dårlig forbilde og at hun fikk handle inn og lage maten sin selv.

Anonymkode: 28851...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...