Gå til innhold

Jeg kjenner at mannens barnslige matvaner irriterer meg (langt)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjøp inn en en boks med Nugatti og skriv navnet hans på det da. 😉 Han må få lov til å spise hva han vil, men jeg skjønner deg.

Senest i går kveld sa jeg til mannen : IKKE drikk noe melk i kveld, vi har bare litt melk igjen og det skal 1 åringen ha . Var ca 4 dl igjen. Gjett hvem som drikker nesten alt ! Jeg ble så skuffa ! Han sa han drakkfordi han var tørst.....

Anonymkode: 0d872...18d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har hatt litt av denne diskusjonen i heimen, om enn ikkje i like stor grad som HI. Vi har diskutert korleis vi kan vere førebilete for ungane.  Mannen her drikk ein god del brus, og difor vart vi einige om at han drikk det om kvelden når ungane er lagt, og til laurdagsmaten saman med oss andre.  Eg gidd ikkje å bruke masse pengar og krefter på å slepe brus i hus, så det må han handle inn sjølv. Vi forsyner oss og med grønnsaker til middagen, for å vere gode førebilete.  (Kor mykje vi forsyner oss av er ikkje eit tema)  Om mannen forsyner seg med alt kjøtet framfor nasen til de andre er det svært uhøfleg, men då høyres det ut som du bereknar for lite til kvart måltid.  Menn har som regel høgare energibehov enn oss damer, og spesiellt glade er dei gjerne i kjøt, slik er det berre. 

Når det gjeld mjølk, frukostblanding og pålegg synes eg mannen din må få ete det han vil.  Det er ikkje ein spesielt sunn diett han har, men han er eit vakse menneske med ansvar for seg sjølv.  (Svigerfar på 88 drikk mjølk som ein kalv, ca ein liter om dagen,og supplerer med saft, slik han har gjort nesten heile livet.)  Eg kjøper berre  inn dei sunnaste frukostblandingane  og vi vaksne forsyner oss og av og til.  Vi har ikkje noko skilje mellom kva som er mat for ungane og kva som er mat for dei vaksne. 

Kanskje mannen får få oppgåva å fylle på med mjølk og brus, og evt andre ting han synes han treng i løpet av veka, sidan dette er ting som er slitsomt å handle i større mengder, og det er han som drikk mykje. Då slepp de begge at du går og irriterar deg over det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så du hadde seriøst syntes det var greit at din mann var så sukkeravhengig at han spiser og drikker mengder av sukkerholdige varer hver dag? Det der er jobovethidet ikke normalt. Han er jo hakket før han karen som var med i "Hellstrøm rydder opp", som bare spiste brød med nugatti hele dagen. Bryr du deg verken om "voksne folks" helse? Eller mangel på evne til å dele på godene i en familie for den saks skyld? 

Anonymkode: b5c25...147

Joda, man bryr seg, men man belærer virkelig ikke voksne mennesker! Det HI gjør er å mase og bestemme hvilke matvarer som er til barn ("voksne skal ikke drikke melk" har hun bestemt) og hvor mye. Kanskje hun lager så forferdelige grønnsaker til middag at mannen ikke vil spise dem. Hun vil jo ikke lage gryter for eksempel - hun sier det selv etter å ha fått råd om det. Hun ønsker alltid å ha grønnsaker separat. Vel, det liker ikke jeg, selv om jeg digger grønnsaker - men sammen med kjøtt, poteter osv. Jeg hadde aldri i verden spist kokt frossenblanding ved siden av kjøttet for eksempel. Fordi det smaker vondt. Men jeg lager gjerne en svær salat ved siden av kjøttet, vi har supper, gryter og annet med mye grønnsaker i.

Det som dette ender opp med, er at mannen mest sannsynlig stikker. Og jeg forstår ham. Hadde min mann bestemt at jeg ikke skulle drikke melk og hvor mye grønnsaker jeg måtte spise, ville han blitt min eks. For øvrig har jeg aldri i mitt liv møtt mennesker som vanker på dib - som bare drikker vann, spiser sunt 365 dager i året og aldri har godteri i hus. Så jeg tror nok en stor del av forumbrukere juger. En av brukerne skrev for eksempel at hun har kuttet ut alt av karbohydrater, så plutselig skriver hun i en annen tråd at hun spiser honning. Ja, for honning er ikke karbohydrater...

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får handle en gang i uka og kjøpe to av hver ting, når du kommer hjem skriver du med tykk svart sprittusj på begge deler.

En nugatti til mannen og en til barna, en pakke frokostblanding til mannen og en til barna osv.

Så sier du til mannen at om han går tom for en av tingene før neste handledag så må han enten stikke innom butikken selv eller være foruten, men han får ikke ta barnas.

Jeg personlig hadde bare handlet inn nok, her i huset er vi 6 personer, to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn, det går mye mat og aldri de samme tingene. Siste uken har 16-åringen fått dilla på husman knekkebrød med leverpostei, noe han vel omtrent aldri har spist før, så da gikk jo begge de to tingene tomt to dager etter storhandel fordi jeg ikke var forberedt på det inntaket der. Da måtte jeg handle inn mer da, jeg kan jo ikke bli sur for det, en tur ekstra på butikken er ikke verdens undergang.

Ting som det går mye av handler jeg mengder av på salg så det står mye i kjøleskapet i kjelleren.

Ting du vet det går mye av kan du da bare handle inn kan du ikke det da?

Mannen min spiser også nugatti, og sikkert rundt 1 liter melk i døgnet, så da handler jeg det. Han spiser fire skiver til frokost, tre med vanlig pålegg som skinke og leverpostei, men alltid nugatti på den siste. Han drikker 2-3 glass melk til frokost og oboy etter trening om kvelden. Han er slank, har en veldig fysisk tung jobb og trener, så han trenger mye mat og tar overhodet ikke skade av litt nugatti og melk.

Anonymkode: b4406...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får handle en gang i uka og kjøpe to av hver ting, når du kommer hjem skriver du med tykk svart sprittusj på begge deler.

En nugatti til mannen og en til barna, en pakke frokostblanding til mannen og en til barna osv.

Så sier du til mannen at om han går tom for en av tingene før neste handledag så må han enten stikke innom butikken selv eller være foruten, men han får ikke ta barnas.

Jeg personlig hadde bare handlet inn nok, her i huset er vi 6 personer, to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn, det går mye mat og aldri de samme tingene. Siste uken har 16-åringen fått dilla på husman knekkebrød med leverpostei, noe han vel omtrent aldri har spist før, så da gikk jo begge de to tingene tomt to dager etter storhandel fordi jeg ikke var forberedt på det inntaket der. Da måtte jeg handle inn mer da, jeg kan jo ikke bli sur for det, en tur ekstra på butikken er ikke verdens undergang.

Ting som det går mye av handler jeg mengder av på salg så det står mye i kjøleskapet i kjelleren.

Ting du vet det går mye av kan du da bare handle inn kan du ikke det da?

Mannen min spiser også nugatti, og sikkert rundt 1 liter melk i døgnet, så da handler jeg det. Han spiser fire skiver til frokost, tre med vanlig pålegg som skinke og leverpostei, men alltid nugatti på den siste. Han drikker 2-3 glass melk til frokost og oboy etter trening om kvelden. Han er slank, har en veldig fysisk tung jobb og trener, så han trenger mye mat og tar overhodet ikke skade av litt nugatti og melk.

Anonymkode: b4406...688

HI forventer sikkert at mannen hennes skal leve på luft og kjærlighet og 800 kalorier i døgnet. Etter å ha lest en del tråder om kosthold her inne, lurer jeg på hvordan halvparten av forumbrukere fortsatt lever, de spiser jo like lite som krigsfanger. "Ett knekkebrød til frokost med magert pålegg er mer enn nok", "vi drikker ikke kalorier", "vi spiser ikke kveldsmat". Vel, de fleste andre lever på litt større mengde mat enn det der - og det må man akseptere. Man skal ikke sulte partneren sin eller nekte ham noe så sunt som MELK. Jeg har også en syltynn gutt som svømmer 5 ganger i uka, og han spiser to nugattiskiver i døgnet (i tillegg til sikkert 8 skiver med grov leverpostei, makrell i tomat og hvitost), 2 porsjoner middag med kjøtt, poteter og grønnsaker og sikkert 4-5 glass melk. Han har helt syk forbrenning og trener mye og tungt (svømmetrening forbrenner veldig mange kalorier per time). Hvis vi har hjemmelagde kjøttkaker, kan han finne på å spise 5-6 stk i tillegg til salat og hjemmelaget potetmos. Han spiser seterrømme og drikker helmelk, og jeg lager smoothie cirka annenhver kveld til alle barna av most frukt og bær, vann og yoghurt naturell. Han hadde ikke overlevd på den mengden mat jeg spiser - jeg er blitt rund etter flere fødsler og hoppende stoffskifte som legen til nå ikke har klart å medisinere. Jeg har også stillesittende jobb, og er lite i bevegelse ellers. Så jeg må naturligvis spise mye mindre. Men jeg hadde aldri nektet sønnen min å spise det han spiser eller bestemme at han bare får en pannekake per middag. Man lager bare nok mat.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser bare nugatti på knekkebrødene mine, jeg, ikke noe annet pålegg.. Og jeg drikker bare eplejus, liker ikke vann. Hadde blitt rasende hvis mannen skulle kritisert hva jeg spiser!

Anonymkode: b0d61...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp inn en en boks med Nugatti og skriv navnet hans på det da. 😉 Han må få lov til å spise hva han vil, men jeg skjønner deg.

Senest i går kveld sa jeg til mannen : IKKE drikk noe melk i kveld, vi har bare litt melk igjen og det skal 1 åringen ha . Var ca 4 dl igjen. Gjett hvem som drikker nesten alt ! Jeg ble så skuffa ! Han sa han drakkfordi han var tørst.....

Anonymkode: 0d872...18d

Mannen har da like mye rett på å drikke melk som 1 åringen din! Å ungen din har veldig godt av å lære seg å drikke vann også,det er ikke synd i barnet pga hun/han ikke får melk til ett måltid!!

Anonymkode: 1f1b9...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit hi høres kontrollerende ut, og voksne må bestemme selv hva de vil spise men, dere misser jo poenget her . Mannen er hol! Han spiser til det er tomt på ting som er beregnet på flere og uten tanke på at ungene hans skal få. Her mener jeg også hun må gjøre noe så barnslig som å kjøpe inn to av hver av de tingene det gjelder og med navnet hans på en av hver. Blir det tomt av hans nugatti eller frokostblanding kjøper han ny selv. Jeg mistenker desverre at fyren da kommer til å fortsette på ungene sitt for så sær og egen høres han ut når han ikke ser andre og ønsker dette.  Mer kjøtt til han kan man jo beregne da, min mann spiser vel dobbelt så mye kjøtt som meg, dog jeg elsker grønnsaker og kunne nok vært vegetarianer så mulig jeg ikke burde bruke det som eks hehe. Funker det ikke med eget navn på vel da er han jo helt blåst altså om han da spiser av ungenes nugatti kun til helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

😂😂😂😂😂😂😂

Anonymkode: 37bec...991

Dette! 

Jeg kan ikke slutte å flire 😆😆😆😆😆😆

Anonymkode: 57edb...41a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen har da like mye rett på å drikke melk som 1 åringen din! Å ungen din har veldig godt av å lære seg å drikke vann også,det er ikke synd i barnet pga hun/han ikke får melk til ett måltid!!

Anonymkode: 1f1b9...f70

Nei, herregud, kravstore ettåringer må bare tilpasse seg og lære seg å drikke vann sånn at den stakkars voksne mannen slipper! Det får da være måte på å stille krav til en pappa! Tenk om Skapningens Herre måtte tilsidesette sine egne behov bittelitte grann til fordel for sine egne barn! Kan ikke ha sånne tilstander vettu!

Seriøst: Mener du virkelig at en voksen mann ikke skal kunne forventes å avstå fra noe han har lyst på, mens en ettåring selvfølgelig må lære det? I min verden er det nemlig helt normalt at når det er veldig lite igjen av noe, så prioriterer man de minste. Da får de voksne bare utsette sine behov en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen har da like mye rett på å drikke melk som 1 åringen din! Å ungen din har veldig godt av å lære seg å drikke vann også,det er ikke synd i barnet pga hun/han ikke får melk til ett måltid!!

Anonymkode: 1f1b9...f70

Atte hæ? Vi snakker om en ettåring? Som kanskje skal ha det i kopp el flaske før bhg til frokost el en voksen mann som får vite at hans lille barn trenger det lille de har igjen av melk dagen etter. Og han drikker det likevel?  Kan ikke forsvare sånn , er han en baby da eller? Denne mannen kan vel drikke vann eller saft eller brus om så om han var så desperat tørst den kvelden. Innmari mange egoister det ute gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som mener at dette er trådstarter sin feil - det finnes jo en åpenbar løsning her, nemlig at mannen kjøper disse tingene selv. Dere som sier at det er HI som "bare må kjøpe nok mat", har dere ikke matbudsjett? Har dere virkelig råd til å spise KUN kjøtt til middag hver dag, brus hver dag, at hver person drikker en hel liter melk hver dag osv? Om han ikke liker maten som kona lager, så kan han jo begynne å lage litt gryter, supper osv selv da, hvis det er det som er problemet hans, eller komme med forslag til hva hi skal lage.

HI sier at hun handler for hele uka, inkludert noe godt til helga, og så tar mannen absolutt alt, det som er beregnet på hele familien. Og så sier han ikke fra at han har tatt det eller kjøper nytt selv! Det virker jo som at det er DET som er hovedproblemet.

Mitt råd til Hi er å ikke ta kampen på hva slags mat han spiser, men insister på at han erstatter det han spiser opp av alles mat/drikke.

Hva slags økonomi har dere? Vi setter en fast sum inn på "felleskontoene" (mat/forbruk, regninger og sparing) og så sitter vi igjen med lik sum til eget forbruk. Vi setter feks inn 6000 på forbrukskontoen, det er månedens matbudsjett. Hvis vi vil ha noe ekstra så må vi bruke av "lommepengene" våre, feks til pizza til lunsj en dag, en ekstra sjokolade, øl osv.

Anonymkode: 4b2c0...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til alle som mener at dette er trådstarter sin feil - det finnes jo en åpenbar løsning her, nemlig at mannen kjøper disse tingene selv. Dere som sier at det er HI som "bare må kjøpe nok mat", har dere ikke matbudsjett? Har dere virkelig råd til å spise KUN kjøtt til middag hver dag, brus hver dag, at hver person drikker en hel liter melk hver dag osv? Om han ikke liker maten som kona lager, så kan han jo begynne å lage litt gryter, supper osv selv da, hvis det er det som er problemet hans, eller komme med forslag til hva hi skal lage.

HI sier at hun handler for hele uka, inkludert noe godt til helga, og så tar mannen absolutt alt, det som er beregnet på hele familien. Og så sier han ikke fra at han har tatt det eller kjøper nytt selv! Det virker jo som at det er DET som er hovedproblemet.

Mitt råd til Hi er å ikke ta kampen på hva slags mat han spiser, men insister på at han erstatter det han spiser opp av alles mat/drikke.

Hva slags økonomi har dere? Vi setter en fast sum inn på "felleskontoene" (mat/forbruk, regninger og sparing) og så sitter vi igjen med lik sum til eget forbruk. Vi setter feks inn 6000 på forbrukskontoen, det er månedens matbudsjett. Hvis vi vil ha noe ekstra så må vi bruke av "lommepengene" våre, feks til pizza til lunsj en dag, en ekstra sjokolade, øl osv.

Anonymkode: 4b2c0...537

En hel liter melk hver dag koster 14 kroner - ikke store utgiftsposten. Vi drikker ikke Cola hver dag, men vi spiser kjøtt hver dag. Med grønnsaker og potet/ris/pasta. Det er også urimelig å forvente at han skal lage all mat fordi kona NEKTER å lage supper og gryter. Det virker som at hun ønsker å bestemme over ham på alt som gjelder mat. Det forholdet er nok ikke liv laga, dessverre. Det kan også hende at mannen drikker cola og melk på trass. Jeg hadde også blitt skikkelig barnslig og trassig hvis min mann skulle detaljstyrt mitt kosthold.

Og det er en ting til du har misforstått - HI kjøper ikke ting for hele uka til HELE familien. Hun kjøper melk, frokostblanding og nugatti KUN til barna.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hater å handle, men han gjør mye annet jeg hater, så handlingen er mitt ansvar. Jeg prøver å handle for mange dager i slengen sånn at jeg skal slippe å gjøre det så ofte. Det jeg har oppdaget i den forbindelse, er hvor utrolig barnslig han er i matveien. Det er umulig å beregne hvor mye jeg skal kjøpe av hva, for han er jo helt sær. Ikke nytter det å snakke til han heller. 

Han drikker glass etter glass med melk, for eksempel. Melk tenker jo jeg at er til barna, og evt. til matlaging. Nå vet jeg at mange voksne også drikker melk, og det er jo greit, men det er da ikke normalt å drikke mengder hver dag?!

Så spiser han av frokostblandingen som jeg har tenkt at skal være til barna. En stor voksen mann trenger mye frokostblanding for å spise seg mett, så da blir jo hele pakken borte på et blunk.

Så spiser han av nugattien, som jeg også har tenkt at barna kan få en gang i ny og ne. Men når han spiser 3-5 brødskiver for å bli mett, er selvsagt boksen tom på 1-2-3.

Han kan også spise en hel, stor brunost på kort tid hvis han bare finner det for godt. Det har gått opp for meg at han ALDRI spiser salt pålegg, bare nugatti, brunost og syltetøy. Som om brødskiver er en dessert eller godteri, liksom.

Til middag spiser han mest mulig kjøtt, og minst mulig tilbehør. Jeg husker at jeg måtte si fra til han etter at vi hadde vært sammen en stund, jeg måtte be han om å begynne å ta grønnsaker og potet også. Dette var da før vi fikk barn. "Men jeg er egentlig ikke så glad i det", svarte han da. "Nei, men man kan liksom ikke bare spise seg mett på kjøtt heller? Blir litt dyrt kanskje? Pluss at man trenger vitaminer?" Han spiser fortsatt minst mulig tilbehør, akkurat som en unge. 

Han har også lagt seg til en vane at han skal ha brus til alt mulig - frokost, lunsj og middag. Jeg har selvfølgelig sagt at brusen er kun til helg, men det driter han i et par dager senere. Så blir han grinete hvis jeg minner om det eller kommenterer det, for "han liker brus". 

...Nå er jeg litt ekstra irritabel om dagen, men søren å det her irriterer meg. Hva gjør man når han ikke hører etter? Er det jeg som er sær? 

Anonymkode: 4a5cc...541

Hva tenker du om det han spiser og drikker generelt Hi?

vi voksne spiser ikke ferdig frokostblanding, nugatti, eller bare kjøtt til middag. Brus er bare forbeholdt lørdag. Brunost har vi i hus, men den varer jo et par mnd eller noe. Går helst til vafler eller noe til helgekos. Middag står selvfølgelig av ulikt kjøtt, men mest grønnsaker også. Enkelte dager er det middag uten kjøtt/fisk. Og 2-3 dager i uken er det fisk. Spiser mannen din bare fisk når dere har det også? Om dette ikke er noe som skremmer deg for barnas helse, så håper jeg du har andre i familien som ser det og tar affære. Dere voksne er forbilder, barna vil gjøre som dere. 

Når det er sagt, barna våre spiser heller ikke ferdig frokostblanding, nugatti eller drikker brus til hverdags. 

Mer jo ikke normalt slik mannen din spiser. Og ikke minst veldig uhøflig, viser ikke folkeskikk! Høres ut som han fråtser!

Anonymkode: 946ab...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke bare slutte å kjøpe inn disse tingene nei, for vi andre vil jo ha (i normale mengder)! 

Synes heller ikke det skal være nødvendig å lage middager der alt er blandet, jeg synes faktisk han kan høre etter og innse at det ikke er normalt med slike matvaner når man er voksen. 

Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd. 

HI 

Anonymkode: 4a5cc...541

Det burde ikke være nødvendig, sier du. Det er jo greit, men når du irriterer deg over at han har dårlige vaner, og han er et dårlig eksempel for ungene sine, så har du fått forslag til måter å håndtere dette på som du kontant avviser. 

Da får dere bare fortsette på samme viset... 

Anonymkode: db488...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Englenemine skrev:

Atte hæ? Vi snakker om en ettåring? Som kanskje skal ha det i kopp el flaske før bhg til frokost el en voksen mann som får vite at hans lille barn trenger det lille de har igjen av melk dagen etter. Og han drikker det likevel?  Kan ikke forsvare sånn , er han en baby da eller? Denne mannen kan vel drikke vann eller saft eller brus om så om han var så desperat tørst den kvelden. Innmari mange egoister det ute gitt!

Hvorfor er det alltid 1 åringen som skal få alt hun/han vil ha da? Barnet må også lære å dele! Å barnet har ikke vondt av å drikke vann!

Anonymkode: 1f1b9...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde ikke være nødvendig, sier du. Det er jo greit, men når du irriterer deg over at han har dårlige vaner, og han er et dårlig eksempel for ungene sine, så har du fått forslag til måter å håndtere dette på som du kontant avviser. 

Da får dere bare fortsette på samme viset... 

Anonymkode: db488...2fa

Det samme tenker jeg - fullstendig kontrollfreak. Hun ønsker at barna hennes skal spise den usunne maten, men ikke mannen. Hun vil ikke lage grønnsaker i gryter, supper og lignende. Hun vil bestemme over HVA familien spiser og i hvilken form, og hvilke matvarer som bare er for barn. OMG.

Anonymkode: 1009d...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det alltid 1 åringen som skal få alt hun/han vil ha da? Barnet må også lære å dele! Å barnet har ikke vondt av å drikke vann!

Anonymkode: 1f1b9...f70

😂😂😂😂😂 Jeg ler meg fillete! Takk for dagens latter 👍🏻👍🏻

Anonymkode: db488...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det alltid 1 åringen som skal få alt hun/han vil ha da? Barnet må også lære å dele! Å barnet har ikke vondt av å drikke vann!

Anonymkode: 1f1b9...f70

Hmm.. stemmer du Frp?

Anonymkode: b0d61...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nugatti hadde jeg kuttet ut. Brus også, eller bare kjøpe 1-2 flasker rett før helgen. 

Jeg ville også begynt å legge på tallerkenene før jeg setter det på bordet. Med litt av alt på, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En hel liter melk hver dag koster 14 kroner - ikke store utgiftsposten. Vi drikker ikke Cola hver dag, men vi spiser kjøtt hver dag. Med grønnsaker og potet/ris/pasta. Det er også urimelig å forvente at han skal lage all mat fordi kona NEKTER å lage supper og gryter. Det virker som at hun ønsker å bestemme over ham på alt som gjelder mat. Det forholdet er nok ikke liv laga, dessverre. Det kan også hende at mannen drikker cola og melk på trass. Jeg hadde også blitt skikkelig barnslig og trassig hvis min mann skulle detaljstyrt mitt kosthold.

Og det er en ting til du har misforstått - HI kjøper ikke ting for hele uka til HELE familien. Hun kjøper melk, frokostblanding og nugatti KUN til barna.

Anonymkode: 1009d...49b

Jeg sa jo også at han kan komme med forslag da. Om han involverer seg i planleggingen og kommer med rimelige ønsker som supper og gryter med grønnsaker i burde hi imøtekomme han på det. Poenget mitt med melka/det andre er at om alle skulle gjort det. 14 kr per melk på hver, si fire personer, blir 56 kr dagen, 1700 kr i mnd kun på melk. Slik ønsker jeg ikke å prioritere pengene mine. Kjøtt/fisk har vi også hver dag, men vi har beregnet ca 100g per pers, om man trenger mer mat har vi grønnsaker og annet tilbehør. Det jeg får inntrykk av er at hi lager vanlige porsjoner, men når mannen ikke synes det er nok mat så tar han et ekstra kjøttstykke i stedet for en ekstra potet. Si man er 5 personer, 500 g kjøtt og så er det en som tar halvparten. Da er det klart det blir for lite igjen til resten. Det er grådig og egoistisk, "jeg var jo sulten" er ikke en unnskyldning, man må ta hensyn til hverandre. Eller at hi beregner én nugattiboks i måneden, barna rekker å få en skive hver, og mannen spiser resten slik at det ikke er noe igjen til neste helg. Hvis mannen hadde delt med de andre tror jeg ikke hi ville vært så frustrert.

Hi skriver også:

"Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd."

Anonymkode: 4b2c0...537

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke bare slutte å kjøpe inn disse tingene nei, for vi andre vil jo ha (i normale mengder)! 

Synes heller ikke det skal være nødvendig å lage middager der alt er blandet, jeg synes faktisk han kan høre etter og innse at det ikke er normalt med slike matvaner når man er voksen. 

Men jeg ser poenget i at det er veldig bitchy å diktere hva andre ikke kan spise. Det er vel bare det at det etter min mening burde være unødvendig. Når jeg kjøper inn noe som hele familien skal ha glede av en god stund framover, så synes jeg det er direkte frekt å ta alt eller nesten alt. Det samme gjelder jo godteri, kjeks osv. som jeg mener er til lørdager - det gafler han bare i seg. "Jeg skal kjøpe nytt", sier han alltid. Har aldri skjedd. 

HI 

Anonymkode: 4a5cc...541

Men i allverden da, selvsagt kan du slutte å kjøpe nugatti og brus. Dette er "mat" ingen trenger. Ikke du og ikke barna dine heller. Dere har det bedre uten. Dere liker det, javel, betyr ikke at dere må ha det. Mye man liker, men som man ikke kan få likevel. Om du synes mannen din er barnslig i matveien, så synes jeg helt ærlig at du har sterke tendenser i samme retning selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og det kalles naturlig lett? Det var nytt for meg

Anonymkode: fafae...8d1

Det er da uten tilsatt sukker så ja, det er kaldt naturlig lett. Det er rørte bær. 

Anonymkode: a4241...278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...