Gå til innhold

Litt mye å be om? Overnatting av barn i en uke...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, Superdolly skrev:

Så sant, men hun er i sin fulle rett til å bestemme om hun vil passe et annet barn en uke. Og hun er i sin fulle rett til å bestemme hvilke grunner som er gode nok til at hun vil passe det barnet en uke.

Hadde blitt med på kronerulling for en kreftoperasjon, hadde ikke vært med på kronerulling for at noen skulle kjøpe seg ny sofa 😳

Moralens vokter? Bestemmer selv hva vi skal bruke tid og penger på. 

Anonymkode: 3f4fb...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an på. Skulle vedkommende på sykehus eller andre nødvendige ting skulle jeg fått det til. Heisatur til syden, definitivt nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg alenemor men passer ofte andre barn både en og to uker. Ser ikke problemet med det? Synes bare det er hyggelig jeg 😊 Er hun alene uten nettverk hadde jeg i hvert fall ikke nølt med å stille opp! Uansett om hun "kun" skulle ha en ferietur. Blir sjokkert over hvor lite villige mange er til å stille opp for hverandre 😱 Vær en raus person, det vil gagne deg i lengden! 

Anonymkode: 5e49e...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, prekæs skrev:

Kommer veldig an på. Skulle vedkommende på sykehus eller andre nødvendige ting skulle jeg fått det til. Heisatur til syden, definitivt nei.

Men hva om det er det denne moren trenger for å ikke havne på sykehus. 

Som enslig og uten nær familie, og med tanke på at hun nå har spurt en klassekamerat sin familie om å passe guttungen tilsier at denne moren kansje ikke har hatt så mye tid for seg selv de siste kansje 10 årene. 

Jeg hadde heller tatt den "støyten" i den grad det er en liten omstilling for vår familie i en uke. Og kansje lettet på for både mammaen og gutten sin hverdag lenge fremover. Vi trenger alle et avbrekk innimellom, om ikke kan jo dette og gå ut over gutten på sikt med f.eks mor sol blir utbrent/deprimert og ikke klarer ta seg av gutten i den grad han fortjener.

Dessuten ser jeg det som positiv at mine barn kan lære seg å tilpasse seg litt før at andre skal ha det bra, uten at de må få noe igjen for det. Kansje de to guttene virkelig finner hverandre som kompiser i løpet av denne uken. Det er også noe de begge vil ha i lang tid fremover.

Anonymkode: 60afe...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva om det er det denne moren trenger for å ikke havne på sykehus. 

Som enslig og uten nær familie, og med tanke på at hun nå har spurt en klassekamerat sin familie om å passe guttungen tilsier at denne moren kansje ikke har hatt så mye tid for seg selv de siste kansje 10 årene. 

Jeg hadde heller tatt den "støyten" i den grad det er en liten omstilling for vår familie i en uke. Og kansje lettet på for både mammaen og gutten sin hverdag lenge fremover. Vi trenger alle et avbrekk innimellom, om ikke kan jo dette og gå ut over gutten på sikt med f.eks mor sol blir utbrent/deprimert og ikke klarer ta seg av gutten i den grad han fortjener.

Dessuten ser jeg det som positiv at mine barn kan lære seg å tilpasse seg litt før at andre skal ha det bra, uten at de må få noe igjen for det. Kansje de to guttene virkelig finner hverandre som kompiser i løpet av denne uken. Det er også noe de begge vil ha i lang tid fremover.

Anonymkode: 60afe...372

Kan på ingen måte skjønne at en heisatur til syden, skal hindre mor i å havne på sykehus. Det finnes vel andre måter å få avlastning på enn å ringe rundt å håpe på barnepass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke noe tro, på at dere alle hadde sagt ja. Er veldig lett å sitte å si det, noe helt annet får dere spørsmålet selv. Når sønnen min var 8 år, og han er veldig rolig gutt, så måtte jeg legges inn på sykehus for 1 natt. Tok da kontakt med foreldrene, til de barna han leker mest med. Alle sammen sa nei. Og jeg skulle legges inn på sykehus.

Anonymkode: efde4...e20

Er det sant? Jeg er helt sjokkert... 

Jeg har flere ganger passet venner av barna jeg, de to siste gangene var det en mamma som skulle på nattevakt også hadde pappaen fått et hasteoppdag i om jobb så han måtte forlate byen. Det er da helt uproblematisk å stille opp i en slik situasjon. 

Da jeg havnet på sykehus i fjor, og så pga komplikasjoner ble liggende der en uke var det flere av foreldrene til barnas venner som tilbød seg å hjelpe med ungene. Nå klarte mannen de brasene greit, men flere tilbød seg 

At folk sa nei til deg når du skulle på sykehus er i mine øyne helt forferdelig, hvor egoistisk går det an å bli.. 

Anonymkode: ff559...3b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er en STOR tjeneste å be om! Da må hun heller tilpasse seg til situasjonen sin. 

Jeg har barn på den alderen, og det finnes temmelig mange som er temmelig glad i å plassere ungene sine "histen og pisten"

Nå i sommer så hadde vi en 10 åring på overnatting en helg. Når helga var ferdig, var det to netter hos en annen i klassen, og så var det en dag hjemme før hyttetur med bestemor. Slik gikk ferien. 

En gutt i nabolaget, var med en klassekompis på hytta i påsken, for så å ha tre netter hos en annen, de var ikke med ungen din hele forbaska ferien.

Noen folk dumper ungene sine, de bruker alle de kan, besteforeldre, venner, barnas venner. Ofte er det de samme som ikke har stabile samværsavtaler, plutselig en ekstra uke hos far, eller mor. 

Har en vi vet om, som sender eldste til faren støtt og stadig og de yngste som har annen far er hos farmor. Er hos farmor hele veien. Farmor et naboen min, og det er akkurat som om vi har fått en nye unge i gata. 

Aner jo ikke om det er greia i denne mora sitt tilfelle, men det er temmelig mange som har store behov for å kvitte seg med ungene sine, eller skremmende mange. 

Hva med barnas behov for stabilitet?

Anonymkode: 3f4fb...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært helt greit. Ungene på den alderen er selvgående og barna her hadde jublet. 

Vi er generelt alt for redd for og be om hjelp. Det er også lov å si nei hvis dere synes det er for slitsomt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke noe tro, på at dere alle hadde sagt ja. Er veldig lett å sitte å si det, noe helt annet får dere spørsmålet selv. Når sønnen min var 8 år, og han er veldig rolig gutt, så måtte jeg legges inn på sykehus for 1 natt. Tok da kontakt med foreldrene, til de barna han leker mest med. Alle sammen sa nei. Og jeg skulle legges inn på sykehus.

Anonymkode: efde4...e20

Det synes jeg er sjokkerende. Jeg tok barna til en kollega av mannen min da en av foreldrene måtte legges inn på sykehus og den andre ville være der også. To netter. Ingen av barna var jevngamle med mine eller spesielt gode venner, men i slike tilfeller hjelper man da til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis barna kommer greit overens så ser jeg ikke problemet med det. Hadde de vært yngre så hadde det jo vært mer jobb, men to 10 åringer klarer jeg fint en uke. Her har eldste på snart 10 hatt besøk av venninne i 1 uke uten at det var noe slitsomt, tvert i mot så hadde de selskap av hverandre og var opptatt med sitt, jeg merket knapt noe til dem utenom måltidene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her, 

En liten oppdatering.

Moren til gutten vi ble spurt om å passe, skulle sende oss datoer reisen skulle være. Vi i vår familie skulle da diskutere om vi kunne stille opp eller ikke. Vi hørte ingenting. Så fikk jeg en SMS fra en annen mamma i klassen nå, som sier at våre to familier skal dele på pass av gutten. 11 dager! Og mor skal på tur med en mann, til et annen kontinent.... Hun har allerede bestilt reisen! Den andre mammaen hadde sagt ja under tvil, fordi vi hadde sagt ja. Noe vi ikke har gjort. 

Så uten å få bekreftet at sønnen kan være hos oss, og uten å si til oss at dette er en lang reise langt vekk, bestiller hun. Jeg er så sint. Legger dette i fanget på andre slik. Vi kjenner de som bekjente. Dette skurrer veldig, og føles veldig utrygt at hun er så langt vekk. Og uansvarlig. Og dette er typisk henne, og nå skjønner jeg grunnen til at jeg hadde en dårlig følelse i utgangspunktet. 

Stuck liksom. Dette går bare utover sønnen, som i følge den andre moren gråter og lengter etter mamman sin etter en overnatting...

Arg.

 

Anonymkode: a07f0...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her, 

En liten oppdatering.

Moren til gutten vi ble spurt om å passe, skulle sende oss datoer reisen skulle være. Vi i vår familie skulle da diskutere om vi kunne stille opp eller ikke. Vi hørte ingenting. Så fikk jeg en SMS fra en annen mamma i klassen nå, som sier at våre to familier skal dele på pass av gutten. 11 dager! Og mor skal på tur med en mann, til et annen kontinent.... Hun har allerede bestilt reisen! Den andre mammaen hadde sagt ja under tvil, fordi vi hadde sagt ja. Noe vi ikke har gjort. 

Så uten å få bekreftet at sønnen kan være hos oss, og uten å si til oss at dette er en lang reise langt vekk, bestiller hun. Jeg er så sint. Legger dette i fanget på andre slik. Vi kjenner de som bekjente. Dette skurrer veldig, og føles veldig utrygt at hun er så langt vekk. Og uansvarlig. Og dette er typisk henne, og nå skjønner jeg grunnen til at jeg hadde en dårlig følelse i utgangspunktet. 

Stuck liksom. Dette går bare utover sønnen, som i følge den andre moren gråter og lengter etter mamman sin etter en overnatting...

Arg.

 

Anonymkode: a07f0...dad

Så du vet fortsatt ikke tidspunktet for denne reisen? Hva hvis dere faktisk er opptatt på det tidspunktet? Har du snakket noe mer med mor? Hva hvis det skjer noe, at gutten blir syk eller noe? Hvem kontakter du da? 

Anonymkode: eae36...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi! Bare... Oi!

Jeg kjenner at her hadde jeg blitt skikkelig tverr og vanskelig. Veldig! 

Så jeg ville ha startet med å ringe den andre moren som skulle passe, og forklart henne at jeg hadde slett ikke sagt ja til dette og at jeg var i sterk tvil om jeg i det skulle si ja. Og at den tvilen nå var i ferd med å bikke over til nei, på grunn av måten dette ble håndtert på. 

Så ville jeg ha tatt kontakt med barnets mor og fortalt henne akkurat hva jeg mente om den slags oppførsel og lurendreieri. Hun har jo bevisst løyet for å få den andre moren til å gå med planen, og involvert deg i løgnen sin. 

Og til sist ville jeg kanskje ringt barnevernet og fortalt dem denne historien for å få noen råd om hvordan jeg skulle forholde meg.

(Nå slo temperamentet ut for fullt her, gitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Superdolly skrev:

Oi! Bare... Oi!

Jeg kjenner at her hadde jeg blitt skikkelig tverr og vanskelig. Veldig! 

Så jeg ville ha startet med å ringe den andre moren som skulle passe, og forklart henne at jeg hadde slett ikke sagt ja til dette og at jeg var i sterk tvil om jeg i det skulle si ja. Og at den tvilen nå var i ferd med å bikke over til nei, på grunn av måten dette ble håndtert på. 

Så ville jeg ha tatt kontakt med barnets mor og fortalt henne akkurat hva jeg mente om den slags oppførsel og lurendreieri. Hun har jo bevisst løyet for å få den andre moren til å gå med planen, og involvert deg i løgnen sin. 

Og til sist ville jeg kanskje ringt barnevernet og fortalt dem denne historien for å få noen råd om hvordan jeg skulle forholde meg.

(Nå slo temperamentet ut for fullt her, gitt.)

Enig! Ble provosert over å ha lest oppdateringen. Noen bare kjører over alt og alle om de får mulighet. Ikke legg deg flat nå, TS, stå opp for deg selv.

Anonymkode: 74ed3...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du vet fortsatt ikke tidspunktet for denne reisen? Hva hvis dere faktisk er opptatt på det tidspunktet? Har du snakket noe mer med mor? Hva hvis det skjer noe, at gutten blir syk eller noe? Hvem kontakter du da? 

Anonymkode: eae36...b72

Nettopp! Skal ringe mor etterpå. Må bare roe meg ;-) 

Anonymkode: a07f0...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med den andre moren ja. Det var da jeg fikk vite datoer og reisemål osv. Og det passer ikke så bra for dem også, men ville si ja siden vi hadde gjort det.... Not.

Nei, dette skurrer på mange nivåer.

HI

Anonymkode: a07f0...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å lese at så mange hadde sagt nei. Jeg er også alene, uten familie, og med de holdningene som er så hadde jeg nok aldri turt å spørre noen om hjelp. Jeg personlig hadde gladelig hjulpet noen. Har man allerede barn, så spiller det ikke så stor rolle med en til eller fra. 

Jeg mener seriøst at man må hjelpe hverandre i samfunnet. Å si nei til noen som ba om hjelp hadde ikke føltes naturlig eller ok for egen del. Alle trenger hjelp i blant. Hjerterom og husrom! 

Pluss, det er ofte stas for barn med overnatting. Jeg kunne sove flere dager hos venner når jeg var liten eller omvendt, og jammen hadde vi det gøy! 

Anonymkode: 8794c...f41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så trist å lese at så mange hadde sagt nei. Jeg er også alene, uten familie, og med de holdningene som er så hadde jeg nok aldri turt å spørre noen om hjelp. Jeg personlig hadde gladelig hjulpet noen. Har man allerede barn, så spiller det ikke så stor rolle med en til eller fra. 

Jeg mener seriøst at man må hjelpe hverandre i samfunnet. Å si nei til noen som ba om hjelp hadde ikke føltes naturlig eller ok for egen del. Alle trenger hjelp i blant. Hjerterom og husrom! 

Pluss, det er ofte stas for barn med overnatting. Jeg kunne sove flere dager hos venner når jeg var liten eller omvendt, og jammen hadde vi det gøy! 

Anonymkode: 8794c...f41

Har du lest oppdateringen av tråden? Tror du ville svart noe annet da. Jeg er sjokkert, med ikke overrasket over det denne moren har gjort. Hadde sagt blankt nei grunnet oppførselen hennes. Hun får pent avbestille ferien sin.

Anonymkode: eba60...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent til du har snakket med moren til gutten før du hisser deg opp. Ikke sikkert det du fikk gjenfortalt stemmer 100%.

Når det er sagt er det vel like greit at du bare sier nei med en gang. Du virker lite motivert til å passe dette barnet uansett. Jeg hadde ikke hatt noe i mot å passe et barn så en alenemor kunne tatt seg en ferie! Sånn virkelig ikke! Uansett om hun skulle til et annet kontinent og med en mann! 

Anonymkode: 5e49e...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superdolly skrev:

Oi! Bare... Oi!

Jeg kjenner at her hadde jeg blitt skikkelig tverr og vanskelig. Veldig! 

Så jeg ville ha startet med å ringe den andre moren som skulle passe, og forklart henne at jeg hadde slett ikke sagt ja til dette og at jeg var i sterk tvil om jeg i det skulle si ja. Og at den tvilen nå var i ferd med å bikke over til nei, på grunn av måten dette ble håndtert på. 

Så ville jeg ha tatt kontakt med barnets mor og fortalt henne akkurat hva jeg mente om den slags oppførsel og lurendreieri. Hun har jo bevisst løyet for å få den andre moren til å gå med planen, og involvert deg i løgnen sin. 

Og til sist ville jeg kanskje ringt barnevernet og fortalt dem denne historien for å få noen råd om hvordan jeg skulle forholde meg.

(Nå slo temperamentet ut for fullt her, gitt.)

Akkurat dette ville jeg også gjort. Det denne moren gjør er jo helt uakseptabelt, hun lyver og manipulerer andre uten noen som helst kvaler for hva dette gjør med barnet hennes.

Jeg ville også ringt barnevernet, fortalt det som har skjedd nå og det som tydeligvis har vært ellers med denne moren, det at sønnen virker så usikker etter bare en natt og at mor likevel vil parkere sønnen hos ulike familier i mer enn halvannen uke mens hun selv er på et annet kontinent. Og så spurt om råd. Jeg hadde ikke stusset med å nevne navn om bv mente dette var en sak de vil se på.

Anonymkode: af2e4...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat dette ville jeg også gjort. Det denne moren gjør er jo helt uakseptabelt, hun lyver og manipulerer andre uten noen som helst kvaler for hva dette gjør med barnet hennes.

Jeg ville også ringt barnevernet, fortalt det som har skjedd nå og det som tydeligvis har vært ellers med denne moren, det at sønnen virker så usikker etter bare en natt og at mor likevel vil parkere sønnen hos ulike familier i mer enn halvannen uke mens hun selv er på et annet kontinent. Og så spurt om råd. Jeg hadde ikke stusset med å nevne navn om bv mente dette var en sak de vil se på.

Anonymkode: af2e4...39f

Håper du tuller nå! Barnevernet fordi hun har spurt om barnepass mens hun skal på ferie? Hun har jo ikke dratt på denne ferien engang jo! Du kan jo ikke være riktig skrudd sammen! Snakk om å krisemaksimere! Sikker på at denne moren har spurt to familier hun stoler på. Selvom det nå viser seg at de sitter å baksnakker denne damen! De kunne jo bare sagt nei! 

Anonymkode: 5e49e...7c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Skal ringe mor etterpå. Må bare roe meg ;-) 

Anonymkode: a07f0...dad

Hva sa mor hi?

Anonymkode: 1d94f...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marge Simpson
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig! Ble provosert over å ha lest oppdateringen. Noen bare kjører over alt og alle om de får mulighet. Ikke legg deg flat nå, TS, stå opp for deg selv.

Anonymkode: 74ed3...a48

Det Superdolly og hun her sa 🙌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, 

Jeg har ikke tenkt å ringe barnevernet. Det er tull. Det er lov å spørre om en tjeneste, som denne moren gjorde. Jeg har ikke lagt på alle detaljer på denne historien, for å verne litt om denne lille familien. Den dårlige følelsen for pass av gutten, bunner i flere andre små historier rundt dem. Og vi tror mor skal noe 'rart' på denne ferien. 

Jeg snakket med moren til gutten i stad. Sa det ikke passet for oss å passe gutten. Det var en fin (?) samtale, hvor jeg var tydelig på hva jeg reagerte på. Jeg prøvde å ikke gå inn i det private deres, men jeg kunne ikke dy meg og nevnte at jeg synes det var lenge å være borte på andre siden av jorda uten annen familie å kontakte. Sa jeg følte meg utrygg i den forbindelse. 

Den andre moren i klassen og jeg opplever ikke som om vi baktaler hun som reiser! Man må kunne snakke sammen, dette har vært en rar historie for oss. Men ja, jeg ble ordentlig sint på guttens mor. Hvordan jeg opplever hun turet frem, la ansvaret på oss andre og løy. Vi begge har stilt opp for denne moren flere ganger, og vi avtalte at om moren reiser likevel skal vi holde et ekstra øye på sønnen hennes. 

Synes dette har vært veldig vanskelig, nettopp fordi jeg ønsker å være på tilbudssiden. Ønsker å være raus og inkluderende. Har skammet meg veldig for disse følsene som ble vekket, og ble veldig usikker. Nå er jeg faktisk veldig rolig inni meg. Tenker jeg har gjort et valg som var riktig denne gangen. Riktig for vår familie med de utfordringen vi har for tiden med vår sønn, og vår hverdag. Moren er manipulerende, så jeg falt litt utpå der. Burde bare sagt nei med en gang, men jeg ønsket å tenke på det litt. Ønsker å hjelpe henne også, og ikke minst pga sønnen.

Jeg gjentar det jeg sa litt tidligere i tråden; blir glad av dere som åpner dørene for andre barn som trenger det uten å styre slik som jeg gjør nå. Ikke lett å være alene med barn, med få venner og familie rundt seg. Heia dere! 

Anonymkode: a07f0...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...