Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #1 Skrevet 17. august 2017 Kjæresten og jeg skal gifte oss. Vi bor et sted på østlandet, og fordi kjæresten kommer fra en nydelig plass rett ved Harstad, ønsker vi å gifte oss der. Han har nesten all familie der, og jeg har all familie her. Så langt, så bra. Problemet startet da ei venninne sa at det er helt vanlig at brudeparet dekker overnatting når det er såpass langt unna. Hun kunne ikke komme hvis ikke vi kunne påspandere henne det fordi hun har dårlig råd. Jeg ble lei meg, men det ballet bare på seg da søsteren min sa det samme. De har heller ikke råd til å ta turen for å delta. Og jeg er så lei meg og skuffet. Jeg vet søsterens mann tjener godt, så jeg syns de burde legge av noen kroner i måneden for å bli med. Hun sa hun hadde sjekket priser og at det kom på nesten 8000 kr for henne og familien. Men da lurer jeg på, hva er vanlig? Er det kutyme at det er vi - altså brudeparet - som spanderer overnatting på gjestene? Anonymkode: d954e...759
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #2 Skrevet 17. august 2017 Nei, det er ikke vanlig. Men det er heller ikke vanlig at alle kommer når man har bryllupet langt vekk. Du må altså belage deg på at ikke alle ønsker å bruke masse penger og feriedager på deres bryllup, du kan ikke forvente det. Her ville det jo blitt sånn for en av familiene uansett, enten måtte hans familie reist til din, eller din familie reise til hans. Uansett hvor dere hadde valgt å ha bryllupet måtte dere ha regnet med en del frafall fra den siden av familien som må reise. Anonymkode: 554e1...e58
Lolitalolita Skrevet 17. august 2017 #3 Skrevet 17. august 2017 Gjesten dekker egne kostnader! Det er ikke uvanlig at brudeparet sjekker priser og feks holder av x-antall rom ett sted gor en god pris, men det er gjesten selv som betaler. Har man lyst til å komme i bryllup så kan man i de aller fleste tilfeller legge av penger. Det handler om prioriteringer. Sånn blir det når to fra forskjellig sted gifter seg. Vi kommer i samme 'knipa' hvis min bror fra østlandet gifter seg med sin kjæreste fra nordland. En av familiene må reise langt, det kommer til å koste, men det ville ikke fallt meg inn å droppe bryllupet til broren min! Da får det heller bli det årets ferie - så får vi sett litt av den kanten av landet også ☺
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #4 Skrevet 17. august 2017 Så lenge det er i samme land tenker jeg at gjestene selv dekker flyreisen. Dersom mannen din har familie på stedet kan dere kanskje forsøke å ordne overnatting for noen av gjestene hos hans familie? Jeg ville strekt meg ganske langt for at nær familie skulle hatt mulighet å delta. Men ikke nødvendigvis i form av økonomisk støtte. Anonymkode: 5e36c...5e0
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #5 Skrevet 17. august 2017 Det er vanlig å betale for forloveren hvis en må reise langt, men resten må dekke det selv. Men du kan ikke forvente at mange kommer, det koster en liten formue å fly til nord, og for mange kan det da stå mellom sommerferie eller bryllupp. Jeg hadde ikke reist så langt for et bryllup med mindre det var mitt eget barn. Har gjort det en gang, og det åt opp hele ferien vår det året. Anonymkode: 4724c...dc6
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #6 Skrevet 17. august 2017 Det vanlige er at gjestene står for reise- og overnattingskostnader selv. Du må regne med at noen av de inviterte takker nei av praktiske og økonomiske grunner. Dere bør prøve å tilrettelegge så godt som mulig for de tilreisende. Ikke ved å betale flybilletter, men f.eks. å organisere felles transport til/fra flyplass osv. Hvis din fremtidige mann har hele familien sin og mange venner på stedet der dere skal bli gift kan det også være hyggelig at de inviterer din familie og venner til å overnatte. Jeg giftet meg på mitt hjemsted og samtlige tilreisende gjester ble tilbudt overnatting hos venner/familie. Vi stilte også opp med transport, sightseeing osv. Anonymkode: bcd3a...475
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #7 Skrevet 17. august 2017 Ikke vanlig at brudeparet dekker kostnader, men jeg har vært i bryllup der brudeparet ordner overnatting ved feks å reserverer hytter el lign slik at overnattingsgjester får en billig overnatting. Men har aldri vært med på at reisen og overnatting dekkes. Anonymkode: 5f2de...45f
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #8 Skrevet 17. august 2017 Jeg og min mann har gjort akkurat det samme. Vi bor i Oslo, men jeg og min familie er fra Sortland. Gjestene betalte reise og ev utgifter til overnatting selv, men vi gjorde ganske ift dette som verter. Svigerforeldre, svigerinne med familie, og så mange som mulig av andre slektninger og venner ble innkvartert hos mine slektninger. Noen hadde ekstra rom å låne bort, noen hadde en campingvogn i hagen å låne bort (og tilgang til badet og frokost og slikt i huset), noen lånte vekk sokkelleilighet som ellers ble brukt som "ungdomshule" osv. Alle mine slektninger var gjestfrie og ivrige etter å hjelpe til med dette, og tok med seg min manns slektninger på sightseeing og turer til hytta deres osv. De var generelt glade for at vi ville gifte oss der og ivrige på å vise frem landsdelen sin til gjestene. Resten av gjestene som vi ikke klarte å finne overnatting til, ordnet vi rom/hytter til på et rorbu-senter rett utenfor sentrum. Jeg forhåndsbooket så mange plasser at de fikk rabatt. Gjestene fikk beskjed om å ringe dem og booke rommene til seg selv, og oppgi at de skulle i vårt bryllup, så fikk rabatten. Det anbefales også å gjøre noen grep ift å sørge for overnatting forgjestene der oppe. Det er ikke flust av hoteller/rorbuer/campingmuligheter der, og om sommeren (feks) er det stort sett fullbooket lang tid i forveien pga turister. Anonymkode: 22d63...668
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #9 Skrevet 17. august 2017 Det er vanlig at gjester dekke utgiftene selv, men som de andre sier må du regne med at noen takker nei. Ikke alltid så gøy å bruke masse penger på andre sitt bryllup. Så nær familie som søster ville jeg sørget for gratis overnatting hos familie til. Anonymkode: 6f037...e15
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #10 Skrevet 17. august 2017 Det er nok vanlig at gjestene betaler selv, men det er også vanlig at mange ikke tar seg råd til å komme. Vi hadde samme problemstilling og ordnet det med at alle gjestene som kom langveisfra overnattet hos min familie som bor her i nærheten. (Vi giftet oss her vi bor, men alle fra mannens side og en god del av mine hadde lang reisevei.) Mannens venner med partnere overnattet for eksempel på flatseng i stis til min bestemor. Mine tilreisende venner sov hos en av mine venninner og annen familie var spredt rundt hos resten av min familie. Til sammen sørget vi for overnatting til drøyt 40 mennesker. Vi hadde også bestilt minibusser som kjørte gjestene fra flyplassen til overnattingsstedet og til og fra selve bryllupet. Det fungerte veldig fint. Anonymkode: c6b6d...10d
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #11 Skrevet 17. august 2017 Avstanden Oslo - Harstad er jo den samme som Oslo- München, og det koster i tillegg gjerne mer å reise innenlands. I tillegg kommer overnatting, transport til/fra flyplasser, overnattingssted, kirke, festlokaler. Så kommer noe matkostnader. Bryllupsklær, gaver m.m. Det blir mange tusen. For din venninne som har dårlig råd så er det gjerne slik at hun ikke har mulighet til å legge av så mye penger, selv om hun begynner nå. Så at en del ikke har råd til å legge ut så mye, det bør du ha forståelse for, Hi - selv om det selvfølgelig føles sårt for deg. Utenlandsbryllup har de fleste forståelse for at alle ikke kan komme i pga. kostnadene. Men det å delta i bryllup som ligger i andre enden av Norge kan være like dyrt eller dyrere. Siden det vil koste så mye for gjestene å delta i bryllupet så bør dere kanskje si at dere ikke forventer gaver, at det er viktigere for dere at de kommer? Men det viktigste er likevel at du og kjæresten din har det bryllupet dere ønsker å ha. De som ønsker å være der, men ikke har muligheten, de vil likevel være med dere i tankene den dagen og glede seg på deres vegne. Anonymkode: 29190...571
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #12 Skrevet 17. august 2017 Har vært i 3 bryllup langt vekk. Har i alle tilfeller dekket både billett og overnatting selv. Brudeparet hadde gjort avtaler med hotell og overnattingsplasser at vi bryllupsgjester fikk overnatting noe rimeligere. Anonymkode: 99e8d...af5
FruAnonym Skrevet 17. august 2017 #13 Skrevet 17. august 2017 (endret) Vi giftet oss i Sverige, og alle som kom betalte selv for reise og opphold. Vi hadde laget en egen avtale med et hotell slik at de som ville bo der (og bo på samme hotell som oss) fikk en bedre pris. Har også vært invitert i flere andre bryllup utenlands, mye lenger unna, der vi selv har stått for egen reise og hotell. Så tror det er ganske vanlig, og fult forståelig. For de bryllupene vi har vært invitert i har det resultert i at vi har dratt i noen, men ikke alle. Det har kommet an på hvem brudeparet er, hvor langt unna det var og selvfølgelig hva kostnaden har blitt for oss. Så du kan risikere at færre kommer, men hos oss var det bare noen få som jeg tror ikke kom pga den kostnaden. Endret 17. august 2017 av FruAnonym lagt til info
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #14 Skrevet 17. august 2017 Som så mange andre sier så er det ikke vanlig at brudeparet må dekke utgiftene til tilreisende. Det er kjekt om dere kan reservere noen hotellrom eller lignende til en god pris på et lokalt hotell som folk kan velge å bestille. Så det eneste dere er forpliktet til er å godta at noen sier "nei takk" fordi det ikke passer inn økonomisk, med fridager etc. Anonymkode: ae4fe...45e
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #15 Skrevet 17. august 2017 Jeg ordnet overnatting for mine foreldre, søster, mannens foreldre og søster da vi giftet oss. Fikk leid rom gjennom jobben min og gjestene slapp betale for det. Det viste seg i ettertid da jeg skule betale for rommene at jeg fikk det i bryllupsgave fra arbeidsplassen min Vi var i ett brllup lant unna oss i år og hadde jeg vist hvor dyrt det ble hadde jeg ikke sagt ja. Kom på 9000 kr bare for meg og mannen + at vi måtte ha barnevakt for ungene. Blir ikke å gjøre det igjen. Gikk hart ut over ferien vår i år. Anonymkode: b4f80...9fe
Nyttårs barn Skrevet 17. august 2017 #16 Skrevet 17. august 2017 Det er vanlig at gjestene dekker dette selv. Men om det å komme i bryllup m kanskje to overnattinger og fly koster tusenvis av kroner så er det ikke rart om noen takker nei. Søsken synes jeg allikevel at bør stille opp☺
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #17 Skrevet 17. august 2017 2 minutter siden, Nyttårs barn skrev: Det er vanlig at gjestene dekker dette selv. Men om det å komme i bryllup m kanskje to overnattinger og fly koster tusenvis av kroner så er det ikke rart om noen takker nei. Søsken synes jeg allikevel at bør stille opp☺ Mitt ene søksen valgte å gifte seg i utlandet. Det hadde jeg ikke råd til å bli med på den gangen. Tar ikke opp lån for å dra i brylllup. Anonymkode: b4f80...9fe
Nyttårs barn Skrevet 17. august 2017 #18 Skrevet 17. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mitt ene søksen valgte å gifte seg i utlandet. Det hadde jeg ikke råd til å bli med på den gangen. Tar ikke opp lån for å dra i brylllup. Anonymkode: b4f80...9fe Nei jeg ser den. Om mitt søsken hadde skulle gifte seg i utlandet så tror jeg at det hadde blitt årets ferie for oss. Da hadde vi blitt en uke eller noe slikt ekstra eller reist videre om det var mulig.
Twintipp Skrevet 17. august 2017 #19 Skrevet 17. august 2017 Vi gifter oss i Provence nå om 3 uker, og vi har dekket opphold for alle gjestene og fly for noen. Noen har bonus selv og betaler derfor flyet selv med bonusen, det samme gjør foreldre... Så, vi har dekket det meste.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #20 Skrevet 17. august 2017 Var i bryllup til et vennepar der hun er fra nord og han fra vest. De arrangerte bryllupet på andre siden av fjorden der de bodde. Alle gjestene ble da tilreisende og betalte overnattingen selv. Anonymkode: 818e1...3d1
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #21 Skrevet 17. august 2017 At venninnen din ikke kommer er slik det blir med langveisbrullyp. At søsteren din ikke kommer ville vært merkelig.. 8000 er inkludert hotell? Hva med å komme frem til et kompromiss? Dere finner bolig eller dekker overnatting? Men nei..det er ikke vanlig at brudeparet dekker reise og bopel Anonymkode: 0d9ac...1b4
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #22 Skrevet 17. august 2017 Helt innafor å legge en innsats i å finne rimelige løsninger for overnatting. Spesielt for de nærmeste. Flybilletter er ofte rimeligere i god tid , så om de er dyre nå kan det fort komme billigere priser. Overvåk prisene. De aller nærmeste kan kanskje bo hos familie av din mann? Få hjelp av svigerfamilie/bruk kontakter til å finne et overnattingssted med en god pris til resten. Det kan være gjestgiveri , mindre overnattingsplasser, hytter o.l i tillegg til hotell. Bruk litt tid på på å undersøke. Be de inviterte som vil at dere skaffer overnatting til de , gi svar i god tid. Det er litt merarbeid når du velger å legge bryllupet langt vekk men sånn må det bli for den ene siden når dere er fra hver deres kant av landet. Også er det som fler her sier, helt innafor at noen takker nei pga reisevei/kostnader. Jeg ville gjort det jeg kunne for at alle mine nærmeste fikk delta. Om det betyr at dere må dekke noe av kostnaden så er det sånn det er å holde bryllup. Det koster. Har dere ikke råd så må dere jo vurdere om et slikt bryllup er det rette for dere økonomisk akkurat nå. Anonymkode: 3edfc...937
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #23 Skrevet 17. august 2017 Vanligst at gjester betaler selv. Vært i bryllup i Ålesund, Trondheim og Nordkapp. Dyrt ja, men nære venninner. Samtidig kan nok ikke alle prioritere det alltid. Synes det er frekt at de spør og særlig at søsteren din ikke kommer om dere ikke dekker?! Jeg kommer opprinnelig nordfra og folk der er vant til avstander og kostnader ved reise/bryllup. Ser at mannens familie (fra Østlandet) synes alt er langt unna, dyrt osv. Så er nok litt hva man er vant til... Anonymkode: 96ebc...208
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #24 Skrevet 17. august 2017 Hi, det er IKKE "sånn det er å holde bryllup" som en over sier. Det er forøvrig heller ikke slik at dere ikke har råd og må avlyse bare fordi dere ikke har råd til å betale overnatting og reise for familie/venner. Jeg syns det er smålig av søsteren din å ikke "kunne reise" med mindre du betaler.. Hvis hun syns 8000 kr er dyrt, hva skal liksom DU synes hvis du skulle betalt 8000kr pr familie som må reise? Nei, gjestene i bryllupet betaler for seg selv. Men, får du til avtale med hotell eller lignende som gir rabatt hvis man sier man skal i deres bryllup når man bestiller, så er jo det topp 😊 søsteren min gjorde det slik og det ble ganske rimelige rom altså.. Dessuten var de veldig tydelig på at de heller ønsket at folk møtte opp og feiret med de, enn at de brukte masse penger på kjole, gave etc. Anonymkode: 45bbf...8ad
Anonym bruker Skrevet 17. august 2017 #25 Skrevet 17. august 2017 Gjestene bestaler selvsagt selv! Men da må dere forvente at mange ikke kan komme. Og dere kan gjerne få et bra tilbud hos et hotell hvis dere prøver å få alle gjestene inn der. Anonymkode: 64815...8b3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå