Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #1 Skrevet 13. august 2017 http://www.tv2.no/a/6975853/ I følge Spiren fertilitetsklinikk er man i praksis lite fruktbar 10 år før man kommer i overgangsalderen. Er dette noe de sier kun for å tjene penger på at "alle" skal sjekke hvordan fertiliteten ligger an? Hva er din erfaring, stemmer dette? Da burde i så fall jeg være bekymret da jeg er 30 år og både moren min og mormor kom i overgangsalderen rundt 40 år. Min mormor fikk barn 7 år før hun kom i overgangsalderen . Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #2 Skrevet 13. august 2017 Dette er jo på generell basis! Ja en gang fikk en dame barn når hun var 50 liksom..... Men fortsatt for de aller fleste så er det nok sant at fertiliteten synker gradvis etter 30+ Anonymkode: 17297...52e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #3 Skrevet 13. august 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er jo på generell basis! Ja en gang fikk en dame barn når hun var 50 liksom..... Men fortsatt for de aller fleste så er det nok sant at fertiliteten synker gradvis etter 30+ Anonymkode: 17297...52e Ja, må være på generell basis. For meg virker dette veldig "drastisk" og etter og ha lest denne artikkelen spurte jeg moren min når hun kom i overgangsalderen og fikk dermed "panikk" for om "toget er gått" mtp å få barn nr 2. Vurderer å bestille legetime for å finne ut om jeg kan sjekke fertiliteten min, men vet ikke hvordan det fungerer, er det "lett" å sjekke eller må man gå til eks Spiren? HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #4 Skrevet 13. august 2017 Det er bare til å ta blodprøver hos legen (hormonprøver - blant annet AMH) Jeg valgte selv å få siste barn da jeg var 30 pga historikken til familien min. Anonymkode: 5072f...d1d
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #5 Skrevet 13. august 2017 Da burde jeg fint kunne få barn ennå( 45 år) mora mi hadde mensen like pålitelig som ei klokke til hun var nesten 60😂😂. Klart de private vil tjene penger. Anonymkode: 28207...8fd
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #6 Skrevet 13. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da burde jeg fint kunne få barn ennå( 45 år) mora mi hadde mensen like pålitelig som ei klokke til hun var nesten 60😂😂. Klart de private vil tjene penger. Anonymkode: 28207...8fd Oi, mensen til hun var 60 år? Det var lenge 😊 Så du tror ikke det Spiren sier er helt sant? HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #7 Skrevet 13. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er bare til å ta blodprøver hos legen (hormonprøver - blant annet AMH) Jeg valgte selv å få siste barn da jeg var 30 pga historikken til familien min. Anonymkode: 5072f...d1d Hvordan var familiehistorikken din? Jeg kunne godt startet produksjonen nå,men samboer vil vente ett år til, er så utålmodig . 😐 Hva viser ANH? Hvor mye egg man har igjen? HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #8 Skrevet 13. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvordan var familiehistorikken din? Jeg kunne godt startet produksjonen nå,men samboer vil vente ett år til, er så utålmodig . 😐 Hva viser ANH? Hvor mye egg man har igjen? HI Anonymkode: e05d7...4d6 Rettelse: AMH. HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #9 Skrevet 13. august 2017 Du kan ta blodprøver for å sjekke hvor mange egg du har igjen og kvaliteten på de Anonymkode: e0555...e8f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #10 Skrevet 13. august 2017 AMH står for Antimüllerhormon. Antimüllerhormonet sier noe om hvor mange brukbare egg en kvinne har igjen. AMH-verdien til en kvinne testes ved at det blir tatt en blodprøve, som så blir fryst ned og sendt til analyse i hormonlaboratoriene i Oslo, Trondheim eller Bergen. Denne prøven blir brukt som en del av fertilitetstestingen av norske kvinner, gjerne sammen med andre blodprøver og gynekologisk undersøkelse med ultralyd. Normale hormonverdier for kvinner i fruktbar alder er mellom 3 og 60 pmol/l, mens kvinner som har vanskelig for å bli gravide gjerne har under 3 pmol/l. Anonymkode: e0555...e8f
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #11 Skrevet 13. august 2017 Dette er ikke noe bare de private sier, men allmenn kunnskap. Googler du så får du mange treff. Se feks her, fra overlege på st Olavs (som er offentlig): https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: 1baa4...e65
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #12 Skrevet 13. august 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er ikke noe bare de private sier, men allmenn kunnskap. Googler du så får du mange treff. Se feks her, fra overlege på st Olavs (som er offentlig): https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593 Anonymkode: 1baa4...e65 Så med andre ord bør jeg få legetime for å få målt AMH-verdien? HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2017 #13 Skrevet 13. august 2017 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så med andre ord bør jeg få legetime for å få målt AMH-verdien? HI Anonymkode: e05d7...4d6 Nei. Du trenger ikke det. Jeg var på spiren. Hadde da målt AMH som var under 1. Det er veldig dårlig. Men de reagerte ikke spesiellt negativt på det de. De sa de ikke brydde seg så mye om akkurat den ene prøven, de brydde seg om helheten, og hvordan mine hormoner var ellers. ( østrogen bl.a og livmorslimhinnen) Ved ul hadde jeg lite egg, men med litt ekstra hormoner så fikk jeg da ut 4 egg, 3 ble befruktet og ett satt inn.. gravid ble jeg, og 1 åringen min er her. 😍 Jeg tror veldig på at det er vanskelig å bli gravid 10 år før overgangsalder. Men ingen regel uten unntak da. Anbefaler ellers å kjøre på og prøve å bli gravide hvis en ønsker barn, eller flere barn. En vet aldri. Jeg vet om noen i 20 åra som har kommet i før overgangsalderen. Anonymkode: 652d7...e29
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #14 Skrevet 14. august 2017 Mamma var 50 da hun kom i overgangsalderen. Hun fikk sine to barn i 40-åra. Jeg fikk siste 45 år gammel... Er 49 og enda ikke kommet i overgangsalder... Anonymkode: e4e35...b1f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #15 Skrevet 14. august 2017 Jeg fikk barn på første forsøk et par år før overgangsalderen begynte. Det er vel mer at det i snitt blir vanskeligere å få barn da. Det sies jo at en ikke kan slutte på prevensjon før ett år etter siste mens. Anonymkode: 71bd7...8b6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #16 Skrevet 14. august 2017 Alle dere som skriver her gir eksempler på at man kan lykkes etter en viss alder, og det er det jo ingen tvil om. Poenget er at det statistisk blir vanskeligere, og at man ikke kan vite. HI, sjekk eggreservene for sikkerhets skyld da vel 😊 Anonymkode: 1baa4...e65
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #17 Skrevet 14. august 2017 Alle vet at det er mulig (for noen) å bli gravid langt opp i 40-årene Men statistikk lyver ikke, det blir vanskeligere og vanskeligere jo eldre man blir. Anonymkode: f4edb...e32
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #18 Skrevet 14. august 2017 Hvis du ønsker deg flere barn er det viktigere at du har sex uten prevensjon enn at du sjekker fertiliteten. Hvis du ikke blir gravid på la oss si 6 mnd kan det være greit å sjekke både deg og mannen. (Yngre mennesker blir vanligvis bedt om å forsøke et år før de begynner å sjekke tror jeg) Anonymkode: 635fb...6c2
amandine Skrevet 14. august 2017 #19 Skrevet 14. august 2017 Det hun skriver. Hvis du er bekymret så begynner du på prosjekt barn om du ønsker deg barn. Ikke lag et problem før det faktisk er der. Jeg er så glad for at jeg fikk mine ( 3 stk etter 30 og én før) før dette teste-hysteriet tok løs, det må være utrolig utmattende å henge på i den karusellen.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #20 Skrevet 14. august 2017 Det er "allmennkunnskap" i fertilitetsverdenen at man er steril ca 10 år før overgangsalder. Og 40 år er tidlig og du bør ta dette på alvor. Men det betyr ikke at du er steril eller at dette gjelder deg. Gå til privat gyn og spør. Forum er ikke stedet for "diagnose". Men hjelper ikke hvis mannen ikke er klar. Kjipt å stresse FØR dere i det hele tatt har prøvd. Amh kan gi en indikasjon på antall egg igjen, men sier ikke hele sannheten. Amh hjelper dog klinikken til å angi hvor mye eggstokkene må stimuleres ved evt ivf. Du må også måle fsh (som sier noe om kvaliteten til eggene). Og så må mannen din ha svømmere som fungerer Hilsen en som trodde hun var steril, men så viste det seg at mannen hadde få og dårlige svømmere og derfor har gjennomgått i alt fem stimuleringer, syv innsett og fått tre barn. Anonymkode: 2e69c...d11
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #21 Skrevet 14. august 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Du trenger ikke det. Jeg var på spiren. Hadde da målt AMH som var under 1. Det er veldig dårlig. Men de reagerte ikke spesiellt negativt på det de. De sa de ikke brydde seg så mye om akkurat den ene prøven, de brydde seg om helheten, og hvordan mine hormoner var ellers. ( østrogen bl.a og livmorslimhinnen) Ved ul hadde jeg lite egg, men med litt ekstra hormoner så fikk jeg da ut 4 egg, 3 ble befruktet og ett satt inn.. gravid ble jeg, og 1 åringen min er her. 😍 Jeg tror veldig på at det er vanskelig å bli gravid 10 år før overgangsalder. Men ingen regel uten unntak da. Anbefaler ellers å kjøre på og prøve å bli gravide hvis en ønsker barn, eller flere barn. En vet aldri. Jeg vet om noen i 20 åra som har kommet i før overgangsalderen. Anonymkode: 652d7...e29 Skulle ønske vi bare kunne kjøre på med "produksjon", men samboer ønsker ikke det før neste sommer siden jeg er ferdig med studiene i juni 2018. Hadde det vært opp til meg skulle vi startet med en gang. Det passer "aldri" å få barn uansett. Mormoren min fikk barn 7 år før overgangsalderen inntraff og selv om mamma og mormor kom tidlig i overgangsalderen trenger det ikke bety at jeg gjør det. Likevel blir jeg jo bekymret over det jeg har lest. Skal jeg bare forklare familiehistorikken min og så vurderer legen hva som skal gjøres? HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #22 Skrevet 14. august 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er "allmennkunnskap" i fertilitetsverdenen at man er steril ca 10 år før overgangsalder. Og 40 år er tidlig og du bør ta dette på alvor. Men det betyr ikke at du er steril eller at dette gjelder deg. Gå til privat gyn og spør. Forum er ikke stedet for "diagnose". Men hjelper ikke hvis mannen ikke er klar. Kjipt å stresse FØR dere i det hele tatt har prøvd. Amh kan gi en indikasjon på antall egg igjen, men sier ikke hele sannheten. Amh hjelper dog klinikken til å angi hvor mye eggstokkene må stimuleres ved evt ivf. Du må også måle fsh (som sier noe om kvaliteten til eggene). Og så må mannen din ha svømmere som fungerer Hilsen en som trodde hun var steril, men så viste det seg at mannen hadde få og dårlige svømmere og derfor har gjennomgått i alt fem stimuleringer, syv innsett og fått tre barn. Anonymkode: 2e69c...d11 Takk for svar. Bra at alt endte godt med deg 😊 Kan jeg kreve at legen henviser meg til gynekolog? HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #23 Skrevet 14. august 2017 8 timer siden, amandine skrev: Det hun skriver. Hvis du er bekymret så begynner du på prosjekt barn om du ønsker deg barn. Ikke lag et problem før det faktisk er der. Jeg er så glad for at jeg fikk mine ( 3 stk etter 30 og én før) før dette teste-hysteriet tok løs, det må være utrolig utmattende å henge på i den karusellen. Hadde det endelig vært så enkelt. Jeg ønsker å starte produksjonen nå mens samboer vil vente til sommeren 2018. Veldig frustrerende! Jeg er ferdig med studiene juni 2018. Dette bruker samboer som unnskyldning for å utsette produksjonen. Har forklart han familiehistorikken,men han mener jeg tenker for negativt og at det er det samme som at han hadde trodd at han skulle få ulcerøs splitt siden moren hans har det. HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #24 Skrevet 14. august 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hadde det endelig vært så enkelt. Jeg ønsker å starte produksjonen nå mens samboer vil vente til sommeren 2018. Veldig frustrerende! Jeg er ferdig med studiene juni 2018. Dette bruker samboer som unnskyldning for å utsette produksjonen. Har forklart han familiehistorikken,men han mener jeg tenker for negativt og at det er det samme som at han hadde trodd at han skulle få ulcerøs splitt siden moren hans har det. HI Anonymkode: e05d7...4d6 Rettelse: ulcerøs colitt. HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anonym bruker Skrevet 14. august 2017 #25 Skrevet 14. august 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Du trenger ikke det. Jeg var på spiren. Hadde da målt AMH som var under 1. Det er veldig dårlig. Men de reagerte ikke spesiellt negativt på det de. De sa de ikke brydde seg så mye om akkurat den ene prøven, de brydde seg om helheten, og hvordan mine hormoner var ellers. ( østrogen bl.a og livmorslimhinnen) Ved ul hadde jeg lite egg, men med litt ekstra hormoner så fikk jeg da ut 4 egg, 3 ble befruktet og ett satt inn.. gravid ble jeg, og 1 åringen min er her. 😍 Jeg tror veldig på at det er vanskelig å bli gravid 10 år før overgangsalder. Men ingen regel uten unntak da. Anbefaler ellers å kjøre på og prøve å bli gravide hvis en ønsker barn, eller flere barn. En vet aldri. Jeg vet om noen i 20 åra som har kommet i før overgangsalderen. Anonymkode: 652d7...e29 Så flott at det endte godt 😊 Spiren virker som en bra klinikk, men litt langt å dra dit da jeg bor i Nord-Norge. HI Anonymkode: e05d7...4d6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå