Gå til innhold

Dugnad idrettslaget...hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er det per barn. Vi har begge en del arbeidshelger, så da blir det 2 vakter på den ene av oss. Har heldigvis en snill tante som stiller på sidelinjen, heier og knipser bilder. 😊

2 vakter per barn ment på en til mor og en til far er jo horribelt. Med tanke på alle de som er helt alene med sine. Blir jo fryktelig mye arbeid på en person. Samt de som jobber helger og må dra alene på slike arrangement. 4 vakter på et arrangement er jo helt sinnsykt. 😱 det burde bli tatt opp i styret.

Anonymkode: 1eb84...912

Men alternativet er jo at de som er to foreldre må stille opp dobbelt pr barn. Det er ikke alle andres skyld at mange er skilt/enslige. Dessuten har jo barn to foreldre selv om de ikke bor sammen. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Iiiiik skrev:

Men alternativet er jo at de som er to foreldre må stille opp dobbelt pr barn. Det er ikke alle andres skyld at mange er skilt/enslige. Dessuten har jo barn to foreldre selv om de ikke bor sammen. 

Her er det kun en vakt per barn, så man må jo få til det ellers også.

Det er faktisk mange som har bare en forelder. Faktisk 3 stykk i klassen til ene barnet mitt. To der far stakk av og en der far er død. Så om man blir alene med 3 barn da og alle 3 barna er med så betyr det 3 vakter her, men 6 vakter om det er 2 vakter per barn. 

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det kun en vakt per barn, så man må jo få til det ellers også.

Det er faktisk mange som har bare en forelder. Faktisk 3 stykk i klassen til ene barnet mitt. To der far stakk av og en der far er død. Så om man blir alene med 3 barn da og alle 3 barna er med så betyr det 3 vakter her, men 6 vakter om det er 2 vakter per barn. 

Jeg skjønner det, at noen faktisk ikke har en forelder å dele oppgavene med. Men summen er jo den samme uansett, det er et gitt antall vakter som må fordeles. Det kan fordeles pr familie, uten hensyn til hvor mange barn den aktuelle familien har. Da putter noen familier inn lite med tanke på at de har dobbelt så mange eller fire ganger så mange barn som andre. Hvis man har 300 utøvere og trenger 600 vakter, så kan man si at de som er alene slipper unna med halvparten, da må alle andre stille opp mer. Det synes jeg ikke er rettferdig. Selv har jeg en eks som aldri stiller på dugnad. Kunne ikke falt meg inn å forvente at alle andre skulle ta hans del. Det var jeg som fikk barn med ham. 

Skrevet

Det er ALLTID noen som ikke stiller på dugnad, og det er ALLTID noen som yter ekstra. Det er forsåvidt helt OK, det er en realitet som bare må aksepteres. Slik er det bare. Det er helt fjernt at hun på 52, stiller med hele slekta om hun ikke ønsker det. Hele dugnafdprinsippet er jo "yt etter evne, få etter behov".

Om ikke er det jo bare å øke kontinenten? Å sile på den måten? 

Dugnad dreier seg ikke om millimeter rettferdighet, det dreier seg om å gjøre en innsats for fellesskapet.

Anonymkode: da8eb...862

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ALLTID noen som ikke stiller på dugnad, og det er ALLTID noen som yter ekstra. Det er forsåvidt helt OK, det er en realitet som bare må aksepteres. Slik er det bare. Det er helt fjernt at hun på 52, stiller med hele slekta om hun ikke ønsker det. Hele dugnafdprinsippet er jo "yt etter evne, få etter behov".

Om ikke er det jo bare å øke kontinenten? Å sile på den måten? 

Dugnad dreier seg ikke om millimeter rettferdighet, det dreier seg om å gjøre en innsats for fellesskapet.

Jeg er enig. Samtidig har jeg sett at det er nødvendig å forvente at alle stiller. Noen få stiller uansett og melder seg, det store flertallet stiller når de har fått beskjed om at det må de, og noen stiller ikke uansett. Jeg orker ikke å bruke krefter på å irritere meg over dem som ikke stiller, tenker at de i hovedsak har en grunn til å være gratispassasjerer, og at jeg er glad jeg har kapasitet til å delta. Å øke kontingenten er et dårlig alternativ, da faller de fra som aller mest trenger organiserte aktiviteter. De som ikke stiller på dugnad er ofte de med dårlig råd også. Jeg tar gjerne en dugnad eller fire ekstra for Petter som har foreldre som faller utenfor både arbeidsliv og organiserte aktiviteter. Egentlig tar jeg den gjerne for Trine også, som har foreldre som prioriterer jobb fremfor alt annet. Både Petter og Trine trenger fotballaget for å bidra til en positiv utvikling. 

Skrevet
38 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg er enig. Samtidig har jeg sett at det er nødvendig å forvente at alle stiller. Noen få stiller uansett og melder seg, det store flertallet stiller når de har fått beskjed om at det må de, og noen stiller ikke uansett. Jeg orker ikke å bruke krefter på å irritere meg over dem som ikke stiller, tenker at de i hovedsak har en grunn til å være gratispassasjerer, og at jeg er glad jeg har kapasitet til å delta. Å øke kontingenten er et dårlig alternativ, da faller de fra som aller mest trenger organiserte aktiviteter. De som ikke stiller på dugnad er ofte de med dårlig råd også. Jeg tar gjerne en dugnad eller fire ekstra for Petter som har foreldre som faller utenfor både arbeidsliv og organiserte aktiviteter. Egentlig tar jeg den gjerne for Trine også, som har foreldre som prioriterer jobb fremfor alt annet. Både Petter og Trine trenger fotballaget for å bidra til en positiv utvikling. 

Jeg et enig med deg, har alltid tenkt sånn. Vi gjør en innsats for bredden, for deltagelse for alle. 

Det begynner å gå opp for meg at det desverre ikke er sånn i praksis. Vi gjør en innsats for juniorer og A-lag. Vi gjør en innsats for barna til treneren som pusher frem egne barn, og deres agenda. Vi gjør en innsats for eliegruppa på gym eller svømming. 

De trenerens som ikke gidder å løfte i de barna som er på vei å falle utenfor. De som blir satt på benken, for manglde deltagelse, kunnskap, innsats, utstyr. Deres egen lille gutteklubb for fotball gale fedre. Min erfaring er også at det er verst i fotballen, men gjelder over hele linja. 

Min kusine som var svært lovende i sin idrett, slutta pga sin mor som tråkka ned andre, for å pushe frem henne selv. 

Tenker kanskje det bør være andre måter å løse problematikken på? Enn dugnad? 

I skolemusikken, har de profesjonelle dirigenter. Dugnaden betaler gor disse. På dans har de betalte instruktører, det er 100% privat. Kontingentene er nok noe høyere. Utstyret/driften muligens litt billigere.

Tenker det er mange unger som har sluttet med idrett pga treneren, forskjellsbehandling, urettferdighet, tipping etc. Samtidig som trenere står som helgen/martyrer for sin oppofrende innsats. 

(Ja, det var meg med det andre innlegget, og ja, jeg er irritert på opplegget i flere klubber/aktiviteter) 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg et enig med deg, har alltid tenkt sånn. Vi gjør en innsats for bredden, for deltagelse for alle. 

Det begynner å gå opp for meg at det desverre ikke er sånn i praksis. Vi gjør en innsats for juniorer og A-lag. Vi gjør en innsats for barna til treneren som pusher frem egne barn, og deres agenda. Vi gjør en innsats for eliegruppa på gym eller svømming. 

De trenerens som ikke gidder å løfte i de barna som er på vei å falle utenfor. De som blir satt på benken, for manglde deltagelse, kunnskap, innsats, utstyr. Deres egen lille gutteklubb for fotball gale fedre. Min erfaring er også at det er verst i fotballen, men gjelder over hele linja. 

Min kusine som var svært lovende i sin idrett, slutta pga sin mor som tråkka ned andre, for å pushe frem henne selv. 

Tenker kanskje det bør være andre måter å løse problematikken på? Enn dugnad? 

I skolemusikken, har de profesjonelle dirigenter. Dugnaden betaler gor disse. På dans har de betalte instruktører, det er 100% privat. Kontingentene er nok noe høyere. Utstyret/driften muligens litt billigere.

Tenker det er mange unger som har sluttet med idrett pga treneren, forskjellsbehandling, urettferdighet, tipping etc. Samtidig som trenere står som helgen/martyrer for sin oppofrende innsats. 

(Ja, det var meg med det andre innlegget, og ja, jeg er irritert på opplegget i flere klubber/aktiviteter) 

Utfordringen for i hvert fall fotballen er at de rekrutterer så bredt, det er så mange barn som deltar, at det å skulle betale trenere hadde blitt svært kostbart. Dessuten kan nok én dirigent lage gode øvelser for flere barn samtidig enn det én trener kan. Jeg er trener selv, og har vært lagleder for begge mine andre barn. Det er en kontinuerlig kamp å få de andre trenerne til å være enige i at vi må tilrettelegge for Ahmed og Petter og Trine, men de fleste er enige hvis de hjelpes til å se det store bildet. Mitt eget barn har nok mere spilletid enn mange av de andre, men det deltar også aller mest på trening. I kamp skyldes det rett og slett at det er en uendelig stor jobb for meg å få tak i erstattere når noen plutselig ikke kan spille allikevel. Noen har gode grunner, noen har ingen annen grunn enn orker ikke. Midt i arbeidsdagen kan jeg rett og slett ikke bruke et par timer på å sjekke om andre vil, da er det lettere å stille selv, eller å ringe de to-tre andre jeg vet alltid dropper middagen og stiller opp for laget. 

Jeg vet ikke helt hva alternativet til dugnad er, bortsett fra å se gleden i å være deltakende på barnas arena. 

Skrevet

Har barn i to idrettslag. I det ene (forball) er det ca tre dugnadsvakter pr barn pr år. 

I det andre idrettslaget (individuell idrett) er det ca tre dugnader pr familie pr år.

Begge deler er overkommelig for oss med to barn som driver med to idretter hver. Og mange av disse dugnadene er jo helt nødvendige for at det skal kunne gjennomføres idrettsarrangementer. 

Anonymkode: 99899...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...