Gå til innhold

Mor som vil flytte etter voksent barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Superdolly skrev:

Jeg skjønner deg godt. Du vil føle på et kjempeansvar for å hjelpe henne med både det ene og det andre. Hjelpe henne med flyttingen, hjelpe henne med å finne seg til rette, hjelpe henne til å trives. Du vil føle en forpliktelse til å være hennes sosiale liv. Midt i tidsklemma vil hun sitte der og klage: Hvorfor kommer du aldri på besøk? Ingen besøker meg! Har du ikke tid til å sitte lenger? Var det all tiden du kan avse til din egen mor?

(Okei, nå synser jeg bare. Dette er basert på mine erfaring med en besteforelder som klaget og sutret så mye at ingen til slutt hadde lyst til å besøke vedkommende. Jeg vet jo slett ikke om din mor er slik. Hvis ikke, tilgi meg og se bort fra svaret.)

Du skriver også at hun er kontrollerende. Og det er også veldig vanskelig. Hvem liker å plutselig skulle være ti år og bli passet på og overvåket av mamma igjen når man er voksen, gift og har egne barn?

du beskriver det veldig godt. Det er akkurat det jeg føler på, og vet nesten med sikkerhet kommer til å skje..

Anonymkode: d55af...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi.. her synes jeg du trekker konklusjoner uten å vite for mye rundt hele situasjonen. Du kaller meg en dårlig datter? Du vet ikke hva jeg har måttet gjennomgå de siste årene med en psykisk ustabil mor som har krevd utrolig mye av meg selvom jeg ikke har bodd i nærheten. 

Jeg har også en mor som er psykisk syk og som krever mer enn hva vanlig er, men det gir meg ingen god grunn til å velge bort min egen mor til fordel for svigerfamilien. Hadde dere valgt å bosette dere langt fra begge sidene av familien hadde valget vært mer forståelig, men slik du velger å gjøre ting er i min bok oppskriften på en dårlig datter. 

Anonymkode: b99a0...89b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også en mor som er psykisk syk og som krever mer enn hva vanlig er, men det gir meg ingen god grunn til å velge bort min egen mor til fordel for svigerfamilien. Hadde dere valgt å bosette dere langt fra begge sidene av familien hadde valget vært mer forståelig, men slik du velger å gjøre ting er i min bok oppskriften på en dårlig datter. 

Anonymkode: b99a0...89b

Vi har overtatt gården til svigerforeldrene mine. Og svigerforeldrene mine bor for øyeblikket i utlandet. 

Skrevet

Jeg skjønner deg godt. Her ser det også ut som mine foreldre kommer etter hvert. De har ikke noe liv selv og lever gjennom oss allerede når de bor på andre siden landet. Vil bestemme alt i vårt hus og blir fornærmet når vi har andre meninger enn dem. Bruker skikkelig stygge hersketeknikker, spesielt mot meg. 

Svigers bor også et annet sted i landet, men de har full forståelse for at vi bestemmer i vårt hus og vårt liv. De har egne fritidsinteresser og klarer seg fint uten daglige oppdateringer fra oss. Det er mye lettere å omgås dem. 

Jeg tror det I tilfelle er viktig å sette bestemte grenser for å sikre eget privatliv og på ett eller annet vis unngå invasjon. Det er for eksempel uaktuelt med daglige besøk.

På den positive siden (for vår del) så slipper vi jo å ha dem boende i vårt hus og gå oppå hverandre en uke i strekk når de er på besøk. 

Anonymkode: 65e55...193

Skrevet

Jeg forstår deg godt! Hadde følt meg kvelt. Mine foreldre bor i samme by som oss, og vi unngår faktisk å se på hus i den delen av byen fordi det blir for tett.

Men jeg skjønner jo godt at hun er skuffet, og du kan ikke nekte henne å flytte. Men du må nok være tydelig nå (før hun flytter!) på at det kan bli litt mye og på hva som er dine grenser.

Anonymkode: 07dfd...0e1

Skrevet

Hvis hun vil flytte fra de andre barna sine og alt av nettverk ellers, er det jo nærliggende å tenke at hun antar du og din familie skal erstatte mye av dette. Du kan ikke nekte henne å flytte, men du kan gjøre det klart hvor mye eller lite kontakt hun kan regne med.

Det ville jeg vært helt ærlig om allerede nå, så hun ikke forestiller seg at hun skal komme innom hver dag og ha et ord med i spillet på både det ene og det andre, mens det dere har kapasitet til, er en og annen søndagsmiddag og ingen øvrig innblanding. 

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fint å høre at folk har positive opplevelser med dette. Men alikevel litt kjedelig å høre at ingen forstår min side av saken.. 

Jeg forstår nå at jeg burde ha med hele konteksten. Det hadde kanskje gjort at jeg hadde fått litt mer forståelse.  

Jeg ville heller ikke hatt min mor boende på denne kanten av landet. Hun får pent bo der hun bor eller om noen av de andre søskenene vil ha henne i nærheten får det være deres "problem". Svigers skulle jeg gjerne hatt nærmere. Moren min kjenner heller ikke hvor grensene går, hun er irriterende og tidvis rett og slett bare håpløs. Vi er 4 voksne "barn" her, men ingen av oss vil ta ansvar for henne på hennes eldre dager. Det var dråpen for de fleste av oss da hun var utro og gikk fra vår far. 

Anonymkode: 1a2a8...3b2

Skrevet

Dere som skriver at hun er en dårlig datter og at hun ikke har god grunn til å velge svigerforeldre foran mor; Hva gjør en god datter i denne situasjonen? Hva ville vært god nok grunn til å ikke ønske at mor flytter dit hun bor?

Anonymkode: 71280...47b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...