Gå til innhold

What to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er stemor til tre jenter på 9, 10 og 12 år. Har vært i livet deres i 8 år, så vi har et nært forhold. Vi har den daglige omsorgen.

Jeg og biomor har veldig ulikt syn på saker og ting, og "verkebyllen" nå er hvorvidt den eldste skal kle seg og sminkebruk. Hun har også fått barberhøvel av sin mor for å barbere beina... (overhodet ikke sterk/sjenerende hårvekst) Jeg er så sterkt uenig i dette! Sminke har jeg sagt hun kan få bruke når hun begynner på ungdomsskolen. Mor sier at hun kan få gå med det nå. Hun har fått vatterte topper av mor da hun var 9 slik at det skal se ut som hun har bryster. Jeg sier at kun tynne bomullstopper er greit. Jeg mener hun skal gå med normale klær, mor kjøper korte (skikkelig korte) shortser. Far er helt passiv, og snakker best med den han snakket sist med. Han er ekstremt (!) konfliktsky.

Hva gjør jeg? Skal jeg bare slutte å ha en mening og ti stille? Hadde det vært mine døtre, hadde jeg jo ikke tillatt det 😔 

Anonymkode: e9c7c...6c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha en regel hos dere og en regel hos mor? 

Jeg er enig i dine regler, men moren kan jo gjøre som hun vil når ungene er der? 

Anonymkode: 7b94c...b1b

Skrevet

Er det kamper du vil ta? Jeg var ganske bestemt på at min 12 åring ikke fikk lov til det du nevber før hun begynte på ungdomsskolen. Så begynte hun i 7.klasse og slaget var tapt. Så tenker jeg, hva så? Er dette virkelig noe å kjempe for? 
Så nei, du skal ikke bare ti stille, men du bør tenke gjennom hvilke kameler som kan svelges... Min også barberer leggene. Hun trenger det ikke, men HUN syns det er ubehagelig og hun syns det er sjenerende. Akkurat som jeg syns jeg MÅ ha maskara for ikke å se ut som om jeg er 10 år gammel. Det er min følelse, og jeg er litt opptatt av å formidle til ungene at det er helt ok. Datteren min har 70 D i bh så det sier seg selv at her må det mer enn bomull til! :)
Lag kompromisser. La henne gå sånn eller slik til "fest", men kle seg mer dannet på skolen? 

Anonymkode: da100...c26

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ha en regel hos dere og en regel hos mor? 

Jeg er enig i dine regler, men moren kan jo gjøre som hun vil når ungene er der? 

Anonymkode: 7b94c...b1b

Det hadde jo uten tvil vært det aller enkleste, problemet er at jenta ikke klarer å skille "en regel her og en der". Nå er hun blitt helt besatt de siste månedene av sminke, hår, klær og hårfjerning 🙄 Så nå er jeg drittsekken som holder igjen føler jeg.. Mamma sier jo at det er helt greit.. 😔

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det kamper du vil ta? Jeg var ganske bestemt på at min 12 åring ikke fikk lov til det du nevber før hun begynte på ungdomsskolen. Så begynte hun i 7.klasse og slaget var tapt. Så tenker jeg, hva så? Er dette virkelig noe å kjempe for? 
Så nei, du skal ikke bare ti stille, men du bør tenke gjennom hvilke kameler som kan svelges... Min også barberer leggene. Hun trenger det ikke, men HUN syns det er ubehagelig og hun syns det er sjenerende. Akkurat som jeg syns jeg MÅ ha maskara for ikke å se ut som om jeg er 10 år gammel. Det er min følelse, og jeg er litt opptatt av å formidle til ungene at det er helt ok. Datteren min har 70 D i bh så det sier seg selv at her må det mer enn bomull til! :)
Lag kompromisser. La henne gå sånn eller slik til "fest", men kle seg mer dannet på skolen? 

Anonymkode: da100...c26

Det er viktig å kjempe for å la barn være barn. Voksen skal de være resten av livet. 

Anonymkode: 85ff7...a1d

Skrevet

Enig med å ha deres regler i deres hus. Det ble vi anbefalt av profesjonelle, siden mor her også har helt andre regler og det ble mye styr. Så vi valgte å kontakte noen som virkelig kunne problemstillingen. Da ble vi anbefalt å ha våre regler, slik er også reglene for våre felles barn. Barn er vant til ulike regler (skole, idrett, hjem osv) og tilpasser seg.

Anonymkode: a4b75...52b

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er viktig å kjempe for å la barn være barn. Voksen skal de være resten av livet. 

Anonymkode: 85ff7...a1d

Er AKKURAT det jeg tenker også! 

Skrevet

Er veldig bevisst på å ikke holde igjen hvis majoriteten av jentene i klassen hadde begynt med både sminke og hårfjerning, mitt syn skal ikke føre til at hun føler seg utenfor. Men jeg har god kontakt med de andre mødrene, og alle utenom 2 stykker holder igjen frem til ungdomsskolen..

Skrevet

Syntes virkelig du overdriver HI når det kommer til hårfjerning feks. Det må da være lov! Hun kan bli mobbet for slikt i den alderen. Litt sminke er helt greit også når man er 12 år.  Slik er verden i dag. Det får vi ikke gjort noe med dessverre. Hvis du ikke vil at hun skal være helt utenfor da?  Men vatterte bh'er er for mye ja.  Og hva moren hennes bestemmer kan ikke du blande deg i. 

Anonymkode: b13bb...e14

Skrevet

Du får med deg mannen din til familievernkontoret! Å være så konfliktsky som han er skader ungene hans. Og det skader også forholdet mellom dere, for på sikt så mister du respekten for ham.

Ellers er jeg enig med deg. Jeg tenker hun kan få barbere leggene om hun føler hårveksten er generende. Men topper for å få det som å se ut som om hun har større bryster enn hun har - absolutt ikke. Inngå et kompromiss med henne om at det ikke er sminke i hverdagen, men at hun kan bruke litt sminke i selskap.

Far må først og fremst begynne å bli far og begynne å ta mer ansvar!

Anonymkode: 88535...a0d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syntes virkelig du overdriver HI når det kommer til hårfjerning feks. Det må da være lov! Hun kan bli mobbet for slikt i den alderen. Litt sminke er helt greit også når man er 12 år.  Slik er verden i dag. Det får vi ikke gjort noe med dessverre. Hvis du ikke vil at hun skal være helt utenfor da?  Men vatterte bh'er er for mye ja.  Og hva moren hennes bestemmer kan ikke du blande deg i. 

Anonymkode: b13bb...e14

Hvis du hadde tatt deg tid til å se gjennom hva jeg skriver ovenfor, så hadde du sett at jeg er veldig obs på at hun IKKE skal føle seg utenfor. Og når denne husholdningen er sammenkjørt med foreldrene til hennes beste venninner og reglene er identiske, så tror jeg ikke det blir et problem.

HI

Skrevet

Du får med deg mannen din til familievernkontoret! Å være så konfliktsky som han er skader ungene hans. Og det skader også forholdet mellom dere, for på sikt så mister du respekten for ham.

Ellers er jeg enig med deg. Jeg tenker hun kan få barbere leggene om hun føler hårveksten er generende. Men topper for å få det som å se ut som om hun har større bryster enn hun har - absolutt ikke. Inngå et kompromiss med henne om at det ikke er sminke i hverdagen, men at hun kan bruke litt sminke i selskap.

Far må først og fremst begynne å bli far og begynne å ta mer ansvar!

Anonymkode: 88535...a0d

Tusen takk for svar 😊 Du har helt rett, respekten er på vei vekk siden jeg føler at alt ansvar legges på meg..

Hun får absolutt lov å sminke og pynte seg når hun skal i bursdagsbesøk eller på klassefester/ball, da ordner jeg hår og lar henne dolle seg skikkelig opp. Og det har fungert kjempefint! Frem til nå..

Skrevet

Det er ikke ditt barn så ligg unna! Dette er noe FAR må ta stilling til ikke du! Din mening har ingenting å si når det ikke er ditt barn!

Anonymkode: aa10a...192

Skrevet

Du som stemor har ingen myndighet til å bestemme at hun ikke får barbert leggene sine, armhuler whatsoever. Det er hennes kropp og velvære.  Sminke er noe annet.

Anonymkode: 0dafe...44a

Skrevet

Det er ikke ditt barn så ligg unna! Dette er noe FAR må ta stilling til ikke du! Din mening har ingenting å si når det ikke er ditt barn!

Hun skriver jo at DE har hovedomsorgen. Nei, jenta mi, det har FAR. 

Anonymkode: 0dafe...44a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

...og der kom nettrollet frem. 

Da legger jeg saken død, og sier takk til dere som kom med konstruktive tilbakemeldinger :)

HI

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet

En jente på 12 år er jo i puberteten, og det er stor forskjell innad i vennegjengen 

Jeg har barn på samme alder selv og de fleste har fått pupper, mange har fått mensen og det er ganske mye hårvekst på noen av dem. 

Når en 12 åring har skikkelig dusk rundt bikinien og må barbere bikinilinje og derfor tar leggene i samme slengen vil selvfølgelig de som ikke har sjenerende hårvekst også barbere. De vil ha glatte legger alle mann. 

Noen har bh fordi de må ha det pga størrelsen på puppene, andre fordi de ikke har fått noe særlig pupper enda og vil se lik ut 

Min mamma mente jeg skulle være barn, og fulgte ikke opp i det hele tatt at jeg faktisk var kommet i puberteten. Dvs at jeg tyvlånte hennes høvel og hennes sminke. Jeg mener nå det er bedre å kjøpe en egen høvel til henne og lære henne bruke den 

Litt veiledning og skikk og bruk når det kommer til sminke er greit. Man går ikke partysminket på skolen, men å dekke over noen kviser og bruke litt lipgloss er greit 

Det er da ikke nødvendig å lage et større ungdomsopprør enn nødvendig heller. 

Anonymkode: 247b9...d11

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

...og der kom nettrollet frem. 

Da legger jeg saken død, og sier takk til dere som kom med konstruktive tilbakemeldinger :)

HI

Noen mener faktisk at en stemor ikke har noe å si når det kommer til oppdragelse. De må også få si mening sin uten at du trenger legge diskusjonen død eller kalle de troll.. 

Dette er en viktig diskusjon selv om alle ikke er enig med deg 

Anonymkode: 247b9...d11

Skrevet

Denne kampen hadde jeg ikke tatt. Uansett er det en kamp du er dømt til å tape. Å begynne sånn vil kun skape konflikt og dårlig stemning mellom deg og stedatra di.

Dessuten syns jeg du bør ligge litt lavt i terrenget, slike ting som dette er en sak for barnets biologiske foreldre. Du er og blir stemor. 

For det andre ser jeg ikke problemet, hva så om hun barberer leggene? Sminke begynte mine med i 6-7 klasse, godt påvirket av sin storesøster. De liker å eksperimentere med sånt i den alderen. Det er jo bare gøy (og blir mer gøy hvis det r forbudt). Du nevner korte shorts, hva er galt med det på en slank ungpike? Er det liksom seksuelt eller noe?

I sommer har mine tidlig i tenåra bodd i korte shorts, mens jeg har en som går langt ned på lårene. Hvis tolvåringen har kropp til det, kan hun gå i så korte shorts hun bare vil.

Sorry, men du høres bare kjip og snerpete ut.

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hadde far min begynt å synse om hvorvidt jeg skulle sminket meg eller fjernet hår på kroppen min, ville jeg garantert dødd stille i sjelen. noe så fjernt og invaderende.

'it takes a village to raise a child' er et klokt uttrykk, vil jeg si. en omtenksom stemor skal ikke være å forakte.

Anonymkode: ce63f...52c

Skrevet

Her hadde jeg gitt meg hadde jeg vært deg. Jeg har større jenter en dette, og de begynte også å sminke seg litt i den alderen. Hun er absolutt innafor på det feltet. Det går jo an å prøve å rettlede litt, hvis hun kjører på med altfor mye. Men maskara og lipgloss synes jeg er høyst normalt.

Tenker også at dette ikke bør være noen kamp. Det kommer mange flere og større jo eldre de blir.....

Skrevet

Jeg heier på deg, HI. Du høres ut som en god stemor.

Drit i idiotene som sier at stemor ikke har rett til å bry seg. 

Anonymkode: 18e27...3d8

Skrevet
2 timer siden, Hjertefru skrev:

Du nevner korte shorts, hva er galt med det på en slank ungpike? Er det liksom seksuelt eller noe?

I sommer har mine tidlig i tenåra bodd i korte shorts, mens jeg har en som går langt ned på lårene. Hvis tolvåringen har kropp til det, kan hun gå i så korte shorts hun bare vil.

Sorry, men du høres bare kjip og snerpete ut.

Helt ærlig: Det ser horete ut. Og ja, de får garantert masse seksuell oppmerksomhet. Jobber på ungdomsskole, og de som kler seg sånn kan alle navnet på, for å si det på den måten. Personlig synes jeg ikke noe om å omtrent måtte se opp i skrevet på småjenter.

Skrevet
50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt ærlig: Det ser horete ut. Og ja, de får garantert masse seksuell oppmerksomhet. Jobber på ungdomsskole, og de som kler seg sånn kan alle navnet på, for å si det på den måten. Personlig synes jeg ikke noe om å omtrent måtte se opp i skrevet på småjenter.

Å i det hele tatt tenke at en 12-åring ser horete ut er rimelig spesielt. Jeg bor på et typisk feriested, og her går omtrent alle jenter i shortser som knapt dekker rumpeballene. Lett sminke og barbering ser jeg heller ikke problemet med. Hvis hun ser ut som om hun har tryna i maleskrinet er det selvfølgelig annerledes. 

En lengre oppe nevner at hun kan gå i kort shorts hvis hun har kropp til det. Det synes jeg er helt feil å si. Ikke lær unge jenter at enkelte klesplagg er noe de kun fortjener å få gå med hvis de er slanke og veltrente. Jobb heller med fordommene til body-shamere. 

Anonymkode: 4ddf3...3e9

Skrevet

Her hadde jeg firt litt på kravene,  HI. Se heller om du og jenta kan enes om en middelvei.  Mascara ok men la foundation ligge, feks?  Jeg har tenåringsdøtre selv og tenker din stedatter er akkurat som andre i den alderen: nysgjerrig, eksperimenterende og litt i både utvikling og i opprør. Du tjener ikke mye på å skyve henne fra deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...