Gå til innhold

Dere som er i mot dagens regjering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er lærer på ungdomsskolen. Rapporter viser at satsningen med ekstra bevilgninger ikke hadde noen effekt. Man øste penger ut av vinduet. 

Det at lærere må ha utdanning i det de underviser i synes jeg man må kunne forvente. Det er stor forskjell på nivået på de som har studert faget sitt og ikke, det ser jeg selv. 

Anonymkode: 02c4b...31e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er lærer på ungdomsskolen. Rapporter viser at satsningen med ekstra bevilgninger ikke hadde noen effekt. Man øste penger ut av vinduet. 

Det at lærere må ha utdanning i det de underviser i synes jeg man må kunne forvente. Det er stor forskjell på nivået på de som har studert faget sitt og ikke, det ser jeg selv. 

Signerer denne også. En av nøklene til den finske skolens suksess er at finske lærere er høyt utdannet og kan sitt felt til fingerspissene. Lærer er et statusyrke i Finland med lang utdanning og skyhøye krav til karakterer. Det hjelper ikke med masse bevilgninger hvis det er nok å ha 3 i norsk og matematikk for å komme inn på lærerstudiet, slik det var for noen år siden da de rødgrønne regjerte.

Anonymkode: c6dae...0ad

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med det første du skriver. Det hadde ingen effekt, og ble bare et hull i pengesekken. Pengene kom ut, uten mål og mening.

Når det kommer til etterutdanningen med tilbakevirkende kraft, er jeg vare delvis enig med deg. Jeg har flere kollegaer som har gått på "gammel" lærerskole og dermed ikke har nok studiepoeng til å undervise i faget sitt. Flere av disse tok kurs og diverse etter endt studie. De har jobbet som feks mattelærere i flere år, og er ekstremt dyktige. Hvorfor skal de plutselig bli "ufaglærte"? Ja, de kan ta mer utdannelse, men de blir ikke bedre lærere av den grunn. De må bruke tid på en utdannelse, der de heller kunne brukt tiden på elevene sine. Det koster samfunnet MYE med denne etterutdanningen, og når den blir påtvungen forsvinner motivasjonen. Følelsen av å plutselig ikke være god nok, gjør noe med en...

Anonymkode: 9323b...805

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med det første du skriver. Det hadde ingen effekt, og ble bare et hull i pengesekken. Pengene kom ut, uten mål og mening.

Når det kommer til etterutdanningen med tilbakevirkende kraft, er jeg vare delvis enig med deg. Jeg har flere kollegaer som har gått på "gammel" lærerskole og dermed ikke har nok studiepoeng til å undervise i faget sitt. Flere av disse tok kurs og diverse etter endt studie. De har jobbet som feks mattelærere i flere år, og er ekstremt dyktige. Hvorfor skal de plutselig bli "ufaglærte"? Ja, de kan ta mer utdannelse, men de blir ikke bedre lærere av den grunn. De må bruke tid på en utdannelse, der de heller kunne brukt tiden på elevene sine. Det koster samfunnet MYE med denne etterutdanningen, og når den blir påtvungen forsvinner motivasjonen. Følelsen av å plutselig ikke være god nok, gjør noe med en...

Etterutdannelse bør være et krav. 

Det er en stund siden jeg gikk på vgs nå og jeg tok 2mx og 3mx matte. Det hadde tydeligvis blitt litt endringer mattebøkene og de siste kapitlene var sannsynlighetsregning. Vår mattelærer kunne ikke det, han lærte oss feil hele tiden. 

dette er bare et eksempel, men matte er et viktig fag og hvertfall på barne og ungdomsskolen at her bør det være mye strengere krav

Anonymkode: b3298...b3f

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes i utgangspunktet etter- og videreutdanning er veldig bra. Problemet er hvordan denne regjeringen har gjort det. Man får nye krav man MÅ etterkomme, hvis ikke blir man avskiltet. Da burde det også gå andre veien, at lærere også har KRAV PÅ Å FÅ denne utdanningen. Men, det har de ikke krav på. De kan søke, men er ikke garantert plass. Tusenvis av lærere får avslag hvert år. 

Anonymkode: 727a4...58f

Gjest Antarctica
Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Signerer denne også. En av nøklene til den finske skolens suksess er at finske lærere er høyt utdannet og kan sitt felt til fingerspissene. Lærer er et statusyrke i Finland med lang utdanning og skyhøye krav til karakterer. Det hjelper ikke med masse bevilgninger hvis det er nok å ha 3 i norsk og matematikk for å komme inn på lærerstudiet, slik det var for noen år siden da de rødgrønne regjerte.

Karaktersnittet bestemmes ikke av sittende regjeringer. Det bestemmes av søkermassen, noe som skjer etter et kvasi-kapitalistisk prinsipp, nemlig tilbud og etterspørsel. Lange ventelister til et studium gir høyt karaktersnitt, mens et upopulært studium har lave snittkrav. Søker du et studium som veldig få vil ta, er alt du behøver et bestått vitnemål...

Så når den finske lærerutdanningen har høye krav til inntak, skyldes det nettopp yrkets popularitet. Ikke politisk påvirkning på instituttet - noe man ellers også fraber seg der i landet.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var flere midlertidig ansettelser under de rødgrønne enn de blåblå. 

Når det kommer til offentlige anskaffelser skal alle anskaffelser over 1,75 mill settes ut i TED (Europa) hvis det er bygg og anleggskontrakter skal det ut hvis det er over 44 mill. Regelverket har blitt endret slik at nå kan vi dele opp anskaffelsene mer slik at vi egentlig kan komme under disse verdiene. Det nye regelverket trådte ikraft 1.1.17. Regelverket som var før så måtte man se på hele prosjektet som et prosjekt og ikke dele opp kontraktene. 

Så det du sier her er feil. 

Når det kommet til infrastrukturprosjekter så er det mange "norske" som vinner anbudene. For de mange tror er norske er ikke norske men svenske. 

Man får ofte også ansatt veldig gode folk i privat sektor (det har vært utallige tråder her inne om ombrukelige folk i offentlig sektor) man må mere tenke på å prestere enn å heve lønn. Det er mer innovasjon i private bedrifter. Så å gjøre noe privat er ikke det største problemet. 

Det var under den rødgrønne regjeringen det ble privatisert mer enn under dagens. 

Og byråkratiet har vokst under den blåblå... Nettopp det de sa de ville unngå.

Skrevet
33 minutter siden, Pashla skrev:

Karaktersnittet bestemmes ikke av sittende regjeringer. Det bestemmes av søkermassen, noe som skjer etter et kvasi-kapitalistisk prinsipp, nemlig tilbud og etterspørsel. Lange ventelister til et studium gir høyt karaktersnitt, mens et upopulært studium har lave snittkrav. Søker du et studium som veldig få vil ta, er alt du behøver et bestått vitnemål...

Så når den finske lærerutdanningen har høye krav til inntak, skyldes det nettopp yrkets popularitet. Ikke politisk påvirkning på instituttet - noe man ellers også fraber seg der i landet.

Men politikere kan vedta lovgivning og andre incentiver som gjør et yrke populært.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg er jurist, og for oss er det et krav at vi oppdaterer oss på nytt regelverk, ny høyesterettspraksis, nye utredninger og uttalelser fra departementene og så videre. Vi må dra på kurs i nye EU-direktiver, forskrifter, praksis. All kunnskap blir utdatert med tiden, det gjelder leger, sykepleiere, ingeniører, førskolelærere og også lærere. Som lærer får man nye læreplaner, metodikker og lignende. Når jeg hjelper mine barn med lekser, ser jeg at den måten jeg regnet på da jeg gikk på skolen på 1990-tallet er helt annerledes enn det de gjør nå. Lærerne krever at barna benytter den metoden som brukes i dag, derfor kan ikke jeg hjelpe dem. Hvis en lærer ikke er klar over nye metoder, kan dette i verste fall medføre stryk på eksamen for hans elever.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er jo at mange dør i sykehuskøer hvert år i rike Norge. Køene er enorme og blir bare lengre og lengre for hvert år som går. Hvis du hadde trengt hjertetransplantasjon for å ikke dø fra barna dine, tror jeg du ville ha solgt huset ditt og flyttet inn i en leid leilighet for å betale operasjon for privat sykehus. I dag reiser slike folk til utlandet for å bli operert og betaler fra egen lomme - så slikt eksisterer allerede i stor skala. Når noe ikke fungerer, må man finne på et alternativ. Man kan ikke bare takke og bukke, og bare dø mens man gjør det. Jeg er såpass egoistisk at jeg hadde gjort alt for å ikke gjøre barna mine foreldreløse, uansett hvor mye penger det ville ha kostet meg.

Problemet mtp organdonasjoner i Norge er mangel på organer, ikke operasjonskapasitet.  

Har du tall på hvor mange som reiser til utlandet for å bli operert?  

Anonymkode: dddb9...320

Gjest Antarctica
Skrevet

Men politikere kan vedta lovgivning og andre incentiver som gjør et yrke populært.

Lønn pleier å være en fin start der, ja.

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

Lønn pleier å være en fin start der, ja.

Jepp, og det er det offentlige som lønner lærerne i skolen. Hvis private skoler har bedre tilbud til lærere, ville flere ha forblitt i læreryrke i stedet for å omskolere seg eller begynne med administrativt arbeid.

Gjest Antarctica
Skrevet

Vel, jeg er jurist, og for oss er det et krav at vi oppdaterer oss på nytt regelverk, ny høyesterettspraksis, nye utredninger og uttalelser fra departementene og så videre. Vi må dra på kurs i nye EU-direktiver, forskrifter, praksis. All kunnskap blir utdatert med tiden, det gjelder leger, sykepleiere, ingeniører, førskolelærere og også lærere. Som lærer får man nye læreplaner, metodikker og lignende. Når jeg hjelper mine barn med lekser, ser jeg at den måten jeg regnet på da jeg gikk på skolen på 1990-tallet er helt annerledes enn det de gjør nå. Lærerne krever at barna benytter den metoden som brukes i dag, derfor kan ikke jeg hjelpe dem. Hvis en lærer ikke er klar over nye metoder, kan dette i verste fall medføre stryk på eksamen for hans elever.

Stemmer ikke. De kan kun stryke hvis de ikke har besvart oppgaven. Hvis de får riktig resultat og kan vise hvordan de fant det, stryker de ikke. Da må det i så fall stå spesifisert at de skal komme fram til svaret via en bestemt måte.

Gjest Antarctica
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, og det er det offentlige som lønner lærerne i skolen. Hvis private skoler har bedre tilbud til lærere, ville flere ha forblitt i læreryrke i stedet for å omskolere seg eller begynne med administrativt arbeid.

Og da kan vi jo med en eneste gang dele inn landet i over- og underklasse. Britisk modell...

Skrevet
25 minutter siden, Pashla skrev:

Stemmer ikke. De kan kun stryke hvis de ikke har besvart oppgaven. Hvis de får riktig resultat og kan vise hvordan de fant det, stryker de ikke. Da må det i så fall stå spesifisert at de skal komme fram til svaret via en bestemt måte.

Er du lærer?

Skrevet

Gjort det mye vanskeligere for de svakeste i samfunnet. Kuttet ned på penger til familier med syke barn. Gjort det vanskeligere for alle syke, og de med store utfordringer. Dårligere busstilbud. 

Skrevet
3 timer siden, Pashla skrev:

Og byråkratiet har vokst under den blåblå... Nettopp det de sa de ville unngå.

Det har økt med 5% i motsetning til Stoltenberg sin tid som var 12-14%. Så det økte mer under de rødgrønne 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan hende at vi får det hvis den private institusjonen vil tilby bedre vilkår enn den offentlige. De har jo nettopp har hatt stor sak om at det på enkelte sykehus er kun midlertidige ansettelser i flere år - hvem i all verden gidder det? Masse overtid, uverdig behandling av varslere og så videre. Det er ikke noe rart at mange leger heller velger administrativt arbeid. Det som også er problemet, er at enkelte helsetjenester ikke finnes i privat regi i Norge. Det gjelder for eksempel fødselstilbudet. Du kan ikke føde på privat institusjon, du MÅ føde på sykehuset som du sogner til. Har du store fødselsskader som totalruptur, seteleie osv og sykehuset ikke ønsker å innvilge deg KS, så MÅ du føde vaginalt. Du kan ikke dra til privat sykehus og få utført KS der.

Så istedenfor å bedre det som allerede finnes skal man starte flere ting og da blir alt bra? Du vet mulighet for flere midlertidige stillinger er en blåblå sak? Du vet helsetjenester er et samfunnskritisk ansvar, der ALLE ledd i tjenesten må bevares? Samarbeide er stikkordet her, ikke konkurranseutsetting. Ønsker du annen fødselshjelp kan du reise utenlands, så det er ikke som om det er en umulighet. Det er bare ikke lønnsomt i Norge. Og her er vel hovedproblemet. Samfunnskritiske oppgaver vil aldri være lønnsomme slik økonomene ønsker det, men vi kan ikke avvikle det. Og er det tomt for leger,  er det tomt! Da hjelper det ingen å spre kompetansen over flere konkurrerende instutisjoner. Det er jo i grunnen latterlig at det satses på private, men ikke nærsykehusene, nettopp pga frykt for kompetansen (og økonomi). Akuttjenesten er et eksempel på en helsetjeneste vi også må ha leger til, men som vi risikerer å mangle dersom leger blir fristet over i private helseforetak 

Anonymkode: 9b760...c3a

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gjort landets rikeste til nullskatteytere.

Stått bak uverdig og inhuman behandling av asylsøkere, istedenfor å ha fokus på vellykket integrering og menneskeverd.

Fjernet ordninger i sosialsystemet for små, men utsatte grupper, som ikke hadde mye fra før. Slik som foreldre med kronisk syke barn, aleneforeldre under utdannelse, arbeidsledige mm.

Anonymkode: 8cf13...76d

Ettersom jeg leste i går, så betaler hverken Bruntland, Jagland, Stoltenberg eller Støre skatt til Norge. Så da er det H/Frp som står bak det altså?

Anonymkode: c4397...31d

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, for slik det er nå med offentlige sykehus, Jernbaneverket, Posten, så fungerer alt finfint. Mangel på konkurranse er skummelt. Jernbaneverket, NSB og Posten utøver ikke offentlig myndighet, ergo kan disse tjenestene gjøres av andre. Når en regning kommer til meg 2 dager etter forfall etter å ha tatt "snegleveien" på 14 dager, er det noe galt med Posten. Jernbaneverket har hatt rot i systemene sine helt siden 1990-tallet. Husker da jeg var gravid på begynnelsen av 2000-tallet og skulle komme meg fra Drammen til Oslo på Universitetet. Hvor mange ganger måtte jeg stå hele veien, løpe til bussen som ble satt i stedet for tog, stå og vente i over en time på neste tog slik at jeg ikke rakk barnehagen? Stå i den samme jævla tunellen fordi lysanlegget på Skøyen har vært ødelagt i snart 10 år og fortsatt ikke er fikset? Hva med NRK som alle MÅ betale for, enten du vil eller ikke - det går for det meste repriser, sport og søppelprogrammer der? Jeg er ikke interessert i repriser av gamle programmer jeg har sett 3 ganger før, og heller ikke sport. Men likevel må jeg betale for makkverket, I TILLEGG til å ha kanaler jeg faktisk VIL ha, som Discovery, BBC, SVT og så videre. Sommerstengte fødestuer, slik at fødende blir sendt rundt omkring i bil i flere timer for å lete etter ledige plasser på nærmeste sykehus - mange blir snudd i døra og kjørt videre. Antall transportfødsler har økt de siste årene. Jada, mangel på konkurranse er sikkert en veldig bra utvikling...

Er ikke posten blitt delvis privatisert?

Anonymkode: 4c86d...fdd

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ettersom jeg leste i går, så betaler hverken Bruntland, Jagland, Stoltenberg eller Støre skatt til Norge. Så da er det H/Frp som står bak det altså?

Anonymkode: c4397...31d

Ukritisk lesing av Human Rights Service anbefales ikke. 

http://www.dagbladet.no/nyheter/faktisk-helt-feil-gro-harlem-brundtland-er-nullskatteyter/68574726

Anonymkode: e93f1...605

Skrevet

De rike skal bli ennå rikere, de fattige og syke, skal bli ennå fattigere. Barnefattigdommen bare øker. Er det virkelig sånn vi vil ha det? Og de gjør det på sånne finurlige måter, vi skal gi dere mer uføretrygd, men da har dere ikke krav på bostøtte lenger, da mistet man 3000 kr, så må man betale mer i skatt enn før, og barnetillegget gå ned. Så de ga litt, og tokk masse.

Og hvordan tror dere det går, med barna som vokser opp i barnefattigdom?

Anonymkode: 76a5a...1b4

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De rike skal bli ennå rikere, de fattige og syke, skal bli ennå fattigere. Barnefattigdommen bare øker. Er det virkelig sånn vi vil ha det? Og de gjør det på sånne finurlige måter, vi skal gi dere mer uføretrygd, men da har dere ikke krav på bostøtte lenger, da mistet man 3000 kr, så må man betale mer i skatt enn før, og barnetillegget gå ned. Så de ga litt, og tokk masse.

Og hvordan tror dere det går, med barna som vokser opp i barnefattigdom?

Anonymkode: 76a5a...1b4

Nå var det de rød/grønne som tok vekk deler av barnetillegget!

Det var noe av det siste de vedtok før de gikk av.

Anonymkode: 447b0...6bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...