Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #1 Skrevet 5. august 2017 Vi har nettopp kommet hjem etter et utenlandsopphold. Vi har vært i Australia. Idag ringte jeg til min svigerinne for å høre om jeg kunne stikke innom på en kopp kaffe. Hun spurte ikke en eneste gang i løpet sv samtalen om hvordan turen hadde vært. Jeg kom på besøk, og hun sa fortsatt ingenting. Vi snakket litt om sommertemperaturen her vi bor, og jeg sa at det var en overgang å komme hjem. Da sa hun "ja jeg så statusene dine på Facebook, men jeg orket ikke kommentere eller like noe. Tenkte bare at "godt noen koser seg"......Jeg ble litt paff, og sa ikke så mye. Så fortsetter hun :"var det ikke et veldig kjør dere hadde? Dere hadde jo planer hele tiden. " jeg hadde lagt ut noen statuser med bilder fra turen, som hun åpenbart hadde lest. Ingenting annet sa hun, bare dette. Hva synes dere om sånn oppførsel? Anonymkode: 124e1...187
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #2 Skrevet 5. august 2017 Misunnelig etter en norsk drittsommer😌 Anonymkode: 9c8f2...250
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #3 Skrevet 5. august 2017 Jeg tenkte også at hun sikkert er misunnelig. Får også følelsen av at hun kanskje ikke er den sosialt mest intelligente? Anonymkode: 56aa1...48d
Yellow Brick Road Skrevet 5. august 2017 #4 Skrevet 5. august 2017 Hva mener du at hun skulle si da? Jeg forventer ikke at andre skal være så opptatt av ferien min. Har snakket med både venner og familie etter at vi var på ferie, og ferien er sjelden noe stort tema. Om folk ikke gidder / orker å kommentere statusen min, så er det helt greitt også. Kan være mange grunner til det. Det er mye jeg ikke orker å kommentere også.
Mandala Skrevet 5. august 2017 #5 Skrevet 5. august 2017 Noe av det kjedeligste som finnes er å høre om andres ferie. Det bør være spesielle historier om det skal være av interesse. Feks om landets særegenheter, hvis man har besøkt et uvanlig land. Jeg hadde nok ikke sagt stort mer enn din svigerinne, evnt strukket meg til "hvordan var det der?" eller "var ferien fin?".
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #6 Skrevet 5. august 2017 5 minutter siden, Mandala skrev: Noe av det kjedeligste som finnes er å høre om andres ferie. Det bør være spesielle historier om det skal være av interesse. Feks om landets særegenheter, hvis man har besøkt et uvanlig land. Jeg hadde nok ikke sagt stort mer enn din svigerinne, evnt strukket meg til "hvordan var det der?" eller "var ferien fin?". Ja nettopp, bare et spørsmål om ferien var fin. Men ingenting. Ikke et ord Anonymkode: 124e1...187
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #7 Skrevet 5. august 2017 Spurte du om HENNES ferie da? Når hun sier, og jeg siterer deg her; "godt at noen koser seg", så tenker jeg at hun nok ikke har hatt noen god sommer. Kanskje hun har vært syk? Kanskje mann eller barn har vært syke? Det er mye annet enn misunnelse som kan ligge bak her. Jeg tenker at du er rimelig selvopptatt selv når du mener det er naturlig at hun skal være interessert i din ferie og ditt liv, når du så åpenbart ikke er interessert i hennes ferie og hennes liv. Og kommentarer på Facebook-statuser? Det er ikke noe å bry seg med virkelig ikke Det er det jeg tenker om dette. Anonymkode: bc038...2bb
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #8 Skrevet 5. august 2017 Kanskje hun som meg har hatt første uka på jobb, og hørt 13 stykker fortelle fra deres helt alminnelige og kjedelige ferier? Noens flere ganger til og med siden ikke alle er tilstede i alle lunsjer. Det er drepen! I hvert fall hvis du allerede er blitt bombardert med høydepunkter på Facebook.. Jeg ville nok faket interesse...men jeg imponeres av folk som er ærlige Anonymkode: c7714...563
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #9 Skrevet 5. august 2017 Det er normalt å spørre: "fin ferie?" Det går selvfølgelig begge veier, både til de som har vært i Australia og de som har hatt ferie hjemme i hagen. Anonymkode: 9c8f2...250
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 5. august 2017 #10 Skrevet 5. august 2017 Så trist å høre at så mange ikke hadde giddet å stille et eneste spørsmål om ferien, når familiemedlemmer er på ferie 😲😒
Fru Ugle Skrevet 5. august 2017 #11 Skrevet 5. august 2017 Særing, ja! Normal folkeskikk er å være høflig og spørre hvordan ferien har vært. Hun er sikkert misunnelig, og kanskje ligger det en gammel irritasjon og murrer fra tidligere av?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #12 Skrevet 5. august 2017 Men spurte du om hennes ferie? Og når hun kom med sin kommentar, spurte du da "oi, har du hatt en fæl sommer?". Det var min umiddelbare tanke at hun kanskje hadde trengt å fortelle noen om en kjip sommer. Anonymkode: 56250...223
*Miss Marple* Skrevet 5. august 2017 #13 Skrevet 5. august 2017 Det er selvsagt alminnelig høflighet å spør om noen har hatt en fin ferie og man har også mer å fortelle etter en tur til eksotiske reisemål enn etter en tur på hytta. At det skal være kjedelig å høre om andres opplevelser er bare sært. Så sant man ikke drar lysbildeshow og insisterer på å fortelle i detalj syns jeg det er kjekt å høre hvordan mine venner og familie har hatt det i sommer.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #14 Skrevet 5. august 2017 1 time siden, Mandala skrev: Noe av det kjedeligste som finnes er å høre om andres ferie. Det bør være spesielle historier om det skal være av interesse. Feks om landets særegenheter, hvis man har besøkt et uvanlig land. Jeg hadde nok ikke sagt stort mer enn din svigerinne, evnt strukket meg til "hvordan var det der?" eller "var ferien fin?". Kanskje det. Men det er da uansett alminnelig høflighet å spørre hvordan det var hvis din nærmeste familie har vært i Australia? Jeg synes hun var uhøflig. Hun høres ganske selvopptatt ut. Anonymkode: f04d7...58b
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #15 Skrevet 5. august 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har nettopp kommet hjem etter et utenlandsopphold. Vi har vært i Australia. Idag ringte jeg til min svigerinne for å høre om jeg kunne stikke innom på en kopp kaffe. Hun spurte ikke en eneste gang i løpet sv samtalen om hvordan turen hadde vært. Jeg kom på besøk, og hun sa fortsatt ingenting. Vi snakket litt om sommertemperaturen her vi bor, og jeg sa at det var en overgang å komme hjem. Da sa hun "ja jeg så statusene dine på Facebook, men jeg orket ikke kommentere eller like noe. Tenkte bare at "godt noen koser seg"......Jeg ble litt paff, og sa ikke så mye. Så fortsetter hun :"var det ikke et veldig kjør dere hadde? Dere hadde jo planer hele tiden. " jeg hadde lagt ut noen statuser med bilder fra turen, som hun åpenbart hadde lest. Ingenting annet sa hun, bare dette. Hva synes dere om sånn oppførsel? Anonymkode: 124e1...187 Dette har eg sjølv opplevd. Har vert rundt å reist i store deler av verden, har prioritert å vente med barn for å få reist. Har egentlig berre godtatt att det har med misunnelse å gjere, svigerinne og bror har begge fått barn tidlig og dermed ikkje fått reist noko særlig. Hakket værre her muligens då dei nermast har sagt att det er urettferdig att eg bruker slik med penger, medan dei må spinke og spare. At eg har stått på på jobb, arbeidet dobble vakter og tatt på meg ørten ekstravakter for å få råd til å reise er sjølvsagt ikkje eit tema. Eg prater derfor ikkje om turer eg har vert på/skal på til dei. Eg reiser for min egen del og det er ikkje viktig for meg å prakke på andre tursnakk om dei ikkje vil. Anonymkode: 2d6ba...625
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #16 Skrevet 5. august 2017 Ei venninne av meg var 3 måneder i Afrika og hadde spinket og spart. Brukte sikkert hver krone av reisebudsjettet, for hun hadde ihvertfall gjort alt man kan der nede av ymse slag. Når hun kom hjem hørte vi ikke om annet i flere uker. Da jeg møtte henne hadde hun vært hjemme en ukes tid, og jeg merket at samboeren hennes allerede var dritt lei av å høre om alt det fantastiske hun hadde opplevd. Han hadde vært hjemme og jobbet og passet på leiligheten deres den tiden. Jeg hadde ikke sett ham siden før hun dro, og det ble aldri plass til ham i samtalene. Alt dreide seg om hennes tur. Hva han hadde gjort annet enn å jobbe, det vet jeg ingenting om. Hun begynte med en gang å snakke om at seg og sitt. Hun hadde ikke fått pakket ut alt, for hun hadde jo kjøpt med så mye, hun kommenterte sin egen brunfarge, egen vektoppgang (tre kilo). Hun snakket på innpust og utpust, og spurte ikke noe særlig om meg eller andre venners liv. Hun antok vel at alt stod stille og ventet på henne. Det varte som sagt i flere uker (nærmere to måneder) at vi måtte høre om turen. Jeg vet mer om hennes tur nesten enn mine egne ferier Anonymkode: 56250...223
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #17 Skrevet 5. august 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ei venninne av meg var 3 måneder i Afrika og hadde spinket og spart. Brukte sikkert hver krone av reisebudsjettet, for hun hadde ihvertfall gjort alt man kan der nede av ymse slag. Når hun kom hjem hørte vi ikke om annet i flere uker. Da jeg møtte henne hadde hun vært hjemme en ukes tid, og jeg merket at samboeren hennes allerede var dritt lei av å høre om alt det fantastiske hun hadde opplevd. Han hadde vært hjemme og jobbet og passet på leiligheten deres den tiden. Jeg hadde ikke sett ham siden før hun dro, og det ble aldri plass til ham i samtalene. Alt dreide seg om hennes tur. Hva han hadde gjort annet enn å jobbe, det vet jeg ingenting om. Hun begynte med en gang å snakke om at seg og sitt. Hun hadde ikke fått pakket ut alt, for hun hadde jo kjøpt med så mye, hun kommenterte sin egen brunfarge, egen vektoppgang (tre kilo). Hun snakket på innpust og utpust, og spurte ikke noe særlig om meg eller andre venners liv. Hun antok vel at alt stod stille og ventet på henne. Det varte som sagt i flere uker (nærmere to måneder) at vi måtte høre om turen. Jeg vet mer om hennes tur nesten enn mine egne ferier Anonymkode: 56250...223 Ø.... men det er jo et ekstremt tilfelle da😶 Anonymkode: 124e1...187
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #18 Skrevet 5. august 2017 Hun er nok sjalu eller lei seg fordi hun selv ikke har mulighet og/eller råd til å reise på en dyr ferie...? Anonymkode: 3563c...515
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #19 Skrevet 5. august 2017 Noen eier bare ikke høflighet eller vanlig sunn fornuft! Har nettopp hatt besøk et vennepar hvor hun ikke sier noen ting som helst omtrent. Kommenterer ikke middagen, spør oss ikke om noe, altså holder ikke samtalene i gang på noe vis, forteller ikke om seg selv, drar uten å si takk for seg. Hadde det ikke vært for han, skulle ikke hun få satt sin fot her igjen. Slike folk orker jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: 886ac...733
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #20 Skrevet 5. august 2017 Jeg ville av ren høflighet spurt om ferien var fin, selv om jeg ærlig talt ikke er spesielt interessert i å høre om andres ferier. Men fordi jeg er høflig, så ville jeg spurt og smilt og nikket til historiene. Noen ganger kan hele møtet dreie som andres ferie og de spør ikke med et ord om hvordan jeg har hatt det. Det synes jeg man er uhøflig og selvopptatt. Anonymkode: 5e40c...1bd
litekreativtbrukernavn Skrevet 5. august 2017 #21 Skrevet 5. august 2017 Jeg kan selv syntes at det er utrolig kjedelig å høre om andres ferier, for å være ærlig. -Men jeg spørr, og faker interesse fordet. På ingen måte for min del, men for den som har vært på tur. Forstår jo at det er stas å si litt om det. Akkurat Australia har jeg reist rundt i alene i 6mnd selv, og hadde nok både spurt om å få se (litt) bilder og skravlet om min tur da for sammenligning (om ting og tang hadde endret seg siden jeg var der, eller vi var innom de samme stedene). -Jeg er som sagt ikke sånn typisk sosial person, men jo det er normal folkeskikk i det minste å dra standard frasen "har du hatt en fin tur?!"
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #22 Skrevet 5. august 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville av ren høflighet spurt om ferien var fin, selv om jeg ærlig talt ikke er spesielt interessert i å høre om andres ferier. Men fordi jeg er høflig, så ville jeg spurt og smilt og nikket til historiene. Noen ganger kan hele møtet dreie som andres ferie og de spør ikke med et ord om hvordan jeg har hatt det. Det synes jeg man er uhøflig og selvopptatt. Anonymkode: 5e40c...1bd Dette synes jeg ofte at jeg ser eller opplever. Folk er tilbake fra jobb og spør "hvordan var ferien din, min vaaaaaaaaar så hektisk, vi var der og der, og opplevde slik og sånn. Vi brukte en formue, men det var SÅ verdt det, for minnene vet du, så nå blir det havregrøt frem til jul haha, nei nå må jeg visst tilbake til forelesning, snakkes!". Og så står det en stakkar igjen og fikk aldri sagt noe som helst... Mulig dette er typisk for folk i 20-åra, for jeg ser dette ofte når jeg står i kø enten i kantina på skolen, kafeer eller butikkene ved høyskolen. Folk er så opptatt med å fortelle om seg selv at de ikke gir den andre mulighet til å en gang svare på hvordan de har hatt det. Anonymkode: 56250...223
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #23 Skrevet 5. august 2017 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen eier bare ikke høflighet eller vanlig sunn fornuft! Har nettopp hatt besøk et vennepar hvor hun ikke sier noen ting som helst omtrent. Kommenterer ikke middagen, spør oss ikke om noe, altså holder ikke samtalene i gang på noe vis, forteller ikke om seg selv, drar uten å si takk for seg. Hadde det ikke vært for han, skulle ikke hun få satt sin fot her igjen. Slike folk orker jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: 886ac...733 Du vet at det finnes personer med diverse psykiske problemer. Tviler på folk ønsker å være overlegen og uhøflig med vilje. Hva vet vi, kanskje hun synes du er mye og tar stor plass, slik at hun ikke slipper til! Du virker som en person med sterke meninger, sikkert redd for å si noe feil til deg! 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen eier bare ikke høflighet eller vanlig sunn fornuft! Har nettopp hatt besøk et vennepar hvor hun ikke sier noen ting som helst omtrent. Kommenterer ikke middagen, spør oss ikke om noe, altså holder ikke samtalene i gang på noe vis, forteller ikke om seg selv, drar uten å si takk for seg. Hadde det ikke vært for han, skulle ikke hun få satt sin fot her igjen. Slike folk orker jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: 886ac...733 Anonymkode: 8cb4e...5dc
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #24 Skrevet 5. august 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen eier bare ikke høflighet eller vanlig sunn fornuft! Har nettopp hatt besøk et vennepar hvor hun ikke sier noen ting som helst omtrent. Kommenterer ikke middagen, spør oss ikke om noe, altså holder ikke samtalene i gang på noe vis, forteller ikke om seg selv, drar uten å si takk for seg. Hadde det ikke vært for han, skulle ikke hun få satt sin fot her igjen. Slike folk orker jeg ikke å bruke tid på. Anonymkode: 886ac...733 Kanskje hun er sinnsykt sjenert, superdårlig på småprating eller har litt sosialangst. Jeg kan tenke meg at du oser uvilje, og sliter man med å finne på noe å si fra før, så blir det jo mye bedre da Anonymkode: fe2d6...681
Anonym bruker Skrevet 5. august 2017 #25 Skrevet 5. august 2017 Da må jeg spørre; hvordan skal jeg oppføre meg da? Virkelig - jeg er meg selv til alle jeg kjenner. Men ingen er som henne. Når folk kommer på middag tar vi de i mot med åpne armer og viser interesse for dem. Det skulle bare mangle. Men selvfølgelig ønsker vi å få noe tilbake. Et intervju/enveis kommunikasjon er ikke det jeg er ute etter. Anonymkode: 886ac...733
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå