GĂ„ til innhold

Motorisk utvikling đŸ‘¶ Burde jeg bekymre meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nevnt det for legen pÄ sykehuset at barnet gulper mye, og om ikke vi kan prÞve noe medisiner. Legen sa sÄ lenge PH mÄlingen var fin sÄ kunne vi ikke gi medisin.   Jeg har ogsÄ spurt om vi kan teste henne for melkeallergi men det var hun fÄr liten til, det ville ikke slÄ ut pÄ testene uansett. Hun brekker seg noen ganger bare hun ser at jeg nÊrmer meg med skjeen med grÞt nÊr munnen hennes. Nekter Ä Äpne munnen og spytter ut maten. MÄ underholde som bare det for Ä fÄ i henne noen skje med grÞt. Hun fÄr spesial melk som har mer kalorier, prÞvde Ä kutte det ut noen dager og sa spiste hun bra i 4 dager. Fikk kunn pÄ natta. Men sÄ var det stopp igjen. Vurderer Ä kutta ut melka helt for Ä se om hun spiser bedre igjen men tÞrr ikke med tanke pÄ at hun spiser minimalt med mat ellers.

Anonymkode: 3f139...0a6

Gaviscon kan du jo prÞve mot gulp/oppstÞt da, prÞvd det? Ellers, har du vÊrt til manuellterapeut Ä sjekket at ikke barnet har noen lÄsninger som kan pÄvirke?

Anonymkode: fe342...7bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gaviscon kan du jo prÞve mot gulp/oppstÞt da, prÞvd det? Ellers, har du vÊrt til manuellterapeut Ä sjekket at ikke barnet har noen lÄsninger som kan pÄvirke?

Ja vi har prĂžvd gaviscon hjalp ikke noe! Ja vi har vĂŠrt hos kiropraktor og manuellterapeut. Han gjorde ett par behandlinger pĂ„ henne, han sa hun var stiv i nakken (og at deg var KISS). Men at han behandlet henne for det. Vi kunne komme tilbake etter sommer en gang om vi ville det. Hun spiser veldig varieret. PĂ„ en god dag kan hun spise tre ganger. F.eks grĂžt til frokost, litt most banan, most potet med gulrĂžtter eller blomkĂ„l. Men da snakker vi om en liten liten porsjon. Og mye av dette kommer gjerne opp. Om hun fĂ„r en skje for mye sĂ„ kommer alt opp. De har sjekket svelg,mage og alt de har kommet over. Ingenting feil. Med mindre mandlene blir stĂžrre med tiden, det vet jeg ikke. Hun ble sjekket for alt mulig nĂ„r hun var rundt 4-5-6 mnd. Hadde sonde en periode ogsĂ„... men tross alt hun ikke spiser nesten ingenting sĂ„ veier a 6,600 😏 Hun er tynn og lita. Legen sier selv hun er lita bĂ„de i vekt og hĂžyde. 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva og hvor mye spiser hun da? Brekker hun seg bare av synet sÄ er det ikke fysisk antagelivis. Store mandler kan ogsÄ vÊre et problem. Noen unger liker ikke grÞt da, mine ville ikke ha mye av det i perioder og fikk da andre ting. Hvis hun ikke er direkte faresonen for undervekt, ville jeg prÞvd Ä kutte pÄ melk eller kjÞpt spesialmelk for de som ikke tÄler, og sett an. 

Brekker hun seg bare av synet sĂ„ er det ikke fysisk antagelivis ? Hva mener du med det? 😐 Hvilken melk tenker du da? Jeg har prĂžvd sinlac sin grĂžt i 1-2 for en god stund tilbake det hjalp ikke noe sĂŠrlig:/ enste hun elsker er ostepop. Mest sannsynlig pga det smelter i munnen! Hvis det er en bitre liten klomp i bananan moset som ikke stavmikseren har most godt Ă„ hun fĂ„r det i seg ja da brekker hun seg og alt kommer opp igjen đŸ˜© SĂ„ brĂždskive osv er ikke sjangs Ă„ gi til henne. Vet ikke hva annet jeg kan gi til frokost til henne om ikke det er grĂžt? 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Brekker hun seg bare av synet sĂ„ er det ikke fysisk antagelivis ? Hva mener du med det? 😐 Hvilken melk tenker du da? Jeg har prĂžvd sinlac sin grĂžt i 1-2 for en god stund tilbake det hjalp ikke noe sĂŠrlig:/ enste hun elsker er ostepop. Mest sannsynlig pga det smelter i munnen! Hvis det er en bitre liten klomp i bananan moset som ikke stavmikseren har most godt Ă„ hun fĂ„r det i seg ja da brekker hun seg og alt kommer opp igjen đŸ˜© SĂ„ brĂždskive osv er ikke sjangs Ă„ gi til henne. Vet ikke hva annet jeg kan gi til frokost til henne om ikke det er grĂžt? 

Eldste min var ogsÄ slik at en skje for mye sÄ kom alt opp, da bare begynte vi pÄ nytt, og prÞvde Ä ikke gi riktig Ä sÄ mye neste gang. Ga oss aldri fÞr magen hadde mat, og ga smÄ men hyppige mÄltider. PrÞvde masse ulik mat. Kan jo gi fruktsmoothie eller grÞnnsaksmos ogsÄ til frokost. Lage smothie eller ferdigkjÞpt. Babyyoghurt. Men du har vel prÞvd det meste? Hva gjÞr du nÄr ungen har kastet opp alt da, vil hun spise mer da eller er hun lei? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eldste min var ogsÄ slik at en skje for mye sÄ kom alt opp, da bare begynte vi pÄ nytt, og prÞvde Ä ikke gi riktig Ä sÄ mye neste gang. Ga oss aldri fÞr magen hadde mat, og ga smÄ men hyppige mÄltider. PrÞvde masse ulik mat. Kan jo gi fruktsmoothie eller grÞnnsaksmos ogsÄ til frokost. Lage smothie eller ferdigkjÞpt. Babyyoghurt. Men du har vel prÞvd det meste? Hva gjÞr du nÄr ungen har kastet opp alt da, vil hun spise mer da eller er hun lei? 

Jeg har prÞvd det meste som er har fin konsistens.. noen ganger liker hun det noen ganger ikke.. det er slik at om hun faktisk gulper mye i lÞpet av en dag sÄ vil hun ikke ha mat.. men jeg prÞver Ä la vÊre Ä gi henne etter hun har gulpet.. prÞver heller igjen etter hun har hvilt litt.. huff det mÄ ha vÊrt tungt for deg ogsÄ, hvordan gÄr det med h*n nÄ da? NÄr gikk det over? FrÞkna her har ikke fÄtt en enste tann enda heller.. stusser litt pÄ det ogsÄ! Men kanskje ikke sÄ rart kroppen prioterer ikke akkurat tenner nÄr hun fÄr sÄ lite nÊring. Hadde barnet ditt dÄrlig matlyst ogsÄ eller sleit dere bare med gulp? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har prÞvd det meste som er har fin konsistens.. noen ganger liker hun det noen ganger ikke.. det er slik at om hun faktisk gulper mye i lÞpet av en dag sÄ vil hun ikke ha mat.. men jeg prÞver Ä la vÊre Ä gi henne etter hun har gulpet.. prÞver heller igjen etter hun har hvilt litt.. huff det mÄ ha vÊrt tungt for deg ogsÄ, hvordan gÄr det med h*n nÄ da? NÄr gikk det over? FrÞkna her har ikke fÄtt en enste tann enda heller.. stusser litt pÄ det ogsÄ! Men kanskje ikke sÄ rart kroppen prioterer ikke akkurat tenner nÄr hun fÄr sÄ lite nÊring. Hadde barnet ditt dÄrlig matlyst ogsÄ eller sleit dere bare med gulp? 

Dette barnet hadde god matlyst, men greide ikke klumper (store mandler). Det gikk over rett fÞr bhg start ved ettÄrsalder, da lÞsnet det og all mat gikk ned. SÄ pga at han var blid og fornÞyd etter at all maten kom opp fortsatte vi bare matingen og vasket ham til slutt. Han gulpet/kastet opp kun ved mÄltider da, ikke utenom. Har du prÞvd Ä fortsette Ä gi mat, eller vil hun bare ikke ha mer da? Hun gulper uavhengig av mating ogsÄ?

Jeg synes det virker viktigere Ä finne ut hvorfor hun gulper sÄ mye jeg, PEG er noe ekstremt tenker jeg om de ikke har noe fysisk feil ved henne som gjÞr at hun ikke kan spise. I mange tilfeller det en ting man bare ikke har testet ut enda som er Ärsaken. Lykke til:)

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette barnet hadde god matlyst, men greide ikke klumper (store mandler). Det gikk over rett fÞr bhg start ved ettÄrsalder, da lÞsnet det og all mat gikk ned. SÄ pga at han var blid og fornÞyd etter at all maten kom opp fortsatte vi bare matingen og vasket ham til slutt. Han gulpet/kastet opp kun ved mÄltider da, ikke utenom. Har du prÞvd Ä fortsette Ä gi mat, eller vil hun bare ikke ha mer da? Hun gulper uavhengig av mating ogsÄ?

Jeg synes det virker viktigere Ä finne ut hvorfor hun gulper sÄ mye jeg, PEG er noe ekstremt tenker jeg om de ikke har noe fysisk feil ved henne som gjÞr at hun ikke kan spise. I mange tilfeller det en ting man bare ikke har testet ut enda som er Ärsaken. Lykke til:)

De har ikke funnet noe fysisk feil pÄ henne(bank i bordet). Ja jeg er enig med deg, at de burde finne ut hvorfor hun gulper. Jeg har en sterk mistanke om allergi. Eldste har eggallergi og nÞtteallergi. SÄ blir ikke overrasket om hun har melkeallergi, selv om at min eldste ikke har det. Nei hun gulper kunn etter mat, men hender noen ganger at hun gulper etter en god stund etter mat. Hun kan gulpe ogsÄ av melk ogsÄ. Starter gjerne med at hun hoster litt sÄ kommer maten opp. Jeg pleier Ä gi mat noen ganger selv om hun har gulpet noen ganger vil hun ha det, noen ganger ikke. 

Det med peg, jeg har lest at mange barn som er helt friske som ikke spiser og har fÄtt peg... jeg vil jo helst ikke ha den pegen egentlig!!

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...