Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #1 Skrevet 1. august 2017 Hei! jeg er bekymret for min lille frøken som blir 11 mnd snart. Hun krabber ikke enda, aldri stått på alle fire. Hun ruller begge veier, og ny ned når hun ligger på magen så har hun henda på gulvet helt rett slik at overkroppen kommer ganske godt opp. Men hun prøver ikke å reise seg på alle fire. Prøver å oppmuntre henne med å krabbe med leker å diverse men hun ruller bare til dit hun vil komme. 😳 Mitt forrige barn gjorde alt etter"boka".. andre barn på hennes alder går jo? Jeg har forstått at hun er forsinket på mange områder, hun veldig lita for alder og veier knapt 7 kg. Hun har vært veldig småspist siden fødsel. Står på venteliste for peg. hun har vært på utredning men ingenting galt med henne. Hva kan jeg gjøre for å oppmuntre/motivere henne til å krabbe og bli sterkere? Er det en mulighet for at hun treg motorisk pga lite inntak av mat? Eller at hun gulper hver dag? håper dere kan gi meg noen tips! Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #2 Skrevet 1. august 2017 Glemte å skrive at hun kan sitte alene om man setter henne opp. Men ikke helt stødig enda da hun kan falle noen ganger bakover pga hun spreller en del mens hun sitter. Men om jeg setter henne f.eks på sofaen så sitter hun fint. Men hun setter seg ikke selv opp, med mindre du løfter henne mens hun ligger på magen da setter hun seg opp selv! Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #3 Skrevet 1. august 2017 Du har skrevet her inne maaaaange ganger før om vektøkning og motorisk utvikling for datteren din... Nå må du høre på helsepersonell og slutte å bekymre deg så mye! Du får sympatiske svar hver eneste gang, men det er nesten så du skriver her for å få oppmerksomhet -det er ikke greit. Datteren din får helsehjelp og du bør få deg noen terapitimer! PS: Det er mer normalt at en 11 mnd gammel baby IKKE går. En 11 mnd gammel baby kan fint lære seg å krabbe i den alderen. Det er STORE inviduelle forskjeller! Anonymkode: ba262...6e7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #4 Skrevet 1. august 2017 Er dette samme dama som skrev mange innlegg om hvor livredd du var i graviditeten? Du spurte om man kunne spise is som gravid osv? Babyens alder stemmer vel over ens med de innleggende + mange andre innlegg etterpå om ulike bekymringer for babyen. Samme dame som trodde babyen var hjerneskadet etter tøff fødsel og nektet å høre på helsepersonell som sa babyen var frisk? Uansett så tror jeg ikke du skal bekymre deg. Alt du er bekymret for kan du ta opp med helsestasjonene så vil de hjelpe med videre henvisning dersom det trengs. Men her er da barnet utredet? Alle sier h*n er frisk! Dersom du er denne dama så sier jeg nok en gang - ro ned. Dette begynner å minne mer om en sykdom enn kun en bekymret mamma. Anonymkode: 5afce...dfe
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #5 Skrevet 1. august 2017 Barnet ditt kan mere enn mitt, så ta det med ro. Hun er 11 mnd ! Ikke stress! Anonymkode: 278a0...1a7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #6 Skrevet 1. august 2017 Mitt barn er også treg motorisk. Ved 11 måneder var han omtrent som ditt barn. Da han var 13 måneder begynte han å åle, deretter sette seg opp og legge seg ned. Nå er han 16 måneder og krabber og prøver å reise seg opp. Vi har vært et par runder hos fysioterapeut, som mener at han bare trenger ekstra tid. Jeg bekymrer meg derfor ikke lenger. Men jeg HAR bekymret meg mye, og det var fryktelig slitsomt og unødvendig. Håper du klarer å senke skuldrene, og kose deg med den lille. Plutselig så knekker hun noen koder, og lærer noe nytt. Anonymkode: a49fe...49a
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #7 Skrevet 1. august 2017 B vitaminer? Gi ekstra av det!! Anonymkode: fe342...7bf
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #8 Skrevet 1. august 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: B vitaminer? Gi ekstra av det!! Anonymkode: fe342...7bf For appetitt tenker du? Er det apoteket som har det eller dagligvarebutikkene? Kan du skrive hvilken du tenker! Takk Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #9 Skrevet 1. august 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Mitt barn er også treg motorisk. Ved 11 måneder var han omtrent som ditt barn. Da han var 13 måneder begynte han å åle, deretter sette seg opp og legge seg ned. Nå er han 16 måneder og krabber og prøver å reise seg opp. Vi har vært et par runder hos fysioterapeut, som mener at han bare trenger ekstra tid. Jeg bekymrer meg derfor ikke lenger. Men jeg HAR bekymret meg mye, og det var fryktelig slitsomt og unødvendig. Håper du klarer å senke skuldrene, og kose deg med den lille. Plutselig så knekker hun noen koder, og lærer noe nytt. Anonymkode: a49fe...49a Håper frøkna også knekker koden snart! Det er slitsomt å måtte bekymre seg hele tiden, har gjort det med frøkna siden hun ble født... kanskje ikke så rart, man vil jo helst at alt skal være ok med barnet! Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #10 Skrevet 1. august 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Håper frøkna også knekker koden snart! Det er slitsomt å måtte bekymre seg hele tiden, har gjort det med frøkna siden hun ble født... kanskje ikke så rart, man vil jo helst at alt skal være ok med barnet! Anonymkode: 3f139...0a6 Men alt er jo bra med barnet ! Anonymkode: 278a0...1a7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #11 Skrevet 1. august 2017 Se denne videoen HI. Den er faktisk ganske god! Anonymkode: 3ca54...4a9
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #12 Skrevet 1. august 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men alt er jo bra med barnet ! Anonymkode: 278a0...1a7 Jo alt er bra med barnet. Med hun spiser utrolig lite, og det er veldig slitsomt når barnet veier så lite og er 10 mnd... ☹️ I tillegg til det lille hun spiser gulper hun det opp... + treg motorisk! Det er jo nok å bekymre seg for? Mener jeg da... man ja jeg er sikkert hysterisk!! Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #13 Skrevet 1. august 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Se denne videoen HI. Den er faktisk ganske god! Anonymkode: 3ca54...4a9 Så himla bra ! 😃 Anonymkode: 278a0...1a7
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #14 Skrevet 1. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: For appetitt tenker du? Er det apoteket som har det eller dagligvarebutikkene? Kan du skrive hvilken du tenker! Takk Anonymkode: 3f139...0a6 Babyer som spiser lite/begynne med fast føde sent kan få for lite B vitamin og det kan føre til litt tregere motorisk utvikling. Sjekk apotek hva som finnes for den alder/hør med hs/fastlege. Anonymkode: fe342...7bf
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #15 Skrevet 1. august 2017 Men hun er jo under oppfølging? Da bør du forholde deg til fagpersoner som faktisk har sett barnet ditt, i stedet for å spørre (tydeligvis veldig mange ganger) om råd på nettet. Særlig når rådene du får ikke er de du ønsker å høre? Det er en enormt stor normalvariasjon. Det er langt mer vanlig at barn på 11 mnd IKKE går enn at de faktisk gjør det. Noen hopper også over hele krypestadiet. Det er tøft å være mamma til et barn som er veldig sent ute - bekymre seg, mange timer på hs hele tiden. Min mellomste lærte å krype da han var 12,5 mnd gammel. Jeg husker godt hvor fælt det var på ettårsdagen, da han dro seg framover på gulvet, med beina hengende passivt etter, nesten som om han hadde vært lam. Han VAR det faktisk noe galt med (men det gikk veldig bra til slutt), men de fleste som er litt sene i den grovmotoriske utviklingen er det ikke noe galt med. Forhold deg til fagfolk, be evt om en second opinion. Når barnet ikke krabberNoen barn blir både 11 og 12 måneder gamle før de lærer å krabbe, og noen få barn krabber så og si ikke. Det virker imidlertid som om barn som ikke krabber, men som likevel er aktive, senere innhenter det meste av koordineringsferdighetene gjennom leken. De fleste barn krabber under lek etter at de har lært å gå. https://www.babyverden.no/baby/a-sitte-a-krabbe-revolusjoner-i-utviklingen/ Nå vet jeg ikke hvor troverdig Babyverden er som kilde, men iflg dette er babyen din fremdeles innafor normalen. Du MÅ slutte å sammenligne barnet ditt med de babyene som ligger veldig langt fremme motorisk - de fleste barn går IKKE når de er 8-9 mnd gamle. Men det er de mødrene som poster bilder og skryteoppdateringer hele tiden. Og når man selv er bekymret for barnet sitt, legger man ekstra godt merke til disse oppdateringene. Jeg har ikke fulgt med så mye, men hvis det de andre over her skriver stemmer om det du har skrevet her inne tidligere, synes jeg du burde vurdere å snakke med legen din om du kanskje har helseangst. Anonymkode: fd331...e22
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #16 Skrevet 1. august 2017 Og ang hva du selv kan gjøre: Med mindre du har fått beskjed om øvelser og lignende fra barnefysioterapeut eller lignende (mao: at det er behov for det!), trenger du ikke gjøre noe som helst. Hun vil finne ut av det selv. Anonymkode: fd331...e22
Anonym bruker Skrevet 1. august 2017 #17 Skrevet 1. august 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Og ang hva du selv kan gjøre: Med mindre du har fått beskjed om øvelser og lignende fra barnefysioterapeut eller lignende (mao: at det er behov for det!), trenger du ikke gjøre noe som helst. Hun vil finne ut av det selv. Anonymkode: fd331...e22 Tror det handler mer om at jeg kanskje utålmodig, og at jeg vil på en måte ha en slags bekreftelse på at alt er Ok med henne ved at hun krabber, reiser seg på fire osv osv... Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #18 Skrevet 2. august 2017 Hun er jo ikke treg motorisk? Å ikke krabbe ved 11mnd er helt normalt. Anonymkode: 8b899...1fb
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #19 Skrevet 2. august 2017 Jeg forstår bekymringen din godt. Som mor og omsorgsperson blir man bekymret generelt og mange bekymringer ting vil man i ettertid riste på hodet av. Du sier at barnet er lite og skal få PEG. Dette i seg selv er ikke grunn nok. Hva har utredningen funnet ut så langt? Ett lite barn får ikke PEG uten å ha blitt nøye fulgt opp. Er det mer til historien enn du forteller i innlegget ditt? Jeg vil uansett gi deg en god klem. Grusomt å sitte slik å bekymre seg. Anonymkode: 6198b...69c
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #20 Skrevet 2. august 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår bekymringen din godt. Som mor og omsorgsperson blir man bekymret generelt og mange bekymringer ting vil man i ettertid riste på hodet av. Du sier at barnet er lite og skal få PEG. Dette i seg selv er ikke grunn nok. Hva har utredningen funnet ut så langt? Ett lite barn får ikke PEG uten å ha blitt nøye fulgt opp. Er det mer til historien enn du forteller i innlegget ditt? Jeg vil uansett gi deg en god klem. Grusomt å sitte slik å bekymre seg. Anonymkode: 6198b...69c Ja, det er utrolig slitsomt å bekymre seg konstant om barnet sitt. Hun skal få peg pga hun spiser så lite selv. Hun har jo blitt utredet men ingenting er blitt funnet galt med henne. (Det har ikke blitt tatt noe gentest av henne eller kromosomtest) legene har aldri nevnt det! Hun er jo ikke ut som hun har noen syndrom heller. Vi går jo på kontroll hos HS hver mnd, hs sier hun ikke er bekymret for min datter lenger slik HS var det i begynnelsen. Jeg vil påstå at hun ikke får så tett oppfølgning, tenker at de ikke er så bekymret for henne slik jeg er. Jeg er mest bekymret over matinntaket hennes og all den gulopek. Det henger jo sammen om man ikke får nok næring så vil jo også utviklingen gå sakte framover. Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #21 Skrevet 2. august 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er utrolig slitsomt å bekymre seg konstant om barnet sitt. Hun skal få peg pga hun spiser så lite selv. Hun har jo blitt utredet men ingenting er blitt funnet galt med henne. (Det har ikke blitt tatt noe gentest av henne eller kromosomtest) legene har aldri nevnt det! Hun er jo ikke ut som hun har noen syndrom heller. Vi går jo på kontroll hos HS hver mnd, hs sier hun ikke er bekymret for min datter lenger slik HS var det i begynnelsen. Jeg vil påstå at hun ikke får så tett oppfølgning, tenker at de ikke er så bekymret for henne slik jeg er. Jeg er mest bekymret over matinntaket hennes og all den gulopek. Det henger jo sammen om man ikke får nok næring så vil jo også utviklingen gå sakte framover. Anonymkode: 3f139...0a6 Hvorfor skal hun få PEG om ikke ha er bekymret? Har dere sjekket at hun ikke har reflux? Anonymkode: fe342...7bf
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #22 Skrevet 2. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor skal hun få PEG om ikke ha er bekymret? Har dere sjekket at hun ikke har reflux? Anonymkode: fe342...7bf HS sier at hun ikke tror hun skal få peg. Vi står på venteliste for det, tenker det er sykehuset som skal avgjøre det om hun skal få peg eller ikke. Jeg vil tro hun får det pga hun spiser lite selv? det har blitt tatt en pH måling når hun var 5 mnd. Den var helt fin! Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #23 Skrevet 2. august 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: HS sier at hun ikke tror hun skal få peg. Vi står på venteliste for det, tenker det er sykehuset som skal avgjøre det om hun skal få peg eller ikke. Jeg vil tro hun får det pga hun spiser lite selv? det har blitt tatt en pH måling når hun var 5 mnd. Den var helt fin! Anonymkode: 3f139...0a6 Vi tok også ph måling som var helt fin, men ungen hadde likevel reflux. Hjalp når vi fikk noen medisiner for det, og gjorde små tiltak som hindret gulping. Lite mat om gangen, mye raping, ha hodet høyt osv. Det er jo en grunn til at ungen gulper så mye? Hvis du sier at nesten alt kommer opp igjen? Melkeallergi feks? Eller er det slik at ungen bare ikke vil spise/virker ikke sulten? Anonymkode: fe342...7bf
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #24 Skrevet 2. august 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi tok også ph måling som var helt fin, men ungen hadde likevel reflux. Hjalp når vi fikk noen medisiner for det, og gjorde små tiltak som hindret gulping. Lite mat om gangen, mye raping, ha hodet høyt osv. Det er jo en grunn til at ungen gulper så mye? Hvis du sier at nesten alt kommer opp igjen? Melkeallergi feks? Eller er det slik at ungen bare ikke vil spise/virker ikke sulten? Anonymkode: fe342...7bf Jeg har nevnt det for legen på sykehuset at barnet gulper mye, og om ikke vi kan prøve noe medisiner. Legen sa så lenge PH målingen var fin så kunne vi ikke gi medisin. Jeg har også spurt om vi kan teste henne for melkeallergi men det var hun får liten til, det ville ikke slå ut på testene uansett. Hun brekker seg noen ganger bare hun ser at jeg nærmer meg med skjeen med grøt nær munnen hennes. Nekter å åpne munnen og spytter ut maten. Må underholde som bare det for å få i henne noen skje med grøt. Hun får spesial melk som har mer kalorier, prøvde å kutte det ut noen dager og sa spiste hun bra i 4 dager. Fikk kunn på natta. Men så var det stopp igjen. Vurderer å kutta ut melka helt for å se om hun spiser bedre igjen men tørr ikke med tanke på at hun spiser minimalt med mat ellers. Anonymkode: 3f139...0a6
Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #25 Skrevet 2. august 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har nevnt det for legen på sykehuset at barnet gulper mye, og om ikke vi kan prøve noe medisiner. Legen sa så lenge PH målingen var fin så kunne vi ikke gi medisin. Jeg har også spurt om vi kan teste henne for melkeallergi men det var hun får liten til, det ville ikke slå ut på testene uansett. Hun brekker seg noen ganger bare hun ser at jeg nærmer meg med skjeen med grøt nær munnen hennes. Nekter å åpne munnen og spytter ut maten. Må underholde som bare det for å få i henne noen skje med grøt. Hun får spesial melk som har mer kalorier, prøvde å kutte det ut noen dager og sa spiste hun bra i 4 dager. Fikk kunn på natta. Men så var det stopp igjen. Vurderer å kutta ut melka helt for å se om hun spiser bedre igjen men tørr ikke med tanke på at hun spiser minimalt med mat ellers. Anonymkode: 3f139...0a6 Hva og hvor mye spiser hun da? Brekker hun seg bare av synet så er det ikke fysisk antagelivis. Store mandler kan også være et problem. Noen unger liker ikke grøt da, mine ville ikke ha mye av det i perioder og fikk da andre ting. Hvis hun ikke er direkte faresonen for undervekt, ville jeg prøvd å kutte på melk eller kjøpt spesialmelk for de som ikke tåler, og sett an. Anonymkode: fe342...7bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå