Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #1 Skrevet 30. juli 2017 Vet ikke om dette er rett forum (eller kategori for den sakts skyld) for dette spørsmålet, men stiller det i en fei allikevel (desperat for et seriøst og ordentlig svar): Noen som har erfaring eller synes det er greit å hoppe over to trinn? Nå mener jeg på norske offentlige og private skoler Anonymkode: ad9c6...f5b
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #2 Skrevet 30. juli 2017 Det skjer så og si aldri i Norge, så lite å tenke på Anonymkode: 2bad5...fab
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #3 Skrevet 30. juli 2017 Jeg kjenner en som har et barn 2.året. på videregående! Hun har hoppet overto trinn. Hva er det du ønsker å komme fram til?
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #4 Skrevet 30. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det skjer så og si aldri i Norge, så lite å tenke på Anonymkode: 2bad5...fab Jeg kjenner en som har et barn 2.året. på videregående! Hun har hoppet over to trinn. Hva mener du med at det aldri skjer hvis du ikke vet noe om dette? Min unge ønsker å gjøre det samme, men vet ikke hvordan!
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #5 Skrevet 30. juli 2017 Muligens litt utenfor topic, men hvorfor skriver første bokstaven i hvert ord (i overskriften) med store bokstaver? Har aldri skjønt hvorfor noen gjør det... Anonymkode: e9f0a...ad3
Superdolly Skrevet 30. juli 2017 #6 Skrevet 30. juli 2017 3 minutter siden, API31415 skrev: Jeg kjenner en som har et barn 2.året. på videregående! Hun har hoppet over to trinn. Hva mener du med at det aldri skjer hvis du ikke vet noe om dette? Min unge ønsker å gjøre det samme, men vet ikke hvordan! Dette er ikke noe dere bør gjøre bare fordi "din unge ønsker det". Det kan være nokså krevende sosialt å være to år yngre enn de andre i klassen, på mange måter. Hvordan det gjøres: Jeg har valgt å la mitt barn følge aldersklassen sin, med tilpasset opplæring. Men jeg foreslår at du først tar kontakt med skolen for en samtale om dette. Det er mulig at barnet ditt må utredes av PPT og testes. Begynn med skolen og fortell hva du ønsker, hvorfor du ønsker det (og jeg håper du har en bedre begrunnelse enn at barnet ønsker det) og hør hva de har å tilby.
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #7 Skrevet 30. juli 2017 7 minutter siden, Superdolly skrev: Dette er ikke noe dere bør gjøre bare fordi "din unge ønsker det". Det kan være nokså krevende sosialt å være to år yngre enn de andre i klassen, på mange måter. Hvordan det gjøres: Jeg har valgt å la mitt barn følge aldersklassen sin, med tilpasset opplæring. Men jeg foreslår at du først tar kontakt med skolen for en samtale om dette. Det er mulig at barnet ditt må utredes av PPT og testes. Begynn med skolen og fortell hva du ønsker, hvorfor du ønsker det (og jeg håper du har en bedre begrunnelse enn at barnet ønsker det) og hør hva de har å tilby. Barnet mitt har allerede forsert et skoleår etter diverse tester og samtaler. Han kjenner fremdeles ikke på utfordinger og fungerer helt fint sosialt. Han ønsker å utfordre (kun) seg selv og ønsker derfor å hoppe over ett trinn. Noen som har erfaringer rundt dette og vet hvordan han kan få hoppe over et trinn til?
Superdolly Skrevet 30. juli 2017 #8 Skrevet 30. juli 2017 14 minutter siden, API31415 skrev: Barnet mitt har allerede forsert et skoleår etter diverse tester og samtaler. Han kjenner fremdeles ikke på utfordinger og fungerer helt fint sosialt. Han ønsker å utfordre (kun) seg selv og ønsker derfor å hoppe over ett trinn. Noen som har erfaringer rundt dette og vet hvordan han kan få hoppe over et trinn til? Du må starte med å snakke med skolen, uansett.
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #9 Skrevet 30. juli 2017 3 minutter siden, Superdolly skrev: Du må starte med å snakke med skolen, uansett. Det har jeg gjort!
Superdolly Skrevet 30. juli 2017 #10 Skrevet 30. juli 2017 2 minutter siden, API31415 skrev: Det har jeg gjort! Ja, og så? Hva skjedde? Hva sa de? Du skjønner, vi som er her inne, vi kan ikke lese tanker og vi vet ikke annet enn det du velger å skrive og fortelle oss. Du har fortalt at barnet ditt har fått hoppe over et skoleår, men at det fortsatt ikke får utfordringer på sitt nivå og du vil at det skal hoppe opp et år til. Og dessverre er livet så brutalt at dette kan du ikke bestemme selv. Du MÅ ha samtaler og møter med skolen. Du MÅ samarbeide med dem for at barnet ditt skal få et godt tilbud. Du kan ikke selv bestemme at ditt barn plutselig skal møte opp i en annen klasse, sånn helt uten videre, og tro at det skal gå fint. Du MÅ snakke med skolen og avtale med dem.Uansett hvor mange innlegg du skriver her, så må du starte med skolen.
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #11 Skrevet 30. juli 2017 52 minutter siden, Superdolly skrev: Ja, og så? Hva skjedde? Hva sa de? Du skjønner, vi som er her inne, vi kan ikke lese tanker og vi vet ikke annet enn det du velger å skrive og fortelle oss. Du har fortalt at barnet ditt har fått hoppe over et skoleår, men at det fortsatt ikke får utfordringer på sitt nivå og du vil at det skal hoppe opp et år til. Og dessverre er livet så brutalt at dette kan du ikke bestemme selv. Du MÅ ha samtaler og møter med skolen. Du MÅ samarbeide med dem for at barnet ditt skal få et godt tilbud. Du kan ikke selv bestemme at ditt barn plutselig skal møte opp i en annen klasse, sånn helt uten videre, og tro at det skal gå fint. Du MÅ snakke med skolen og avtale med dem.Uansett hvor mange innlegg du skriver her, så må du starte med skolen. Jeg ønsker ikke å legge ut om meg og mine barn, samt vårt privat liv. Jeg spør bar rom noen kjenner noen som har hoppet over to trinn og hvordan dette ble gjennomført. Jeg kjenner en, men jeg er litt på glattis med hun og får ikke snakket ut om mitt problem med hun ut krangling. Skolen er noe dritt som vil ha det så lett som mulig for dem selv. Utrolig vanskelig å snakke med dem uten latterlige svar. Svar dom for eksempel, det blir vanskelig sosialt, gutten din må lære seg å skrive fint eller han rekker for mye opp i time eller snakker i mot læreren (som tar feil).
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #12 Skrevet 30. juli 2017 Jøss, du virker som et prakteksemplar av en forelder. Om sønnen din ikke er moden nok til å la læreren gjøre jobben sin kan han selvsagt ikke hoppe over noen trinn. Det sosiale er vel så viktig som undervisningen. Anonymkode: 4c18a...7db
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #13 Skrevet 30. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jøss, du virker som et prakteksemplar av en forelder. Om sønnen din ikke er moden nok til å la læreren gjøre jobben sin kan han selvsagt ikke hoppe over noen trinn. Det sosiale er vel så viktig som undervisningen. Anonymkode: 4c18a...7db Hva mener du? Hva mener du med ikke moden nok? Han må rette på læreren som sier feil. Han er så voksen at han tar opp undervisningen og hjelper de andre elevene. Han tar allerede matte fire år opp og jobber ekstremt hardt.
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #14 Skrevet 30. juli 2017 Er det noen som har erfaring med to års forsering? Ønsker ikke å utlever mer privat informasjon. Dette handler ikke om min søndag evner til det sosiale eller akademiske, for på det området er han flink nok, men hvordan løser man dette med skolen for vidre forsering. Jeg spør igjen, er det noen som har erfaring med to års forsering?
Blondzilla Skrevet 30. juli 2017 #15 Skrevet 30. juli 2017 Jeg har svært vanskelig for å tro at sønnen din er usedvanlig begavet, med en så lite begavet mor. Du fremstår som svært uintelligent.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #16 Skrevet 30. juli 2017 For å forsere to år trenger du en sakkyndig vurdering fra ppt og et vedtak fra kommunen. Lykke til! Anonymkode: b7520...678
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #17 Skrevet 30. juli 2017 7 minutter siden, Blondzilla skrev: Jeg har svært vanskelig for å tro at sønnen din er usedvanlig begavet, med en så lite begavet mor. Du fremstår som svært uintelligent. Hva ønsker du å oppnå ved å skrive dette?
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #18 Skrevet 30. juli 2017 Forøvrig usikker på hvor lurt to år er...man blir fort veldig ung i klassen. Det er ikke mulig å heller hospitere i flere fag? Anonymkode: b7520...678
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #19 Skrevet 30. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: For å forsere to år trenger du en sakkyndig vurdering fra ppt og et vedtak fra kommunen. Lykke til! Anonymkode: b7520...678 Jo, tusen takk. Vil oppdatere deg om endelige beslutninger (neida).
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #20 Skrevet 30. juli 2017 Du må snakke med skolen. Har barnet allerede blitt testet hos ppt kan du også forsøke å ta kontakt med deres kontaktperson i ppt. Men du må regne med at vedkommende vil henvise deg tilbake til skolen. Anonymkode: f9380...501
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #21 Skrevet 30. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du må snakke med skolen. Har barnet allerede blitt testet hos ppt kan du også forsøke å ta kontakt med deres kontaktperson i ppt. Men du må regne med at vedkommende vil henvise deg tilbake til skolen. Anonymkode: f9380...501 Hei, som sagt har barnet blitt testet i diverse matematikk, kunnskapstester og WISC test i Drammen. Hun scoret usedvanlig godt og er medlem av mensa. Jeg forstår jeg må henvende meg til skolen, men etter utallige forsøk med fornuftige samtaler blir ikke jeg som foreldre, kontaktlæreren og rektoren enig. Muligen privatskoler er bedre ettersom gutten min har stått på venteliste i flere år. Desperat og ufattelig utslitt. Gir (nesten) opp:(
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #22 Skrevet 30. juli 2017 11 minutter siden, API31415 skrev: Jo, tusen takk. Vil oppdatere deg om endelige beslutninger (neida). Jøss, hva er det for en måte å svare noen som svarer deg ordentlig Anonymkode: bbf90...6b4
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #23 Skrevet 30. juli 2017 Hvilke argumenter har du brukt mot skolen? Og hva svarer de deg? Er du medlem av Lykkelige Barn? De kan stille på møter med skolen, som fagpersoner. Evt ta kontakt med NKEB? Dog er det jo ikke garantert at å hoppe over to år er den beste løsningen, har skolen forsøkt andre tilrettelegginger? Anonymkode: b7520...678
API31415 Skrevet 30. juli 2017 #24 Skrevet 30. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Muligens litt utenfor topic, men hvorfor skriver første bokstaven i hvert ord (i overskriften) med store bokstaver? Har aldri skjønt hvorfor noen gjør det... Anonymkode: e9f0a...ad3 Gjør vanlig vis det i England. Jeg vet at det er tilfeller i England hvor barn har hoppet over to trinn. Er selv engelsk, enn har lite å si i dette temaet. Annet enn at jeg kan bli tatt litt useriøst under noen samtaler.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2017 #25 Skrevet 30. juli 2017 27 minutter siden, API31415 skrev: Hei, som sagt har barnet blitt testet i diverse matematikk, kunnskapstester og WISC test i Drammen. Hun scoret usedvanlig godt og er medlem av mensa. Jeg forstår jeg må henvende meg til skolen, men etter utallige forsøk med fornuftige samtaler blir ikke jeg som foreldre, kontaktlæreren og rektoren enig. Muligen privatskoler er bedre ettersom gutten min har stått på venteliste i flere år. Desperat og ufattelig utslitt. Gir (nesten) opp:( Hvordan skåret barnet på de ulike områdene i wisc? Anonymkode: f9380...501
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå