Anonym bruker Skrevet 2. august 2017 #26 Skrevet 2. august 2017 På 8/1/2017 den 0.04, Anonym bruker skrev: Jeg satt igjen med samme følelse som Mordi skriver - jeg tror han gjør det han gjør delvis for å fremdeles kontrollere deg, Hi. Ellers er dette en egoistisk liten fyr, en liten Per Pusling. Han bryr seg ikke om sønnen. Eller, om han på sitt vis gjør det, så stikker det nok ikke særlig dypt. Han synes det er greit å være besøkspappa helt uten ansvar, kun på hans egne premisser. Han vil kun være pappa når han selv finner ut at han har lyst å være det, men ikke ellers. Måten han argumenterer med deg på er hersketeknikker. Ignorering og taushet er hersketeknikk. Samme er det å snu alt mot deg. Samme er å forsøke å gi deg dårlig selvtillit på dette, at du er slem (merk slem mot ham, ikke mot sønnen...) som nekter ham samvær. I tillegg forsøker han å gi deg skyldfølelse, igjen hersketeknikk. At han og din kommende samboer blir noenlunde kjent er greit siden din kommende samboer tross alt blir hans sønns daglige mannlige omsorgsperson. Men at din eks skal måtte bli veldig godt kjent med din kommende samboer, det ser jeg ikke noen hensikt med. Jeg tror at det at din eks bruker det som et argument er nok et eksempel på at han ønsker å kontrollere deg. Han vil gjøre din tilværelse utrygg, du skal gjøre som han vil, du skal innrette ditt liv etter ham, han skal også ha mye kontakt med din nye type. Dette høres ikke sunt ut i det hele tatt! All ære til deg for at du har holdt ut all denne usikkerheten så lenge. Men nå tror jeg at du for din sønns skyld må stille krav og slutte å tilpasse alt etter en mann som ikke ønsker å tilpasse seg noe. Forutsigbarhet er kjempeviktig for din sønn fremover. Om din sønn stadig blir skuffet fordi pappa ikke kommer stadig vekk, da vil det mest trolig være skadelig for din sønn, fordi det blir en konstant avvisning av ham, pappa forteller hele tiden at alt annet er viktigere enn sønnen. Jeg tror det også vil være avgjørende for ditt nye forhold at du slutter å la deg styre og kontrollere og invadere av din eks. Om du fortsetter som nå så tror jeg ikke nødvendigvis ditt nye forhold vil overleve. Ingen oppegående mann vil akseptere over tid at damas eks stadig skal ha fri tilgang i deres hjem, når det passer ham, planlegge og avlyse som det passer ham. Det kommer til å bli en enorm og helt unødvendig belastning på forholdet deres. Det kan du ikke godta, hverken for din sønns del, din del, eller din nye samboers del. Argumentene din eks kommer med er bare for dumme. Flott at han både utdanner seg og jobber, men å bruke det som argument for at han ikke har tid til å være pappa, det er for dumt. Han ønsker ikke å gjøre noen endringer i livet sitt for sin sønn. Han ønsker ikke eller tør ikke snakke med sine sjefer for å få fastere vakter, og derav betegnelsen Per Pusling. Om han ikke en gang kan snakke med sin sjef, da er han bare dum og puslete. Da tenker jeg at det mest trolig er fordi han liker å leve fritt og helt uten forpliktelser. Han ønsker ikke noen endringer i livet sitt, han ønsker ikke tilpasse seg. Han er kanskje glad i sønnen på sin måte, men det er rett og slett ikke tilstrekkelig. Sønnen er i all hovedsak bare et forstyrrende element i sin fars liv. For din sønns skyld - før han blir gammel nok til å forstå i hvor stor grad faren avviser ham - still krav. Krev en avtale vha. mekling. Om han nekter, da får dere det skriftlig også. Da kan du vise at du har forsøkt å få far til å ha samvær, til å ha mer samvær. Da kan han ikke i ettertid, hvis det ev. skulle passe ham i fremtiden, komme og påstå at du har hindret samvær. Vær også litt smart - prøv å få ting skriftlig fra ham. Istedenfor å ringe ham om at du har endret mening, skriv en melding til ham, forklar, og presiser til slutt at du ønsker han skal ha samvær og mer samvær, men at dere for deres sønns skyld må finne en forutsigbar ordning. Prøv å formulere det slik at han må svare deg. Jeg tror det vil være lurt av deg å forsøke å samle mest mulig "beviser" i tilfelle du vil trenge det i fremtiden en gang. Du vet at det vi sier bare er en gjentakelse av det fvk fortalte deg tidligere. Da gjenstår spørsmålet hvorfor din eks har så sterkt tak på deg at du ikke gjør det som du av fagfolk blir anbefalt å gjøre? Jeg forstår at du bare har ønsket å legge alt tilrette for å sikre et godt forhold mellom sønn og far, at det du har gjort kun har vært gjort i beste mening. Men nå er sønnen din så stor at du ikke lenger kan godta denne uforutsigbarheten, for da blir det ikke lenger for hans beste. Hvis det å kreve en samværsordning som er god for sønnen deres gjør at din eks ikke lenger vil møte sin sønn, da tror jeg det er viktig at dette skjer nå, heller enn når sønnen din er større og forstår mer. Om far da velger å ikke ha samvær så er det trist, men den måten dere har ordnet samværet på vil ikke fungere i fremtiden, så du har ikke annet valg nå enn å stille krav til far. Så er det opp til din eks om han ønsker å være far eller ikke. Det er bedre han tar valget nå enn senere. (Og jeg er nesten villig til å vedde på at din eks trekker seg unna, har et minimum av samvær, skaffer seg ny dame som han overbeviser at du er en grusom dame som hindrer ham fra å få ha samvær med sin sønn...). Ny time til deg selv på familievernkontoret. Ny time til mekling med din eks. Still krav. Kom men konstruktive løsninger, vær saklig hele veien, forsøk å få noen skriftlige beviser, og ikke la deg hisse opp. Om han blir usaklig med det, "kast ballen tilbake" når dere er på fvk. "Du sier at vi kan snakke sammen, at vi ikke trenger være her - hvorfor har du da som regel bare lagt på eller gått hver gang jeg har forsøkt å snakke med deg om dette?". "Du beskylder meg for å hindre deg å ha samvær med vår sønn - hvorfor har du da avvist absolutt alle mine forslag om samværsordninger og mine forslag til at du skal ha mer samvær?". Da blir det han sier til deg veldig tydelig, dine forsøk på å finne løsninger blir veldig tydelige, og han blir stilt til ansvar for de valgene han har tatt til nå. Anonymkode: 3c116...ca4 Vil forresten bare si at fvk har ikke gitt hverken meg eller han noen spesifikke råd utenom å tenke på barnets beste. Sikter til: "Da gjenstår spørsmålet hvorfor din eks har så sterkt tak på deg at du ikke gjør det som du av fagfolk blir anbefalt å gjøre?". Så ingen har gitt meg noen konkrete anbefalinger av fagfolk. Men uansett. Foten er satt ned, mekling er om et par dager. Så får jeg ta ting så langt jeg må for å få et resultat. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. august 2017 #27 Skrevet 4. august 2017 Alt for langt, leste ikke alt. Men reagerer på at du først sier at han er en "like kapabel" omsorgsgiver som deg, og deretter beskriver en person som nekter å unne sitt barn forutsigbarhet. Da er han IKKE en kapabel omsorgsgiver! Anonymkode: 5af4b...97e
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #28 Skrevet 4. september 2017 TS her For interesserte så har vi nå vært på fvk to ganger. Jeg er ikke enig i slik den er nå (mindre elementer). Jeg innså ikke det før etter timen, men jeg opplevde at terapeuten henvendte seg mye til meg, fordi jeg fremsto som mer fornufitg enn han og at hun derfor ikke tok seg bryet med å gidde å få han til å bøye seg litt. Etter dere har lest oppdateringen under har jeg følgende spm: - Bør jeg kontakte FVK igjen før timen 5 desember, eller vente til 5 desember selv om jeg mener avtalen ikke er optimal? Evt om jeg lar den gå en mnd. før jeg kontakter dem. Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å være samarbeidsvillig, samtidig tror jeg ikke avtalen slik den er nå er best for sønnen vår. Ved den neste timen kommer jeg ikke til å gi meg på det jeg ønsker. - Terapeuten skrev ned det vi ble enige om, men hverken jeg eller far skrev under på noe som helst (er det vanlig?). Bør man ikke skrive under? I andre time: Hun: Har du tenkt noe på hvordan du vil ha det (meg) Jeg: Annenhver helg hvor en helg er fra fre-søn og en helg tors-søn og en overnatting i uken. Evt hvor begge helgene går fra tors-søn. Ferier bytter vi på annenhvert år. og sommerferie må avklares innen 1. mai. Hun: Hva tenker du om det far? Han: ingenting Hun: tenker du ingenting om det? Han: nei Hun: Føler du at det er unødvendig å være her? Han: Ja. Hun: Kan du fortelle noe mer om hvorfor du syntes det er unødvendig? Han: Nei. Han svarte aldri på hvorfor han mente det, plutselig så "løsnet" han bare, og sa at han ikke kunne ha annen hver helg fordi det ikke passet timeplanen hans. Fordi han er på skole i ukedager jobbe rhan i helger (annenhver helg har han faste vakter, de andre helgene kan han bli ringt). Han har også bare bestemt seg for at det ENTEN skal være 50/50 eller at barnet skal bo mest hos han. Teraputen spurte om han tenker at det er en god ide at barnet plutselig bare bor så mye hos han når det har vært så fleksibelt og hit og dit en stund. Ja svarte far, fordi det blir lettest for han (far). terapuaten sa da at det anbefales ikke me 50/50 for så små barn og at en forutsetning (mener hun) er at foreldrene bor såpass nære hverandre at de lett har tilgang til begge foreldre og at barnet beholder samme barnehage/skole kretts etc. Han sa at man kunne anbefale mye rart, men at man ikke vet før man prøver. Jeg sa at det ikke er en sjanse og ta og at 50/50 er fullstendig uaktuelt til han blir eldre og helst ikke før han kan si noe om det selv. Terapauten virket enig med meg. Dette endte avtalen med og bli: - onsdag til torsdag - Første helg i hver mnd fra tors-søndag - Tirsdag og torsdag ettermiddager (HVIS far kan). Avtelen går kun til 5 desember og ingen ferier eller lignende er avtalt. Jeg gjorde det klart og tydelig at jeg ikke var fornøyd med avtalen og at det ikke er en langvarig løsning i det hele tatt. Det er noe mer forutsigbarhet, men det jeg ikke er fornøyd med er det siste punktet og det er fordi: - Hverdagen blir utrolig stressende for barnet. De ettermiddagene hans skal være hos far blir han hentet som regel sent i bhg, må dra helt hjem til far for å stresse med middag der, også kommer han hjem rett før han skal legge seg. - Hele poenget med planen var forutsigbarhet. Jeg sa at jeg ikke ønsket ettermiddagene på den måten, med mindre vi kunne fastslå at det ble HVER tirsdag og torsdag ettermiddag. Men det kunne han ikke være med på, fordi det passet ikke planen hans. Da sa jeg at jeg ikke ønsket å ha de ettermiddagene i det hele tatt om han ikke kunne garantere at det ble hver tirsdag og torsdag. Dette sier jeg fordi barnet vårt er av en sånn type at han liker å vite hva som skal skje på forhånd (det sier de også i bhg), og fordi seperasdjonsangsten hans er større nå, så liker jeg å kunne fortelle han hvem som henter i bhg. Og når en annen plutselig kommer da, spør han ofte etter meg (eller min samboer).. I tillegg opplever jeg at det blir myeJ Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #29 Skrevet 4. september 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: TS her For interesserte så har vi nå vært på fvk to ganger. Jeg er ikke enig i slik den er nå (mindre elementer). Jeg innså ikke det før etter timen, men jeg opplevde at terapeuten henvendte seg mye til meg, fordi jeg fremsto som mer fornufitg enn han og at hun derfor ikke tok seg bryet med å gidde å få han til å bøye seg litt. Etter dere har lest oppdateringen under har jeg følgende spm: - Bør jeg kontakte FVK igjen før timen 5 desember, eller vente til 5 desember selv om jeg mener avtalen ikke er optimal? Evt om jeg lar den gå en mnd. før jeg kontakter dem. Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å være samarbeidsvillig, samtidig tror jeg ikke avtalen slik den er nå er best for sønnen vår. Ved den neste timen kommer jeg ikke til å gi meg på det jeg ønsker. - Terapeuten skrev ned det vi ble enige om, men hverken jeg eller far skrev under på noe som helst (er det vanlig?). Bør man ikke skrive under? I andre time: Hun: Har du tenkt noe på hvordan du vil ha det (meg) Jeg: Annenhver helg hvor en helg er fra fre-søn og en helg tors-søn og en overnatting i uken. Evt hvor begge helgene går fra tors-søn. Ferier bytter vi på annenhvert år. og sommerferie må avklares innen 1. mai. Hun: Hva tenker du om det far? Han: ingenting Hun: tenker du ingenting om det? Han: nei Hun: Føler du at det er unødvendig å være her? Han: Ja. Hun: Kan du fortelle noe mer om hvorfor du syntes det er unødvendig? Han: Nei. Han svarte aldri på hvorfor han mente det, plutselig så "løsnet" han bare, og sa at han ikke kunne ha annen hver helg fordi det ikke passet timeplanen hans. Fordi han er på skole i ukedager jobbe rhan i helger (annenhver helg har han faste vakter, de andre helgene kan han bli ringt). Han har også bare bestemt seg for at det ENTEN skal være 50/50 eller at barnet skal bo mest hos han. Teraputen spurte om han tenker at det er en god ide at barnet plutselig bare bor så mye hos han når det har vært så fleksibelt og hit og dit en stund. Ja svarte far, fordi det blir lettest for han (far). terapuaten sa da at det anbefales ikke me 50/50 for så små barn og at en forutsetning (mener hun) er at foreldrene bor såpass nære hverandre at de lett har tilgang til begge foreldre og at barnet beholder samme barnehage/skole kretts etc. Han sa at man kunne anbefale mye rart, men at man ikke vet før man prøver. Jeg sa at det ikke er en sjanse og ta og at 50/50 er fullstendig uaktuelt til han blir eldre og helst ikke før han kan si noe om det selv. Terapauten virket enig med meg. Dette endte avtalen med og bli: - onsdag til torsdag - Første helg i hver mnd fra tors-søndag - Tirsdag og torsdag ettermiddager (HVIS far kan). Avtelen går kun til 5 desember og ingen ferier eller lignende er avtalt. Jeg gjorde det klart og tydelig at jeg ikke var fornøyd med avtalen og at det ikke er en langvarig løsning i det hele tatt. Det er noe mer forutsigbarhet, men det jeg ikke er fornøyd med er det siste punktet og det er fordi: - Hverdagen blir utrolig stressende for barnet. De ettermiddagene hans skal være hos far blir han hentet som regel sent i bhg, må dra helt hjem til far for å stresse med middag der, også kommer han hjem rett før han skal legge seg. - Hele poenget med planen var forutsigbarhet. Jeg sa at jeg ikke ønsket ettermiddagene på den måten, med mindre vi kunne fastslå at det ble HVER tirsdag og torsdag ettermiddag. Men det kunne han ikke være med på, fordi det passet ikke planen hans. Da sa jeg at jeg ikke ønsket å ha de ettermiddagene i det hele tatt om han ikke kunne garantere at det ble hver tirsdag og torsdag. Dette sier jeg fordi barnet vårt er av en sånn type at han liker å vite hva som skal skje på forhånd (det sier de også i bhg), og fordi seperasdjonsangsten hans er større nå, så liker jeg å kunne fortelle han hvem som henter i bhg. Og når en annen plutselig kommer da, spør han ofte etter meg (eller min samboer).. I tillegg opplever jeg at det blir myeJ Anonymkode: 34771...5ae Hva svarte far og terapeuten til dette? Ble det avtalt tirsdag og torsdag selv om du sa dette? Anonymkode: db00e...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #30 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva svarte far og terapeuten til dette? Ble det avtalt tirsdag og torsdag selv om du sa dette? Anonymkode: db00e...0ef Far sa at det måtte han ha, hvis ikke tok jeg fra han muligheten til å se sønnen mest mulig. altså at selvom han ikke kan garantere hver tirs/tors så har han muligheten. terpaut. hun: når må du mor tidligst vite om han kan tirs og tors hvis dere skal ha avtale om ettermiddagene. jeg: kvelden før. poenget er at jeg vil vite før selve dagen om han skal til far eller ikke. ikke minst for barnet sin skyld slik at jeg på mornibgen kan si: Idag henter pappa deg (eller jeg da). men poenget er: forutsigbarhet i ALLE ledd. hun: hva tenker du om dette far? far: det går ikke. jeg får ikke alltid forespørsel om jobb før på dagen hun (til meg): hva hvis han gir beskjed innen bhg start meg: det blir jo rundt 6. vet han det ikke kevlden før vet han det nok ikke til da heller hun (til far): hva med innnen kl 8 samme dag han: som sagt. det er vanskelig å si. hun (til meg): hva hvis vi sier innen tolv samme dag da mor. så ble liksom bare hun og far enig om det. i desember ble hun og far enig om at vi egentlig skulle komme tilbake for å kundiskutere juleferien, men ikke se på noe ny avtale før mai. det er uaktuelt for meg. tilslutt sa jeg bare javel fordi jeg følte meg overkjørt. jeg burde stått mer på mitt. Anonymkode: 34771...5ae
Evablaum Skrevet 4. september 2017 #31 Skrevet 4. september 2017 Du sier bare "javel"? Selv om du er overbevist om at dette ikke er til ditt barns beste? Merkelig
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #32 Skrevet 4. september 2017 Jeg ville bedt om ny time før desember. Det er svært lett å bli overbevist/overkjørt når ting står på, men alle skjønner jo at det ikke er holdbart for dere å ikke vite noe før klokka tolv samme dag... Ring nå og få ny time! Anonymkode: 6f2f6...2a1
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #33 Skrevet 4. september 2017 39 minutter siden, Evablaum skrev: Du sier bare "javel"? Selv om du er overbevist om at dette ikke er til ditt barns beste? Merkelig Ok Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #34 Skrevet 4. september 2017 Kan du ikkje bare kle på barnet og sende dei ut kvar gang han kjem? Anonymkode: 28a51...fe3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #35 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Kan du ikkje bare kle på barnet og sende dei ut kvar gang han kjem? Anonymkode: 28a51...fe3 Dette synes jeg kan være en grei løsning. Far gir beskjed før du henter i barnehagen tirsdag og torsdag. Da kan du fortelle barnet at pappa kommer senere og tar deg med på lekeplassen for eksempel. Da får barnet litt tid til å forberede seg på at pappa kommer. Anonymkode: db00e...0ef
Gjest Señorita1 Skrevet 4. september 2017 #36 Skrevet 4. september 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikkje bare kle på barnet og sende dei ut kvar gang han kjem? Anonymkode: 28a51...fe3 HVIS han kommer, så henter han ikke fra meg, men fra bhg. Han har han hjemme hos seg.
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #37 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dette synes jeg kan være en grei løsning. Far gir beskjed før du henter i barnehagen tirsdag og torsdag. Da kan du fortelle barnet at pappa kommer senere og tar deg med på lekeplassen for eksempel. Da får barnet litt tid til å forberede seg på at pappa kommer. Anonymkode: db00e...0ef I utgangspunktet ja. Men jeg henter ikke barnet fra bhg først. Far henter eventuelt direkte fra bhg og ikke hos meg. Og de er hjemme hos han. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #38 Skrevet 4. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: I utgangspunktet ja. Men jeg henter ikke barnet fra bhg først. Far henter eventuelt direkte fra bhg og ikke hos meg. Og de er hjemme hos han. Anonymkode: 34771...5ae Du sier at det blir stressende for barnet hvis det skal hjem til far tirsdag og torsdag. I og med at du får så kort varsel, må far møte deg på halvveien slik at du får tid til å forberede barnet. Det bør ikke være barnehagens oppgave å forberede barnet at det blir hentet av far. Regner med at du har muliget til å hente barnet i barnehagen tidligere enn far. Det blir dermed best for barnet at du henter og at far kommer hjem til dere og henter barnet og tar det med ut en tur. Anonymkode: db00e...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #39 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du sier at det blir stressende for barnet hvis det skal hjem til far tirsdag og torsdag. I og med at du får så kort varsel, må far møte deg på halvveien slik at du får tid til å forberede barnet. Det bør ikke være barnehagens oppgave å forberede barnet at det blir hentet av far. Regner med at du har muliget til å hente barnet i barnehagen tidligere enn far. Det blir dermed best for barnet at du henter og at far kommer hjem til dere og henter barnet og tar det med ut en tur. Anonymkode: db00e...0ef Det kan jeg gjøre, men jeg får dessverre ikke hentet noe tidligere enn far. Vi begge henter som regel kl 16. Grunnen til at de også drar hjem til han er pga middag osv. Så han pleier å spise der. Utenom det, at han henter og tar han med ut en tur er selvsagt en måte og møtes på halvveien, men dette har jeg tidligere tatt opp med far, og jeg har ikke inntrykk at det alltid er like interessant. Og at det kan være litt værbetinget (og dette med middag) Jeg er selvsagt opptatt av at når de møtes skal det også være av kvalitet. Ved å hente i bhg 16, er vi kanskje hjemme 16.30-16-45. Da skal middag lages, spiser kanskje litt over fem eller halv seks. Da er vi ofte ferdig nærmere 18. Også legger han seg ca.19. Jeg argumenterte også for at problemene med de ettermiddagene er at ungen ofte kommer rett før leggetid, og da tar det lang tid for han å roe seg ned, kveldsrutinene etc. Det er også derfor jeg ikke ønsker å ha det sånn. far ønsker også ha ungen hjemme hos seg når han først skal ha ungen (noe jeg kan forstå). Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #40 Skrevet 4. september 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan jeg gjøre, men jeg får dessverre ikke hentet noe tidligere enn far. Vi begge henter som regel kl 16. Grunnen til at de også drar hjem til han er pga middag osv. Så han pleier å spise der. Utenom det, at han henter og tar han med ut en tur er selvsagt en måte og møtes på halvveien, men dette har jeg tidligere tatt opp med far, og jeg har ikke inntrykk at det alltid er like interessant. Og at det kan være litt værbetinget (og dette med middag) Jeg er selvsagt opptatt av at når de møtes skal det også være av kvalitet. Ved å hente i bhg 16, er vi kanskje hjemme 16.30-16-45. Da skal middag lages, spiser kanskje litt over fem eller halv seks. Da er vi ofte ferdig nærmere 18. Også legger han seg ca.19. Jeg argumenterte også for at problemene med de ettermiddagene er at ungen ofte kommer rett før leggetid, og da tar det lang tid for han å roe seg ned, kveldsrutinene etc. Det er også derfor jeg ikke ønsker å ha det sånn. far ønsker også ha ungen hjemme hos seg når han først skal ha ungen (noe jeg kan forstå). Anonymkode: 34771...5ae Er det en muliget for at barnet kan overnatte hos far på disse dagene? Jeg tenker at enten får barnet overnatte eller far kommer til dere og tar med barnet ut en tur mens du lager middag. Eventuelt at han underholder barnet hjemme hos deg hvis været er ille. Man trenger ikke nødvendigvis å ha lange samvær i ukedagene. Han har jo lengre samvær i enkelte helger. Anonymkode: db00e...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #41 Skrevet 4. september 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Er det en muliget for at barnet kan overnatte hos far på disse dagene? Jeg tenker at enten får barnet overnatte eller far kommer til dere og tar med barnet ut en tur mens du lager middag. Eventuelt at han underholder barnet hjemme hos deg hvis været er ille. Man trenger ikke nødvendigvis å ha lange samvær i ukedagene. Han har jo lengre samvær i enkelte helger. Anonymkode: db00e...0ef Har purt om det med overnatting, men da sover han i praksis hos far hele uken, og da blir det en helt ny samværsavtale. Altså at han er hos far fra tirsdag-torsdag hver uke og torsdag til søndag første helg i mnd. Det er uansett ikke et alternativ for far har sagt nei til det. Han har også uttrykt å det å bare ta med barnet ut en tur, gir han for lite tid med barnet fordi det uansett er lite opplever han, når han henter i bhg og ganske snart etterpå må kjøre han hjem. Ang. det å være hos meg, handler mest om at det ikke blir naturlig lenger fordi jeg har fått meg ny samboer (se opprinnelig innlegget mitt). Dette er han innforstått med og er enig. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #42 Skrevet 4. september 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har purt om det med overnatting, men da sover han i praksis hos far hele uken, og da blir det en helt ny samværsavtale. Altså at han er hos far fra tirsdag-torsdag hver uke og torsdag til søndag første helg i mnd. Det er uansett ikke et alternativ for far har sagt nei til det. Han har også uttrykt å det å bare ta med barnet ut en tur, gir han for lite tid med barnet fordi det uansett er lite opplever han, når han henter i bhg og ganske snart etterpå må kjøre han hjem. Ang. det å være hos meg, handler mest om at det ikke blir naturlig lenger fordi jeg har fått meg ny samboer (se opprinnelig innlegget mitt). Dette er han innforstått med og er enig. Anonymkode: 34771...5ae Det du sier er at barnefar mener det blir for lite tid uansett på tirsdag og torsdag? Ikke enkelt å få til noe her. Har dere sett på mulighet til samvær de helgene han jobber? Regner med han ikke jobber døgnet rundt. Kan han få til noen timer innimellom? Anonymkode: db00e...0ef
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #43 Skrevet 4. september 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du sier er at barnefar mener det blir for lite tid uansett på tirsdag og torsdag? Ikke enkelt å få til noe her. Har dere sett på mulighet til samvær de helgene han jobber? Regner med han ikke jobber døgnet rundt. Kan han få til noen timer innimellom? Anonymkode: db00e...0ef Det er nettopp det. Ikke lett å få til noe. Ja han sier at han vil beholde tirs og torsdag selvom han ikke kan garantere at han kan HVER tis og tors, fordi da har han muligheten. Han sier at selvom han får det til blir det liten tid. I ukedagene går far på skolen, og han har tre jobber, hvor av en er sikkerhetsvakt, to er mijløarbeider. Alle jobbene bortsett fra førstnevnte er han tikallingsvakt. Han har derfor ingen satt plan på når han skal jobbe, men han har blitt lovet av dene ene jobben at de skal prøve å få til minst 20% i uka. Det betyr at siden han ikke jobber (som regel ikke) i ukedagene fordi han er på skolen, så må han jobbe i helger. Annenhver helg har han garantert arbeidshelg (så vidt jeg har forstått. Det skal dekke de 20%). De andre helgene kan jobben ringe å spørre om han kan jobbe. Grunnen til at han til tross for dette ikke kan ha sønnen begge helgene han i utgangspunktet ikke jobber, er fordi han trenger helgen til å ha mulighet til å jobbe, slik at han kan få penger til å leve. Slik situasjonen er for far nå, kommer den til å være til sommer 2019 fordi han går på skole. Med mindre han gjør noe med den. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #44 Skrevet 4. september 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det du sier er at barnefar mener det blir for lite tid uansett på tirsdag og torsdag? Ikke enkelt å få til noe her. Har dere sett på mulighet til samvær de helgene han jobber? Regner med han ikke jobber døgnet rundt. Kan han få til noen timer innimellom? Anonymkode: db00e...0ef Å ha samvær de helgene han jobber, eller ikke jobber for den saks skyld, er helt greit for meg, MEN fordi han har så flyktig situasjon han har, så kan ikke en slik avtale basere seg på forutsigbarhet og det er en forutsetning for en hvilken som helst avtale mener jeg. Så hvis han skal jobbe, vet han ikke nødvendigvis hvilken vakt han får osv, og DERFOR syntes han at det meste blir vanskelig fordi det ikke passer med hans tidsskjema som han så fint sier. Det har vært for fleksibelt frem til nå og det tgrengs struktur og noe fast og en plan som kan vare over litt tid (jeg er innforstått med at det er naturlig å kanskje endre planer noe etterhvert når barnet blir litt eldre). Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #45 Skrevet 4. september 2017 Ironien i det hele, noe som teraput også stilte spm. ved er at far sa: men da kan vi bare ha 50/50 da. Terapaut: Temper du at det er bra for barnet at han plutselig bor mest hos deg nå som det har vært så uforutsigbart. Han: Ja. Det blir også enklere for meg. Da har mor barnet en uke og jeg en uke og da kan jeg jobbe ekstra mye den uka jeg ikke har han også kan jeg si ifra til jobben at jeg bare kan ha visse vakter uka jeg har han, Terapaut: Argumenterer du ut i fra hva du tenker er best for barnet eller ut av prinsipp. Jeg klarer ikke helt å forstå at du sier nei til annenhver helg som mor foreslår, fordi det ikke passer med timeplanen, samtidig sier du at da får du enten ha han 50/50 eller 100%. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #46 Skrevet 4. september 2017 Hvor ofte er det han ikke kan på tirsdag og torsdag? Jeg tenker at hvis det bare er en sjelden gang det skjer noe og han da trenger muligheten til å trekke seg synes jeg du skal godta det mot at du også kan avtale at han henter en dag hvis server krise hos deg. Hvis det derimot er slik at han ikke kan hver andre gang, synes jeg du skal være streng og kreve en ryddigere avtale. Anonymkode: 5fe81...286
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #47 Skrevet 4. september 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor ofte er det han ikke kan på tirsdag og torsdag? Jeg tenker at hvis det bare er en sjelden gang det skjer noe og han da trenger muligheten til å trekke seg synes jeg du skal godta det mot at du også kan avtale at han henter en dag hvis server krise hos deg. Hvis det derimot er slik at han ikke kan hver andre gang, synes jeg du skal være streng og kreve en ryddigere avtale. Anonymkode: 5fe81...286 Godt spm. Det er faktisk litt vanskelig å si. Jeg vurderer også å la denne avtalen vare ut september for å se mønsteret på det. Jeg har selv samboer som gjerne bistår om det er krise her. Men tilbake til spm. ditt, det kan gå en uke eller to uker uten at han kan noen av dagene, eller bare en av den, det kan være at han kan begge dagene en uke, og bare en dag eller ingen uka etter. Så det kommer jo litt an på hva som defineres som sjelden, men det har forekommet oftere at han ikke kan enn kan så langt. Vet ikke om han "skjerper" seg nå pga avtalen. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #48 Skrevet 4. september 2017 1 time siden, Señorita1 skrev: HVIS han kommer, så henter han ikke fra meg, men fra bhg. Han har han hjemme hos seg. Aha. Eg tenkte som et alternativ til at han satt heime på ditt gulv 3 ettermiddager i uka. Las litt flere svar no, og ble bare trist. Klarer du å sende fra deg barnet så mye når han ALLTID har budd hos deg fram til no. Da hadde eg mye heller bare fortsatt på gamle måten. Kan ikke du og kjæresten gå en tur eller barnet og far går en tur med utgangspunkt i din heim. Barnet er jo fortsatt lite. Fælt å flytte rundt på han heile tida. Anonymkode: 28a51...fe3
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #49 Skrevet 4. september 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aha. Eg tenkte som et alternativ til at han satt heime på ditt gulv 3 ettermiddager i uka. Las litt flere svar no, og ble bare trist. Klarer du å sende fra deg barnet så mye når han ALLTID har budd hos deg fram til no. Da hadde eg mye heller bare fortsatt på gamle måten. Kan ikke du og kjæresten gå en tur eller barnet og far går en tur med utgangspunkt i din heim. Barnet er jo fortsatt lite. Fælt å flytte rundt på han heile tida. Anonymkode: 28a51...fe3 Hvor trist jeg blir av at barnet er mye borte er egentlig uvesentlig for meg så lenge, hva enn vi ender opp med er beste for barnet. Og da tenker jeg i utgangspunktet forutsigbarhet i alle ledd. Det siste du skriver er en god ide, men å føle at man ikke kan være hjemme i sitt eget hjem er jo heller ikke en veldig behagelig løsning. Den gamle måten er uaktuell fordi der var alt uforutsigbart, visste ikke når noen ting skulle skje etc. Først og fremst er ikke det bra for barnet, for det andre blir det jo helt umulig å planlegge ting. Så den gamle måten er uaktuell. Hvis du tenkte på gamlemåten at far kommer hit så er det uaktuell fordi: - Vi er en ny familiesetting og det blir rart å ha far rekende rundt her. Til tross for at vi hadde beholdt det slik, hadde ikke det gitt noe større garanti for hvorvidt han kan komme eller ikke. og det er forutsigbarheten i alle ledd jeg ønsker. - Punkt nummer to som gjør at far skal være her (hvis vi ser bort fra det med å gå tur etc). så er det fordi at han er ikke noe trivelig å være rundt. Han er ikke i seg selv en utrivelig person, men når han er hos meg eller rundt mine venner og familie så blir han stille og ser mutt ut. Og en så sjenert person er han ikke. Det er såpass alvorlig at jeg har to venner som har lurt på om han har vært sur på dem hvis de har vært hos meg samtidig. Han snakker bare hvis han blir snakka til. For noen uker siden hadde sønnen min vært hos min tante og min tante skulle levere han hos meg, det var en søndag (søndager var tidligere inkludert i ettermiddagene). Far sa plutselig i fra at han kunne komme, derfor møtte han på min tante ute, da hun skulle levere sønnen min. Fordi det var far sin ettermiddag og han plutselig bare om (sa ifra 15 min før), så skulle jo ungen til han noen timer. Ungen var ikke forberedet på det, ble kjempe lei seg og hadde klynget seg til tanten min da far hadde "Kom til pappa." Da jeg kom ut (jeg visste enda ikke at begge var der) så jo selvsagt sønnen vår meg, og ville til meg. Det er greit nok. Isteden for å si til sønnen vår: "Nå skal vi dra litt til pappa så kommer vi til mamma om et par timer" så fortsatte han å bare stå der med sønnen, i en situasjon som gjorde sønnen opprørt. Det er litt som ved levering i bhg. Helt vanlig at barna blir opprørt, men når man sier at man skal gå, så må man gå, for å gi klare signaler. Så jeg måtte tilslutt si til far: Det er kanskje bedre for han om dere bare drar istedenfor å stå her i en situasjon han syntes er ubehagelig. Han fortsatte å stå der litt til så dro han. jeg snakket med min tante etterpå for å høre hvordan hun opplevlde det. Hun sa at hun forsto hvorfor jeg begynte å gråte (ikke foran sønnen eller far, men på vei inn i min leilighet. Sambo var også der). Hun sa hun syntes far er skikkelig ufhøffelig. Han sa ikke hei til henne eller noe (og nei de har ikke noe uoppgjort) hadde ingen samtale med henne. Samtidig klamret sønnen vår seg til henne. Da jeg først argumenterte for at det skulle være slutt på de ettermiddagene hjemme hos meg, fortalte jeg han at dette var et viktig aspekt. Jeg og sambo har denne leiligheten sammen, og man må kunne føle seg komfortabel i sitt eget hjem. Jeg stoler på at far ikke er sånn med sønnen alene, det er jeg 100% sikker på. Anonymkode: 34771...5ae
Anonym bruker Skrevet 4. september 2017 #50 Skrevet 4. september 2017 Synes du har gjort mer enn nødvendig for barnets far. Han må tilpasse seg mer. Far må endre sin innstilling til samvær. Han må også tenke på barnets beste, og det er åpenbart ikke hans første prioritet. Han er absolutt ikke en like kompetent far når han ikke ser barnets behov og er villig til å sette sønnen som førsteprioritet her. Skriv dagbok over de avtaler han gjennomfører og IKKE gjennomfører! Anonymkode: 565a9...536
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå