Gå til innhold

Andre slitne mødre/ fedre/ foreldre nå i ferien?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en som elsker å være ute og kan bruke timesvis på lekeplassen eller i skogen, og en inneunge. Det er slitsomt å skulle gjøre begge til lags. Men for å si det slik, jobb (sykepleier) er tigangen så slitsomt som å være hjemme med egne barn.

Anonymkode: 4ea69...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blås ut all frustrasjon! Det er helt greit! Det er beintøft å prøve å skape gode opplevelser for ungene når man er så sliten at man ikke klarer å regulere egen adferd overfor barna. 

Har du noen som kan være barnevakt litt innimellom, sånn at du kan ha med deg en om gangen? Det å dele kranglende søsken er ofte en veldig god opplevelse for alle parter. 

Aksepter barne TV, mer enn du egentlig synes er greit i en liten periode, legg deg på sofaen sammen med dem, bare vær i ro sammen. Løper de rundt? Bestikk med kjeks! For at de skal få det må de sitte stille. 

Legg deg med en gang de har sovnet. Så bygger du deg litt overskudd, og da kan du være konsekvent, men hyggelig i gjennomføringen av det du hadde tenkt. 

Lykke til!!! 

Anonymkode: 25d6f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bor du hen hvis det er FOR varmt på stranda? Spør bare av nysgjerrighet. Men for å svare på innlegget, ja hjemmeferier kan være uutholdelig med barn om man ikke finner på noe. Nå vet jeg ikke hvordan du bor, men det MÅ da være alternativer til å sitte inne??? De er da ikke så kravstore i den alderen? Gå en tur i skogen, kaste steiner i vannet...lage sandslott...Det er jo klart det blir intenst når dere ikke gjør noe spesielt? Tro faktisk du brukt mer energi på å bli sliten av maset hjemme enn å kaste de i bilen, smøre med en niste, ta med en fotball...og bare dra et sted hvor de kan løpe og slite seg ut litt. Har du venner med barn så prøv å finn på noe sammen?

Anonymkode: ad5b7...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen; Hvor mange barn har du? Alder? Er du alene med de? Hvor mye barnefri har du? Jobber du? Hvor mye? 

Det spiller inn GANSKE mange faktorer her. Det er ikke snakk om at det er synd på noen?! Det handler om at det må være LOV å si at tre uker hjemme alene med to små barn er kjempeslitsomt! Sier vel seg selv egentlig! 

Anonymkode: 49795...e2b

3 barn, 2, 4 og 8, jobber 100%, faren er så og si aldri hjemme og når han er hjemme legger han seg på sofaen for å se på TV eller sove(han er snart ute av huset), og har som sagt barnefri noen kvelder i året ellers er jeg ALLTID med barna. Jeg er også sliten, men med tre barn er det et herlig kaos. Om kvelden er jeg totalt utslitt, og da er det husarbeid som står for tur. På dagene gjør jeg det jeg skrev lenger oppe. Sammen med de. Sender de ikke ut på verandaen for å leke alene. Selvfølgelig krangler de da. Vær sammen med de, lag mat sammen med de, gjør husarbeid sammen med de. 

Ja, det er lov å si det er slitsomt, men det river meg i sjela at mammaen til to barn sier det er, sitat: "de tre ukene barnehagen er stengt i juli er helt jævlig." Og du har fått en del svar, men det er tydligvis for slitsomt for deg uansett. 

Jeg pleier ikke å være så krass, men jeg har vært borti så mange mødre med denne innstillingen ar jeg blir helt matt. Det er DINE barn, det skal være slitsomt å være småbarnsmamma, men det skal ikke være "jævlig" å være sammen med de! 

Beklager, det er ikke meningen å trakke deg ned eller noe, men du må endre den innstillingen din! 

Anonymkode: 7be3b...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blås ut all frustrasjon! Det er helt greit! Det er beintøft å prøve å skape gode opplevelser for ungene når man er så sliten at man ikke klarer å regulere egen adferd overfor barna. 

Har du noen som kan være barnevakt litt innimellom, sånn at du kan ha med deg en om gangen? Det å dele kranglende søsken er ofte en veldig god opplevelse for alle parter. 

Aksepter barne TV, mer enn du egentlig synes er greit i en liten periode, legg deg på sofaen sammen med dem, bare vær i ro sammen. Løper de rundt? Bestikk med kjeks! For at de skal få det må de sitte stille. 

Legg deg med en gang de har sovnet. Så bygger du deg litt overskudd, og da kan du være konsekvent, men hyggelig i gjennomføringen av det du hadde tenkt. 

Lykke til!!! 

Anonymkode: 25d6f...c4e

Bestikke barn med kjeks og TV for å sitte stille?? Barna legger seg kl20 skriver hun lenger oppe, legger hun seg da trenger hun ikke å sove på dagen vel?

Anonymkode: 7be3b...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100% alene med tvillinger på 6 år og vi storkoser oss i ferien:)!! Leid hytte i Sverige for 3 uker. Masse andre barn her, basseng, lekepark, liv og røre. Er her for 3 år på rad. Ungene og jeg. 

Gull verd! Ferie og kos for store og små👍🏻😊😊 

Anonymkode: 058fa...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bestikke barn med kjeks og TV for å sitte stille?? Barna legger seg kl20 skriver hun lenger oppe, legger hun seg da trenger hun ikke å sove på dagen vel?

Anonymkode: 7be3b...2f7

Når mine var små, var det en førstehjelp for meg. Når ingenting virker, og du er helt fortvilet, alle planer om å ha det koselig ender med grining, krangel og kjefting. 

Tur i skogen, den ene går fort, den andre sent, så erter storebror lillebror, grining hyling bæring. Middagen havner på gulvet, storebror setter seg på lillebror, ut i hagen; lillebror tar leken fra storebror, som tar den tilbake og så er det igang igjen. 

Vannsprederen; altfor kaldt, sklir på gresset, igang igjen. 

Da har jeg ingen problemer med å innrømme at jeg tydde til bestikkelser, TV og kjeks/juice/jordbær. Så fikk vi i hvert fall en liten hyggelig stund sammen den dagen. 

Det har gått over nå, de er 6, 8 og 10. De leker fint sammen, TV er av, vi har gått fra hytte til hytte i sommer, og jeg angrer ikke på de kjeksene når alt sto på som verst!! 

 

Anonymkode: 25d6f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

100% alene med tvillinger på 6 år og vi storkoser oss i ferien:)!! Leid hytte i Sverige for 3 uker. Masse andre barn her, basseng, lekepark, liv og røre. Er her for 3 år på rad. Ungene og jeg. 

Gull verd! Ferie og kos for store og små👍🏻😊😊 

Anonymkode: 058fa...cb4

6-åringer er da ingen sak!

Jeg skjønner godt at HI er sliten. Har selv en på 1,5 og en på 3. Yngste er turbo og hissigpropp, og så sterk at jeg nesten ikke klarer holde henne igjen hvis hun har bestemt seg for noe. Eldste er i trassalder, og kan finne på å stikke av hvis vi er ute sammen. Aldri i livet om jeg går nær vann eller bilveier alene med disse to galingene.

Anonymkode: 8ab24...6cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta de med ut. på lekeplass,  sommerstengte barnehager eller i skogen. La de få rase fra seg ute, ta med mat og det dere trenger.

Skaff barnevakt noen timer. Det blir bedre HI  dette er den mest krevende alderen. Om et par år vil dynamikken ha forandret seg og eldste kan f.eks. leke litt alene ute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6-åringer er da ingen sak!

Jeg skjønner godt at HI er sliten. Har selv en på 1,5 og en på 3. Yngste er turbo og hissigpropp, og så sterk at jeg nesten ikke klarer holde henne igjen hvis hun har bestemt seg for noe. Eldste er i trassalder, og kan finne på å stikke av hvis vi er ute sammen. Aldri i livet om jeg går nær vann eller bilveier alene med disse to galingene.

Anonymkode: 8ab24...6cf

Hehe! En gang var de tvillinger på 1 år, 2 år, 3 år etc..... 😉 De har ikke alltid vært 6 år😂😂 

Ferie har alltid vært både kjekt og fint med ungene. Det blir hva man gjør det til 👍🏻😊 

Anonymkode: 058fa...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som trives med små barn og sliter mer i den perioden,men det betyr ikke at man ikke er en dårlig mor og aldri burde hatt barn. 

Barn er små en liten periode i livet. 

Skjønner at du er sliten har vært alene med min gutt siden han ble født. Perioder har jeg holdt på å klikke. Nå som han er eldre er det mye bedre for oss. 

Tror du bare må bite tennene sammen og prøve å finne på noe. En lang tur hver dag vil få barna litt slitne og kan være til hjelp. 

Anonymkode: 260d3...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt. Jeg har to tette barn. Herregud,det var så slitsomt i den perioden. Vi bare måtte ut. Vi var grytidlig i dyreparken,de eneste på lekeplassen osv. Du må planlegge dag

 Det hjalp veldig mye å ikke ha begge barna på samme plass,to separate rom så de kan leke alene. Jeg hadde spesielle leker når de ble krakilske som jeg tok frem bare når jeg trengte ro og fred. Invester i gode leker.

Anonymkode: 05e3e...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid like trist av disse trådene som alltid kommer på slutten av sommeren. 

At det er travelt å være alene med småbarn kan alle forstå, men at det er jævlig og at man er på gråten daglig er bare trist! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelpes, hvis man ikke klarer å sette seg i andres sko kan man bare holde munn. Jeg er også en av de som syns det blir greit at bhg åpner igjen, men det betyr ikke at jeg ikke har hatt det supert med barna i sommer. HI, jeg skjønner deg veldig godt. Jeg har en på 7 mnd og en på 2 år, vi har vært syke mye av ferien. Jeg er sliten!!

Anonymkode: 759d1...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er mer slitsomt å ha mannen hjemme i ferien. Sur gretten og masete. Sover så lenge han vil, sex skal han ha hver kveld for da er han opplagt. Jeg har sovet minimalt på natten. Forstår godt fvk har mye å gjøre etter ferier. Beklager avsporing!! Barna gjør meg også sliten😉

Anonymkode: 6716f...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe! En gang var de tvillinger på 1 år, 2 år, 3 år etc..... 😉 De har ikke alltid vært 6 år😂😂 

Ferie har alltid vært både kjekt og fint med ungene. Det blir hva man gjør det til 👍🏻😊 

Anonymkode: 058fa...cb4

Det er så lett å si når man får det til! Tror du ikke vi andre har prøvd? Tror du vi setter oss ned første dagen og bestemmer oss for at, nei dette blir bare så ille i år at.... 

noen strever mer enn andre. Vi var til og med to om det, og jeg var så sliten at jeg grein hver kveld siste uken av ferien. 

Dårlig mor, sier dere? Bare prøv! Du har bare dårlig innstilling! 

Det blir bedre, nå fungerer alt strålende, og de siste 3 årene har jeg kost meg hvert sekund av ferien! Selv de to ukene jeg og ungene har vært alene. 

Trist som faen selvfølgelig, at man skal bli sliten av å være alene med sine egne barn, men det må vel være lov å blåse ut litt?? 

Anonymkode: 25d6f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren er også dritslitne, har tre barn mellom 1-5 år og de to eldste er som hund og katt. Det er krangling, skriking, grining store deler av dagen. Minste er limt til meg som den mammadalten han er, vil ikke begynne å gå heller. Han bæres rundt ellers griner han med hånda nedi bh-en min. Dagen lang. Vi aktiviserer de ungene fra morgen til kveld, men de blir fortsatt ikke fornøyde. Det er turer på stranda, i skogen, plukke bær, på lekeplassen, på sentere, på ferier, dyreparken, fornøyelsesparker, åpen gård. You name it, vi har gjort det. Men det ender hver gang med unger som ikke hører etter, krangler sloss og klager. I tillegg sover 1-åringen elendig og som våkner i 4-5 tida. Jeg føler meg som daukjøtt om dagen. Også har jeg mistet faren min i sommer og. Alt er bare en utmattende boble. Jeg må ærlig innrømme at jeg lengter tilbake på jobb. 

Anonymkode: 3c7e8...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å påstå for mye vil jeg kanskje forslå å finne på litt flere ting med dem? Har en snart toåring jeg, og jeg må ærlig si at jeg hadde gruet meg til sommerferien nettopp fordi jeg var så sliten i løpet av hele vinter og vårhalvåret. Jobb på dagtid, unge på ettermiddagen, kveldsstudie og en unge som våknet ørten ganger om natten gjorde at stemningen hjemme var ganske amper. Tanken på å måtte underholde barnet i flere uker i strekk skremte meg, men overraskende nok koser vi oss gløgg i hjel. Går på stranda, badeland, tur i skogen, besøker besøksgårder, kjører oss en tur til en "ny"  lekeplass, reiser på besøk til bestemor eller tanter, ja rett og slett bare komme oss utenfor husets fire vegger.

Skjønner at det er slitsomt å være alene med to barn, men jeg ville også blitt rastløs om man bare var hjemme i så lang tid. De trenger stimuli, selv om det blir litt krangling over sandslott osv. 

Anonymkode: 646a8...a4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og samboeren er også dritslitne, har tre barn mellom 1-5 år og de to eldste er som hund og katt. Det er krangling, skriking, grining store deler av dagen. Minste er limt til meg som den mammadalten han er, vil ikke begynne å gå heller. Han bæres rundt ellers griner han med hånda nedi bh-en min. Dagen lang. Vi aktiviserer de ungene fra morgen til kveld, men de blir fortsatt ikke fornøyde. Det er turer på stranda, i skogen, plukke bær, på lekeplassen, på sentere, på ferier, dyreparken, fornøyelsesparker, åpen gård. You name it, vi har gjort det. Men det ender hver gang med unger som ikke hører etter, krangler sloss og klager. I tillegg sover 1-åringen elendig og som våkner i 4-5 tida. Jeg føler meg som daukjøtt om dagen. Også har jeg mistet faren min i sommer og. Alt er bare en utmattende boble. Jeg må ærlig innrømme at jeg lengter tilbake på jobb. 

Anonymkode: 3c7e8...ca7

Unger som slåss, krangler og "ikke hører etter" når de har hatt en lang dag, er slitne og/eller har jojo-blodsukker. Det ender slik fordi dere ikke gir dem mat i rett tid, men f eks kommer med en is innimellom, og dermed blir for seine med lunsj. Fordi dere ikke leser deres signaler godt nok, og dermed ikke skjønner når de er trøtte og må ha pause. Fordi dere oppsøker steder med for mye støy. Fordi de er tørste og varme. De krangler ikke fordi de er slemme og utakknemlige. Men det hadde jo vært fint, ikke sant? For da kunne man skylde på ungene i stedet for seg selv? 

Anonymkode: ae67a...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Unger som slåss, krangler og "ikke hører etter" når de har hatt en lang dag, er slitne og/eller har jojo-blodsukker. Det ender slik fordi dere ikke gir dem mat i rett tid, men f eks kommer med en is innimellom, og dermed blir for seine med lunsj. Fordi dere ikke leser deres signaler godt nok, og dermed ikke skjønner når de er trøtte og må ha pause. Fordi dere oppsøker steder med for mye støy. Fordi de er tørste og varme. De krangler ikke fordi de er slemme og utakknemlige. Men det hadde jo vært fint, ikke sant? For da kunne man skylde på ungene i stedet for seg selv? 

Anonymkode: ae67a...71c

Men ser du ikke at det er vanskeligere å lese signalene når man er sliten selv? Det er vanskelig å være lydhør når det man virkelig har behov for selv er å sove en hel natt (les uke) , spise et måltid ferdig eller bare sitte stille uten en lyd! 

Selvfølgelig speiler barnas adferd foreldrene, men når man gjør så godt man kan, og fremdeles ender opp med hyling, skriking og slåssing. Da hjelper det jo ikke å si at det hadde gått bra dette, hvis ungene dine fikk lunsj for 20 min siden. 

Og siden barnas adferd speiler foreldrene, så vil jeg påstå at løsningen kanskje kan begynne med uthvilte foreldre.... 

Anonymkode: 25d6f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og. Jeg har barnefri EN dag i uka i fire timer. Hvor mye barnefri har du? Hvor mange barn har du? Er du alene med barnet/ barna? Jeg er mor 24/7, og DET ER slitsomt! 

Anonymkode: 49795...e2b

Men si meg en ting..... var det noen som kastet disse ungene etter deg??? Eller hvordan ble de dine?? Får man ikke barn for å være sammen med de?? Og tenkte du at det blir mye mindre slitsomt med 2?? Det er lov å bruke hodet før man skaffer seg barn!!!! 

Anonymkode: 9b9e0...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første syns jeg det er helt bak mål å kritisere foreldre for å være slitne. Det er lov å være sliten og det er lov å klage på et forum for å få ut litt frustrasjon.  

For det andre er det veldig mange faktorer som spiller inn her. Alder på barna, hvor krevende de er, hvor mye de sover, hvor mye alene man er, hvor mange barn man har osv. Den første sommeren med kun ett barn var ingen problem. Var hjemme med barnet og passet en annen ettåring samtidig som jeg jobbet fulltid turnus..  Barna var rolige og hadde litt rutiner. Det gikk helt fint. Nå som jeg har to med vidt forskjellige behov hvor en er kun to mnd og en er to år, de ikke sover samtidig og mye av aktivitetene er utelukket fordi jeg alltid må ha med begge er det mye tøffere. Dette blir lettere igjen neste år. 

For det tredje er det ikke slik at man ikke er glad i barna sine eller at de ikke er ønsket bare fordi man sier man er sliten og går litt på veggen når de blir mye krangling og uro. Noen har barn med krevende personligheter, noen har barn som sover lite, noen har barn som har veldig ulike behov og noen barn har behov for veldig mye forutsigbarhet for å få ro i kropp og sinn. 

Så er det om å gjøre å gjøre det beste ut av det man har: leke på lekeplasser, spise ute, utforske skogen, bade, dra på kino, dra på museum/besøksgård/tivoli eller dyrepark el., engasjere barna i lek hver for seg hvis de krangler mye, besøke familie, invitere barnas venner på besøk og gå turer. Det er veldig mye man kan gjøre med tiden istedenfor å sitte innelåst med to kranglefanter i varmen. 

Anonymkode: 6e942...6a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også sønnen min hjemme i 3 uker å er veldig sliten! Sønnen min har 3-4 raserianfall for dagen der han er helt hysterisk å biter,klorer,sparker og slår.Veldig ofte skjer dette på offentlige steder noe som selvsagt er veldig pinlig! Å synes synd i de som bor på samme hotell som oss nå på ferien,de har ofte fått høre en gutt som hylskriker av all kraft fordi jeg går opp på rommet med han når han ikke oppfører seg fint.Jeg er konsekvent å går hjem/på hotellrommet når han ikke oppfører seg fint uten at det ser ut som å hjelpe.Han sier selv at han ikke klarer å roe seg ned når han først er blitt sin,så nå sitter jeg med hendene full av kloremerker etter en hel dag til med han. Må innrømme at jeg teller ned dagene til ferien hans er over,for dette er overhodet ikke noe kjekke uker med han.Heldigvis sover han hvertfall gjennom hele natten så jeg får litt tid til å hente meg inn igjen før en ny marerittdag.

Anonymkode: 2ab6c...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og samboeren er også dritslitne, har tre barn mellom 1-5 år og de to eldste er som hund og katt. Det er krangling, skriking, grining store deler av dagen. Minste er limt til meg som den mammadalten han er, vil ikke begynne å gå heller. Han bæres rundt ellers griner han med hånda nedi bh-en min. Dagen lang. Vi aktiviserer de ungene fra morgen til kveld, men de blir fortsatt ikke fornøyde. Det er turer på stranda, i skogen, plukke bær, på lekeplassen, på sentere, på ferier, dyreparken, fornøyelsesparker, åpen gård. You name it, vi har gjort det. Men det ender hver gang med unger som ikke hører etter, krangler sloss og klager. I tillegg sover 1-åringen elendig og som våkner i 4-5 tida. Jeg føler meg som daukjøtt om dagen. Også har jeg mistet faren min i sommer og. Alt er bare en utmattende boble. Jeg må ærlig innrømme at jeg lengter tilbake på jobb. 

Anonymkode: 3c7e8...ca7

Uff...dette høres ikke noe allright ut. Er jo ekstra ille med utakknemlige unger når man virkelig står på pinne for at de skal trives. Får håpe det bare er trassalderen på de eldste. Har dere mulighet til å dele dere litt opp innimellom Da?

Anonymkode: ad5b7...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var stortsett alene med barna da de var under tre. Mannen jobbet og jobbet. Jeg var hjemmeværende, med to små. (Vi bodde i utlandet) 

Ja, det er slitsomt! Det er derimot hva du gjør det til. 

For å lette din egen situasjon MÅ du ut hver dag. Det er bud nummer en!

Du kan gå på ulike lekeplasser, og ulike skoleplasser å leke. 

Du må legge opp etter eldste! Det er andre bud. Yngste må bare dilte etter. 

Du må alliere deg med andre! Det er tredje bud. Det var ikke lett for meg, de andre var veldig etablerte og hadde store nettverk. Jeg ville helst ikke tråkke ned dørene, men litt bør du greie å få til. 

La ungene klare seg selv. Det er fjerde bud! Når du kommer til lekeplassen, stranda, andedammen, setter fu deg, og sender dem avgårde. Vær der, følg med, men la dem komme til deg, for så å leke alene igjen. Ikke la dem ete deg levende.

Bruk biblioteket! 

Anonymkode: c6772...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...