Gå til innhold

Forbanna lege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag er jeg veldig deppa, så tenkte å få det jeg har på hjertet....

Mamma har vært syk, alltid har noen skjeldne sykdom, som spesialistene ikke har klart å diagnostere. Den ene sykdommen fikk hun for 7år siden, hun fikk knuter på forsiden og baksiden av låret, hun ble undersøkt og legene sa at det skyldtes det at hun tidligere hadde tuberkolose. Etter flere måneder forsvant kulene, samtidig som lege ikke fant noe ut, de sa det var eksem, mangel på næringsstoffer osv... uten noe behandling eller noe annet forsvant den sykdommen. Den dag idag har moren min fått tilbake den sykdommen. Den kom tilbake for en to måneder siden, pga forferdelige smerter gikk hun til legen(den samme som hun hadde for 7 år siden), hun gjorde ikke noe spesielt, sa bare at sykdommen var tilbake og i tillegg fikk hun beskjed at hun skulle henne henvise til andre spesialister når hun kom tilbake fra ferien.

Men av forferdelige smerter byttet moren min lege, til en som kom hjem to uker tidligere enn henne. Hun hadde undersøkt, positiv tilbakemelding fikk hun også. igår var hun første gang på besøk hos han. Jeg sammen med henne hadde sjekket litt rundt på nettet og konkluderte at det hun hadde var sansynligvis Erythema nodosum, knuterosen. For det er en av de første diagnosene som hun fikk(men som derretter ble fjerne) og i tillegg til at hun har akkurat de symptomene og underliggende sykdommen kan ha vært tuberkolose som hun hadde tidligere.

Så ja, me kom fram til fastlegen, ventet leeeeeenge i venterommet(legen innkalte oss etter 40min senere), men det var greit, me var villige til å vente. Tross alt var jo han "en flink lege". Når vi kom inntil han hadde han helt vanlige klær på seg. skitten t-skjorte med hull, og bukse med maling på. heller ikke noe hankser, og veldig lange negler. Siden det er første gang han møtte henne, tenke jeg at det hadde vore greit hvis han hadde i det minste hånd hilste eller sa hei, men nei! Han gjorde ikke det! Han sa bare "jeg finner deg ikke i databasen, har du ikke personnr". Etter at han hadde funnet henne fram i databasen, begynte mamma å fortelle om foten som er så hoven og rød at den ser ut som en oppblåst ballong. (jeg var med henne inn altså.) Mens mamma fortalte viste han nullinteresse, hørte ikke på (isåfall har han veldig god hørsel), for det eneste me hørte var tastaturen hans som lagde forferdelig lyd(han kunne i det minste slutte å skrive noe og høre på). 

Rett etter at mamma var ferdig å fortelle, spratt han opp fra stolen sin, printet ut to papirer som mamma deretter måtte fylle ut selv. eneste som sto på den var dato, navnet til legen, og navnet til mammaen min. Han såg ikke på foten hennes, verken undersøkte henne eller noe. Under de 15min som me var der, sa han det med personnr, spurte hvor me bodde og om moren mi ville betale med kort eller kontant. Han ingen øyenkontakt med mamma eller meg, satt og så bare i datamaskinen sin. jeg følte at mamma ikke var fornøyd, så når han spurte om hun ville betale kontant eller på kort, sa mamma "er det alt". Han svarte ja, jeg er ikke spesialist på det. Han burde i det minstese på det, ikke snakk om å undersøke nøye, ta på osv. Han var så lat at han ikke klarte å få ræva si opp fra stolen. 

Vi kom hjem uten noe som helst, ikke noe medisin, INGENTING. Over natten hadde mamma veldig vondt i foten, feber, hun var også kvalm og begynte å spy. Neste dag fikk hun meldig fra nav om ny melding til henne. Der stod det om sykemelding som hun hadde fått i 9 dager ( moren min jobber med psykisk hemmede barn og unge, tror det er miljøterapeut det kalles). På den melding stod diagnosen også, akkurat nå klarer jeg ikke å huske hva den heter. Men når vi leste på nettet, stod det at det er veldig veldig skjelden sykdom, kun ca.10-50 mennesker i verden har hatt den sykdommen og i tillegg stod det at sykdommen begynne fra albue eller lår og går videre over til lungene og hjertet. som fører til en tidlig død. det er kjempe trist, vi tohar sittet og gråte og vært kjempe lei oss. vi ar heller ikke sagt noe til faren eller andre 3 søskene våre. 

For oss er det veldig tragisk, for hun er bare 38 år. Det stod også at pasienten ikke vil leve mer en to-tre år etter at sykdommen har vist seg fram. Vi leste på mangen forskjellige kilder, veldig nyttige og sikkre kilder og over alt stod det det samme. Kan ha legen tatt heilt feil? Burde han ikke informere henne om det der, når han visste at det var den sykdommen? Gjør veldig vondt at han ikke gjorde noe eller sa noe, veldig trist er det også. Går det an at han har tatt heilt feil, for det går jo ikke? Skal han ikke henvise henne videre, prøve å gi henne behandling eller noe som helst? Sitter her nå og tenker FORBANNA LEGE.

Beklage nå ble det veldig lang og sikkert masse skrivefeil, men akkurat nå bryr jeg meg ikke så mye om det, viktigeste for meg er Mamma<3

Anonymkode: c0f99...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en forferdelig situasjon. 

For det første: Håper virkelig at denne idioten av en lege tar feil!! 
For det andre: Om du har mulighet vil jeg råde deg til å rett og slett møte opp i skranken på legesenteret i morgen tidlig og fortelle hva som har hendt. Jeg hadde krevd en samtale med en annen lege, på dagen. Her har denne legen tabbet seg ut (kanskje han genuint trodde at moren din visste om denne diagnosen, det er uansett en alvorlig glipp spør du meg). Iblant har vi faktisk lov til å kreve både forklaring og beklagelse. Synes blant annet du/dere kan be om informasjon om sykdommen skriftlig. Og at legen kan sette av god tid med moren din til å forklare og å svare på spørsmål.

Skrevet

Hva skal jeg fortelle da? Han har sin egen legesenter, der kun han og helsesøster jobber, de to er jo klar over heile situasjonen. Jeg glemte å si at når mamma var ferdig og gikk ut av rommet hans, var mamma helt sjokkert. Overfor hvor uprofosjonelt han er, så hun gikk å bestilte en time til, neste time er 30.juli.

Skrevet

Slitsom pårørende 

Anonymkode: e7ab3...76e

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Slitsom pårørende 

Altså du har ingen rett til å kalle oss det! Du ser bare fra siden, det er helt forferdelig å være i en sånn situasjon. Jeg ønsker at heller ingen aldri i livet havner i en slik situasjon. Det er veldig trist når legen ikke sier diagnosen til deg, eller ser og snakker med deg. Hele dagen igår da vi kom hjem prøvde vi å være subjektive at dette er bare første møte osv... Men når ein får vite diagnosen via nav.no og hvor alvorlig den er, er det veldig trist og skummelt. Så du kan ikke dømme oss!

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

prøvde vi å være subjektive og tenke at dette er bare første møte osv... Men når ein får vite diagnosen via nav.no og hvor alvorlig den er, er det veldig trist og skummelt. Så du kan ikke dømme oss!

Skrev feil

Skrevet

Beklager, nå som jeg er ferdig å skrive, merke jeg at jeg har skrevet veldig mye skrivefeil. Beklage for det.

Skrevet

Du bør klage til kommunelegen. Bytt fastlege til en annen og få ennannwn mening om saken. I mellomtiden bør hun benytte legevakta hvis hun trenger smertestillende. Prøv eventuelt privatlege selv om det koster mer.

Anonymkode: 9812b...0d6

Skrevet

Dette tror jeg rett og slett  bare er oppspinn. 

Anonymkode: c5aa1...1f5

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette tror jeg rett og slett  bare er oppspinn. 

Hvorfor tror du det? Hva er grunnlaget for at du får den tanken?

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør klage til kommunelegen. Bytt fastlege til en annen og få ennannwn mening om saken. I mellomtiden bør hun benytte legevakta hvis hun trenger smertestillende. Prøv eventuelt privatlege selv om det koster mer.

Ja, kanskje det, men jeg vet ikke hvem det er. Hvor får man vite det? Huske at for noen år siden, var det akkurat han som var overlegen her i kommunen, men det var jo før han fikk sin egen legekontor. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, kanskje det, men jeg vet ikke hvem det er. Hvor får man vite det? Huske at for noen år siden, var det akkurat han som var overlegen her i kommunen, men det var jo før han fikk sin egen legekontor. 

Da googler du det eller ringer sentraladministrasjonen i din kommune. Du kan også klage til fylkeslegen.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da googler du det eller ringer sentraladministrasjonen i din kommune. Du kan også klage til fylkeslegen.

Takk for info

Skrevet

Takk for svar alle sammen, fikk gode råd her inne:) 

Skrevet

Jeg er enig med den over, dere må klage til kommunelegen - ring kommunens sentralbord i morgen, de kan nok fortelle hvem som er kommuneoverlege nå. Videre kan dere også klage på den legen dere var hos til Fylkeslegen. Klag på manglende kontakt med pasienten, uprofesjonell framtreden (skitne og hullete klær), ingen undersøkelse, ingen kommunikasjon med pasienten. Still spørsmål om hvordan han kan sette en så alvorlig diagnose uten å ha undersøkt din mor, uten å ha sett på henne, uten å ha stilt noen spørsmål. Hvis diagnosen allerede lå i din mors journal (det er jo mulig), da må dere også klage på at tidligere lege ikke har informert din mor om diagnosen.

Hvis det stemmer at din mor har en så alvorlig diagnose så bør hun følges opp av sykehus, trolig også spesialistsykehus. Det finnes et kompetansesenter for sjeldne sykdommer (søk på kompetansesenter for sjeldne sykdommer), mulig de kan hjelpe med informasjon, men er diagnosen så sjelden så er det trolig ikke så mye hjelp å hente der heller (snakker av egen erfaring) - men de har kontakter og det hender de kan gi tips til hvor dere kan henvende dere videre, hvem som ev. kan noe om diagnosen i Norge. Er det en diagnose som man ikke kan noe om i Norge så kan det være din mor har rett på utredning/behandling i utlandet hvor de har erfaring, men det vil avhenge av hva hun feiler og hva som ev. kan gjøres med det.

Til neste time, bli med din mor da også, og forbered dere godt før timen! Lag en liste med spørsmål til legen, lag en kopi av listen som legen kan se, og ha en hver selv også. Forslag til spørsmål:

- Stemmer det at jeg (din mor) har diagnose xxx som Nav hevder at jeg har?

- Hva bygger du/dere det på, hvordan har dere satt diagnosen? (hvilke prøver er tatt, blodprøver, biopsi, andre prøver?)

- I så fall, hvis du mener jeg har den diagnosen, hvorfor er jeg ikke blitt informert om at jeg har en slik diagnose? Hvordan kan du være så sikker på at det er den diagnosen jeg har, når du sist ikke undersøkte meg, ikke tok noen prøver?

- Hva er veien videre nå? Utredning? Behandling? Medisiner?

- Jeg regner med at du nå henviser meg til spesialist som kan følge opp denne diagnosen siden den er så sjelden, og at du henviser meg videre i dag. (Da kan det være en fordel å ha sjekket med Kompetansesenter for sjeldne sykdommer hvilket sykehus i landet som skal følge opp en slik diagnose, er den så sjelden så vil jeg tro det er en av de aller største sykehusene som skal følge opp, f.eks. Rikshospitalet. Vet dere dette på forhånd kan dere fortelle legen at det er f.eks. Rikshospitalet han skal henvise din mor til.)

- Og så må dere stille spesifikke spørsmål om de plagene hun har nå! Du nevnte at ene benet hennes er hovent, rødt og stort, og hvis hun har andre symptomer også så still spørsmål om det.

Det høres veldig pussig ut hvis det stemmer at fastlege har satt en så alvorlig diagnose på din mor uten å informere henne om det og uten å gi henne videre oppfølging hos spesialist på sykehus. Hvis det stemmer så er det skjedd flere alvorlige glipper. Derfor kan det være lurt å be om journalutskrift både hos fastlege og ev. sykehus din mor har vært på, for å se når de har satt diagnosen og på hvilket grunnlag de har gjort det. Om diagnosen er så sjelden som du påstår at den er så er det som regel noe man kommer til først etter lang utredning.

Ellers ville jeg oppsøkt lege igjen i morgen med det benet hennes. Symptomene hun har, hovent, rødt, stort kan være tegn på blodpropp, så det burde tas blodprøve som kan utelukke eller bekrefte det.

Og helt til slutt - det er så pussig at noen skal ha satt en så alvorlig og sjelden diagnose på din mor uten en større utreding og oppfølging, at dere ikke kan se helt bort fra at det kan ha skjedd en feil i diagnosesettingen hos enten lege eller Nav. Det viktigste nå er at dere får svar og at din mor får hjelp.

Anonymkode: 137e5...267

Skrevet

Glemte å skrive - om legen ikke vil ta inn din mor i morgen for å se på benet hennes som er hovent, rødt og smertefullt, da synes jeg dere skal dra til legevakten med det samme den åpner i morgen!

Skrevet

Pasientombudet!!!

Anonymkode: af410...827

Skrevet
4 timer siden, spørsmåltegn skrev:

Er du HI?

Skrevet

Omg. Dette tror jeg bare er tull! Men du skal ha for forsøket 

Anonymkode: 25e24...43f

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ellers ville jeg oppsøkt lege igjen i morgen med det benet hennes. Symptomene hun har, hovent, rødt, stort kan være tegn på blodpropp, så det burde tas blodprøve som kan utelukke eller bekrefte det.

Man kan ikke bekrefte en blodpropp med en blodprøve. Man kan derimot så og si avkrefte det. For å sikre diagnosen må det tas ultralyd.

Anonymkode: c5010...873

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du HI?

nope, skulle stå "du skrev feil". Jeg retta bare på den ene setningen hennes:)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

nope, skulle stå "du skrev feil". Jeg retta bare på den ene setningen hennes:)

Skrev feil igjen, jeg er HI. Jeg retta på min egen setning

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med den over, dere må klage til kommunelegen - ring kommunens sentralbord i morgen, de kan nok fortelle hvem som er kommuneoverlege nå. Videre kan dere også klage på den legen dere var hos til Fylkeslegen. Klag på manglende kontakt med pasienten, uprofesjonell framtreden (skitne og hullete klær), ingen undersøkelse, ingen kommunikasjon med pasienten. Still spørsmål om hvordan han kan sette en så alvorlig diagnose uten å ha undersøkt din mor, uten å ha sett på henne, uten å ha stilt noen spørsmål. Hvis diagnosen allerede lå i din mors journal (det er jo mulig), da må dere også klage på at tidligere lege ikke har informert din mor om diagnosen.

Hvis det stemmer at din mor har en så alvorlig diagnose så bør hun følges opp av sykehus, trolig også spesialistsykehus. Det finnes et kompetansesenter for sjeldne sykdommer (søk på kompetansesenter for sjeldne sykdommer), mulig de kan hjelpe med informasjon, men er diagnosen så sjelden så er det trolig ikke så mye hjelp å hente der heller (snakker av egen erfaring) - men de har kontakter og det hender de kan gi tips til hvor dere kan henvende dere videre, hvem som ev. kan noe om diagnosen i Norge. Er det en diagnose som man ikke kan noe om i Norge så kan det være din mor har rett på utredning/behandling i utlandet hvor de har erfaring, men det vil avhenge av hva hun feiler og hva som ev. kan gjøres med det.

Til neste time, bli med din mor da også, og forbered dere godt før timen! Lag en liste med spørsmål til legen, lag en kopi av listen som legen kan se, og ha en hver selv også. Forslag til spørsmål:

- Stemmer det at jeg (din mor) har diagnose xxx som Nav hevder at jeg har?

- Hva bygger du/dere det på, hvordan har dere satt diagnosen? (hvilke prøver er tatt, blodprøver, biopsi, andre prøver?)

- I så fall, hvis du mener jeg har den diagnosen, hvorfor er jeg ikke blitt informert om at jeg har en slik diagnose? Hvordan kan du være så sikker på at det er den diagnosen jeg har, når du sist ikke undersøkte meg, ikke tok noen prøver?

- Hva er veien videre nå? Utredning? Behandling? Medisiner?

- Jeg regner med at du nå henviser meg til spesialist som kan følge opp denne diagnosen siden den er så sjelden, og at du henviser meg videre i dag. (Da kan det være en fordel å ha sjekket med Kompetansesenter for sjeldne sykdommer hvilket sykehus i landet som skal følge opp en slik diagnose, er den så sjelden så vil jeg tro det er en av de aller største sykehusene som skal følge opp, f.eks. Rikshospitalet. Vet dere dette på forhånd kan dere fortelle legen at det er f.eks. Rikshospitalet han skal henvise din mor til.)

- Og så må dere stille spesifikke spørsmål om de plagene hun har nå! Du nevnte at ene benet hennes er hovent, rødt og stort, og hvis hun har andre symptomer også så still spørsmål om det.

Det høres veldig pussig ut hvis det stemmer at fastlege har satt en så alvorlig diagnose på din mor uten å informere henne om det og uten å gi henne videre oppfølging hos spesialist på sykehus. Hvis det stemmer så er det skjedd flere alvorlige glipper. Derfor kan det være lurt å be om journalutskrift både hos fastlege og ev. sykehus din mor har vært på, for å se når de har satt diagnosen og på hvilket grunnlag de har gjort det. Om diagnosen er så sjelden som du påstår at den er så er det som regel noe man kommer til først etter lang utredning.

Og helt til slutt - det er så pussig at noen skal ha satt en så alvorlig og sjelden diagnose på din mor uten en større utreding og oppfølging, at dere ikke kan se helt bort fra at det kan ha skjedd en feil i diagnosesettingen hos enten lege eller Nav. Det viktigste nå er at dere får svar og at din mor får hjelp.

Takk for mye bra info, i dag er legekontoret hans stengt. Nå vil jeg ikke gå ut med diagnosen, men den er virkelig sjelden. Hele greien er at den diagnosen som han har stilt henne kan IKKE STEMME, for den passer ikke absolutt til henne. Når vi gikk der, var vi klare. Vi hadde lest på forhånd om den diagnosen vi konkluderte at det var, så vi var klare, hadde spm osv.

Jeg har gått gjennom hvert eneste ord som moren min sa og de få setningen legen fikk ut av seg. Og jeg tror eller jeg nekte å tro at det er den rette diagnosen. Ja, symptomene er like. Slapphet, begynner fra albue/bein og går over til lunger eller hjerte, slapphet og feber om kvelden osv. Men det er noen viktige punkter som ikke stemmer, nemlig det at moren min aldri har hatt de underliggende sykdommene(som gjør at hun får den sykdommen), og noe annet viktig var at, om man har den sykdommen så hjelper det å smøre fuktighetskrem på det stedet som hun har vondt(albue/bein).

Glemte si at legen spurte om hun hadde brukt pencillin tidligere, men det hadde hun ikke gjort, for da var hun gravid. Det svarte moren min han. 7år siden tokk hun heller ikke røntgen(hvis jeg ikke huske feil er det det heter) for det var fare for barnet pga. strålingen.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Omg. Dette tror jeg bare er tull! Men du skal ha for forsøket 

Anonymkode: 25e24...43f

Altså nå skjønner ikke jeg hvorfor du og andre tror dette er tull og oppspinn, ja det er rart og vanskelig å tro på at det er noen slike leger ute der(hadde aldri trodd jeg heller), men i går fikk vi bekreftet det. Det er veldig vanskelig å være i en slik situasjon der legen ikke tar deg seriøst. Tror dere virklig at jeg ikke har noe å gjøre, enn å sitte og finne på en lang historie? I såfall nevn noe av det jeg har skrevet som virke fake og oppspinn...

Skrevet

Jeg hadde aldri latt legen overkjøre meg på den måten heller. Jeg har da egen vilje og egne meninger. Dere må jo være veldig tafatte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...