Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #1 Skrevet 20. juli 2017 Jeg sendte inn en klage til Nav for 6 måneder siden. Da fristen for behandling av klagen utløp sendte jeg en melding til nav hvor jeg etterspurte svar på klagen. Resultatet ble at jeg ikke fikk svar, men et brev hvor det sto at de hadde forlenget saksbehandlingstiden med fire nye måneder. Virkelig? Nesten ett år? Det er ikke en veldig komplisert sak hellet Anonymkode: 884b0...221
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #2 Skrevet 20. juli 2017 Jeg meldte en arbeidsskade for et år siden. Har aldri fått tilbakemelding fra nav om behandlingstid eller annet. Fikk i vinter noen timer hos en spesialist (han hadde fått oppdraget av nav og innkalte meg, jeg har ikke sett noe skriftlig fra nav) som skulle utrede og sende rapport til nav. Det har han gjort, men jeg har fremdeles ikke fått ett eneste brev fra dem om prosessen eller utfallet i saken. Jeg gidder ikke stresse og mase. Det kommer når det kommer. Men for folk som virkelig sliter i ventetiden og trenger saken behandlet har jeg stor medfølelse!!! Anonymkode: 86f45...64b
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #3 Skrevet 20. juli 2017 Ja, det gjør egentlig det de vil. Når noen går til media med helt urimelige ting som skjer innen etaten, da er lederne raskt på banen og forteller at de gjør sitt beste og at de gjør sitt beste og at de aller fleste er fornøyde - total ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 5d6fe...ee3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #4 Skrevet 20. juli 2017 Jeg fikk brev om at min klage på en sak ikke var tatt til følge. Jeg hadde nemlig oversittet klagefristen med 9 dager (mine forsøk på å nå fram digitalt via NAV.no gjelds ikke.) Og brevet kom - hold deg fast - 2 år etter min klage! 😂😂😂 Det er bare for dumt. Jeg var 9 dager for sen med klage på PAPIR, de valgte å overse den digitale kontakten som var innenfor fristen - og dermed tar de seg 2 år til å svare. Anonymkode: 070c3...675
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #5 Skrevet 20. juli 2017 Nav gjør akkurat som de vil fordi de får ikke noen som helt konsekvenser. Jeg har advokat med på laget. Og advokaten sa at Nav bryr seg fint lite når de får kjeft av advokater når de ikke overholder sine egne frister. Anonymkode: 0c2ec...e13
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. juli 2017 #6 Skrevet 20. juli 2017 Det tok meg 12 år! å få uføretrygd, som jeg har hatt krav på siden jeg var 16 år!
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #7 Skrevet 20. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det gjør egentlig det de vil. Når noen går til media med helt urimelige ting som skjer innen etaten, da er lederne raskt på banen og forteller at de gjør sitt beste og at de gjør sitt beste og at de aller fleste er fornøyde - total ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 5d6fe...ee3 Men det stemmer at de som regel gjør sitt beste. Mye av problemet er at de sliter med dårlig arbeidsverktøy (f.eks infotrygd er et program som er dos basert og hvor brukerne bruker dos kommandoer), ikke tilstrekkelig opplæring, et byråkrati innad i organisasjonen som gjør mye tungvint. Jeg har sittet som hovedtillitsvalgt i NAV og ja det finnes noen råtne epler, men de fleste prøver å gjøre jobben sin på best mulig måte med de begrensninger som finnes. Anonymkode: 38e46...7ba
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #8 Skrevet 20. juli 2017 Jeg mottok en periode en støtte fra NAV. Da jeg kom i en ny situasjon og selv mente at jeg ikke hadde krav på denne støtten lengre, ringte jeg NAV og sa i fra. Vedkommende jeg snakket med, forsikret meg om at jeg fortsatt hadde krav på støtten, jeg sa nei, han sa jo. Jeg spurte om de ikke kunne stoppe støtten fram til de var helt sikre på at jeg fortsatt hadde krav på det, han sa at det ikke var mulig og i tillegg ville det bare ført til problemer for meg hvis de først stoppet støtten og deretter skulle begynne igjen. Til slutt sa han at dersom jeg ønsket, kunne jeg skrive inn en melding på mittnav og gi beskjed, men at det kun ville være en formalitet, ettersom jeg fortsatt ville ha krav på støtten. Ok, tenkte jeg, skrev inn meldingen og tenkte ikke mer på det. Etter FLERE måneder fikk jeg beskjed om at støtten allikevel var feilaktig utbetalt, den ville bli stoppet og jeg sto i fare for å måtte betale tilbake. Jeg ble forferdelig sint og redd, ikke nok med at jeg hadde fått feil informasjon FRA NAV, men nå ville jeg bli skyldig mange tusen kroner. Jeg skrev derfor en klage, viste til samtalen og regnet egentlig med at siden en av deres egne hadde gitt meg feil informasjon, kunne ikke jeg være den skyldige her. Den gang ei. I brevet jeg fikk tilbake sto det at NAV ikke kunne lastes selv om de hadde gjort en feil, og at det i tillegg ikke fantes referat fra samtalen jeg henviste til, derfor var JEG den skyldige og måtte dermed tilbakebetale. Navsystemet er etter min oppfatning et av de største problemene velferdsstaten Norge har, man kan ikke stole på den infoen man mottar, og de gjemmer seg bak sin egen styrke og storhet, uten evne til å se enkeltindividet i sakene. Den ansvarsfraskrivelsen jeg opplevde da de skrev at de ikke var ansvarlig for egne feil, er noe av det mest provoserende jeg har opplevd, i tillegg til at jeg følte meg enormt maktesløs og liten mot en stor etat uten ansikt. Mange mennesker i Norge er avhengig av at ansatte i nav gjør en god jobb og tar riktige avgjørelser. Dessverre hører vi oftere og oftere om det motsatte, og det mener jeg er et samfunnsproblem. Anonymkode: a4a50...fa0
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #9 Skrevet 20. juli 2017 1 time siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Det tok meg 12 år! å få uføretrygd, som jeg har hatt krav på siden jeg var 16 år! Jeg er i samme situasjon selv. 💛Det er for dårlig Anonymkode: feb53...e5f
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #10 Skrevet 20. juli 2017 3 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Det tok meg 12 år! å få uføretrygd, som jeg har hatt krav på siden jeg var 16 år! Uføretrygd ytes tidligst fra måneden etter fylte 18, så det var jo merkelig. Anonymkode: edcc8...d3e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #11 Skrevet 20. juli 2017 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uføretrygd ytes tidligst fra måneden etter fylte 18, så det var jo merkelig. Anonymkode: edcc8...d3e En varig skade eller en lyte kan oppstå før en fyller 18 år... Anonymkode: 0c2ec...e13
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #12 Skrevet 20. juli 2017 Ja, det kan vi. Det er mye som er veldig dårlig, og når det gjelder flere ting, inkludert dette med klager er også systemet hinsides all fornuft. Anonymkode: fabe1...a1e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #13 Skrevet 20. juli 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: En varig skade eller en lyte kan oppstå før en fyller 18 år... Anonymkode: 0c2ec...e13 Det kan den nok men det betyr ikke at man har rett på uføretrygd.. Foreldrene har ansvar for å forsørge barnet sitt frem til det fyller 18 år. Det er først når man er myndig man kan ha rett på uføretrygd... https://www.nav.no/rettskildene/395426/12-4-alder Nedre aldersgrense Nedre aldersgrense for rett til uføretrygd er 18 år, det vil si at første utbetaling kan skje med virkning fra måneden etter fylte 18 år. Aldersgrensen samsvarer med det tidspunkt foreldrenes forsørgelsesplikt opphører. Anonymkode: 7546f...d0a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #14 Skrevet 20. juli 2017 En har jo allikevel et uføretidspunkt. Det kan selsvsagt være tidligere enn retten til uføretrygd inntrer. Om en har hatt en skade eller sykdom dom gir uføretidspunkt når man er 16 år, skal man ikke gå uten uføretrygd til man verken er 28 eller 30. En kan ikke forvente at lekmenn skal vite forskjeller på slikt som nedsatt arbeidsevne og nedsatt ervervsevne. Som uføretidspunkt og rett til uføretrygd. Jeg jobber i NAV, det er tildels svært dårlige systemer, rett og slett for dårlig sikring. Det er ikke sikkert det ville gjort seg då veldig bra om EMK fikk saker til vurdering. Det finnes også nye inkompetanse. Anonymkode: fabe1...a1e
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #15 Skrevet 20. juli 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Men det stemmer at de som regel gjør sitt beste. Mye av problemet er at de sliter med dårlig arbeidsverktøy (f.eks infotrygd er et program som er dos basert og hvor brukerne bruker dos kommandoer), ikke tilstrekkelig opplæring, et byråkrati innad i organisasjonen som gjør mye tungvint. Jeg har sittet som hovedtillitsvalgt i NAV og ja det finnes noen råtne epler, men de fleste prøver å gjøre jobben sin på best mulig måte med de begrensninger som finnes. Anonymkode: 38e46...7ba Nei, det stemmer altfor ofte at de ikke gjør sitt beste. Personer som ikke egner seg disse jobbene annet enn på papiret tiltrekkes stillinger i Nav, og ser det som en god plass å utøve urimelig makt uten at det får følger for dem selv. De "har jo bare gjort sitt beste". Ja, det jobber også mange som ønsker å gjøre en god jobb, som ønsker å gjøre en forskjell og hjelpe de som trenger det. Og ja, de jobber med håpløse datasystemer, hadde nesten vært enklere uten flere av de systemene de har, tror jeg. Men det finnes altfor mange råtne epler i etaten, og som bruker er man prisgitt den saksbehandleren man tilfeldigvis får. Om man får en saksbehandler som ikke kan jobben sin, ikke gjør jobben sin, eller som gjør jobben veldig, veldig feil så er det også tilfeldig om man får en ny saksbehandler. Og om man får en ny saksbehandler er man ikke sikret at den er noe bedre. I tillegg er det et ofte rapportert problem at det går prinsipp i enkeltsaker, at saksbehandlere som blir skiftet ut sørger for å videreføre egne negative (og ofte urikitige) holdninger om brukeren til neste saksbehandler. Er første saksbehandler en med lang fartstid i etaten har denne ofte så mye å si på avdelingen, har ofte også ansvar for opplæring av nye, at nye saksbehandlere blir preget - og tidvis presset! - til å gjøre samme vedtak som tidligere ble gjort, selv om disse er feil. Det er også kjent at flere er mer opptatt av egen karriere, å klatre oppover i systemet, enn å gjøre en god jobb overfor brukerne. En måte Nav ofte blir "kvitt" problemsaksbehandlere på er å få dem bort fra selve brukerkontakten - og måten å gjøre det på er å forfremme dem til en høyere stilling. Dermed får de et stadig økende lederproblem, for disse personene er sjelden mer egnet som leder enn saksbehandler. Så nei, det er ikke alle som prøver å gjøre jobben sin på best mulig måte. At det er veldig mye som ikke fungerer i etaten, både med opplæring og de verktøyene de ansatte har til å hjelpe seg med, det er det ingen tvil om. Men det er også et stort problem at feil som blir gjort stadig blir bagatellisert, det er en systematisk ansvarsfraskrivelse når det gjøres feil, det får ingen følger å gjøre feil - uansett hvor mye de feilene ødelegger folks liv. Systemet slik det fungerer - eller ikke fungerer - i dag er som en mammut, altfor stor og ikke levedyktig i nåværende tilstand. De gruppene som har størst behov for hjelp, de som av ulike årsaker faller utenfor arbeidslivet og trenger hjelp i en periode av livet, det er de som har fått det vanskeligere med reformen. Enklere ting er blitt enklere. Før var ting mer oversiktlig, det var enklere å få kontakt med saksbehandlere. I dag er det vanskelig å få kontakt med saksbehandlerne, det er langt mer tilfeldig hvilken oppfølging man får. Hele Navsystemet, slik det fungerer i dag, er en synkende rustholk av et skip. Det fungerer ikke slik det skal, reformen fungerer ikke. Og ingen politikere er villig til å innrømme det og gå til valg på at de må se på hele systemet på nytt, for det vinner de ikke valg på - selv om det er en av de viktigste etatene for fremtiden. Ære være de som holder ut med å jobbe i Nav og som faktisk gjør en god jobb, de trengs der! Min erfaring er at svært mange av disse slutter fordi de sliter seg ut med systemet som fungerer så dårlig og det at de ser at de ikke får hjulpet de som trenger det på god nok måte selv når de gjør sitt beste. Anonymkode: 5d6fe...ee3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #16 Skrevet 20. juli 2017 6 timer siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Det tok meg 12 år! å få uføretrygd, som jeg har hatt krav på siden jeg var 16 år! Ingen har vel rett på trygd eller sosialhjelp før de er myndige. Og det er ikke slik at man "har rett på uføre" automatisk pga sykdom, lyte eller skade, nå skal alt prøves ut før man evt kan få det innvilget. De fleste kan gjøre en jobb, så lenge den blir tilrettelagt, med mindre du er 100% lam. Dessverre er det en del uføre som rett og slett ikke har lyst å jobbe, jeg sier ikke at det gjelder deg. Noen synes det er deilig å være hjemme og styre og stelle, og la staten forsørge dem. Har møtt på noen. Vondt i viljen. det skal til stadig spares i Nav, og de ansatte har EKSTREMT mange saker. De jobber mye. Skal noen klage, så er det til Storting og regjeringen og de som bevilger penger til hvert NAV kontor, de legger føringene for hvor mange ansatte hvert kontor kan ha råd til. Jobber i NAV. Anonymkode: 8cab2...05c
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2017 #17 Skrevet 20. juli 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ingen har vel rett på trygd eller sosialhjelp før de er myndige. Og det er ikke slik at man "har rett på uføre" automatisk pga sykdom, lyte eller skade, nå skal alt prøves ut før man evt kan få det innvilget. De fleste kan gjøre en jobb, så lenge den blir tilrettelagt, med mindre du er 100% lam. Dessverre er det en del uføre som rett og slett ikke har lyst å jobbe, jeg sier ikke at det gjelder deg. Noen synes det er deilig å være hjemme og styre og stelle, og la staten forsørge dem. Har møtt på noen. Vondt i viljen. det skal til stadig spares i Nav, og de ansatte har EKSTREMT mange saker. De jobber mye. Skal noen klage, så er det til Storting og regjeringen og de som bevilger penger til hvert NAV kontor, de legger føringene for hvor mange ansatte hvert kontor kan ha råd til. Jobber i NAV. Anonymkode: 8cab2...05c Du jobber i NAV...? Da burde du straks slutte der! Å sitte og spre mistillit om dine brukere og påstå at de "ikke gidder å jobbe" er en ukultur - og den kan vel også forklare hvorfor noen av de ansatte trenerer saker og saboterer for brukerne? Fordi de rett og slett ikke liker det regelverket de er satt til å forvalte, og heller finner på egne regler? Og så rett over i forsvarsposisjon: "det er politikernes skyld, for vi har for mye å gjøre". Bare piss: det er øket med 5000 årsverk etter NAV-reformen, og likevel greier dere ikke å gjøre jobben deres! Tror jeg vet hvem som har mest vondt i viljen, og det er ikke klientene... Anonymkode: 070c3...675
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. juli 2017 #18 Skrevet 21. juli 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Uføretrygd ytes tidligst fra måneden etter fylte 18, så det var jo merkelig. Anonymkode: edcc8...d3e Det var misvisende skrevet av meg! Uføretidspungtet ble satt til den dagen jeg ble 16 år og kampen for uføretrygd startet når jeg var 20 år.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. juli 2017 #19 Skrevet 21. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ingen har vel rett på trygd eller sosialhjelp før de er myndige. Og det er ikke slik at man "har rett på uføre" automatisk pga sykdom, lyte eller skade, nå skal alt prøves ut før man evt kan få det innvilget. De fleste kan gjøre en jobb, så lenge den blir tilrettelagt, med mindre du er 100% lam. Dessverre er det en del uføre som rett og slett ikke har lyst å jobbe, jeg sier ikke at det gjelder deg. Noen synes det er deilig å være hjemme og styre og stelle, og la staten forsørge dem. Har møtt på noen. Vondt i viljen. det skal til stadig spares i Nav, og de ansatte har EKSTREMT mange saker. De jobber mye. Skal noen klage, så er det til Storting og regjeringen og de som bevilger penger til hvert NAV kontor, de legger føringene for hvor mange ansatte hvert kontor kan ha råd til. Jobber i NAV. Anonymkode: 8cab2...05c Alle i nav trodde jeg hadde vondt i viljen! Men jeg kan love deg det at jeg MYE heller ville hatt en jobb enn å bli uføretrygdet! Heldigvis for meg fikk jeg meg etterhvert en fantastisk fastlege som ikke lot nav herje rundt med meg!
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #20 Skrevet 21. juli 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Du jobber i NAV...? Da burde du straks slutte der! Å sitte og spre mistillit om dine brukere og påstå at de "ikke gidder å jobbe" er en ukultur - og den kan vel også forklare hvorfor noen av de ansatte trenerer saker og saboterer for brukerne? Fordi de rett og slett ikke liker det regelverket de er satt til å forvalte, og heller finner på egne regler? Og så rett over i forsvarsposisjon: "det er politikernes skyld, for vi har for mye å gjøre". Bare piss: det er øket med 5000 årsverk etter NAV-reformen, og likevel greier dere ikke å gjøre jobben deres! Tror jeg vet hvem som har mest vondt i viljen, og det er ikke klientene... Anonymkode: 070c3...675 Men hele Norge er jo fullt av folk som ikke orker jobbe. Det er ikke min mening, det er fakta. (Se uførestatistikk jmf m andre land). det er bra at nav er skeptiske i utgpunt for å avdekke disse latmasker. De som er riktig syke får jo det de skal allikevel. Anonymkode: ccf4d...d17
aanonym Skrevet 21. juli 2017 #21 Skrevet 21. juli 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hele Norge er jo fullt av folk som ikke orker jobbe. Det er ikke min mening, det er fakta. (Se uførestatistikk jmf m andre land). det er bra at nav er skeptiske i utgpunt for å avdekke disse latmasker. De som er riktig syke får jo det de skal allikevel. Anonymkode: ccf4d...d17 Kan ikke bare se på uførestatistikken, du må også se på statistikk over andel sysselsatte. I Norge er andelen ca 10% høyere enn i andre EU-and.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #22 Skrevet 21. juli 2017 29 minutter siden, aanonym skrev: Kan ikke bare se på uførestatistikken, du må også se på statistikk over andel sysselsatte. I Norge er andelen ca 10% høyere enn i andre EU-and. Men hvorfor er folk så mye sykere i velferdsnorge mener du da? Jmf med Sverige feks. Hvorfor har man så mye mer 3 dagers her enn i Norge tror du? Anonymkode: ccf4d...d17
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #23 Skrevet 21. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hvorfor er folk så mye sykere i velferdsnorge mener du da? Jmf med Sverige feks. Hvorfor har man så mye mer 3 dagers her enn i Norge tror du? Anonymkode: ccf4d...d17 * enn i Sverige Anonymkode: ccf4d...d17
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #24 Skrevet 21. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men hele Norge er jo fullt av folk som ikke orker jobbe. Det er ikke min mening, det er fakta. (Se uførestatistikk jmf m andre land). det er bra at nav er skeptiske i utgpunt for å avdekke disse latmasker. De som er riktig syke får jo det de skal allikevel. Anonymkode: ccf4d...d17 De gjør jo ikke det. Mye takket være disse som er friske nok til å sno seg i regler og få det ene og andre innvilget uten egentlig grunnlag. Anonymkode: d600f...257
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2017 #25 Skrevet 21. juli 2017 Ser dette desverre er vanlig. Dere trenger ikke diskutere troverdigheten til uføre. Klagen dreier seg om noe helt annet. Anonymkode: 884b0...221
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå