Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 En bekjent fortalte meg noe i dag som jeg reagerte veldig på, å vil bare høre om det er flere som reagerer på dette. Han er en voksen mann som har en gammel far som er ganske syk så han har brukt mye av sin tid på være med faren å hjelpe med det som trengs.Han sier han har vært der noen timer flere dager i uken. Han forteller at han har brukt så mye tid på faren så derfor føler han at han har rett på bruke bankkortet til faren både til mat og kontantbeløp.Så han har altså brukt faren sitt kort å tatt ut penger som han har brukt på seg selv,for det føler han at han fortjener.Han sier også at dette har han gjort gjentatte ganger. Er helt sjokkert selv at han kan bruke sin syke far sin konto for å ta ut penger til seg selv! Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Det hadde jeg gått til politiet med i morgen den dag! Dette er grovt tyveri! Vær så snill å gjøre det, den gamle mannen utsettes for økonomisk vold. Dette kan du ikke la fortsette. Anonymkode: 5964b...bb7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 Å siden han forteller meg helt åpent om det,så vil det jo si at han ikke ser noe galt i det han gjør heller å det er skremmende! Faren er heldigvis blitt bedre å er kommet ut fra sykehuset,men fortsatt er det søskene som skal betale regninger og handle for faren sin ettersom han fortsatt ikke er bra. Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å siden han forteller meg helt åpent om det,så vil det jo si at han ikke ser noe galt i det han gjør heller å det er skremmende! Faren er heldigvis blitt bedre å er kommet ut fra sykehuset,men fortsatt er det søskene som skal betale regninger og handle for faren sin ettersom han fortsatt ikke er bra. Anonymkode: 6e5a9...082 Du MÅ ta dette til politiet! Det er grovt tjuveri fra den gamle mannen, han har ingen måte å beskytte seg selv. I tillegg snyter fyren søsknene sine for ev. arv. Du kan ikke la dette fortsette! Eller har du tenkt å ikke gjøre noe? Det er i så fall straffbart også, etter straffeloven er vi pliktig til å melde fra om vi vet om straffbare handlinger som skjer eller skal skje. Anonymkode: 5964b...bb7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Ser ingen betenkeligheter ved det. I vår slekt er dette oppe og vedtatt. Den av barna som enten tar på seg den tyngste omsorgbyrden, eller av en eller annen grunn får den dyttet på seg, skal belønnes på slikt vis. Det viste seg at det er tilsvarende i min manns familie. En annen familie, et annet sted og en annen religion. Det kunne aldri ha falt meg inn å protestere. Min søster og familien bor vegg i vegg med våre foreldre. Dersom det skulle vise seg at de blir syke, og hun må ta seg av dem, med hus, vask, personlig hygiene, begynnende demens aggresjon, liggesår, alarmer, uro og sorg. Om hun da tok penger for dette, hadde jeg unnt henne hver krone. Omsorg for gamle, syke mennesker er tungt. Der er derimot ikke et realistisk valg å ikke ta oppgaven, den som er nærmest, Det blir naturlig hinnog henne som kikker inn, og gjør det som gjøres må, ikke den som bor på andre siden av byen, eller andre siden av landet. Økonomisk vold 🤢 Anonymkode: b7361...25a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ser ingen betenkeligheter ved det. I vår slekt er dette oppe og vedtatt. Den av barna som enten tar på seg den tyngste omsorgbyrden, eller av en eller annen grunn får den dyttet på seg, skal belønnes på slikt vis. Det viste seg at det er tilsvarende i min manns familie. En annen familie, et annet sted og en annen religion. Det kunne aldri ha falt meg inn å protestere. Min søster og familien bor vegg i vegg med våre foreldre. Dersom det skulle vise seg at de blir syke, og hun må ta seg av dem, med hus, vask, personlig hygiene, begynnende demens aggresjon, liggesår, alarmer, uro og sorg. Om hun da tok penger for dette, hadde jeg unnt henne hver krone. Omsorg for gamle, syke mennesker er tungt. Der er derimot ikke et realistisk valg å ikke ta oppgaven, den som er nærmest, Det blir naturlig hinnog henne som kikker inn, og gjør det som gjøres må, ikke den som bor på andre siden av byen, eller andre siden av landet. Økonomisk vold 🤢 Anonymkode: b7361...25a Dere har da ingen rett til å bruke pengene til en gammel dame/gammel mann for det! Det er hans/hennes penger å dere har ingen rett til å bruke de på dere selv! Blir forbanna over at voksne mennesker bare tar av andre sin penger som om det var den største selvfølge! Selvsagt kan du ikke ta penger fra ett annet menneske uten hans/hennes tillatelse,det er faktisk å stjele! Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ser ingen betenkeligheter ved det. I vår slekt er dette oppe og vedtatt. Den av barna som enten tar på seg den tyngste omsorgbyrden, eller av en eller annen grunn får den dyttet på seg, skal belønnes på slikt vis. Det viste seg at det er tilsvarende i min manns familie. En annen familie, et annet sted og en annen religion. Det kunne aldri ha falt meg inn å protestere. Min søster og familien bor vegg i vegg med våre foreldre. Dersom det skulle vise seg at de blir syke, og hun må ta seg av dem, med hus, vask, personlig hygiene, begynnende demens aggresjon, liggesår, alarmer, uro og sorg. Om hun da tok penger for dette, hadde jeg unnt henne hver krone. Omsorg for gamle, syke mennesker er tungt. Der er derimot ikke et realistisk valg å ikke ta oppgaven, den som er nærmest, Det blir naturlig hinnog henne som kikker inn, og gjør det som gjøres må, ikke den som bor på andre siden av byen, eller andre siden av landet. Økonomisk vold 🤢 Anonymkode: b7361...25a Flott om den som gjør slikt belønnes på et vis. Men i His tilfelle så er det en sønn som stjeler fra far uten farens samtykke. Det er økonomisk vold av eldre og det er alvorlig og straffbart! Synes du det er riktig at man stjeler fra sine foreldre? I så fall håper jeg nesten at et av dine barn sørger for at du får kjenne på hvor "greit" det er når det blir din tur. Du er tydeligvis ikke særlig oppdatert på hvilke overgrep mange eldre dessverre blir utsatt for, og økonomiske overgrep klassifiseres som vold mot eldre. Altfor mange eldre blir utsatt for det og det er et problem som bør snakkes om ikke skjules! Anonymkode: 5964b...bb7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 For alt jeg vet så kan det være at søsteren hans er enig at dette er grei måte å gjøre det på,men jeg personlig ble flyforbanna når jeg hørte at han utnytter sin gamle syke far med å ta deler av pengene hans! Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: For alt jeg vet så kan det være at søsteren hans er enig at dette er grei måte å gjøre det på,men jeg personlig ble flyforbanna når jeg hørte at han utnytter sin gamle syke far med å ta deler av pengene hans! Anonymkode: 6e5a9...082 Det spiller ingen rolle om søsteren hans er enig i at det er greit - det gjør det bare verre! Men du har tydeligvis ikke tenkt å gjøre noe med det, så så veldig "flyforbanna" ble du nok ikke siden du aksepterer det de gjør ved å ikke melde det til politiet... Anonymkode: 5964b...bb7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det spiller ingen rolle om søsteren hans er enig i at det er greit - det gjør det bare verre! Men du har tydeligvis ikke tenkt å gjøre noe med det, så så veldig "flyforbanna" ble du nok ikke siden du aksepterer det de gjør ved å ikke melde det til politiet... Anonymkode: 5964b...bb7 Ja det er jeg helt enig i at det gjør saken bare enda verre. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke skal gjøre noe med det? Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja det er jeg helt enig i at det gjør saken bare enda verre. Hvor har jeg skrevet at jeg ikke skal gjøre noe med det? Anonymkode: 6e5a9...082 Det er det inntrykket du gir når du ikke kommenterer på det med å kontakte politiet. Håper jeg tok feil og at du gjør noe med det allerede i morgen og går til politiet med det, for det er ille at den eldre mannen utsettes for stadige tyveri! Anonymkode: 5964b...bb7
Kathrine. Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 Lol. Her er det full oppstandelse og spring til politiet. Om noken lurer på om en bør kontakte politiet ved mistenksom asylsøker på rømmen eller melde til nav om trygdesvindel får en klar beskjed om å ligge unna og passe sine egne saker. 😃 Dib 😍
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 7 minutter siden, Kathrine. skrev: Lol. Her er det full oppstandelse og spring til politiet. Om noken lurer på om en bør kontakte politiet ved mistenksom asylsøker på rømmen eller melde til nav om trygdesvindel får en klar beskjed om å ligge unna og passe sine egne saker. 😃 Dib 😍 Så flott at du ler av at noen stjeler grovt fra eldre som ikke kan forsvare seg selv... Du og enkelte andre her mener tydeligvis at det ikke er så eldre. Vold mot eldre er et så stort problem at staten har opprettet en nasjonal kontakttelefon for eldre - Vern for eldre. Du kan lese om det her: http://www.vernforeldre.no/ https://sykepleien.no/forskning/2015/01/vold-mot-eldre 4-6 % av alle eldre opplever overgrep/ulike typer for vold. Bare i Oslo vil det bety 4000 eldre som utsettes for vold, og økonomisk vold er en av de overgrepene som går inn i begrepet "vold mot eldre". http://www.dagbladet.no/nyheter/store-morketall-om-overgrep-mot-eldre/64291783 Direkte pinlig at du latterliggjør overgrep! Anonymkode: 5964b...bb7
Kathrine. Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 Synes det er trist og leit om han blir rundstjålet ja. Men reagerer ikkje så mye om han påskjønner seg f.eks. 500,- en gang i mnd om han bruker mye tid og krefter på mannen. Finnes grånyanser.
Kathrine. Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så flott at du ler av at noen stjeler grovt fra eldre som ikke kan forsvare seg selv... Du og enkelte andre her mener tydeligvis at det ikke er så eldre. Vold mot eldre er et så stort problem at staten har opprettet en nasjonal kontakttelefon for eldre - Vern for eldre. Du kan lese om det her: http://www.vernforeldre.no/ https://sykepleien.no/forskning/2015/01/vold-mot-eldre 4-6 % av alle eldre opplever overgrep/ulike typer for vold. Bare i Oslo vil det bety 4000 eldre som utsettes for vold, og økonomisk vold er en av de overgrepene som går inn i begrepet "vold mot eldre". http://www.dagbladet.no/nyheter/store-morketall-om-overgrep-mot-eldre/64291783 Direkte pinlig at du latterliggjør overgrep! Anonymkode: 5964b...bb7 Fekk ikkje med meg at han blei stjålet grovt fra. Kor sto det?
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, Kathrine. skrev: Fekk ikkje med meg at han blei stjålet grovt fra. Kor sto det? Du må gjerne flisespikke på ordlyden. Dette er grovt: "... føler han at han har rett på bruke bankkortet til faren både til mat og kontantbeløp.Så han har altså brukt faren sitt kort å tatt ut penger som han har brukt på seg selv,for det føler han at han fortjener.Han sier også at dette har han gjort gjentatte ganger." Om man misbruker andres bankkort til direkte pengeuttak, som denne sønnen Hi forteller om har gjort, skal det straffes som tyveri. Her er det en sønn som over tid stjeler, som svikter tillit og som misbruker fars bankkort, så er det grovt, uansett om det vil dømmes som vinningsforbrytelse eller tyveri. Du setter tydeligvis grensen på 500 kroner, at det er greit å stjele 500 kroner av sine foreldre stadig vekk... det sier jo mye om deg. Grensen din går ved å stjele kr. 6000,- i året fra foreldre? Anonymkode: 5964b...bb7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #17 Skrevet 19. juli 2017 Vet du hva faren mener om saken? Sannsynlig vis synes han det er en grei ordning som gjør at han får mindre dårlig samvittighet for å belaste sønnen. Om du mener det har skjedd noe galt bør du g til faren og gjøre ham oppmerksom på sønnens praksis. Det er ham som bør få bestemme om det er greit eller ikke. Er du forresten villig til å overta sønnens oppgaver som hjelper hvis du anmelder? Hvem skal ta seg av garen om du gjør slik at sønnen ikke vil lengre? Anonymkode: 8e1cc...b2c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #18 Skrevet 19. juli 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Dere har da ingen rett til å bruke pengene til en gammel dame/gammel mann for det! Det er hans/hennes penger å dere har ingen rett til å bruke de på dere selv! Blir forbanna over at voksne mennesker bare tar av andre sin penger som om det var den største selvfølge! Selvsagt kan du ikke ta penger fra ett annet menneske uten hans/hennes tillatelse,det er faktisk å stjele! Anonymkode: 6e5a9...082 I dette tilfellet er det jo med tillatelse. Hele familien er jo enig i at det er en grei ordning. Jeg synes heller ikke det er noe galt i å ta seg betalt for hjelpe eldre. I noen familier må man da bli enige om en timepros eller liknende, i andre familier er det greit å gjøre det slik som i hovedinnlegget. Anonymkode: 8e1cc...b2c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #19 Skrevet 19. juli 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: I dette tilfellet er det jo med tillatelse. Hele familien er jo enig i at det er en grei ordning. Jeg synes heller ikke det er noe galt i å ta seg betalt for hjelpe eldre. I noen familier må man da bli enige om en timepros eller liknende, i andre familier er det greit å gjøre det slik som i hovedinnlegget. Anonymkode: 8e1cc...b2c Å få betalt eller å kreve betaling er helt greit - å bare forsyne seg er tyveri og misbruk av andres bankkort og straffes også som tyveri. I His sak er det jo tydelig at sønnen bare ut penger og også kjøper matvarer til seg selv uten at faren vet om det. Det er og blir straffbar handling! Anonymkode: 5964b...bb7
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #20 Skrevet 19. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: I dette tilfellet er det jo med tillatelse. Hele familien er jo enig i at det er en grei ordning. Jeg synes heller ikke det er noe galt i å ta seg betalt for hjelpe eldre. I noen familier må man da bli enige om en timepros eller liknende, i andre familier er det greit å gjøre det slik som i hovedinnlegget. Anonymkode: 8e1cc...b2c Så hvis de andre i familien er enig så er greit å stjele penger av en gammel syk person? Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #21 Skrevet 19. juli 2017 Det står jo ikke hva faren mener om saken? Jeg ble tilbudt penger hver gang jeg gjorde noe før min oldemor. Å fikk alltid beskjed om å handle til meg selv også. Hun ville mer enn gjerne gi meg penger for strevet 😉 jeg handlet sjeldent privat for hennes penger, men hun betalte innimellom for mitt melk og brød ☺ Ingen reagerte på det i familien, og jeg hjalp henne ikke så ofte at jeg følte jeg måtte ha betaling. Er det ikke bedre å spør andre familiemedlemmer til denne mannen om dette er ok, før man kontakter politiet? For jeg er enig, man skal ikke ta penger uten at man får lov. Men mener også at om man tar hovedansvaret for en person, kan man ta betaling. Alternativet er å overlate alt til fremmende, som krever betaling. Og ikke alt man vil overlate til fremmede heller. Anonymkode: f5fe7...08b
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #22 Skrevet 19. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva faren mener om saken? Sannsynlig vis synes han det er en grei ordning som gjør at han får mindre dårlig samvittighet for å belaste sønnen. Om du mener det har skjedd noe galt bør du g til faren og gjøre ham oppmerksom på sønnens praksis. Det er ham som bør få bestemme om det er greit eller ikke. Er du forresten villig til å overta sønnens oppgaver som hjelper hvis du anmelder? Hvem skal ta seg av garen om du gjør slik at sønnen ikke vil lengre? Anonymkode: 8e1cc...b2c Regner ikke med at faren vet noe for da hadde han nok formulert seg på annen måte.Her virket det som han bare bruker faren sitt kort uten at faren vet noe. Regner med det ikke er så store beløp for da hadde søsteren oppdaget det,men blir jo en del til sammen. Søsteren hadde tatt over ansvaret om ikke broren gjorde det. Anonymkode: 6e5a9...082
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2017 #23 Skrevet 19. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det står jo ikke hva faren mener om saken? Jeg ble tilbudt penger hver gang jeg gjorde noe før min oldemor. Å fikk alltid beskjed om å handle til meg selv også. Hun ville mer enn gjerne gi meg penger for strevet 😉 jeg handlet sjeldent privat for hennes penger, men hun betalte innimellom for mitt melk og brød ☺ Ingen reagerte på det i familien, og jeg hjalp henne ikke så ofte at jeg følte jeg måtte ha betaling. Er det ikke bedre å spør andre familiemedlemmer til denne mannen om dette er ok, før man kontakter politiet? For jeg er enig, man skal ikke ta penger uten at man får lov. Men mener også at om man tar hovedansvaret for en person, kan man ta betaling. Alternativet er å overlate alt til fremmende, som krever betaling. Og ikke alt man vil overlate til fremmede heller. Anonymkode: f5fe7...08b Jeg kjenner ikke familien hans så vet ikke hvem søsteren hans er. Anonymkode: 6e5a9...082
Yellow Brick Road Skrevet 19. juli 2017 #24 Skrevet 19. juli 2017 (endret) Det må da finnes noe mellom å ikke bry seg og å løpe til politiet. Jeg er ganske sikker på at de fleste foreldre med glede vil "betale" ungene sine litt for å ta vare på dem når de er gamle, jeg vil i alle fall ha gjort det, om jeg har penger til det. Og om jeg hadde vært syk, blitt frisk igjen og sett at ungene hadde "tatt" noen kroner fra min konto som jeg tydeligvis har gitt dem fullmakt til eller fortalt dem koden til kortet mitt, hadde jeg ikke brydd meg, så lenge jeg fremdeles hadde penger igjen til det jeg selv trengte. Faren i denne saken er selvfølgelig at sønnen begynner med å ta ut / kjøpe mat for noen hundrelapper en gang eller to i måneden, til å tømme kontoen - antageligvis er det sånn de fleste "underslag" starter, man låner / tar litt og så utarter det seg. Er dette en god venn, ville jeg først ha snakket med ham om saken." Hva mener din far om det? Hva mener søsteren din? Har far nok penger igjen til det han trenger? Vær forsiktig, for det er lett at sånne småbeløp utarter seg. Det er ikke dine penger, du er klar over at dette blir sett på som økonomisk vold / underslag? Jeg synes ikke at dette er riktig og jeg vurderer å gå videre med dette både av hensyn til deg og til din far." Så ville jeg ha snakket med søsteren, og om det gikk an, ville jeg kanskje ha tatt kontakt med banken, om det er en bank det går an å ta kontakt med da og fortalt det jeg visste. Jeg ville gjort mye for å ikke involvere kontakt med politiet, for selv om det kanskje høres kynisk ut, så ville jeg veid hjelpen faren får mot det som kunne skje om sønnen ble politianmeldt og kanskje sluttet å hjelpe faren. Er det mulighet for at faren blir bedre, så kan jo far selv ta seg av dette når han har mulighet. Og går det utover søsteren sånn at hun får mindre arv, så kan hun ta det med broren selv når tiden kommer. Noen ganger må man velge mellom to onder. Endret 19. juli 2017 av Yellow Brick Road
Hjertefru Skrevet 19. juli 2017 #25 Skrevet 19. juli 2017 (endret) 12 timer siden, Yellow Brick Road skrev: Det må da finnes noe mellom å ikke bry seg og å løpe til politiet. Jeg er ganske sikker på at de fleste foreldre med glede vil "betale" ungene sine litt for å ta vare på dem når de er gamle, jeg vil i alle fall ha gjort det, om jeg har penger til det. Og om jeg hadde vært syk, blitt frisk igjen og sett at ungene hadde "tatt" noen kroner fra min konto som jeg tydeligvis har gitt dem fullmakt til eller fortalt dem koden til kortet mitt, hadde jeg ikke brydd meg, så lenge jeg fremdeles hadde penger igjen til det jeg selv trengte. Faren i denne saken er selvfølgelig at sønnen begynner med å ta ut / kjøpe mat for noen hundrelapper en gang eller to i måneden, til å tømme kontoen - antageligvis er det sånn de fleste "underslag" starter, man låner / tar litt og så utarter det seg. Er dette en god venn, ville jeg først ha snakket med ham om saken." Hva mener din far om det? Hva mener søsteren din? Har far nok penger igjen til det han trenger? Vær forsiktig, for det er lett at sånne småbeløp utarter seg. Det er ikke dine penger, du er klar over at dette blir sett på som økonomisk vold / underslag? Jeg synes ikke at dette er riktig og jeg vurderer å gå videre med dette både av hensyn til deg og til din far." Så ville jeg ha snakket med søsteren, og om det gikk an, ville jeg kanskje ha tatt kontakt med banken, om det er en bank det går an å ta kontakt med da og fortalt det jeg visste. Jeg ville gjort mye for å ikke involvere kontakt med politiet, for selv om det kanskje høres kynisk ut, så ville jeg veid hjelpen faren får mot det som kunne skje om sønnen ble politianmeldt og kanskje sluttet å hjelpe faren. Er det mulighet for at faren blir bedre, så kan jo far selv ta seg av dette når han har mulighet. Og går det utover søsteren sånn at hun får mindre arv, så kan hun ta det med broren selv når tiden kommer. Noen ganger må man velge mellom to onder. Enig i at her bør hi vite litt mer før hun går til politiet. Har selv hatt ansvar for økonomien til syk forelder. Hun ønsket å gi litt penger når vi hjalp henne, sa at vi ikke skulle ha men det var veldig viktig for henne å få gitt en 500-lapp nå og da. Da hun fikk sitt første bankkort i en alder av 80+(!) hadde jeg og min mann fullmakt til å bruke det på hennes vegne. Men det falt oss aldri inn å bruke det til eget forbruk selv om hun sa at vi bare skulle gjøre det hvis vi eller ungene trengte noe. Hun var nok litt dement også på det tidspunkt. Det er jo det som er opprørende i innlegget til hi, at denne personen synes det er helt naturlig og greit. Nå kan det jo hende at både far og søster er innefotstått med det som skjer. Men hvis ikke, er det en meget skummel praksis. Noen bør gjøre mannen oppmerksom på at dette fort kan komme i en gråsone opp mot straffbarhet. Ikke minst kan det å ikke være åpen om slike forhold, men tilsnike seg penger fra forelder være ødeleggende for forholdet til søsteren. Økonomisk vold mot eldre er mer utbredt enn vi tror. At mange etterhvert utvikler demens kompliserer det ytterligere. Endret 19. juli 2017 av Hjertefru
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå