Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #1 Skrevet 18. juli 2017 På ferie. I nabohuset bor en familie med to gutter. Yngste på åtte har vist litt interesse for våre barn. To jenter på fem og syv. På dagen i dag sier eldste. Mamma, X sier jeg skal få en jo-jo av han om jeg viser tissen min. Dette har han forsøkt med flere ganger med hun vil ikke. Så jeg følger med, og ser at han viser henne en leke, hun rister på hodet og løper vekk. Jeg går bort og spør han om han ber om å få se tissen hennes og han nekter. Siden det har skjedd tre, fire ganger nå så sier jeg fra til moren og at hun får få en slutt på dette. Hun bare ler, gutter er gutter, du har ingen selv. Slapp av dette er normalt. Ble helt paff, er dette normal adferd for et så lite barn? I tilby leker hver eneste dag for å få se tissen? Jeg legger meg flat og innrømmer jeg ikke har så greie på gutter, men har aldri opplevd dette tidligere, og ikke min datter heller. Anonymkode: 8c054...a0a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #2 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har to gutter, og har heller aldri opplevd denne type ting. Eller forresten, den ene av dem var visst med på en vise-tissen-lek i en dukkestue i barnehagen, var kanskje 3-4 år og de ansatte hadde oppdaget leken og fortalte oss foreldre om det. Det anser jeg som ganske normalt. At en skolegutt på 8 år tilbyr leker for å se tissen til en jente har jeg ikke vært borti og synes er mer unormalt (selv om det sikkert ikke er mer enn barnslig nysgjerrighet som ligger bak). Anonymkode: f9cdb...c73
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #3 Skrevet 18. juli 2017 Aner ikke hva som er normalt, men vet to ting: denne moren skulle selvsagt reagert og irettesatt sen lille lømmelen, og jeg hadde nektet gutten adgang helt fullstendig. Stå opp for datteren din og vis henne at dette er totalt uakseptabelt! Og si til guttens mor at han ikke er velkommen. Anonymkode: 72ab0...c1b
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #4 Skrevet 18. juli 2017 Hadde min gutt gjort det i den alderen hadde det blitt månelyst! Jeg ville ikke latt jentene leke ute uten anstand. Om du har en mann ville jeg sendt han bort til foreldrene til denne gutten og sagt at hvis de ikke får kustus på gutten sin så vil dere melde ifra til barnevernet om overgrep og seksualisert adferd som ikke passer seg for en 8-åring og forsøk på overgrep mot deres 7-åring. Vil tippe at de da får fart på seg... får de ikke det får dere melde det. Siden du allerede har forsøkt med moren bør en annen forsøke. Om du reiser alene tar du det selvsagt selv. Jeg hadde i alle fall blir eitrande forbanna uansett hvilken side av saken jeg hadde stått på. Hadde jeg vært moren til jenta di hadde jeg nok skjelt ut gutten etter alle verdens noter og lempet han med til foreldrene. Uakseptabel oppførsel! Anonymkode: b8f7f...abc
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #5 Skrevet 18. juli 2017 Godt jeg ikke er alene. Én gang kunne jeg latt passere som barns nysgjerrighet og korttenkthet. Men flere ganger, hadde en voksen gjort lignende hadde det vært seksuell trakassering. Hårreisende at denne mammaen ikke reagerte føler jeg. Har bestemt meg for å bare sende han hjem om han kommer igjen. HI Anonymkode: 8c054...a0a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #6 Skrevet 18. juli 2017 Dette er langt ifra normalt. Har to gutter over den alderen, ingen av de kunne noen sinne funnet på å gjøre noe slikt. Har også ei jente. Hadde hun opplevd dette hadde jeg fått høre det av henne. Anonymkode: faf9f...ad3
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #7 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har 3 gutter. Dette er IKKE normalt eller akseptabelt. Anonymkode: 1919d...dbd
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #8 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har selv kun gutter, men har ikke vært borti dette problemet på hjemmebane. Men på storavdelingen i barnehagen jeg jobber er ikke dette et så ukjent fenomen fra en tid til en annen. Anonymkode: accfc...41b
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #9 Skrevet 18. juli 2017 Bra du sier fra! Og si gjerne ifra direkte til gutten siden moren ikke gidder å følge opp. Jeg er selv "guttemamma" og hadde min sønn begynt med dette så ville vi hatt en alvorlig prat om kropp, grenser og hva som er greit og ikke. Mammaen skal lære den gutten respekt for kvinnekroppen (alles kropp igrun), og gjør ikke jobben sin! Anonymkode: cd363...cda
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #10 Skrevet 18. juli 2017 Nei. Har fire gutter, og har aldri opplevd dette. Vil tro det er normalt (eller i alle fall ikke unormalt) for begge kjønn i barnehagealder, men en åtteåring er alt for stor til å drive på slik. Anonymkode: 0eec8...09a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #11 Skrevet 18. juli 2017 Guttemamma her, nei det er ikke normalt. Og en 8 åring er for stor for den bhg utforskingen som skjer av og til. Her må dere ikke la han leke med dem mer og eller fortell han om grenser. Dette er ikke ok! Anonymkode: 755ef...88f
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #12 Skrevet 18. juli 2017 Normalt? Ja. Om det skjer ofte? Vet ikke. Gutten må lære seg grenser. Det er foreldrenes oppgave. Hvis de ikke sier nor, kan du gjøre det. Anonymkode: aa23d...ccd
2. April Skrevet 18. juli 2017 #13 Skrevet 18. juli 2017 Guttemamma her også. Mulig normalt å spørre en gang, vet at jenter kan gjøre det også, men ikke god oppførsel å ikke ta nei for et svar. Foreldrene (inkludert guttens pappa...) har et stort ansvar for å snakke om grensesetting. Det gjør vi ofte med våre to gutter på 8 og 10 år.
soleia Skrevet 18. juli 2017 #14 Skrevet 18. juli 2017 Veit det skjedde ein gang i barnehagen, og unormalt er det nok ikkje, men mora reagerer jo heilt feil. Hadde teke ein alvorsprat med guten om grenser og det å seie nei osv om det var min gut som gjorde noko slikt, for greit er det absolut ikkje!
Gopherter Skrevet 18. juli 2017 #15 Skrevet 18. juli 2017 Da jeg var 8, kanskje 9, dro den jevngamle nabojenta meg opp på loftet på et uthus dem hadde, og opp med skjørtet og ned med trusa. Ikke hadde jeg bedt om det, og ikke måtte jeg gjøre det sjøl, men jeg husker det som rimelig spennende. Ho fortalte at ho og den noe yngre jenta to hus bortenfor pleide å vise hverandre... Nå må ikke alle kyrne glemme at de har vært kalver...
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #16 Skrevet 18. juli 2017 2 minutter siden, Gopherter skrev: Da jeg var 8, kanskje 9, dro den jevngamle nabojenta meg opp på loftet på et uthus dem hadde, og opp med skjørtet og ned med trusa. Ikke hadde jeg bedt om det, og ikke måtte jeg gjøre det sjøl, men jeg husker det som rimelig spennende. Ho fortalte at ho og den noe yngre jenta to hus bortenfor pleide å vise hverandre... Nå må ikke alle kyrne glemme at de har vært kalver... Nå er ikke poenget mitt at barn ikke skal få være nysgjerrige og se på hverandre. Poenget er at datteren min har sagt nei og løpt vekk, likevel fortsetter han å spørre samt love bort gaver om han får se. For meg er det utrolig drøyt å ikke respektere det første nei han fikk. Jeg fikk en veldig ubehagelig følelse når jeg observerte det siste gangen, da visste jeg jo hva han spurte om. Og måten han nektet på. Det hadde han IKKE spurt om. Sorry, dette er ikke bare uskyldig. HI Anonymkode: 8c054...a0a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #17 Skrevet 18. juli 2017 Jeg hadde ALDRI akseptert slik oppførsel fra mine gutter og hadde tatt en alvorlig prat OM noe slikt hadde skjedd. Og - dette kan absolutt ikke neglisjeres, forferdelig at hun avfeier det med at det er normalt - dèt er det IKKE. Anonymkode: afa22...200
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #18 Skrevet 18. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: På ferie. I nabohuset bor en familie med to gutter. Yngste på åtte har vist litt interesse for våre barn. To jenter på fem og syv. På dagen i dag sier eldste. Mamma, X sier jeg skal få en jo-jo av han om jeg viser tissen min. Dette har han forsøkt med flere ganger med hun vil ikke. Så jeg følger med, og ser at han viser henne en leke, hun rister på hodet og løper vekk. Jeg går bort og spør han om han ber om å få se tissen hennes og han nekter. Siden det har skjedd tre, fire ganger nå så sier jeg fra til moren og at hun får få en slutt på dette. Hun bare ler, gutter er gutter, du har ingen selv. Slapp av dette er normalt. Ble helt paff, er dette normal adferd for et så lite barn? I tilby leker hver eneste dag for å få se tissen? Jeg legger meg flat og innrømmer jeg ikke har så greie på gutter, men har aldri opplevd dette tidligere, og ikke min datter heller. Anonymkode: 8c054...a0a Spiller ingen rolle om gutter er gutter. Hvis jenta di synes det er ubehagelig skal han slutte med det. Punktum. Barn er opptatt av tisser og det er greit, men når den andre ikke vil lengre må man respektere intimgrensene. Det er det viktig at vi lærer barna våre. Anonymkode: fff7c...fe0
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #19 Skrevet 18. juli 2017 Jeg er enig med hi, hva så om mora synes det bare er uskyldig guttestreker? Jenta VIL ikke, hun løper vekk og unngår han, likevel maser og lokker han gjentatte ganger! Hva om dette var en 16 årig gutt og en 14 år gammel jente, like ok da? Her hadde jeg lekset opp for moren at hun kan mene det er så ok og uskyldig som hun vil men du og jenta skal ikke oppleve EN gang til at han maser og lokker om å se tissen hennes! Seksuell trakassering er det! Og ros til jenta som står opp for seg selv! Anonymkode: 52788...ca7
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #20 Skrevet 18. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spiller ingen rolle om gutter er gutter. Hvis jenta di synes det er ubehagelig skal han slutte med det. Punktum. Barn er opptatt av tisser og det er greit, men når den andre ikke vil lengre må man respektere intimgrensene. Det er det viktig at vi lærer barna våre. Anonymkode: fff7c...fe0 Det denne personen skrev. Hilsen ped. leder Anonymkode: accfc...41b
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #21 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har to gutter på den alderen, og jeg hadde ikke blitt blid hvis det hadde vært en av dem. Mor til denne gutten lærer jo i praksis barnet sitt at når ei jente sier nei, så betyr det ikke egentlig nei! Det er akkurat slik man oppdrar fremtidige festvoldtektsmenn. Sier ikke at akkurat denne uten vil bli det, selvsagt, men generelt. "Gutter er gutter"? NEI! Det brukes bare for å unnskylde dårlig oppførsel! Anonymkode: 1c33e...d4c
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #22 Skrevet 18. juli 2017 Jeg har 3 gutter. Den ene er litt sånn friere enn andre. Siden vi har bare gutter,de vet hvordam hverandres tiss ser ut. De har aldri sett jentenes tiss så der er de litt nysgjerrig. De har spurt meg hvordan jenter tisser. MEN det er helt uaktuelt at sånt skjer som du beskriver HI. Ingen sjanse. Den mindre sjenerte sønnen måtte lære seg å kle på seg på rommet. De har aldri gjort sånt som du beskriver. Det du beskriver høres ut som om noen har lært dem faktisk. Eller enda verre,de har sett noen gjøre det. Anonymkode: 75cbf...b52
the amazing spidermamma Skrevet 18. juli 2017 #23 Skrevet 18. juli 2017 Det er i hvert fall helt uakseptabelt at moren bagatelliserer og dermed legitimerer denne oppførselen. Ser liksom for meg at han blir en av de som voldtar noen som sover og ikke ser noe som helst galt i det. Hvis sønnene mine hadde gjort noe slikt, og jeg eller mannen hadde fått vite det. hadde det blitt en lang alvorsprat her i huset.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #24 Skrevet 18. juli 2017 3 timer siden, Gopherter skrev: Da jeg var 8, kanskje 9, dro den jevngamle nabojenta meg opp på loftet på et uthus dem hadde, og opp med skjørtet og ned med trusa. Ikke hadde jeg bedt om det, og ikke måtte jeg gjøre det sjøl, men jeg husker det som rimelig spennende. Ho fortalte at ho og den noe yngre jenta to hus bortenfor pleide å vise hverandre... Nå må ikke alle kyrne glemme at de har vært kalver... Jeg har to lignende opplevelser fra jeg var barn. En nabogutt som plutselig bare dro ned buksa si når vi var alene på et rom. Jeg syntes det var skikkelig ekkelt, og ble faktisk nesten på gråten. Løp rett til en annen gutt i gjengen av nabobarn som pleide å henge sammen, og fortalte det. Han var et år eldre og hadde litt spesiell omsorg for meg. Han gikk rett til den andre gutten og gjorde det rimelig klart for han at han ALDRI skulle gjøre det mer. Noe han heller ikke gjorde. Den andre opplevelsen var en barndomsvenninne som plutselig dro opp skjørtet og viste seg frem til broren min og meg. Dette syntes jeg også var veldig ekkelt, og for å si det sånn fadet jeg ut dette vennskapet etter det skjedde. Tenker på disse to som rimelig spesielle i ettertid, og ikke på en god måte. Så jeg synes ikke dette er normalt i det hele tatt HI, flott at jenta di kommer rett til deg med det. Stakkars gutt som ikke blir fulgt opp og sosialisert, men ditt ansvar er din datter. Fortsett å følge med, og ikke vær redd for å si klart ifra til gutten selv (ikke på en ufin måte selvfølgelig, men bestemt) Får faktisk litt dårlige vibber/dårlig magefølelse av guttens oppførsel, kombinert med morens bortforklaringer og bagatellisering... Anonymkode: 31085...b0a
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2017 #25 Skrevet 18. juli 2017 Om det er normalt? Tja.. det er i alle fall en gylden anledning for moren til å lære gutten om grensesetting og respekt for andres kropp og privatliv. Vil ikke moren, så må du. Ta en alvorsprat. Ikke vær sint eller dømmende, men vær streng, og forklar normer og regler, og konsekvenser for både ham og de rundt ham om han fortsetter slik. Anonymkode: feb44...4f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå