Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #26 Skrevet 16. juli 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må alle skolene jeg har jobbet på (fem større skoler) skremme vettet av deg. Disse oppfatningene deler alle jeg noen gang har hørt uttale seg om disse yrkesgruppene. Anonymkode: 6cb65...7e4 Dersom du har jobbet på fem ulike skoler er du neppe et funn av en lærer du hell😉 Anonymkode: 90e8f...de2
Fugit Skrevet 16. juli 2017 #27 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg visste at de var høgskoleutdanninger, men trodde ikke man fikk bachelorgrad. Jeg har sett makaronikunsten førskolestudentene laget da jeg gikk på lærerutdanning. At det skulle gi opptak til master virker ganske fjernt. Anonymkode: 6cb65...7e4 Ja, for man lærer bare hvordan man lager makaronikunst når man skal bli førskolelærer. Håper det ikke gjør for vondt når du faller ned fra din høye hest
Luksusdyret Skrevet 16. juli 2017 #28 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: 😂 så dum er det ikke lov å være 🤦♀️ Anonymkode: 6a7f8...e34 Og noe sånt skal ta master. GRØSS!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #29 Skrevet 16. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med tanke på alle skrive- og orddelingsfeilene i innleggene dine føler jeg meg smart og velartikulert i forhold og jeg er bare gammeldags førskolelærer fra 90-tallet etter 3 år på høyskole! Tenk at jeg er kvalifisert til å ta master etter å ha laget makaronikunst og skiftet bleier i 20 år - makan! Anonymkode: 96fe6...2d8 Jeg tester ut en ny tastatur-app som jeg ikke har lært meg 100% enda. Og jeg har jobbet på fem skoler fordi jeg har hatt vikariater like etter jeg var utdannet, samt at vi har flyttet langt to ganger. Anonymkode: 6cb65...7e4
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #30 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke hatt noen grunn til å sette meg inn i dette. Ingen med disse utdanningene har noen sinne imponert meg. Ped lederen i min yngste sin barnehage hører hjemme på vernet bedrift. De jeg møter gjennom jobben fremstår svært lite reflektert. Anonymkode: 6cb65...7e4 Folk som tror de er bedre enn andre, er nederst på rangstigen. Anonymkode: e7677...a62
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #31 Skrevet 16. juli 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tester ut en ny tastatur-app som jeg ikke har lært meg 100% enda. Og jeg har jobbet på fem skoler fordi jeg har hatt vikariater like etter jeg var utdannet, samt at vi har flyttet langt to ganger. Anonymkode: 6cb65...7e4 Ok Anonymkode: 96fe6...2d8
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #32 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg er tatt opp på masterprogram ved en høgskole et stykke unna. Jeg har gledet meg veldig, var superfornøyd med masteren og ikke minst at jeg vil få lektorstatus på jobben. Nå ser jeg at flere av de som er tatt opp har utdanning som barnehagelærer og barnevernspedagog. Jeg visste ikke at slike utdanninger kvalifiserte til opptak på master, holder de virkelig bachelornivå? For meg ble mye av gleden ødelagt nå, ser for meg at kvaliteten på utdanningen vil lide under svak studentmasse. Masteren er ganske populær, så jeg trodde ikke de ville måtte ta inn dårlig kvalifiserte studenter for å fylle opp, ikke minst er jeg litt bitter på lærere som evt. ikke er blitt tatt opp sine vegne. De minster muligheten til å få lektorstatus, mens folk som jobber i barnehage nok ikke kan bruke denne masteren i jobben, så hvorfor gidder de? Vurderer faktisk å søke en annen master neste år i stedet... Hva ville dere gjort? Anonymkode: 6cb65...7e4 Nei vet du, her er jeg veldig enig med deg i at her må det ha skjedd en feil! Det kan ikke stemme at du har fått plass? Du er neppe kvalifisert. Tror du bør sjekke det altså før du møter opp... Anonymkode: a18a8...d4a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #33 Skrevet 16. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg visste at de var høgskoleutdanninger, men trodde ikke man fikk bachelorgrad. Jeg har sett makaronikunsten førskolestudentene laget da jeg gikk på lærerutdanning. At det skulle gi opptak til master virker ganske fjernt. Anonymkode: 6cb65...7e4 De som ikke har tatt barnehagelærerutdanning blr vel egentlig ikke uttale seg. Har sett litt for mye kunnskapsløshet på det området her inne. Skremmende at dere ikke vet mer om utdanningen til de som jobber med barna deres hver dag. Ja, kunst er et av fagene, men det er bare noen få timer. Det er så veldig mye mer enn det. Anonymkode: 9f4e6...d22
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #34 Skrevet 16. juli 2017 Det har ikke falt deg inn at makaronikunsten bare brukes som et middel for å nå et mål da? Og du vet virkelig ikke at en barnehagelærer også har fag som dere ikke har på lærerhøyskolen, en styrer i en barnehage må nemlig ha litt kunnskap om ledelse, personalstyring, økonomi osv som dere ikke trenger som lærere. Om du virkelig lurer så kan jeg godt fortelle deg hva de lærer (i tillegg til å lage makaronikunst da) Kunnskaper Kandidaten har kunnskap om barnehager i Norge, herunder barnehagens egenart, historie, samfunnsmandat, lovgrunnlag og styringsdokumenter har bred kunnskap i pedagogikk og i barnehagens fagområder, om ledelse og tilrettelegging av pedagogisk arbeid og om barns lek og læringsprosesser har bred kunnskap om hvordan barns danning foregår, om moderne barndom, barnekultur, barns ulike oppvekstvilkår, bakgrunn og utvikling i et samfunn preget av språklig, sosialt, religiøst, livssynsmessig og kulturelt mangfold har bred kunnskap om barns språkutvikling, flerspråklighet, sosiale, fysiske og skapende utvikling og gryende digitale, lese-, skrive- og matematikkferdigheter har bred kunnskap om barns rettigheter og om hva som kjennetegner et inkluderende, likestilt, helsefremmende og lærende barnehagemiljø har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep mot barn, og hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for barnehagelærerprofesjonen og kan oppdatere sin kunnskap innen fagområdet har kunnskap om samiske forhold og samiske barns rettigheter i tråd med lov om barnehager og rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver Ferdigheter Kandidaten kan bruke sin faglighet og relevante resultater fra FoU til å lede og tilrettelegge for barns lek, undring, læring, og utvikling og til å begrunne sine valg kan vurdere, stimulere og støtte ulike barns allsidige utvikling i samarbeid med hjemmet og andre relevante instanser kan bruke sin faglighet til improvisasjon i lek, læring og formidling kan vurdere, stimulere og støtte barns ulike evner, og ta hensyn til barns ulike bakgrunn og forutsetninger kan fremme kreative prosesser og kultur- og naturopplevelser, med fokus på barns skapende aktivitet, helhetlige læring og opplevelse av mestring kan anvende relevante faglige verktøy, strategier og uttrykksformer i egne læringsprosesser, i pedagogisk arbeid, i samhandling med hjemmet og relevante eksterne instanser kan identifisere særskilte behov hos enkeltbarn, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger kan kandidaten etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglig og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste kan lede og veilede medarbeidere, reflektere kritisk over egen praksis og justere denne under veiledning kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff og fremstille dette slik at det belyser en problemstilling Generell kompetanse Kandidaten: har innsikt i profesjonsetiske problemstillinger, særlig knyttet til ansvar, respekt og maktperspektiver kan planlegge, lede, gjennomføre, dokumentere, og reflektere over pedagogisk arbeid knyttet til barnehagens innhold og oppgaver i tråd med etiske krav og retningslinjer, og med utgangspunkt i forsknings- og erfaringsbasert kunnskap mestrer norsk språk, både bokmål og nynorsk, på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng kan trekke globale, nasjonale, regionale, lokale og flerkulturelle perspektiver, preget av respekt og toleranse, inn i barnehagens arbeid har endrings- og utviklingskompetanse, kan lede pedagogisk utviklingsarbeid og bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser for fremtidens barnehage kan formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig, kan delta i faglige diskusjoner innenfor utdanningens ulike fagområder og dele sine kunnskaper og erfaringer med andre Anonymkode: c0a05...521
Gopherter Skrevet 16. juli 2017 #35 Skrevet 16. juli 2017 HI beviser vel egentlig bare at det bør være et intervju før man tas opp til master-utdanninger. I hvert fall dersom det er fagområder som omhandler mennesker... Samtidig fjerner HI enhver tvil om at høgskoleutdanning = noe alle lærer noe av. Mulig HI blei god til å (ned-)vurdere makaronikunst, da.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #36 Skrevet 16. juli 2017 Jeg er førskolelærer i bunn med master, det er faktisk en del av disse studiene hvor førskolelærere stille sterkere enn lærere grunnet ulik grunnutdannelse. Så gled deg heller, det er mange veldig faglig sterke førskolelærer og barnevernspedagoger der ute. (Gikk ut med meget sterke karakterer selv) Anonymkode: 239e5...89a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #37 Skrevet 16. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er førskolelærer i bunn med master, det er faktisk en del av disse studiene hvor førskolelærere stille sterkere enn lærere grunnet ulik grunnutdannelse. Så gled deg heller, det er mange veldig faglig sterke førskolelærer og barnevernspedagoger der ute. (Gikk ut med meget sterke karakterer selv) Anonymkode: 239e5...89a Jobber du som førskolelærer? Anonymkode: 4e706...ca2
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #38 Skrevet 16. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jobber du som førskolelærer? Anonymkode: 4e706...ca2 Nei, nå arbeider jeg som spesialpedagog. Anonymkode: 239e5...89a
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #39 Skrevet 16. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du ikke vet at førskolelærere og barnevernspedagoger er høyskoleutdannet så tviler jeg sterkt på at du er lærer... Anonymkode: e828e...d8c Enig. Hovedinnlegget er jo bare pinlig. Og motivasjonen for å bli lektor er visst bare å kunne smykke seg med tittelen - ikke en ekte interesse for faget. Enda pinligere. Anonymkode: 54c30...4ba
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #40 Skrevet 16. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, nå arbeider jeg som spesialpedagog. Anonymkode: 239e5...89a Spennende Anonymkode: 4e706...ca2
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #41 Skrevet 16. juli 2017 Jeg har en helt annen utdanning i bunn, men har tatt master hvor det også var førskolelærere (en var det vel). Hun stod ikle tilbake for noen, og det beste med masteren var alle de ulike yrkesgruppene som var representert. Men har samme erfaring som hi fra egen barnehage og er glad jeg slapp å studere med de som jobber der. Men det finnes ubrukelige sivilingeniører som skal ta enda en master også. Gled deg du hi, det blir bra! Anonymkode: 39db7...c24
sug lut Skrevet 16. juli 2017 #42 Skrevet 16. juli 2017 Hva har du på en master å gjøre når du er så dårlig orientert? Burde man ikke forvente et minimum av generell kunnskap av en masterstudent?
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 16. juli 2017 #43 Skrevet 16. juli 2017 Å være barnevernspedagog er ett av de tøffeste yrkene man kan ha! Lektor er som en pusekatt som drikker fløte!
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #44 Skrevet 16. juli 2017 Nå henger vel ikke lærerskolen akkurat så fryktelig høy prestisje at det gjør noe 😳 Hilsen en som har studert ved et universitet. 👏👏👏 Dette er hierarkiet, for de som er opptatt av prestisje: Profesjonsstudier/realfag Resten av universitetet Høyskolen generelt Sosionomer/Barnevernspedagoger/førskolelærere (så godt som åpent) Lærere (det var åpent på høyskolen) Anonymkode: 99d58...fde
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2017 #45 Skrevet 16. juli 2017 55 minutter siden, Mamma`n til Will& Ailo skrev: Å være barnevernspedagog er ett av de tøffeste yrkene man kan ha! Lektor er som en pusekatt som drikker fløte! Kanskje de burde hatt ansatte som var litt bedre rustet? Ja, til flere psykologer og jurister inn i barnevernet. Anonymkode: 99d58...fde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå