Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jeg er gift, han hadde ei datter fra før. Hun var 6 da vi traff hverandre, 15 nå. Bor 50-50. Har vært et turbulent forhold melllm henne og meg, men roet seg neste siste 1-2 årene. Har i grunn an avtale med far om at hvis hun forteller meg noe i fortrolighet, så skal jeg holde ord og ikke fortelle videre til noen. For nesten 2 uker siden kommer hun og sier at hun er gravid. Jeg aner ikke om hun faltisk er det, eller om dette er en "test". Hun har sagt ting til meg tidligere, for å teste meg, men aldri noe så alvorlig.. Hva ville du gjort? Anonymkode: 29106...05e
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Hadde sagt til henne at det er alt for alvorlig til å holde hemmelig. Hun er under den seksuelle lavalder og foreldrene må vite. Så jeg ville sagt til henne at dette ville jeg fortelle til mor og far. Da er hun klar over det og hvorfor jeg ville fortalt foreldrene. Med det gir du henne også muligheten til å tilstå dersom det er løgn Anonymkode: 51162...e01
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Jeg ville ha kjøpt en CD digital med ukesindikator og sagt at nå skal dere finne ut hvor langt hun er på vei og sagt at du skal være der for henne mens hun tar den, og så tatt det derfra. Dersom hun er gravid, få henne til å snakke med helsesøster på skolen, om å beholde, abort, oppfordre til så snakke med sine foreldre også videre Anonymkode: cff5e...05a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Enig med første taler. Fortell henne at hun vet hun kan komme til deg og du vil normalt ikke si noe til foreldrene hennes. Men dette er så alvorlig at du må fortelle foreldrene henne. Enten forteller hun det selv, eller så må du fortelle det til dem. Og du må være sikker på at hun forteller om hun sier hun vil si det selv. Tilby deg å støtte henne når hun skal fortelle foreldrene. Hvis hun tester deg nå, da ser jeg på det som et tegn på at hun har større problemer med seg selv, og at hun tester deg for å se hvor langt hun kan kontrollere deg. Og denne samtalen må du ta asap - og heller ikke gi henne lang tid til å ta det opp med foreldrene. Er hun gravid må det tas tak i umiddelbart! Om det viser seg at hun ikke er gravid, da tenker jeg at jenta uansett trenger hjelp av fagfolk, for det er ikke normalt å teste de rundt seg på denne måten hun nå gjør. Teste med mye annet, ja, men ikke om graviditet! Anonymkode: bdb9a...d97
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Jeg hadde sagt at dette kan ikke holdes hemmelig for foreldrene, og så hadde hun fått velge om hun skulle fortelle det selv,eller om jeg skulle gjøre det. Hvis hun ville fortelle selv hadde hun fått velge om hun skule fortelle alene eller om jeg skulle være med. Hvs hun ville at jeg skulle fortelle hadde vi avtalt når det skule gjøres, og jeg hadde spurt om hun ville ha tilbakemelding fra meg når det var gjort. Hvis hun ville at jeg skulle være med hadde vi avtalt en tid, hvis hun ville fortelle alene hadde vi avtalt en frist. Jeg ville gitt jenta muligheten til å kontrolere så mye som mulig, men hun kunne ikke få bestemme at foreldrene ikke skal vite. Fristene for å fortelle ville ikke værtveldig lange, både fordi dette ernoe som bør tas tak i så fort som mulig, så alle muligheter fortsatt er åpne, og fordi jeg ike tror det er bra for psyken hennes å gå å grue seg til at foreldrene skal få vite dette. Anonymkode: 2e685...5ae
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Jeg er sjokkert over at du har latt det gå to uker.... Jeg ville med en gang hun fortalte det satt igang systemet rundt henne, ville bestilt time hos lege, ringt og avtalt time til samtale hos amathea og ikke minst sagt klart ifra at dette går det ikke an å skjule for foreldrene. Man kan ringe direkte til sykehuset og få time til abort, jeg hadde tilbudt meg å gjøre det for henne og bli med henne på sykehuset, om det ikke er noe alternativ må foreldrene informeres med en eneste gang. Man lar ikke bare ukene gå når en 15-åring kanskje har en baby i magen altså! Jeg har to tenåringer selv og er sjokkert over tafattheten din, HUN KAN VÆRE GRAVID! Anonymkode: f2378...763
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Graviditet er ikke noe som lar seg skjule i all evighet 😳 Ikke en baby heller 😳 Anonymkode: db97a...e56
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #8 Skrevet 11. juli 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville ha kjøpt en CD digital med ukesindikator og sagt at nå skal dere finne ut hvor langt hun er på vei og sagt at du skal være der for henne mens hun tar den, og så tatt det derfra. Dersom hun er gravid, få henne til å snakke med helsesøster på skolen, om å beholde, abort, oppfordre til så snakke med sine foreldre også videre Anonymkode: cff5e...05a Dette. Du har ikke noe med å sladre. Anonymkode: 7aef2...bef
sug lut Skrevet 11. juli 2017 #9 Skrevet 11. juli 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette. Du har ikke noe med å sladre. Anonymkode: 7aef2...bef Det er det dummeste jeg har hørt. Sladre? Vi snakker om jentas helse og hele hennes framtidige liv. Ville du kalt det sladring om det gjaldt kreft? Selvskading? Gonorré? Selvmordsforsøk?
Luksusdyret Skrevet 11. juli 2017 #10 Skrevet 11. juli 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er sjokkert over at du har latt det gå to uker.... Jeg ville med en gang hun fortalte det satt igang systemet rundt henne, ville bestilt time hos lege, ringt og avtalt time til samtale hos amathea og ikke minst sagt klart ifra at dette går det ikke an å skjule for foreldrene. Man kan ringe direkte til sykehuset og få time til abort, jeg hadde tilbudt meg å gjøre det for henne og bli med henne på sykehuset, om det ikke er noe alternativ må foreldrene informeres med en eneste gang. Man lar ikke bare ukene gå når en 15-åring kanskje har en baby i magen altså! Jeg har to tenåringer selv og er sjokkert over tafattheten din, HUN KAN VÆRE GRAVID! Anonymkode: f2378...763 Haha, neida, en STEmor får verken bestilt time hos lege, avtalt time til abort eller gjort noe lignende. Ingen oppegående leger inngår avtale om abort med et menneske som ikke er den gravide tenåringens forelder. Dette må FORELDRE ordne opp i. For øvrig ville jeg ha bedt henne om å snakke med foreldrene innen en viss frist, for eksempel 3 dager. Etter det ville jeg ha sagt at jeg selv forteller foreldrene. Dette er for stort til å kunne holdes skjult, uansett om jenta vil ende opp med abort eller med å beholde.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #11 Skrevet 11. juli 2017 26 minutter siden, MrsRiddick skrev: Haha, neida, en STEmor får verken bestilt time hos lege, avtalt time til abort eller gjort noe lignende. Ingen oppegående leger inngår avtale om abort med et menneske som ikke er den gravide tenåringens forelder. Dette må FORELDRE ordne opp i. For øvrig ville jeg ha bedt henne om å snakke med foreldrene innen en viss frist, for eksempel 3 dager. Etter det ville jeg ha sagt at jeg selv forteller foreldrene. Dette er for stort til å kunne holdes skjult, uansett om jenta vil ende opp med abort eller med å beholde. Det er helt uproblematisk å bestille legetimer til andres barn. En 15 åring kan gjøre det selv også. Det går fint an å bestille legetimer til andre voksne også. Abort har jeg ikke erfaring fra, men jeg regner med at en femtenåring kan be legen sin bestille time. Spørsmålet er om legen skal kontakte foreldrene. Legens taushetsplikt strekker seg ganske langt. Anonymkode: 1f6fa...d32
Luksusdyret Skrevet 11. juli 2017 #12 Skrevet 11. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er helt uproblematisk å bestille legetimer til andres barn. En 15 åring kan gjøre det selv også. Det går fint an å bestille legetimer til andre voksne også. Abort har jeg ikke erfaring fra, men jeg regner med at en femtenåring kan be legen sin bestille time. Spørsmålet er om legen skal kontakte foreldrene. Legens taushetsplikt strekker seg ganske langt. Anonymkode: 1f6fa...d32 Hvis man skal bestille legetime, må folk på legekontoret vite hva det gjelder. Mange leger ønsker ikke å ta imot informasjon om helse til folk som selv ikke ringer, så lenge de er i stand til det fysisk og psykisk. Som du selv sier, så strekker legens taushetsplikt seg ganske langt. Derfor vil de fleste leger ikke booke time til abort for en person som de selv ikke har snakket med i telefonen. Så stemor kan ikke bare "hive seg rundt" og ordne abort for stedatteren uten å informere hennes foreldre. For det første, er det ikke gjennomførbart, og for det andre vil faren (forhåpentligvis) hive henne ut av huset når han finner ut at hun håndterte stedatterens graviditet uten å informere foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #13 Skrevet 11. juli 2017 39 minutter siden, MrsRiddick skrev: Haha, neida, en STEmor får verken bestilt time hos lege, avtalt time til abort eller gjort noe lignende. Ingen oppegående leger inngår avtale om abort med et menneske som ikke er den gravide tenåringens forelder. Dette må FORELDRE ordne opp i. For øvrig ville jeg ha bedt henne om å snakke med foreldrene innen en viss frist, for eksempel 3 dager. Etter det ville jeg ha sagt at jeg selv forteller foreldrene. Dette er for stort til å kunne holdes skjult, uansett om jenta vil ende opp med abort eller med å beholde. Haha? Hva i alle dager får du ut av den nedlatende tonen? Det er overhodet ikke noe problem for en stemor (eller tante, eller nabo) å bestille en legetime for en 15-åring og kjøre henne dit. Legen snakker selvfølgelig direkte med tenåringen og inngår avtaler med henne, akkurat som legen ville gjort om det var en av foreldrene som bestilte timen og fulgte tenåringen dit. Eller trodde du virkelig at legen ville sitte å inngå avtaler med foreldrene over hodet på tenåringen... Anonymkode: f2378...763
Luksusdyret Skrevet 11. juli 2017 #14 Skrevet 11. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Haha? Hva i alle dager får du ut av den nedlatende tonen? Det er overhodet ikke noe problem for en stemor (eller tante, eller nabo) å bestille en legetime for en 15-åring og kjøre henne dit. Legen snakker selvfølgelig direkte med tenåringen og inngår avtaler med henne, akkurat som legen ville gjort om det var en av foreldrene som bestilte timen og fulgte tenåringen dit. Eller trodde du virkelig at legen ville sitte å inngå avtaler med foreldrene over hodet på tenåringen... Anonymkode: f2378...763 Neida, legen gjør ikke det. Men nei, naboen kan da virkelig ikke bestille time for noen. Og som jeg tidligere har skrevet, er det en diger overtramp i forhold til foreldrenes rettigheter her - altså å ordne alt uten å si et eneste ord til foreldrene. Sist jeg sjekket, har steforeldre heller ikke noe krav på å få vite noe som helst om stebarns helsemessige forhold.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #15 Skrevet 11. juli 2017 2 minutter siden, MrsRiddick skrev: Hvis man skal bestille legetime, må folk på legekontoret vite hva det gjelder. Mange leger ønsker ikke å ta imot informasjon om helse til folk som selv ikke ringer, så lenge de er i stand til det fysisk og psykisk. Som du selv sier, så strekker legens taushetsplikt seg ganske langt. Derfor vil de fleste leger ikke booke time til abort for en person som de selv ikke har snakket med i telefonen. Så stemor kan ikke bare "hive seg rundt" og ordne abort for stedatteren uten å informere hennes foreldre. For det første, er det ikke gjennomførbart, og for det andre vil faren (forhåpentligvis) hive henne ut av huset når han finner ut at hun håndterte stedatterens graviditet uten å informere foreldrene. Om en stemor ringer legekontoret og sier at datteren i huset på 15 år et gravid og trenger en hastetime får hun selvfølgelig det. Veien videre tar legen seg av, henvisning, samtalen med tenåringen om informasjon av foreldre osv. Anonymkode: f2378...763
Luksusdyret Skrevet 11. juli 2017 #16 Skrevet 11. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Om en stemor ringer legekontoret og sier at datteren i huset på 15 år et gravid og trenger en hastetime får hun selvfølgelig det. Veien videre tar legen seg av, henvisning, samtalen med tenåringen om informasjon av foreldre osv. Anonymkode: f2378...763 Og hvis tenåringen blånekter abort? Skal stemor avgjøre dette også? Uten å informere foreldrene?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #17 Skrevet 11. juli 2017 5 minutter siden, MrsRiddick skrev: Neida, legen gjør ikke det. Men nei, naboen kan da virkelig ikke bestille time for noen. Og som jeg tidligere har skrevet, er det en diger overtramp i forhold til foreldrenes rettigheter her - altså å ordne alt uten å si et eneste ord til foreldrene. Sist jeg sjekket, har steforeldre heller ikke noe krav på å få vite noe som helst om stebarns helsemessige forhold. Er ungdommen over 16 år har ikke foreldrene rett på å vite, da kan jenta gå til lege og legen har taushetsplikt, også over foreldrene Er ungdommen mellom 12 og 16 år har foreldrene krav på å vite at hun har vært hos legen, men ikke nødvendigvis hvorfor (har hun gode grunner for å ikke informere foreldrene kan hun og legen bli enig om å ikke fortelle. Det er ikke bare foreldre som har rettigheter, det har ungdommen også. Så det viktigste er at stemor "hiver seg rundt" og tar sitt voksenansvar. Første steg er da å få henne til lege, og det er helt uproblematisk for en stemor å bestille time, kjøre henne dit og la henne få den samtalen med legen og bli enige om veien videre. Foreldrene vil selvfølgelig få vite etter den timen, siden hun er under 15 år vil legen ta kontakt med dem. Og du som stemor har gjort en god jobb uten bryte tilliten hun hadde til deg Anonymkode: f2378...763
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #18 Skrevet 11. juli 2017 3 minutter siden, MrsRiddick skrev: Og hvis tenåringen blånekter abort? Skal stemor avgjøre dette også? Uten å informere foreldrene? Neida. Det skal hun jo ikke! Du leser virkelig alt med vrangsiden til. Anonymkode: 671a8...8d6
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #19 Skrevet 11. juli 2017 11 minutter siden, MrsRiddick skrev: Neida, legen gjør ikke det. Men nei, naboen kan da virkelig ikke bestille time for noen. Og som jeg tidligere har skrevet, er det en diger overtramp i forhold til foreldrenes rettigheter her - altså å ordne alt uten å si et eneste ord til foreldrene. Sist jeg sjekket, har steforeldre heller ikke noe krav på å få vite noe som helst om stebarns helsemessige forhold. Det er ingen selvfølge at legen en gang informerer foreldrene om at femtenåringen er gravid og skal ta abort. Det er noe legen må vurdere i hvert tilfelle. Foreldrene har ingen klar rett til informasjon. https://www.ung.no/oss/rett/180122.html Anonymkode: 1f6fa...d32
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #20 Skrevet 11. juli 2017 3 minutter siden, MrsRiddick skrev: Og hvis tenåringen blånekter abort? Skal stemor avgjøre dette også? Uten å informere foreldrene? Stemor avgjør ingenting, det gjør 15-åringen selv. Men til lege må hun, og legen må melde fra til foreldrene at hun har vært der. Nekter hun å gå til lege må selvfølgelig foreldrene på banen, ingen har sa sagt noe annet enn det. Jeg skrev da tydelig i mitt første innlegg at foreldrene må informeres. Anonymkode: f2378...763
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #21 Skrevet 11. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er ungdommen over 16 år har ikke foreldrene rett på å vite, da kan jenta gå til lege og legen har taushetsplikt, også over foreldrene Er ungdommen mellom 12 og 16 år har foreldrene krav på å vite at hun har vært hos legen, men ikke nødvendigvis hvorfor (har hun gode grunner for å ikke informere foreldrene kan hun og legen bli enig om å ikke fortelle. Det er ikke bare foreldre som har rettigheter, det har ungdommen også. Så det viktigste er at stemor "hiver seg rundt" og tar sitt voksenansvar. Første steg er da å få henne til lege, og det er helt uproblematisk for en stemor å bestille time, kjøre henne dit og la henne få den samtalen med legen og bli enige om veien videre. Foreldrene vil selvfølgelig få vite etter den timen, siden hun er under 15 år vil legen ta kontakt med dem. Og du som stemor har gjort en god jobb uten bryte tilliten hun hadde til deg Anonymkode: f2378...763 Legen skal vurdere om opplysninger om legebesøket skal gis til foreldrene. Hvis ungdommen har gode grunner til at legen ikke skal si noe så skal det respekteres. Anonymkode: 1f6fa...d32
Luksusdyret Skrevet 11. juli 2017 #22 Skrevet 11. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Stemor avgjør ingenting, det gjør 15-åringen selv. Men til lege må hun, og legen må melde fra til foreldrene at hun har vært der. Nekter hun å gå til lege må selvfølgelig foreldrene på banen, ingen har sa sagt noe annet enn det. Jeg skrev da tydelig i mitt første innlegg at foreldrene må informeres. Anonymkode: f2378...763 Men blir ikke det for voldsomt å bestille time overalt før man vet om tenåringen gidder å dukke opp til timen? Og om tenåringen i det hele tatt er gravid? Hva hvis dette er en test da? Så sitter man der med legeregning og ser dum ut etter å ha bestilt time for ikke-eksisterende graviditet. HI skriver at stedatteren har testet henne tidligere, og at de har hatt stormfullt forhold. Er ikke det en god ide å finne ut av det først?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #23 Skrevet 11. juli 2017 7 minutter siden, MrsRiddick skrev: Men blir ikke det for voldsomt å bestille time overalt før man vet om tenåringen gidder å dukke opp til timen? Og om tenåringen i det hele tatt er gravid? Hva hvis dette er en test da? Så sitter man der med legeregning og ser dum ut etter å ha bestilt time for ikke-eksisterende graviditet. HI skriver at stedatteren har testet henne tidligere, og at de har hatt stormfullt forhold. Er ikke det en god ide å finne ut av det først? Du må virkelig ha ting inn med teskje, selvfølgelig bestiller man ikke time uten å snakke med tenåringen. "Hei Lise, vi må bestille en time til legen, jeg kan gjøre det for deg og kjøre deg dit også tar vi det derfra" Svarer hun greit så gjør du det, nekter hun så sier du noe sånt som at du kan ikke bare la den spiren gro uten å ta ansvar. Enten må jeg følge deg til legen eller vi må gå til pappa og fortelle så han kan følge deg til legen. Et svangerskap kan ikke bare ignoreres. Anonymkode: f2378...763
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #24 Skrevet 11. juli 2017 33 minutter siden, MrsRiddick skrev: Men blir ikke det for voldsomt å bestille time overalt før man vet om tenåringen gidder å dukke opp til timen? Og om tenåringen i det hele tatt er gravid? Hva hvis dette er en test da? Så sitter man der med legeregning og ser dum ut etter å ha bestilt time for ikke-eksisterende graviditet. HI skriver at stedatteren har testet henne tidligere, og at de har hatt stormfullt forhold. Er ikke det en god ide å finne ut av det først? Er det normalt for voksne folk å ikke ta tak fordi man ikke vil 'se dum ut'? Første steg er selvsagt å få tatt en test og bekrefte eller utelukke graviditet. Så må ev andre tiltak straks iverksettes. Om det er en test fra stedatters side erfarer hun for det første at stemor er til å stole på og tar tak for å hjelpe henne og for det andre at det å sette igang et stort apparat unødvendig får konsekvenser. Anonymkode: 671a8...8d6
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #25 Skrevet 11. juli 2017 Hi her Mannen har vært tydelig på at det er viktig at jeg holder ord. Sist hun testet meg, sa hun at hun hadde drukket alkohol. Jeg holdt kjeft. Hun kom til oss begge etter 3-4 uker og sa at det bare var løgn. Mannen var glad jeg ikke hadde brutt hennes tillit. Og for å være ærlig, det viktigste for meg er mitt forhold til min mann, ikke henne. At hun ødelegger sitt liv, det får stå for hennes regning. Frykter bare en graviditet vil forlenge hennes avhengighet av oss, og derfor vil jeg at hun skal ta abort. Hun kommer til oss på fredag, får prøve å lure henne til en test. Jeg må prøve å overtale henne evt til abort. Jeg vet at det er abort mannen min også ville ønsket for henne. Klarer jeg ikke å overtale henne til abort, så må mannen få vite det, slik at han evt får overtalt henne. Anonymkode: 29106...05e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå