Syngensang Skrevet 11. juli 2017 #26 Skrevet 11. juli 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er så vanskelig å lese sarkasme, men jeg har veldig lyst til å gi deg tvilen tilgode...for du forsto at det innebar mer en bare bilen, sant?! (Samtidig vet man jo aldri her inne da, noen har jo litt tungt for det...) Jeg bare gadd ikke å skrive hele listen, da jeg antok at det var irrelevant å få vite fordelingen på detalj nivå 😏 Poenget var jo, som jeg skrev noe lenger ned, at totalt sett blir fordelingen 50/50 Anonymkode: 5473d...053 Ja, håpar det for din del! Eg har berre høyrt altfor mange damer seie akkurat det du gjer, dei jobbar iallefall mange timar meir kvar dag enn mannen. Så eg lurer faktisk litt på den lista di eg då. Men eg skal gje deg tvilen til gode eg og. Du har sikkert rett, i ditt tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #27 Skrevet 11. juli 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ansatt i offentlig etat (helse), og vil derfor si at ja i mitt yrke er vi relativt likestilte. Problemet kommer når man for barn. Som gravid må vi på svangerskapspenger, og er da borte i 9mnd, før man så går hjemme i permisjon den tiden det tar. Med dette taper jeg først lønn på svangerskapspenger (det regnes ut en snitt lønn som ved sykepenger, og man risikerer da å tape endel), og siden også pensjon den tiden man går hjemme. -Feks så ønsker jeg å amme, og da vi ikke har tilrettelegging ved amming så vil jeg denne gangen gå hjemme ulønnet 50% i ca 6mnd etter permisjon for å slippe brystbettenelse helvedte jeg fikk sist jeg begynte å jobbe etter 9mnd i perm. Hjemme vil jeg si ja... Vi er relativt klassiske i rollefordeling. (jeg ordner mest med huslige sysler og barna, mens han fikser bil osv.) Samtidig så er jeg praktikeren, og han planleggeren. Så jeg tar gjerne frem hammer og spiker for å fikse, mens han må lage exel ark først hehe. Men sum av sumarum så blir arbeidsfordelingen 50/50 til slutt. Han tjener riktig nok mer en meg, men vi har felles økonomi, og eier 50% av eiendommen hver. Anonymkode: 5473d...053 Jeg bare lurer på - hvordan er dere likestilte i hjemmet når du tar det meste med hus og barn og han fikser bil (hva for noe gammelt vrak er det dere har hvis bilen må fikses hver eneste dag?), samtidig som du I TILLEGG gjør "mannejobben" hjemme ved å fikse ting med hammer og spiker og lignende? Dere er jo overhode ikke likestilt... Anonymkode: cb2e4...e4c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #28 Skrevet 11. juli 2017 11 minutter siden, Syngensang skrev: Ja, håpar det for din del! Eg har berre høyrt altfor mange damer seie akkurat det du gjer, dei jobbar iallefall mange timar meir kvar dag enn mannen. Så eg lurer faktisk litt på den lista di eg då. Men eg skal gje deg tvilen til gode eg og. Du har sikkert rett, i ditt tilfelle. Signerer den. Mange menn lurer konene sine og sier at det er sååå mye å gjøre med bilen, ute og så videre. Men de tar da i tillegg det praktiske hjemme ved å skifte lyspærer, sette sammen møbler og så videre, noe som denne anonyme gjør I TILLEGG til hus og barn. Likestilling er ikke det at man gjør like mye av de samme oppgavene, men at man har like mye FRITID. Det gjør man ikke hvis man snekrer, vasker, støvsuger, lager mat og passer barn, mens mannen klipper gress og skifter dekk. Anonymkode: cb2e4...e4c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #29 Skrevet 11. juli 2017 Jeg føler meg ikke likestilt verken på jobb eller hjemme. På jobb har jeg blitt forbigått to ganger av yngre helt uerfarne menn (ikke bare noe jeg sier, 80 % av kollegaene reagerte kraftig på dette), uten begrunnelse utenom noe skikkelig svada. Hjemme jobber jeg mest av mannen og meg og gjør alt i huset. Og da mener jeg 99 % av husarbeid. Vi har ikke hage, bilen er fra 2015 og må på verksted uansett, huset er ganske greit på vedlikehold slik at det ikke er noen daglige reparasjoner der. Jeg tar meg også mest av både mitt og våre felles barn. Tjener ca. 3 ganger så mye som mannen, som har hatt ustabil inntekt de siste 4 årene (det ene året var han helt uten inntekt utenom dagpenger). Hvorfor jeg gidder? Fordi jeg dessverre er svært lite pen og tidligere mobbeoffer som ikke er noe sosialt sprudlende festens midtpunkt, og jeg ender opp alene for alltid hvis jeg går. Jeg har bodd alene med barn før i 4 år, og det er ikke noe for meg. Det lille av nærheten, samtalene og samholdet jeg får med mannen min har jeg skrikende behov for. Anonymkode: cb2e4...e4c
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #30 Skrevet 11. juli 2017 Jeg har mange tanker om likestilling, og hvorfor dette er en kamp vi ikke kan si er vunnet. Det som var mest tankevekkende for meg var min datter på 8. Hun spurte meg en dag hvorfor hun bare så menn som politikere, ledere, superhelter osv. På tv, i aviser og i bøker. Hun spurte meg også hvorfor guttene på skolen alltid sier at jentene ikke klarer de samme tingene som guttene, og at guttene er mer verdt. Hun spurte også hvorfor jenter alltid er søte prinsesser og ikke kule som guttene i reklame på tv Dette er en virkelighet barna våre vokser opp i.. Vi kan si så mye vi vil at vi er likestilte.. Men når en åtteåring kommer med disse spørsmålene, så er vi ikke det. Vi har kommet langt, men vi er ikke ved målet. Anonymkode: 25ddb...2aa
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #31 Skrevet 11. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har mange tanker om likestilling, og hvorfor dette er en kamp vi ikke kan si er vunnet. Det som var mest tankevekkende for meg var min datter på 8. Hun spurte meg en dag hvorfor hun bare så menn som politikere, ledere, superhelter osv. På tv, i aviser og i bøker. Hun spurte meg også hvorfor guttene på skolen alltid sier at jentene ikke klarer de samme tingene som guttene, og at guttene er mer verdt. Hun spurte også hvorfor jenter alltid er søte prinsesser og ikke kule som guttene i reklame på tv Dette er en virkelighet barna våre vokser opp i.. Vi kan si så mye vi vil at vi er likestilte.. Men når en åtteåring kommer med disse spørsmålene, så er vi ikke det. Vi har kommet langt, men vi er ikke ved målet. Anonymkode: 25ddb...2aa Og det blir ikke noe bedre når jentene vokser opp - da ser de overalt i dameblader "hvordan tilfredsstille mannen din", "hvordan se fine ut for mannen din", at de må være trente, vakre og søte, samtidig som det ikke stilles i nærheten av så strenge krav til menn. Anonymkode: cb2e4...e4c
Syngensang Skrevet 11. juli 2017 #32 Skrevet 11. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det blir ikke noe bedre når jentene vokser opp - da ser de overalt i dameblader "hvordan tilfredsstille mannen din", "hvordan se fine ut for mannen din", at de må være trente, vakre og søte, samtidig som det ikke stilles i nærheten av så strenge krav til menn. Anonymkode: cb2e4...e4c Og det!!! Er eit viktig poeng!! Det krever faktisk både tid pengar og fokus for å greie å sjå så bra ut som ein trur ein må. Resursar som heile verda hadde tent på om vart brukt annleis...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå