Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Inspirert av innlegget som blant annet handler om deling av permisjon og fjerning av kontantstøtte. Mange av argumentene tar opp likestilling. Så hvordan står det til med deg, kvinne? Har du like rettigheter og muligheter i samfunnet som menn? Og kanskje sammenlignet med din egen mann, også? Anonymkode: 098bb...b38
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Jeg er ufør, så det vil jeg si ja. I helsevesenet og hos nav stiller vi vel ganske likt. Bortsett fra at sykdommer som rammer flest kvinner kanskje tas mindre på alvor? Men jeg personlig har ikke en av dem. I hjemmet er vi veldig likestilte. Mannen har ikke noe valg, jeg har rett og slett ikke helse til annet. Anonymkode: 79ead...1e1
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Jeg føler meg 100 % likestilt både hjemme og på jobb. Jeg har hatt noen negative opplevelser relatert til kjønn, men da på utesteder o.l. Jeg mener dog at vi fortsatt har en vei igjen å gå, for svært mange kvinner i Norge jobber like mange timer som menn, men flere av disse timene er ulønnede. M.a.o., mannen jobber f.eks. åtte betalte timer per dag (som han også tjener opp pensjon for), og en time husarbeid. Kvinnen jobber seks betalte timer (jobber deltid), to timer husarbeid, og en time med barna. Dette viser tidsbruksundersøkelsene som gjennomføres hvert år. Jeg er for at familier skal få legge opp familielivet som selv vil, men mener at f.eks. pensjonspoeng burde deles likt ved samlivsbrudd. Og at kvinner generelt bør bli flinkere til å sikre seg selv, for slik sikrer de også barna. Anonymkode: f15cc...28f
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Nei. Kvinner er ikke likestilte. Det kan man på enkelt vis bare se på medi. Om menn snakkes det om hva de sier. Om kvinner snakkes det om hvordan de ser ut. Menn tjener bedre i samme jobb som kvinner. Kvinner kan i stor grad skylde på seg selv om de blir voldtatt. Familievold og vold i nære relasjoner har lav strafferamme. Nylig ble en mann frikjent fordi hun hadde vært utro. Å bli banket av mannen sin var altså en passende straff for utroskap. Kvinner får ofte trakasserende meldinger med seksuelt innhold på nett når de ytrer seg. Og så videre.Listen er lang...... Selvsagt er vi ikke likestilt. Anonymkode: 30a0c...7cd
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Jeg syntes det forslaget om lik permisjon er latterlig. Anonymkode: fda5b...737
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 Likestilling mellom kjønnene vil aldri være komplett før det er en sak som ikke trenger å bli snakket om lenger. Så lenge det er en sak er det en kamp, så enkelt er det. Jeg kjenner ikke på denne kampen i mitt liv per nå, heldigvis, men jeg er ikke blind for ulikhetene i samfunnet ellers. Anonymkode: 36a91...67d
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Hjemme har jegen moderne mannoger likestilt. Men særlig etter at vi fikk barn merker jeg ulikestillingen i det samfunnet forventer av oss. Og det provoserer noe jævlig. Anonymkode: b4060...25a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 Jeg er ansatt i offentlig etat (helse), og vil derfor si at ja i mitt yrke er vi relativt likestilte. Problemet kommer når man for barn. Som gravid må vi på svangerskapspenger, og er da borte i 9mnd, før man så går hjemme i permisjon den tiden det tar. Med dette taper jeg først lønn på svangerskapspenger (det regnes ut en snitt lønn som ved sykepenger, og man risikerer da å tape endel), og siden også pensjon den tiden man går hjemme. -Feks så ønsker jeg å amme, og da vi ikke har tilrettelegging ved amming så vil jeg denne gangen gå hjemme ulønnet 50% i ca 6mnd etter permisjon for å slippe brystbettenelse helvedte jeg fikk sist jeg begynte å jobbe etter 9mnd i perm. Hjemme vil jeg si ja... Vi er relativt klassiske i rollefordeling. (jeg ordner mest med huslige sysler og barna, mens han fikser bil osv.) Samtidig så er jeg praktikeren, og han planleggeren. Så jeg tar gjerne frem hammer og spiker for å fikse, mens han må lage exel ark først hehe. Men sum av sumarum så blir arbeidsfordelingen 50/50 til slutt. Han tjener riktig nok mer en meg, men vi har felles økonomi, og eier 50% av eiendommen hver. Anonymkode: 5473d...053
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei. Kvinner er ikke likestilte. Det kan man på enkelt vis bare se på medi. Om menn snakkes det om hva de sier. Om kvinner snakkes det om hvordan de ser ut. Menn tjener bedre i samme jobb som kvinner. Kvinner kan i stor grad skylde på seg selv om de blir voldtatt. Familievold og vold i nære relasjoner har lav strafferamme. Nylig ble en mann frikjent fordi hun hadde vært utro. Å bli banket av mannen sin var altså en passende straff for utroskap. Kvinner får ofte trakasserende meldinger med seksuelt innhold på nett når de ytrer seg. Og så videre.Listen er lang...... Selvsagt er vi ikke likestilt. Anonymkode: 30a0c...7cd Jeg tenkte egentlig ikke på samfunnsnivå, men mer på individnivå. Opplever du at du er likestilt i det livet du lever? Det er klart at kjønnslikestillingen på samfunnsnivå er langt fra komplett. Anonymkode: 098bb...b38
Syngensang Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er ansatt i offentlig etat (helse), og vil derfor si at ja i mitt yrke er vi relativt likestilte. Problemet kommer når man for barn. Som gravid må vi på svangerskapspenger, og er da borte i 9mnd, før man så går hjemme i permisjon den tiden det tar. Med dette taper jeg først lønn på svangerskapspenger (det regnes ut en snitt lønn som ved sykepenger, og man risikerer da å tape endel), og siden også pensjon den tiden man går hjemme. -Feks så ønsker jeg å amme, og da vi ikke har tilrettelegging ved amming så vil jeg denne gangen gå hjemme ulønnet 50% i ca 6mnd etter permisjon for å slippe brystbettenelse helvedte jeg fikk sist jeg begynte å jobbe etter 9mnd i perm. Hjemme vil jeg si ja... Vi er relativt klassiske i rollefordeling. (jeg ordner mest med huslige sysler og barna, mens han fikser bil osv.) Samtidig så er jeg praktikeren, og han planleggeren. Så jeg tar gjerne frem hammer og spiker for å fikse, mens han må lage exel ark først hehe. Men sum av sumarum så blir arbeidsfordelingen 50/50 til slutt. Han tjener riktig nok mer en meg, men vi har felles økonomi, og eier 50% av eiendommen hver. Anonymkode: 5473d...053 Ikkje for å kverulere, men de må då ha ein veldig dårleg bil viss arbeidet med bilen og kanskje ein plenklyppar veg opp for husarbeidet?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte egentlig ikke på samfunnsnivå, men mer på individnivå. Opplever du at du er likestilt i det livet du lever? Det er klart at kjønnslikestillingen på samfunnsnivå er langt fra komplett. Anonymkode: 098bb...b38 Nei. Fordi jeg er en del av samfunnet og lever livet mitt i det samfunn jeg eksisterer i. Anonymkode: 30a0c...7cd
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei. Fordi jeg er en del av samfunnet og lever livet mitt i det samfunn jeg eksisterer i. Anonymkode: 30a0c...7cd Du er jo bare slitsom Anonymkode: 7cca2...92b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg syntes det forslaget om lik permisjon er latterlig. Anonymkode: fda5b...737 Og jeg synes det er tipptopp. Anonymkode: b0850...d7b
joes0211 Skrevet 10. juli 2017 #14 Skrevet 10. juli 2017 (endret) Min personlige mening om dette, er at jeg setter pris på valgmulighetene hver enkelt kvinne kan velge utifra hva hun selv ønsker. Men jeg er ikke enig i at alle kvinner skal miste muligheten for å få kontantstøtte på grunnlag av at mange kvinner kanskje ikke ønsker å benytte seg av dette? Dette er noe en selv velger når man blir mor, og det er ingen, hverken over eller under, som beordrer disse personene til å ta en slik avgjørelse. Jeg oppfatter det som forstyrrende at så mange personer idag, snakker og oppfører seg som om de ikke har noe valgmuligheter. Det kalles frihet, når man selv kan velge hva man ønsker og ikke ønsker. Og man har lov til mene og føle noe annet enn hva du blir fortalt at du skal føle og mene. Endret 10. juli 2017 av joes0211
Giss Skrevet 10. juli 2017 #15 Skrevet 10. juli 2017 I studietiden: Ja På jobb: Ja Hjemme: Ja - men bare inn til vi fikk barn. Etter det forventet mannen at jeg var husmor og tok det som en selvfølge at jeg tok størstedelen av ansvaret for og arbeidet med barna og selvfølgelig hovedparten av husarbeidet. Vi bor ikke sammen lengre. Delvis av den grunnen. Jeg er for likestilling. Men akkurat som i barneoppdragelse gir man ikke personer de samme muligheter ved å behandle dem helt likt. Å tvangsdele permisjonen på midten er ikke det samme som å gi menn og kvinner samme muligheter og vilkår.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #16 Skrevet 10. juli 2017 Jeg opplever ikke utfordringer i forhold til likestilling. Jeg er alene med mitt barn, og står da med alt ansvaret hjemme, men det har jeg løst ved å kjøpe tjenester som vaskehjelp, gartner og alt med bil og utvendig vedlikehold lær jeg profesjonelle ta seg av. Det eneste jeg gjør hjemme er 15 minutters rydding hver kveld, og å lage mat. Jobbmessig er jeg økonomidirektør, og opplever ingen diskriminering. Alt i alt har jeg det helt som jeg ønsker på alle plan. Anonymkode: fb130...87a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #17 Skrevet 10. juli 2017 Kvinner som gruppe er ikke likestilt med menn som gruppe i dag. Men jeg får piggene ut av å bli titulert som "kvinne". Du ville aldri startet et innlegg med "mann", ville du? Det høres pretensiøst og dumt ut. Og jeg er først og fremst meg. Kvinne, medmenneske, mamma, datter, venninne, svigerdatter, søster osv. Kvinne er kjønnet mitt, jeg er så utrolig mye mer enn det. Anonymkode: 07df4...333
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #18 Skrevet 10. juli 2017 Nei, snarere tvert om. Jeg flyttet til Kristiansand for noen år siden, og ble rett og slett satt ut av forskjellene i kvinnesynet i forhold til hjembyen min. Tidligere har jeg sjelden eller aldri følt på diskriminering, men etter jeg flyttet sørover er det blitt smertelig klart at likestilling må kjempes for i alle aspekter av livet. Jeg opplevde å få høre på lønnssamtale at "det kunne jo være jeg ble gravid igjen.." som et argument for lønnsoppgjøret. Kvinner i firmaet mitt opplever å få mindre arbeidsoppgaver og møter motstand i forhold til utvikling og muligheter i arbeidet. Privat har jeg dessverre valgt en svigerfamilie som mener kvinnens plass er i hjemmet, og mine meninger er mindre verdt enn mannens. Jeg kan legge frem informasjon som blir ignorert, for deretter å oppleve at en mann legger frem samme informasjon og ikke bare blir hørt men også blir roset. Sørlandet kommer dårlig ut på det meste av statistikk når det gjelder likestilling, og som ung kvinnelig innflytter kan jeg bekrefte det på alle punkter. Antakelig skyldes det at de kristenkonservative fortsatt har en finger med i de fleste spill. Anonymkode: 019fd...e84
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #19 Skrevet 10. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, snarere tvert om. Jeg flyttet til Kristiansand for noen år siden, og ble rett og slett satt ut av forskjellene i kvinnesynet i forhold til hjembyen min. Tidligere har jeg sjelden eller aldri følt på diskriminering, men etter jeg flyttet sørover er det blitt smertelig klart at likestilling må kjempes for i alle aspekter av livet. Jeg opplevde å få høre på lønnssamtale at "det kunne jo være jeg ble gravid igjen.." som et argument for lønnsoppgjøret. Kvinner i firmaet mitt opplever å få mindre arbeidsoppgaver og møter motstand i forhold til utvikling og muligheter i arbeidet. Privat har jeg dessverre valgt en svigerfamilie som mener kvinnens plass er i hjemmet, og mine meninger er mindre verdt enn mannens. Jeg kan legge frem informasjon som blir ignorert, for deretter å oppleve at en mann legger frem samme informasjon og ikke bare blir hørt men også blir roset. Sørlandet kommer dårlig ut på det meste av statistikk når det gjelder likestilling, og som ung kvinnelig innflytter kan jeg bekrefte det på alle punkter. Antakelig skyldes det at de kristenkonservative fortsatt har en finger med i de fleste spill. Anonymkode: 019fd...e84 Jeg er født og oppvokst i Arendal og kan bekrefte alt du sier. Jeg passer ikke til å bo på Sørlandet pga jeg vil noe med livet mitt og det er ikke forenlig med å være kvinne. Opplevde nå på jobb at en mann som er like gammel som meg ble ansatt for å gjøre det samme som meg men får ca 100.000 mer i lønn enn meg. Jeg har mer erfaring osv men får høre at jeg må være tålmodig. Utrolig frustrerende å være kvinne her. Hjelper ikke at jeg er 100% alenemamma og er mer tilgjengelig på jobb enn de som har familie. Blir og så provosert når jeg leser alle innlegg over alt både her og i medier så blir kvinnen den store stygge ulven uansett. Vi skal tilpasse oss alle andre,skal ikke mene for mye, og ikke sette noen krav. Hvis vi gjør noe av dette så er det fritt frem til å sable kvinner ned da helst av andre medkvinner Anonymkode: 8fb80...4ff
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #20 Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, Syngensang skrev: Ikkje for å kverulere, men de må då ha ein veldig dårleg bil viss arbeidet med bilen og kanskje ein plenklyppar veg opp for husarbeidet? Det er så vanskelig å lese sarkasme, men jeg har veldig lyst til å gi deg tvilen tilgode...for du forsto at det innebar mer en bare bilen, sant?! (Samtidig vet man jo aldri her inne da, noen har jo litt tungt for det...) Jeg bare gadd ikke å skrive hele listen, da jeg antok at det var irrelevant å få vite fordelingen på detalj nivå 😏 Poenget var jo, som jeg skrev noe lenger ned, at totalt sett blir fordelingen 50/50 Anonymkode: 5473d...053
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #21 Skrevet 10. juli 2017 JEG føler meg likestilt både på jobb og hjemme. Men jeg ser jo tydelig at det fortsatt er langt igjen for samfunnet vårt før kvinner og menn generelt er likestilt. Så jeg kjemper fortsatt for likestilling. Jeg kan ikke bare sitte på ræva og være fornøyd på egne vegne. Jeg kjemper for alle dem som ikke orker kjempe selv. Og for døtrene mine og dem som kommer etter oss. Anonymkode: 8fa4c...175
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #22 Skrevet 10. juli 2017 Ja, og nei. Nå gikk jeg fra mannen min, fordi han gjorde overhodet ingenting hjemme, jeg tok meg av alt hjemme, og begge barna. Gjorde ikke jeg det, ble det ikke gjort. Og jeg ba han om å gjøre det, vi gikk og til familievernkontoret i 1 år. Men han endret seg ikke noe. Så jeg gikk, og jeg får jo være glad for at samfunnet har kommet så langt, at det er greit for kvinnen å gå, bo for seg selv, og oppdra barna. Men far, vil omtrent ikke ha noe samvær. Han skal dyrke sin hobby, jobbe og tjene mye penger, og date. Alt han jobber ekstra er svart, så han skal slippe å betale så mye bidrag. Selv har jeg aldri kunnet jobbe noe ekstra, siden jeg har barna hele tiden. Og jeg ser at alle rundt oss, aksepterer jo at han treffer barna sjelden, og prioriterer seg selv. Mens jeg må ta meg av barna. Hadde jeg vært den som sjelden så barna, og bare prioriterte meg selv, så hadde alle rundt oss, dømt meg kraftig. Og jeg har blitt nok seksuelt trakassert i mitt liv. Anonymkode: 0cd9a...cfc
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #23 Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei. Fordi jeg er en del av samfunnet og lever livet mitt i det samfunn jeg eksisterer i. Anonymkode: 30a0c...7cd En ekte kverulant😉 Anonymkode: 098bb...b38
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #24 Skrevet 10. juli 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, og nei. Nå gikk jeg fra mannen min, fordi han gjorde overhodet ingenting hjemme, jeg tok meg av alt hjemme, og begge barna. Gjorde ikke jeg det, ble det ikke gjort. Og jeg ba han om å gjøre det, vi gikk og til familievernkontoret i 1 år. Men han endret seg ikke noe. Så jeg gikk, og jeg får jo være glad for at samfunnet har kommet så langt, at det er greit for kvinnen å gå, bo for seg selv, og oppdra barna. Men far, vil omtrent ikke ha noe samvær. Han skal dyrke sin hobby, jobbe og tjene mye penger, og date. Alt han jobber ekstra er svart, så han skal slippe å betale så mye bidrag. Selv har jeg aldri kunnet jobbe noe ekstra, siden jeg har barna hele tiden. Og jeg ser at alle rundt oss, aksepterer jo at han treffer barna sjelden, og prioriterer seg selv. Mens jeg må ta meg av barna. Hadde jeg vært den som sjelden så barna, og bare prioriterte meg selv, så hadde alle rundt oss, dømt meg kraftig. Og jeg har blitt nok seksuelt trakassert i mitt liv. Anonymkode: 0cd9a...cfc Tips Nav om at din eks arbeider svart! Gi så mye opplysninger som du kan. Anonymkode: c0d89...de7
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #25 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kvinner som gruppe er ikke likestilt med menn som gruppe i dag. Men jeg får piggene ut av å bli titulert som "kvinne". Du ville aldri startet et innlegg med "mann", ville du? Det høres pretensiøst og dumt ut. Og jeg er først og fremst meg. Kvinne, medmenneske, mamma, datter, venninne, svigerdatter, søster osv. Kvinne er kjønnet mitt, jeg er så utrolig mye mer enn det. Anonymkode: 07df4...333 Jeg ville nok aldri startet et innlegg på dette forumet med "mann". Kunne helt klart ha gjort det et annet sted, for å trekke oppmerksomheten til menn dersom jeg øsnket å skape en debatt hvor deres mening ville være aktuell. Ordet kvinne brukte jeg bevisst for å trekke oppmerksomhet med overskriften, og var kun ment som en morsom manøver. Rett og slett sette det litt på spissen. Forøvrig så handler likestilling, eller kjønnslikestilling om du vil, om nettopp kjønn. Grovt sett deler vi kjønn i to, kvinne og mann. Kvinne var derfor også et noe naturlig valg. Mulig du syns det høres dumt ut. Men pretensiøst? Enten så leser du mellom linjene eller så vet du kanskje ikke hva ordet betyr... Anonymkode: 098bb...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå