Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #1 Skrevet 10. juli 2017 Jeg synes det er helt fantastisk å kunne ha barnet mitt hjemme til han er to år. Det hadde jeg ikke hat mulighet til, hadde det ikke vært for kontantstøtten. Mitt barn har det bedre hjemme sammen med meg, enn i en bhg. Ihvertfall de to første årene av hans liv.. Anonymkode: 5b4fc...810
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #2 Skrevet 10. juli 2017 Jeg ville mye heller hatt full barnehagedekning fra ett år enn kontantstøtte. Men når det ikke er valget vi får, så er jeg for kontantstøtte. (Full barnehagedekning med fri start for ettåringer, kunne vært løst ved at det var overbemanning av personale i august. Noe som hadde gagnet alle, både barn og voksne. Jeg tror det samfunnsøkonomisk også ville lønnet seg, da folk i ufrivillig ulønnet permisjon fra høytlønnede yrker hverken betaler skatt eller bidrar til kjøpe"festen". ) Anonymkode: 61bea...494
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #3 Skrevet 10. juli 2017 Fordi staten trenger ikke betale arbeidsføre og funksjonsfriske mennesker for å være hjemme. Vil man være hjemme får man dekke dette selv. Anonymkode: f174d...ba6
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #4 Skrevet 10. juli 2017 Fordi det er helt tullete at staten skal betale for at noen ønsker å være hjemme.. Om kontantstøtten fjernes betyr ikke det at man må sende barn i barnehage før de er to år, men det betyr at man må prioritere og planlegge på en annen måte. Anonymkode: 60528...25c
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #5 Skrevet 10. juli 2017 Kontantstøtte er vel billigere for staten enn en bhg plass?! Jeg skjønner det heller ikke, mye bedre for barn å være hjemme! Anonymkode: 8b4f8...bd8
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #6 Skrevet 10. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kontantstøtte er vel billigere for staten enn en bhg plass?! Jeg skjønner det heller ikke, mye bedre for barn å være hjemme! Anonymkode: 8b4f8...bd8 Det er jo ikke det. Kontantstøtte koster staten 7500x11mnd= 82.500kr En barnehageplass blir subsidiert med (så vidt jeg kunne finne ut) 150.000-200.000 (litt avhengig av alder/beliggenhet osv). Det gjør at staten sparer 117.500kr på kontantstøtte over barnehage. Men: alle som tjener over 350.000 betaler mer enn det i skatt. Så om du har fri uten lønn for å ha kontantstøtte, så taper staten mye mer penger enn den hadde brukt på å gi deg barnehageplass. I tillegg har du nok lavere kjøpekraft når du går uten lønn, og staten taper mye penger der også på bl.a. mva. Så samfunnsøkonomisk er det MYE mer lønnsomt å sponse barnehageplasser enn å ha kontantstøtte. Anonymkode: 61bea...494
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #7 Skrevet 10. juli 2017 Hi her Jeg ser at ingen ser saken fra barnets side... Anonymkode: 5b4fc...810
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #8 Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her Jeg ser at ingen ser saken fra barnets side... Anonymkode: 5b4fc...810 Hva du velger til ditt barn er ikke så interessant for oss andre. Vi tar utgangspunkt i at du velger hva som er best for ditt barn. Vi er bare ikke interessert i at samfunnet skal betale for alle valg den enkelte gjør. Anonymkode: f174d...ba6
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #9 Skrevet 10. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her Jeg ser at ingen ser saken fra barnets side... Anonymkode: 5b4fc...810 Jeg skrev lenger opp her, hvor har jeg unnlatt å se barnets beste? Å fjerne kontantstøtten vil ikke gjøre at du eller noen andre ikke kan være hjemme lenger, man må planlegge bedre. Anonymkode: 60528...25c
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #10 Skrevet 10. juli 2017 Fordi det er håpløst å bruke penger på å oppfordre folk til å melde seg ut av fellesskapet. Ønsker man å snylte må man gjøre det på egen regning. Ille nok å ikke bidra om en ikke skal betales for det i tillegg. Anonymkode: 3d518...d27
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #11 Skrevet 10. juli 2017 Jeg synes den er fin å ha. Vi fikk ikke plass til vår gutt i vinter så jeg måtte være hjemme i 4 mnd ulønnet perm for at det skulle overlappe pappapermisjonen og han har nå fått plass i august 👍 har ikke ønsket å bruke dagmamma da vi måtte Gjøre det til førstemann. Mye dårlige erfaringer fra det. Tenker at de må kunne tilby folk nok barnehageplasser før de tar bort kontantstøtten Anonymkode: d5c60...27c
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #12 Skrevet 10. juli 2017 Kontantstøtten bør erstattes med en kompensasjon for de som ikke får barnehageplass når de har behov. Yngste her er født i november og vi fikk ikke plass i bhgen der eldste går som er den eneste i nærmiljøet. Fra desember til juli mottok vi derfor kontantstøtte som da var på 5000,- i mnden. Må innrømme at det var et godt alternativ, men krevde jo planlegging og sparing + avdragsfrihet på huslån. Året etter ble feriepengeutbetaling minimal, så ikke noe jeg hadde hatt råd til flere ganger. Anonymkode: 5ba64...4da
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #13 Skrevet 10. juli 2017 Jeg er så heldig at jeg får være hjemme med mini et halvt år ekstra på grunn av kontantstøtten. Han kunne startet i bhg i februar når perioden med lønnet permisjon var slutt, det var plass til han i bhg. Men for barn under 2 år er barnehagen mer eller mindre en oppbevaringsplass. De har det bedre hos foreldrene. I august må jeg i jobb igjen, men jeg er så glad for det ekstra halvåret. Kan ikke forstå at noen vil fjerne kontantstøtten, for argumentene er rett og slett helt håpløse. Det er fint med full barnehagedekning for foreldre som ønsker å ha barnet i bhg med en gang, for all del... Det må være grusomt for de som har planlagt med bhg fra perm.slutt og ikke får plass, og kanskje havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Men for oss som ønsker det og har planlagt det inn i økonomien er det fantastisk. Ufrivillig ulønnet permisjon er ikke greit for de det gjelder, men for oss som har valgt det er det like lite greit å bli fratatt valgmuligheten, når det i tillegg er det beste for barnet. Har flere barnehageansatte i familien og alle er enige i at for de minste barna er barnehage fryktelig travelt. Barnehageplass koster staten mye mer enn kontantstøtte - og neida når en forelder er hjemme betaler h*n heller ikke skatt, men har heller ikke inntekt (ut over kontantstøtten. Som er en inntekt alle med barn i bhg også får skattefritt, bare indirekte), eller godene som følger med dét. Det jeg derimot er fullstendig motstander av er at feks menn fra østeuropa som jobber i Norge mottar kontantstøtte for barn som bor i hjemlandet... Det er helt feil. At barnet skal være bosatt i norge bør være et absolutt krav som ikke fravikes under noen omstendigheter. Anonymkode: deae1...c40
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #14 Skrevet 10. juli 2017 Med tanke på barns utvikling og hvor enormt viktig de to første leveår er, så synes jeg det er synd om kontantstøtten forsvinner. Skal den forsvinne så mener jeg at det er mange ting som først må på plass, bl.a. må det garanteres barnehageplass for alle når man må tilbake i jobb, flere ansatte pr. barn på småbarnsavdelingene. Jeg er også enig med c40 over her at det ikke burde være mulig for fremmedarbeidere å komme til Norge uten familien og likevel få barnetrygd og kontantstøtte for familien i hjemlandet. Dette spekuleres det stort i, og pengene er et stort sug ut av landet. Ikke får vi noe tilbake heller mtp. at pengene ikke brukes i Norge. I tillegg argumenteres det veldig for at det å fjerne kontantstøtten vil være med på å få innvandrerkvinner ut i jobb, få dem bedre integrert både mtp. på språk og arbeid. Jeg mener det burde blitt brukt andre virkemidler for denne siste gruppen, ikke fjerne kontantstøtten fullstendig. Heller stille krav til språkopplæring og oppfølging av dette, kanskje også til det å skaffe seg arb.erfaring. Anonymkode: a5ba5...ff7
Løvetanner Skrevet 10. juli 2017 #15 Skrevet 10. juli 2017 Jeg synes det burde vært ett krav til for å få kontantstøtte, - at man har søkt og ikke fått, barnehageplass. Det er ikke fellesskapets oppgave å finansiere personlige valg.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #16 Skrevet 10. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg ville mye heller hatt full barnehagedekning fra ett år enn kontantstøtte. Men når det ikke er valget vi får, så er jeg for kontantstøtte. (Full barnehagedekning med fri start for ettåringer, kunne vært løst ved at det var overbemanning av personale i august. Noe som hadde gagnet alle, både barn og voksne. Jeg tror det samfunnsøkonomisk også ville lønnet seg, da folk i ufrivillig ulønnet permisjon fra høytlønnede yrker hverken betaler skatt eller bidrar til kjøpe"festen". ) Anonymkode: 61bea...494 Overbemanning i august? Hva tenker du resten av året da? Anonymkode: 60d35...226
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #17 Skrevet 10. juli 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Overbemanning i august? Hva tenker du resten av året da? Anonymkode: 60d35...226 Da kommer det flere og flere barn til ettersom de fyller 1 år selvfølgelig. Problemet i dag er jo at barnehagene fylles opp i august, også er det ikke plass til de som er ferdig med permisjonen sin i november, eller februar. Om barnehagene har tomme plasser, men bemanning nok, så kan det fylles på med barn gjennom hele året. Anonymkode: 4fe44...66e
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #18 Skrevet 10. juli 2017 Hvor mye er kontantstøtten på? 5-6000? Sier jo seg selv at det bare er de rikeste/de med lavest gjeld som har råd til å utnytte seg av ordningen da. De færreste har råd til å gå ned så mye i inntekt. Ergo innebærer den valgfrihet for NOEN og er dermed veldig urettferdig. Utover det er det i seg selv dustete å betale friske folk penger for å gå hjemme. Har man ikke barnehageplass er det selvsagt nødvendig med kontantstøtte. Anonymkode: ed623...a75
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #19 Skrevet 10. juli 2017 Hvis man velger å gå hjemme lenger enn 1 år så burde man klare å finansiere dette selv. For de som søker barnet i barnehagen men ikke får plass er det OK. Anonymkode: c5736...5ad
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #20 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Da kommer det flere og flere barn til ettersom de fyller 1 år selvfølgelig. Problemet i dag er jo at barnehagene fylles opp i august, også er det ikke plass til de som er ferdig med permisjonen sin i november, eller februar. Om barnehagene har tomme plasser, men bemanning nok, så kan det fylles på med barn gjennom hele året. Anonymkode: 4fe44...66e Jeg synes ikke det å ha inntak gjennom hele året er ikke til barnas beste. Å ha nye 0-1 åringer som starter hver eneste måned gjennom hele året, er helt forferdelig. Å stadig ha tilvenninger med nye fremmede der, skaper unødvendig mye uro. Anonymkode: 60d35...226
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #21 Skrevet 10. juli 2017 Beklager, men staten bør virkelig ikke betale for late, arbeidsky mennesker. Jeg kunne også tenkt å slappe av, hjemme med mine barn. Heldigvis ser jeg den store sammenheng, og sliter meg opp hver morgen kl 05.30. Snyltere!!! Anonymkode: c5322...5bf
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #22 Skrevet 10. juli 2017 En kontant stønad til velstående, friske, arbeidsføre mennesker som ikke vil jobbe? Samtific dom en snakker om karensdsger, kutt i omsorgspenger til de med alvorlig syke barn, kutte barnetillegg i uførepensjon, og redusere AAP perioden. Det er ting vi ikke har råd til, men kontantstøtte det er bra greier? Anonymkode: 9595a...d9f
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #23 Skrevet 11. juli 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er så heldig at jeg får være hjemme med mini et halvt år ekstra på grunn av kontantstøtten. Han kunne startet i bhg i februar når perioden med lønnet permisjon var slutt, det var plass til han i bhg. Men for barn under 2 år er barnehagen mer eller mindre en oppbevaringsplass. De har det bedre hos foreldrene. I august må jeg i jobb igjen, men jeg er så glad for det ekstra halvåret. Kan ikke forstå at noen vil fjerne kontantstøtten, for argumentene er rett og slett helt håpløse. Det er fint med full barnehagedekning for foreldre som ønsker å ha barnet i bhg med en gang, for all del... Det må være grusomt for de som har planlagt med bhg fra perm.slutt og ikke får plass, og kanskje havner i en vanskelig økonomisk situasjon. Men for oss som ønsker det og har planlagt det inn i økonomien er det fantastisk. Ufrivillig ulønnet permisjon er ikke greit for de det gjelder, men for oss som har valgt det er det like lite greit å bli fratatt valgmuligheten, når det i tillegg er det beste for barnet. Har flere barnehageansatte i familien og alle er enige i at for de minste barna er barnehage fryktelig travelt. Barnehageplass koster staten mye mer enn kontantstøtte - og neida når en forelder er hjemme betaler h*n heller ikke skatt, men har heller ikke inntekt (ut over kontantstøtten. Som er en inntekt alle med barn i bhg også får skattefritt, bare indirekte), eller godene som følger med dét. Det jeg derimot er fullstendig motstander av er at feks menn fra østeuropa som jobber i Norge mottar kontantstøtte for barn som bor i hjemlandet... Det er helt feil. At barnet skal være bosatt i norge bør være et absolutt krav som ikke fravikes under noen omstendigheter. Anonymkode: deae1...c40 Så det er helt greit at norske damer later seg hjemme og mottar penger for det (i ditt tilfelle hadde barnet barnehageplass), men ikke at damer fra Øst-Europa med menn som jobber her, gjør det samme? Jeg er også motstander av at familier til utenlandske menn med arbeidstillatelse her, som bor i hjemlandet, skal ha ytelser som barnetrygd, kontantstøtte osv. Men jeg er jaggu meg også imot at funksjonsfriske voksne kvinner skal få penger fordi de VIL være hjemme. Jeg synes kontantstøtte burde ha vært behovsprøvd - du må dokumentere at du har søkt barnehageplass og ikke fått det. Som anonym d9f påpeker, det spares over en lav sko overalt - det vurderes at SYKE mennesker skal gå uten lønn de første dagene av sykdommen. Det legges også ned skoler, fødestuer, sykehjem og andre institusjoner som er viktige for samfunnet. Men at friske mennesker skal trø hjemme og leke 50-talls husmor er OK? Anonymkode: b31fb...7b7
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #24 Skrevet 11. juli 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Beklager, men staten bør virkelig ikke betale for late, arbeidsky mennesker. Jeg kunne også tenkt å slappe av, hjemme med mine barn. Heldigvis ser jeg den store sammenheng, og sliter meg opp hver morgen kl 05.30. Snyltere!!! Anonymkode: c5322...5bf I tillegg sitter enkelte av disse late damene og ser ned på oss som jobbe fra barnet er 1 år. Vi er jo sååå dårlige mødre som sender våre små i barnehagen når de er 1 år, vi er noen karrierejagende hekser som ikke burde ha hatt barn. Samtidig som de selv sitter hjemme med hånden godt opp i skattekassa. Usj. Nå sier jeg ikke at ALLE som mottar kontantstøtte er slik, men det er nok ganske mange av dem. Anonymkode: b31fb...7b7
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #25 Skrevet 11. juli 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Med tanke på barns utvikling og hvor enormt viktig de to første leveår er, så synes jeg det er synd om kontantstøtten forsvinner. Skal den forsvinne så mener jeg at det er mange ting som først må på plass, bl.a. må det garanteres barnehageplass for alle når man må tilbake i jobb, flere ansatte pr. barn på småbarnsavdelingene. Jeg er også enig med c40 over her at det ikke burde være mulig for fremmedarbeidere å komme til Norge uten familien og likevel få barnetrygd og kontantstøtte for familien i hjemlandet. Dette spekuleres det stort i, og pengene er et stort sug ut av landet. Ikke får vi noe tilbake heller mtp. at pengene ikke brukes i Norge. I tillegg argumenteres det veldig for at det å fjerne kontantstøtten vil være med på å få innvandrerkvinner ut i jobb, få dem bedre integrert både mtp. på språk og arbeid. Jeg mener det burde blitt brukt andre virkemidler for denne siste gruppen, ikke fjerne kontantstøtten fullstendig. Heller stille krav til språkopplæring og oppfølging av dette, kanskje også til det å skaffe seg arb.erfaring. Anonymkode: a5ba5...ff7 Og hvordan skaffer man seg arbeidserfaring hvis man sitter hjemme med barn og mottar kontantstøtte? Anonymkode: b31fb...7b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå