Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #26 Skrevet 10. juli 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, det er ganske vanlig å bruke potte, men ja, man kan fint klare seg uten også. Men det er ganske praktisk å ha av og til. Enhver får velge det en synes passer best selv, jeg ser ikke det store problemet med noen av valgene. Selv velger jeg å benytte meg av ganske mye som kan gjøre ting enklere for meg, selv om det ikke strengt tatt er nødvendig. Anonymkode: beeb8...a80 Ok. Takk for svar! Jeg har en to åring som snart skal slutte. Men han er overhodet ikke interessert.. Anonymkode: cb44f...981
Optatium Skrevet 10. juli 2017 #27 Skrevet 10. juli 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du, jenta mi på 1,5 er ikke 80 cm engang. Ikke veldig lett for henne å bruke doen. Mye lettere med potte, passer kroppen hennes bedre. For jeg antar at doring og krakk er fy også? De SKAL bruke samme do som oss voksne? Jævlig styr når hun må klore seg opp til vasken for å vaske hender også når ikke krakk er lov. Dine sluttet kanskje med bleie når de var høyere så de nådde opp? Eller hvordan klatret de opp? Anonymkode: 6c50a...b71 Men i alle dager, du trenger vel ikke være ufin? Jeg hadde aldri en forventning om at barnet skulle gå på do alene, har det forøvrig fortsatt ikke (hun er nå snart 3), så her ble en av oss med og løftet henne opp. Hun brukte doring og gjør det av og til fortsatt. En krakk har vi hatt på badet hele veien, for blant annet å nå vasken. Jeg eller en annen voksen var med på do, vi sang og leste bok, klappet for tiss og bæsj. Nå er vi uten underholdning for hun er blitt så stor, men vi var aldri innom potte. Først og fremst fordi jeg ikke så poenget når man har doring, dernest fordi et barn av vennene mine har fått barn som er redd for doen.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #28 Skrevet 10. juli 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Klart hun kan bruke doen, hun går jo ikke alene på do uansett, så dere kan vel løfte henne opp Anonymkode: 54ead...cec Såklart hun greier ordne seg alene på potta. Være med en høy do. Anonymkode: 6c50a...b71
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #29 Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, Optatium skrev: Men i alle dager, du trenger vel ikke være ufin? Jeg hadde aldri en forventning om at barnet skulle gå på do alene, har det forøvrig fortsatt ikke (hun er nå snart 3), så her ble en av oss med og løftet henne opp. Hun brukte doring og gjør det av og til fortsatt. En krakk har vi hatt på badet hele veien, for blant annet å nå vasken. Jeg eller en annen voksen var med på do, vi sang og leste bok, klappet for tiss og bæsj. Nå er vi uten underholdning for hun er blitt så stor, men vi var aldri innom potte. Først og fremst fordi jeg ikke så poenget når man har doring, dernest fordi et barn av vennene mine har fått barn som er redd for doen. Ja, når en begynner så sent, ungen er uselvstendig og en må være med så en kan lokke ut bæsjen er det kanskje ikke behov. Men er ikke meningen selvstendighet, at de ordner selv? Da er jo potte enklere. De går jo på do der det ikke er potte og hvorfor skulle de bli redd doen?? Anonymkode: 6c50a...b71
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #30 Skrevet 10. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Såklart hun greier ordne seg alene på potta. Være med en høy do. Anonymkode: 6c50a...b71 Mine har også greid seg alene på potte, og det er gull når man samtidig står opptatt med søsken eller middag eller you name it. Er også fint for lillesøster med potte når storesøster sitter på do, så kan de gå samtidig. Hi: jeg ville også tatt bleiene helt bort, men etter avtale med gutten. Han er nok ikke den første som tisser seg ut på Leo's. Lykke til! Anonymkode: 3f9c2...996
februarprins2013 Skrevet 10. juli 2017 #31 Skrevet 10. juli 2017 15 timer siden, Optatium skrev: Vi brukte aldri potte, så ikke helt vitsen. faktisk helt enig, her begynte vi rett på do
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #32 Skrevet 10. juli 2017 1 time siden, Blair Waldorf skrev: faktisk helt enig, her begynte vi rett på do Men kjedelig å måtte være med ungene og løfte dem opp hver gang da? Da er det jo faktisk enklere med bleie... Anonymkode: 6c50a...b71
Optatium Skrevet 10. juli 2017 #33 Skrevet 10. juli 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, når en begynner så sent, ungen er uselvstendig og en må være med så en kan lokke ut bæsjen er det kanskje ikke behov. Men er ikke meningen selvstendighet, at de ordner selv? Da er jo potte enklere. De går jo på do der det ikke er potte og hvorfor skulle de bli redd doen?? Anonymkode: 6c50a...b71 Jeg tror ikke jeg skjønner hva du mener jeg, ikke hvis det er meg du sikter til iallefall. Datteren min begynte på do når hun var seks måneder pga treg mage, og var tørr når hun var 1,5. Så aldri poenget med potte siden jeg måtte være med henne uansett, og noe av poenget var å få hjelp av tyngdekraften. Jeg vet ikke hvorfor koen blir redd for doen, jeg bare vet at noen blir og jeg ville gjerne unngå det.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #34 Skrevet 10. juli 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men kjedelig å måtte være med ungene og løfte dem opp hver gang da? Da er det jo faktisk enklere med bleie... Anonymkode: 6c50a...b71 Synes doringer med håndtak og trapp. De er geniale! Her var jentungen tørr før hun var 2 år (nektet å ta på bleien, så da tok vi ikke den kampen og hun hadde så og si ingen uhell). Etter hun fylte 2 år, ville hun sitte alene inne når hun måtte bæsje, og da var det gull med den doringen. Nå er hun tre og kommer seg opp på do selv. Men for all del, vi hadde potte i stua også, så fikk hun valget. Anonymkode: 29d1a...778
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #35 Skrevet 10. juli 2017 Vår gutt rekker opp til do av seg selv uten hjelp, så han sitter rett på do uten hjelpemidler/støtte. Men skal vi kjøre på med bleieslutt eller vente? Han har hatt tre uhell både i går og i dag. Han småskvetter ikke hele tiden, samler opp (det er vel et tegn på at de kan være klar), han tisser på do dersom vi minner han på det. Kan og gå flere timer tørr, sier stort sett ikke fra når han er blaut, det må vi finner ut av selv. Han går ikke på do av seg selv, det skjer når vi gir beskjed. Bæsjer på do, ettersom det da er tydeligere at han skal det og vi rekker å si at han må gå på do. HI Anonymkode: 200de...a64
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #36 Skrevet 11. juli 2017 På 9.7.2017 den 23.55, Anonym bruker skrev: Du, jenta mi på 1,5 er ikke 80 cm engang. Ikke veldig lett for henne å bruke doen. Mye lettere med potte, passer kroppen hennes bedre. For jeg antar at doring og krakk er fy også? De SKAL bruke samme do som oss voksne? Jævlig styr når hun må klore seg opp til vasken for å vaske hender også når ikke krakk er lov. Dine sluttet kanskje med bleie når de var høyere så de nådde opp? Eller hvordan klatret de opp? Anonymkode: 6c50a...b71 Min datter var også ganske lav når hun sluttet med bleie, så om natten måtte vi huske å ha dodøren åpen ( hun rakk ikke opp til håndtaket selv) i tillegg fikk hun bruke potte om natten ( hun sovnet og datt ned fra do , så da startet vi med potte om natta) Anonymkode: b4f82...a42
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #37 Skrevet 11. juli 2017 På 10.7.2017 den 13.13, Anonym bruker skrev: Men kjedelig å måtte være med ungene og løfte dem opp hver gang da? Da er det jo faktisk enklere med bleie... Anonymkode: 6c50a...b71 Man bør vel være med uansett, så de får tørket seg skikkelig Anonymkode: 54ead...cec
Blondzilla Skrevet 11. juli 2017 #38 Skrevet 11. juli 2017 Jeg ville fjernet bleien helt. Ta heller med mye skift når dere skal ut. Angående potte så har jeg brukt det til alle mine tre gutter, men de har sluttet med bleie før 2 årsdagen alle sammen. Til en 3 åring ville jeg begynt rett på do antar jeg. Hvis det låser seg helt, kan du prøve med noen små premier.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2017 #39 Skrevet 12. juli 2017 22 timer siden, Blondzilla skrev: Jeg ville fjernet bleien helt. Ta heller med mye skift når dere skal ut. Angående potte så har jeg brukt det til alle mine tre gutter, men de har sluttet med bleie før 2 årsdagen alle sammen. Til en 3 åring ville jeg begynt rett på do antar jeg. Hvis det låser seg helt, kan du prøve med noen små premier. Idag var jeg og de to eldste på handel. Var borte i flere timer og da vi kom hjem hadde mannen min tatt på gutten bleie igjen. synes ikke det var greit å gjøre det 😟 kjøpte pottetreningskalender i dag i håp om et det kunne gjøre det litt mer interresant. Men føles utrolig langt unna mål akkurat nå 😟 HI Anonymkode: 200de...a64
Hjertefru Skrevet 12. juli 2017 #40 Skrevet 12. juli 2017 (endret) 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Idag var jeg og de to eldste på handel. Var borte i flere timer og da vi kom hjem hadde mannen min tatt på gutten bleie igjen. synes ikke det var greit å gjøre det 😟 kjøpte pottetreningskalender i dag i håp om et det kunne gjøre det litt mer interresant. Men føles utrolig langt unna mål akkurat nå 😟 HI Anonymkode: 200de...a64 Haha, typisk 😜 Sånn driver mannen min på også. Vi holder på med bleieslutt nå, og forleden var jeg og junior ute i flere timer. Uten bleie... I dag var jeg på jobb, og gjett hvem som hadde bleia på når jeg kom hjem 😑 Unnskyldningen var at de hadde vært på tur i marka(!) og at det ikke var do tilgjengelig(?!) Når det er sagt syns jeg kanskje du stresser litt unødig. Nå vet jeg jo ikke hvor moden sønnen din er sånn ellers, men min er nesten 4. Han har hatt et litt forsinket språk, som nå er kommet på plass siste halvår. Begynte med tissekalender og sånn i fjor, men han var null interessert. Ser ut som det går som en lek nå som språket er bedret. Nå har han gått masse uten bleie og klær inne og det har vært minimalt med uhell. Det eneste problemet er at han ikke liker å bæsje på do. Han har faktisk hentet og dratt på up and go selv for å gjøre nr 2 der. 😜 Poenget mitt er at bleieslutt går mye mer smertefritt når barnet er klar for det, selv om det er rundt 4. Det er høyst individuelt når dette skjer nemlig. Ingen av mine fire har vært tørre før 3-4 år. Jentene litt før... På natt har de brukt bleie enda lenger. Tissekalender er et fint hjelpemiddel for å bevisstgjøre barnet, men min erfaring er at det er begrenset hvor gøy de synes det er å lime på disse merkene...😊 Ser du skriver i hi at sønnen din nekter å gå uten bleie. Sånn var sønnen min og til i sommer. Ta det med ro, dette ordner seg nok snart skal du se! Endret 12. juli 2017 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2017 #41 Skrevet 12. juli 2017 4 minutter siden, Hjertefru skrev: Haha, typisk 😜 Sånn driver mannen min på også. Vi holder på med bleieslutt nå, og forleden var jeg og junior ute i flere timer. Uten bleie... I dag var jeg på jobb, og gjett hvem som hadde bleia på når jeg kom hjem 😑 Unnskyldningen var at de hadde vært på tur i marka(!) og at det ikke var do tilgjengelig(?!) Når det er sagt syns jeg kanskje du stresser litt unødig. Nå vet jeg jo ikke hvor moden sønnen din er sånn ellers, men min er nesten 4. Han har hatt et litt forsinket språk, som nå er kommet på plass siste halvår. Begynte med tissekalender og sånn i fjor, men han var null interessert. Ser ut som det går som en lek nå som språket er bedret. Nå har han gått masse uten bleie og klær inne og det har vært minimalt med uhell. Det eneste problemet er at han ikke liker å bæsje på do. Han har faktisk hentet og dratt på up and go selv for å gjøre nr 2 der. 😜 Poenget mitt er at bleieslutt går mye mer smertefritt når barnet er klar for det, selv om det er rundt 4. Det er høyst individuelt når dette skjer nemlig. Ingen av mine fire har vært tørre før 3-4 år. Jentene litt før... På natt har de brukt bleie enda lenger. Tissekalender er et fint hjelpemiddel for å bevisstgjøre barnet, men min erfaring er at det er begrenset hvor gøy de synes det er å lime på disse merkene...😊 men hva om barnet aldri" blir klar....det finnes unger som overhode ikke viser interesse, når mener du sidde barna skal slutte med bleie? Ved skolealder? Norske barn bruker bleie mye lenger enn før tidligere og lengre enn de fleste andre land. Er dette fordi norske barn er mindre kompetente til å lære seg å gå på do? Nei, det er fordi foreldrene ikke priorterer bleieslutt. Jeg kjenner en gutt på snart 8 år som tisser seg ut fordi han ikke "gidder" å gå på do...skal han få bruke bleie til han er klar også da? Jeg mener helt klart at man ikke skal utsette barnet for stress og gjøre do-gåing til en "grue-seg" situasjon, men når ungen nærmer seg 4 år og man starter bleieslutten er man rimelig lat som forelder altså! Og potte i stua er ekkelt til så store unger som egentlig fint evner å gå på do. Nå har vi åpen stue-kjøkken løsning, så jeg er kanskje litt farget av at vi ville hatt et "toalett" ved middagsbordet. I tillgg har vi baderomsfasiliteter i alle etasjer. Jeg har selv hatt to unger gjennom bleieslutt, og klart det er forskjeller! Den eldste sa selv omtrent nøyaktig på treårsdagen at "nå vil jeg slutte med bleie" og hadde en håndfull uhell etter det, men var så knusktørr (vi forøkte da ungen var to, og avbrøt pga stressa unge). Den andre var tørr ved 2,5 års alder, men utviklet do-angs pga mye tull med barnehagen, og da tok vi på bleien igjen og utsatte til tryggheten var på plass ved 3 års alder. Jeg ser at unger er forskjellige og at bleieslutten på tilpasses hver unge, men noen fellesnevnere er det: 1. bleia må bort 2. bleia må ikke bli en redningsbøye fordi det KAN skje uhell, som at man skal på butikken, lekeland osv 3. Unger bør starte med bleieslutt TIDLIG, allerede ved 1,5-2 års alder kan man la ungen gå uten bleie etter barnehage og i helger for å venne den til konseptet, og da kan man fint ha en potte lett tilgjengelig. 4.Når ungen er 4 år er det for veldig mange et skikkelig stigma i barnehagen og fremdeles bruke bleie. Det mener jeg vi foreldre har et ansvar for å unngå at ungen utsettes for. Anonymkode: 13231...f18
Hjertefru Skrevet 12. juli 2017 #42 Skrevet 12. juli 2017 (endret) 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: men hva om barnet aldri" blir klar....det finnes unger som overhode ikke viser interesse, når mener du sidde barna skal slutte med bleie? Ved skolealder? Norske barn bruker bleie mye lenger enn før tidligere og lengre enn de fleste andre land. Er dette fordi norske barn er mindre kompetente til å lære seg å gå på do? Nei, det er fordi foreldrene ikke priorterer bleieslutt. Jeg kjenner en gutt på snart 8 år som tisser seg ut fordi han ikke "gidder" å gå på do...skal han få bruke bleie til han er klar også da? Jeg mener helt klart at man ikke skal utsette barnet for stress og gjøre do-gåing til en "grue-seg" situasjon, men når ungen nærmer seg 4 år og man starter bleieslutten er man rimelig lat som forelder altså! Og potte i stua er ekkelt til så store unger som egentlig fint evner å gå på do. Nå har vi åpen stue-kjøkken løsning, så jeg er kanskje litt farget av at vi ville hatt et "toalett" ved middagsbordet. I tillgg har vi baderomsfasiliteter i alle etasjer. Jeg har selv hatt to unger gjennom bleieslutt, og klart det er forskjeller! Den eldste sa selv omtrent nøyaktig på treårsdagen at "nå vil jeg slutte med bleie" og hadde en håndfull uhell etter det, men var så knusktørr (vi forøkte da ungen var to, og avbrøt pga stressa unge). Den andre var tørr ved 2,5 års alder, men utviklet do-angs pga mye tull med barnehagen, og da tok vi på bleien igjen og utsatte til tryggheten var på plass ved 3 års alder. Jeg ser at unger er forskjellige og at bleieslutten på tilpasses hver unge, men noen fellesnevnere er det: 1. bleia må bort 2. bleia må ikke bli en redningsbøye fordi det KAN skje uhell, som at man skal på butikken, lekeland osv 3. Unger bør starte med bleieslutt TIDLIG, allerede ved 1,5-2 års alder kan man la ungen gå uten bleie etter barnehage og i helger for å venne den til konseptet, og da kan man fint ha en potte lett tilgjengelig. 4.Når ungen er 4 år er det for veldig mange et skikkelig stigma i barnehagen og fremdeles bruke bleie. Det mener jeg vi foreldre har et ansvar for å unngå at ungen utsettes for. Anonymkode: 13231...f18 Jeg tror du og jeg tilhører hver vår "skole" når det kommer til bleieslutt 😜 Tror ikke sønnen til hi kommer til å bruke bleie når han begynner på skolen altså, til det virker hun for bevisst. Men klart at 8-åringer også kan ha uhell, det husker jeg selv fra skoletiden .. Tviler sterkt på at det er et så stort stigma som du sier. På gruppa til sønnen min (3-åringer) er det over halvparten som fortsatt bruker bleie, stikk i strid med det inntrykket man kan få av tråder her inne. Men enig i at det krever en innsats av oss foreldre, spørsmålet er bare om innsatsen svarer til det man oppnår. Det krever mer innsats jo yngre og mer umodent barnet er. Språk spiller også inn. Er enig i at det idioti å STARTE prosessen når ungen er blitt fire. Må begynne før, men kanskje ikke forvente at han er knusktørr når han er fire. Ja, jeg innrømmer at jeg på mange måter kan fremstå som en "lat" forelder. Jeg har andre ting å bruke tida på enn å vaske klær, madrasser og gulv hele dagen. Husker jeg ble helt svett av naboene der det gikk prestisje i få ungene tørre tidlig. Hele sommeren hadde de diverse madrasser og andre møbler stående ute til tørk. Har fått ungene tørre jeg også, uten å måtte skifte ut alt av møbler og tepper i prosessen. 😜 Og selv om jeg innrømmer å ha brukt upandgo i en (kort) overgangsfase. Samt bleier på natt. Det er ikke gøy for barnet å tisse seg ut i lekeland heller, og for meg er det greit at hele familien kan ha et sosialt liv selv om et barn skal slutte med bleier. 😊 Endret 12. juli 2017 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2017 #43 Skrevet 12. juli 2017 16 minutter siden, Hjertefru skrev: Jeg tror du og jeg tilhører hver vår "skole" når det kommer til bleieslutt 😜 Tror ikke sønnen til hi kommer til å bruke bleie når han begynner på skolen altså, til det virker hun for bevisst. Men klart at 8-åringer også kan ha uhell, det husker jeg selv fra skoletiden .. Tviler sterkt på at det er et så stort stigma som du sier. På gruppa til sønnen min (3-åringer) er det over halvparten som fortsatt bruker bleie, stikk i strid med det inntrykket man kan få av tråder her inne. Men enig i at det krever en innsats av oss foreldre, spørsmålet er bare om innsatsen svarer til det man oppnår. Det krever mer innsats jo yngre og mer umodent barnet er. Språk spiller også inn. Er enig i at det idioti å STARTE prosessen når ungen er blitt fire. Må begynne før, men kanskje ikke forvente at han er knusktørr når han er fire. Ja, jeg innrømmer at jeg på mange måter kan fremstå som en "lat" forelder. Jeg har andre ting å bruke tida på enn å vaske klær, madrasser og gulv hele dagen. Husker jeg ble helt svett av naboene der det gikk prestisje i få ungene tørre tidlig. Hele sommeren hadde de diverse madrasser og andre møbler stående ute til tørk. Har fått ungene tørre jeg også, uten å måtte skifte ut alt av møbler og tepper i prosessen. 😜 Og selv om jeg innrømmer å ha brukt upandgo i en (kort) overgangsfase. Samt bleier på natt. Det er ikke gøy for barnet å tisse seg ut i lekeland heller, og for meg er det greit at hele familien kan ha et sosialt liv selv om et barn skal slutte med bleier. 😊 Enig i mye av det du sier, kanskje med unntak av at man kanskje i akkurat den overgangsfasen hvor barn slutter med bleie, så blir det et fokus familien også blir "en del av". Man kan fint ha et sosialt liv som familie, men ha med masse skift, og prioritere å følge opp doturer. Det er uansett ikke lange tiden. Og bleie på natt har begge mine brukt til de var 4+! For som du, orket jeg ikke vaske dyner og madrasser HVER dag..... Det er sikkert forskeller når det gjelder stigma, men min erfaring er at unger er rimelig opptatt av om andre unger bruker bleie eller ikke, og er raskt ute med å kalle bleiebrukere beibi osv...Derfor tenker jeg at å få ungene tørr når de er rundt tre er fordelaktig også for ungenes del. Men, at det går prestisje i bleieslutt er ikke bra, og det medfører ofte langt mer stress for ungene. I tillegg er det viktigste synes jeg at ungene får mestringsfølelse, og ikke utvikler aversjon mot å gå på do fordi de presses eller stresses. Likevel er det et tankekors at norske barn slutter så sent med bleie sammenlignet med andrde land, og også så mye senere enn før. Det vitner helt klart en lavere forventning fra norske foreldre til sine barn, kanskje vi fratar ungene muligheten til selvstendighet ? Dette gjelder mye innen selv-stelling, ikke bare bleieslutt. Bare for å nevne det...8 åringen jeg referere til har uhell hver dag, han har vært utredet og har ikke en medisinsk tilstand, han vil bare ikke avbryte leken for å gå på do.....Han er et sjeldent tilfelle, men ble brukt her som et eksempel på at noen unger blir aldri "klar" for å slutte med bleie, men hvor man som forelder bare må bestemme at slik blir det. Anonymkode: 13231...f18
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2017 #44 Skrevet 12. juli 2017 Det første du bør starte med er å ta ungen på do regelmessig og la han prøve å tisse på do; at han får oppleve hva det innebærer.... deretter ta vekk bleien og fortsette regelmessige dobesøk.... klistremerkesystem funket bra her, etter hvert dobesøk 👍🏻 Anonymkode: 10776...c3f
Hjertefru Skrevet 12. juli 2017 #45 Skrevet 12. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Enig i mye av det du sier, kanskje med unntak av at man kanskje i akkurat den overgangsfasen hvor barn slutter med bleie, så blir det et fokus familien også blir "en del av". Man kan fint ha et sosialt liv som familie, men ha med masse skift, og prioritere å følge opp doturer. Det er uansett ikke lange tiden. Og bleie på natt har begge mine brukt til de var 4+! For som du, orket jeg ikke vaske dyner og madrasser HVER dag..... Det er sikkert forskeller når det gjelder stigma, men min erfaring er at unger er rimelig opptatt av om andre unger bruker bleie eller ikke, og er raskt ute med å kalle bleiebrukere beibi osv...Derfor tenker jeg at å få ungene tørr når de er rundt tre er fordelaktig også for ungenes del. Men, at det går prestisje i bleieslutt er ikke bra, og det medfører ofte langt mer stress for ungene. I tillegg er det viktigste synes jeg at ungene får mestringsfølelse, og ikke utvikler aversjon mot å gå på do fordi de presses eller stresses. Likevel er det et tankekors at norske barn slutter så sent med bleie sammenlignet med andrde land, og også så mye senere enn før. Det vitner helt klart en lavere forventning fra norske foreldre til sine barn, kanskje vi fratar ungene muligheten til selvstendighet ? Dette gjelder mye innen selv-stelling, ikke bare bleieslutt. Bare for å nevne det...8 åringen jeg referere til har uhell hver dag, han har vært utredet og har ikke en medisinsk tilstand, han vil bare ikke avbryte leken for å gå på do.....Han er et sjeldent tilfelle, men ble brukt her som et eksempel på at noen unger blir aldri "klar" for å slutte med bleie, men hvor man som forelder bare må bestemme at slik blir det. Anonymkode: 13231...f18 Jeg og tror at vi er mer enig enn uenige 😊 Tror han på 8 er et spesielt tilfelle stakkar... Vet om at norske barn er noe senere ute enn andre land, mulig det har noe med klima å gjøre? Mye klær? God økonomi til å kjøpe bleier? Arbeidende mødre? En venninne som bor i Spania kunne fortelle at der tar de ikke mot barn i barnehagen uten at de er tørre. Typisk ved 2 år.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2017 #46 Skrevet 12. juli 2017 På 11.7.2017 den 20.17, Anonym bruker skrev: Man bør vel være med uansett, så de får tørket seg skikkelig Anonymkode: 54ead...cec Det greier de fint, hvertfall når de tisser, og det er jo oftest det. Anonymkode: 6c50a...b71
Mamma_til_2 Skrevet 13. juli 2017 #47 Skrevet 13. juli 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Det greier de fint, hvertfall når de tisser, og det er jo oftest det. Anonymkode: 6c50a...b71 Små barn ( 2 år ish) klarer ikke tørke seg selv, tisset spruter ut så det kommer gjerne både på rumpen og lårene ( siden de fleste går av doen for og tørke seg stående) det er en del av det og være forelder og hjelpe barna på do så lenge de trenger det. Bleieslutt innebærer at mor eller far blir med barnet på do ørten ganger om dagen selv om det ikke kommer noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå