Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Skrevet 7. juli 2017 Har forberedt gutten min på 3 år og 2 mnd at når vi kom hjem fra ferie så skulle vi prøve at han ikke hadde bleie og heller gikk på do. I dag var første dag vi kunne prøve, men han nekta. Han har hatt bleie på, men har vært på do innimellom og har gitt beskjed ved ett par tilfelle når han har tissa i bleie. Hvordan gå frem? Anonymkode: 200de...a64
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Skrevet 7. juli 2017 Du ma ta vekk bleiene og heller la han ha uhell i buksa. På den måten vil han i større grad se sammenhengen mellom tissetrang og det å gå på toalettet. Et belønningssystem med klistremerker for hver gang han greier det og en form for belønning når han har et visst antall klistremerker kan være nyttig Det kan være verdt å merke seg at det gjerne må noen dager med mye uhell og klesvask før du ser progresjon. Min erfaring er at det kan være lurt å holde seg mest mulig hjemme de første dagene, eller gå på kortere turer. En annen god ting er at man ALLTID tar ungen på do når man står opp, etter måltider, før dere går ut o.l. Enkelte har også god erfaring med å gå på do hver 2-3 time, men jeg opplevde at det stresset ungen mer enn at det var nyttig. Lykke til, og husk å pakke bleiene innerst i skapet! Anonymkode: 13231...f18
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #3 Skrevet 7. juli 2017 Vi skal være hjemme i morgon, men skal til leos lekeland søndag (da tar vi nok på bleie). Ville dere begynt med bleieslutt i morgon eller venta til mandag? HI Anonymkode: 200de...a64
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Skrevet 7. juli 2017 Jeg ville droppet leos og prioritert bleieslutten! Det vil alltid være noe man skal hvor det er ubeleilig at ungen tisser seg ut..men med mindre ungen er motivert og overmoden..vil det komme uhell. Det takler man best hjemme eller nær hjemmet i hvert fall føste uka uten bleie. Om dere absolutt skal på leos ville jeg tatt med mange skift og tatt ungen ofte på do. Det er litt som røykeslutt, cold turkey Anonymkode: 13231...f18
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Skrevet 7. juli 2017 Vi begynte forsiktig med å ta av bleie etter bhg hver ettermiddag. Hadde potte stående på stua da toalettet ligger i en annen etasje, og kladd i sofaen. Hadde bleien mest mulig av i helgene. Anonymkode: 3ef49...a64
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #6 Skrevet 7. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Vi begynte forsiktig med å ta av bleie etter bhg hver ettermiddag. Hadde potte stående på stua da toalettet ligger i en annen etasje, og kladd i sofaen. Hadde bleien mest mulig av i helgene. Anonymkode: 3ef49...a64 dette gjorde vi og...da ungen var mellom 1-2 år. Men når ungen er over 3 er det av med bleia pronto. Unger på tre går ikke på potte i stua! Anonymkode: 13231...f18
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #7 Skrevet 7. juli 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: dette gjorde vi og...da ungen var mellom 1-2 år. Men når ungen er over 3 er det av med bleia pronto. Unger på tre går ikke på potte i stua! Anonymkode: 13231...f18 Vel vel... vår var fylt 3 og vi gjorde faktisk dette. Vi kjenner barnet vårt best og hva som fungerer. Vi valgte også å la bhg slippe å stresse med bleieslutt selv om vi gikk uten bleie hjemme. Da vi hadde bedre tid å gjøre det hjemme i ferien..var snakk om 1-2 uker. Anonymkode: 3ef49...a64
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Skrevet 7. juli 2017 Vår snart toåring har rett og slett ikke bleie på. Startet på mandag (da var det ferie), ellers har vi hatt bleiekaka av etter barnehagen i ganske lang tid. Vi har ca tisseuhell til dagen, men håper det går seg til snart 😊 Storesøster var tørr en god stund før hun var to år, men hun var veldig interessert i å gå på do. Anonymkode: 29d1a...778
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Skrevet 7. juli 2017 Min gutt ble bleiefri for ca 4 mnd siden. Vi startet med at han Fikk gå uten bleie etter barnehagen og i helgene. Potta sto på stua forran TV. Han fikk gå når han ville selv å sitte på den samt jeg oppmuntret med hevne mellomrom. Når jeg syntes han var klar til å ta bort bleie helt så kjøpte vi masse masse små gaver og noen store og hadde alle i en boks. Når han gikk og tissa fikk han liten presang og når han bæsjet fikk han stor presang. Dette var kjempe stas! Han var helt bleiefri etter ca en uke. Nå går han selv på do og han står også opp selv om natta og tisser. Han er 3 1/2 år lykke til. Kjøp han noen kule truser også Anonymkode: ab6d1...9b0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 her holder vi på og avslutte nå, han er snart 4 og halvt år, går veldig fint, hatt et uhell på den tiden, bruker kun bleie på natten.. Ja jeg vet det er seint,men fikk streng beskjed av både bhg og helsestasjonen og ikke stresse han for da ville han i alle fall ikke. Anonymkode: e568b...2a3
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 Sett potta midt i stua og la han gå naken, da er det enkelt og greit å sette seg ned på den når han kjenner han må. Anonymkode: 76630...ff6
Marriet Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 Min har slutta nå i ferien. Jeg har bare fjerna bleiene. Jeg mener du ikke kan legge bleieslutten til når det passer ifb med aktiviteter. Skal du på lekeland drar dere uten bleier. De har vann og såpe på lekeland og du har med skifteklær dersom uhellet skulle være ute. Vi har hatt en drøss med uhell. Både tiss og bæsj, men de gangene han ber om å få gå på do selv og det er produktivt er litt av seier. Ellers blir han minna på å kjenne etter mange mange ganger i løpet av dagen. Ingen av feriens aktiviteter har blitt ødelagt pga uhell altså.
Optatium Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 Cold turkey. Kast bleiene og gjør det du skal uten. Ha med mange skift. Sånn litt bleie her og der innimellom greier tror jeg bare forvirrer mer enn noe annet. Og sett nå ikke potta i stua da, herregud. Man tisser på badet!
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 6 minutter siden, Optatium skrev: Cold turkey. Kast bleiene og gjør det du skal uten. Ha med mange skift. Sånn litt bleie her og der innimellom greier tror jeg bare forvirrer mer enn noe annet. Og sett nå ikke potta i stua da, herregud. Man tisser på badet! Min fikk tisse på stua den første uka. Ser ikke problemet. Det er ofte lange til do for en liten en som ikke har lært seg å knipe igjen enda. Han fikk være med å tømme potta i do og skylle ned. 1 uke etter flytta vi potta inn på badet samt doring på toalettet. Han er meget selvstendig nå og har ingen uhell. Man trenger ikke være så firkantet alltid. Anonymkode: ab6d1...9b0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #15 Skrevet 8. juli 2017 Første dag uten bleie har endt med fire-fem uhell, men har både tissa og bæsja på do 😊 vi skal til lekeland i morgon for har lova to storesøsken det. Lurte på om det går ann å ta bokser innenfor ei bleie slik at han kjenne når han tisse men at vi ikke treng å skifte alt. Går det ann? HI Anonymkode: 200de...a64
Hjertefru Skrevet 8. juli 2017 #16 Skrevet 8. juli 2017 På 7.7.2017 den 20.49, Anonym bruker skrev: Vel vel... vår var fylt 3 og vi gjorde faktisk dette. Vi kjenner barnet vårt best og hva som fungerer. Vi valgte også å la bhg slippe å stresse med bleieslutt selv om vi gikk uten bleie hjemme. Da vi hadde bedre tid å gjøre det hjemme i ferien..var snakk om 1-2 uker. Anonymkode: 3ef49...a64 Jeg har gjort det likedan med 4 barn 😊
Hjertefru Skrevet 8. juli 2017 #17 Skrevet 8. juli 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Første dag uten bleie har endt med fire-fem uhell, men har både tissa og bæsja på do 😊 vi skal til lekeland i morgon for har lova to storesøsken det. Lurte på om det går ann å ta bokser innenfor ei bleie slik at han kjenne når han tisse men at vi ikke treng å skifte alt. Går det ann? HI Anonymkode: 200de...a64 Vet om flere som gjør det sånn ja. Kan ta litt tid å få vekk bleier helt. Syns det er dumt hvis dette skal gå ut over familens ferieaktiviteter 😉
Hjertefru Skrevet 8. juli 2017 #18 Skrevet 8. juli 2017 (endret) På 7.7.2017 den 20.42, Anonym bruker skrev: dette gjorde vi og...da ungen var mellom 1-2 år. Men når ungen er over 3 er det av med bleia pronto. Unger på tre går ikke på potte i stua! Anonymkode: 13231...f18 Og hvorfor ikke? Er vel bedre å ha en potte tilgjengelig i stua enn at det blir dam i sofaen og på gulvet! Uansett om ungen er to eller 4... Hilsen mor til fire 😉 Endret 8. juli 2017 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #19 Skrevet 8. juli 2017 2 timer siden, Hjertefru skrev: Og hvorfor ikke? Er vel bedre å ha en potte tilgjengelig i stua enn at det blir dam i sofaen og på gulvet! Uansett om ungen er to eller 4... Hilsen mor til fire 😉 Jepp enig, vi hadde potta i stua første dagen selv om gutten vår var fylt 4. Han var livredd for uhell (som var grunnen til at bleieslutt ble såpass sent) og hadde blitt sittende på do hele dagen ellers. Så vi satte like godt potta foran barne-tv så han fikk litt underholdning mens han ble vant til å være uten bleie. Han hadde full kontroll, han bare klarte ikke å stole på det selv. Så det ble med første dagen, deretter gikk han på do som vanlig som om han aldri skulle gjort noe annet. Det var virkelig ikke noe problem, og ingen av oss har fått varige mén av en dag med potte på stua. Anonymkode: beeb8...a80
Optatium Skrevet 9. juli 2017 #20 Skrevet 9. juli 2017 Huff, er sikkert bare meg. Ser jo det er mange som har potte i stua, jeg bare syns det hørtes ekkelt ut😝 Her var hun tørr når hun var 1,5, så har ikke noe særlig med erfaring.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #21 Skrevet 9. juli 2017 Unnskyld meg.. Men er det vanlig å bruke potte? Kan de ikke lære seg å bruke doen? Anonymkode: cb44f...981
Optatium Skrevet 9. juli 2017 #22 Skrevet 9. juli 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld meg.. Men er det vanlig å bruke potte? Kan de ikke lære seg å bruke doen? Anonymkode: cb44f...981 Vi brukte aldri potte, så ikke helt vitsen.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #23 Skrevet 9. juli 2017 3 timer siden, Optatium skrev: Vi brukte aldri potte, så ikke helt vitsen. Du, jenta mi på 1,5 er ikke 80 cm engang. Ikke veldig lett for henne å bruke doen. Mye lettere med potte, passer kroppen hennes bedre. For jeg antar at doring og krakk er fy også? De SKAL bruke samme do som oss voksne? Jævlig styr når hun må klore seg opp til vasken for å vaske hender også når ikke krakk er lov. Dine sluttet kanskje med bleie når de var høyere så de nådde opp? Eller hvordan klatret de opp? Anonymkode: 6c50a...b71
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #24 Skrevet 9. juli 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du, jenta mi på 1,5 er ikke 80 cm engang. Ikke veldig lett for henne å bruke doen. Mye lettere med potte, passer kroppen hennes bedre. For jeg antar at doring og krakk er fy også? De SKAL bruke samme do som oss voksne? Jævlig styr når hun må klore seg opp til vasken for å vaske hender også når ikke krakk er lov. Dine sluttet kanskje med bleie når de var høyere så de nådde opp? Eller hvordan klatret de opp? Anonymkode: 6c50a...b71 Klart hun kan bruke doen, hun går jo ikke alene på do uansett, så dere kan vel løfte henne opp Anonymkode: 54ead...cec
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #25 Skrevet 9. juli 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Unnskyld meg.. Men er det vanlig å bruke potte? Kan de ikke lære seg å bruke doen? Anonymkode: cb44f...981 Ja, det er ganske vanlig å bruke potte, men ja, man kan fint klare seg uten også. Men det er ganske praktisk å ha av og til. Enhver får velge det en synes passer best selv, jeg ser ikke det store problemet med noen av valgene. Selv velger jeg å benytte meg av ganske mye som kan gjøre ting enklere for meg, selv om det ikke strengt tatt er nødvendig. Anonymkode: beeb8...a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå