Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #26 Skrevet 7. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tull og tøys. Selv om noen brødhuer ikke forstår enkelte ordtak er det heldigvis ikke brødhuene som bestemmer hvordan språket skal utvikle seg. Brødhuer har eksistert bestandig. Anonymkode: 03166...6be Nei, ikke tull og tøys. Her kan du lese mer: http://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/spraknytt-42016/pendelord/ Anonymkode: 12a52...9eb
Luksusdyret Skrevet 7. juli 2017 #27 Skrevet 7. juli 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er flere paragrafer i janteloven jeg liker. "Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss" og "Du skal ikke le av oss" for eksempel Problemet opprinnelig var vel at dette var overklassen syn på dem som var dårligere stilt. I dag brukes den ofte omvendt. Anonymkode: 80896...d75 Det er akkurat det som er likt av folk fra andre land - at man ikke skal hevde seg på bekostning av andre. Likeverdstanken. Men andre aspekter ved janteloven er nettopp det - du har ikke "lov" til å skryte av og være stolt av prestasjonene dine, for du er ikke bedre enn andre. For øvrig er jeg enig med den som skriver at enkelte uttrykk i norsk har endret seg og betyr noe annet i dag, enn da de ble oppfunnet. Ett eksempel er ordet "kjerring" som i dag har negativ klang på Østlandet, er helt vanlig ord for "dama mi" i Nord-Norge, og hadde opprinnelig betydning som "kjæreste", noen man er glad i.
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2017 #28 Skrevet 7. juli 2017 (endret) 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her ...så, du som har fulgt med, hva menes med dette uttrykket da? Anonymkode: f6843...521 Janteloven dukker opp i en bok av Aksel Sandemose som heter "En flyktning krysser sine spor". Boken handler om en liten by som heter Jante, som (hvis jeg ikke husker helt feil) et basert på en virkelig by som heter Nykøbing (eller noe i den dur). Hovedpersonen i boken er en skikkelig snåling som heter Espen (Arnakke? Stålnakke?? Hardnakke? ... noe med nakke i alle fall). Han dreper en kar og sliter ellers med damer, angst og sex. Janteloven handler om at alle folk innerst inne egentlig er ganske kjipe, ondskapsfulle og veldig gode til å gi hverandre mindreverdighetskomplekser. I boken er Janteloven en skikkelig dårlig ting. Det handler om de normene som er gyldige i små byer og bygder. Jeg tror kanskje jeg ville omformulert fra "Janteloven gone bad" til "Janteloven gone worse" 😊😊 Det er i alle fall grove trekk. Leste den i 8.klasse, tror jeg - begynner å bli en stund siden ... Vi har imidlertid ikke lagt den opp på trinn 8-10. Endret 7. juli 2017 av MammantilNurket
Manubrium Skrevet 7. juli 2017 #29 Skrevet 7. juli 2017 8 hours ago, Pashla said: Høres vel egentlig ikke ut som om noen av dere kjenner opphavet til janteloven. http://www.dn.se/arkiv/kultur/vilken-historisk-ironi-att-borgarna-har-kidnappat-jantelagen/ Jeg var faktisk ikke klar over dette (fy skamme meg, jeg er norsklærer!). Jeg ser i artikkelen at denne tolkningen er blitt gjort før, men det er fristende å døpe om janteloven til jenteloven...
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #30 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, MammantilNurket skrev: Janteloven dukker opp i en bok av Aksel Sandemose som heter "En flyktning krysser sine spor". Boken handler om en liten by som heter Jante, som (hvis jeg ikke husker helt feil) et basert på en virkelig by som heter Nykøbing (eller noe i den dur). Hovedpersonen i boken er en skikkelig snåling som heter Espen (Arnakke? Stålnakke?? Hardnakke? ... noe med nakke i alle fall). Han dreper en kar og sliter ellers med damer, angst og sex. Janteloven handler om at alle folk innerst inne egentlig er ganske kjipe, ondskapsfulle og veldig gode til å gi hverandre mindreverdighetskomplekser. I boken er Janteloven en skikkelig dårlig ting. Det handler om de normene som er gyldige i små byer og bygder. Jeg tror kanskje jeg ville omformulert fra "Janteloven gone bad" til "Janteloven gone worse" 😊😊 Det er i alle fall grove trekk. Leste den i 8.klasse, tror jeg - begynner å bli en stund siden ... Vi har imidlertid ikke lagt den opp på trinn 8-10. Hi her Det var "janteloven gone bad" jeg lurte på hva betydde..? Anonymkode: f6843...521
sug lut Skrevet 7. juli 2017 #31 Skrevet 7. juli 2017 (endret) 2 timer siden, MrsRiddick skrev: Det er akkurat det som er likt av folk fra andre land - at man ikke skal hevde seg på bekostning av andre. Likeverdstanken. Men andre aspekter ved janteloven er nettopp det - du har ikke "lov" til å skryte av og være stolt av prestasjonene dine, for du er ikke bedre enn andre. For øvrig er jeg enig med den som skriver at enkelte uttrykk i norsk har endret seg og betyr noe annet i dag, enn da de ble oppfunnet. Ett eksempel er ordet "kjerring" som i dag har negativ klang på Østlandet, er helt vanlig ord for "dama mi" i Nord-Norge, og hadde opprinnelig betydning som "kjæreste", noen man er glad i. Sludder og pølsevev. Opphavet til KJERRING er KARL, dvs mann + diminutivform, dvs kjerring er diminutiv av kar, mann. Det har ikke noe som helst med KJÆR å gjøre. Endret 7. juli 2017 av sug lut
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2017 #32 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hi her Det var "janteloven gone bad" jeg lurte på hva betydde..? Anonymkode: f6843...521 Det gir egentlig ikke mening. Den som har skrevet det har antaglig misforstått hele greia 😊 Det jeg tror de vil formidle er noe i retning av "Janteloven på sitt verste" ...?
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2017 #33 Skrevet 7. juli 2017 34 minutter siden, sug lut skrev: Sludder og pølsevev. Opphavet til KJERRING er KARL, dvs mann + diminutivform, dvs kjerring er diminutiv av kar, mann. Det har ikke noe som helst med KJÆR å gjøre. Ah ... pølsevev ... et ord som brukes alt for sjeldent i disse dager 😊😊
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #34 Skrevet 7. juli 2017 5 minutter siden, MammantilNurket skrev: Ah ... pølsevev ... et ord som brukes alt for sjeldent i disse dager 😊😊 Eventuelt altfor. 😜 Anonymkode: 5e1eb...847
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #35 Skrevet 7. juli 2017 54 minutter siden, MammantilNurket skrev: Ah ... pølsevev ... et ord som brukes alt for sjeldent i disse dager 😊😊 Men hva er egentlig en pøsevev? Anonymkode: 80896...d75
Manubrium Skrevet 7. juli 2017 #36 Skrevet 7. juli 2017 35 minutes ago, Anonym bruker said: Men hva er egentlig en pøsevev? Anonymkode: 80896...d75 Altså, vet man ikke det en gang, så burde man jo aldri våge å åpne kjeften i offentlighet. Uttrykket stammer så klart fra den gangen Norge var et svært fattig land. Når noen hadde bursdag, eller man skulle feire 17. mai, måtte man jo ha pølser, og Gilde var den gang kun for borgerskapet i byen. Det de gjorde for å løse krisa, var at de vevde pølser av strå fra taket, og slik kunne de også ha festlige sammenkomster i grisgrendte, fattige strøk. Det er forøvrig også opprinnelsen til uttrykket "nød lærer sulten mann å spinne", men det har vel alle bare hørt i den nye kontaminerte versjonen også... 🙄
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #37 Skrevet 7. juli 2017 Kjerring betyr gift kvinne, ref ordlista da jeg gikk på skolen. Anonymkode: dbd65...a37
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #38 Skrevet 7. juli 2017 1 time siden, Manubrium skrev: Altså, vet man ikke det en gang, så burde man jo aldri våge å åpne kjeften i offentlighet. Uttrykket stammer så klart fra den gangen Norge var et svært fattig land. Når noen hadde bursdag, eller man skulle feire 17. mai, måtte man jo ha pølser, og Gilde var den gang kun for borgerskapet i byen. Det de gjorde for å løse krisa, var at de vevde pølser av strå fra taket, og slik kunne de også ha festlige sammenkomster i grisgrendte, fattige strøk. Det er forøvrig også opprinnelsen til uttrykket "nød lærer sulten mann å spinne", men det har vel alle bare hørt i den nye kontaminerte versjonen også... 🙄 😊 Skulle gjerne hatt en alternativ forklaring også 😆 Anonymkode: 80896...d75
MammantilNurket Skrevet 7. juli 2017 #39 Skrevet 7. juli 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: 😊 Skulle gjerne hatt en alternativ forklaring også 😆 Anonymkode: 80896...d75 Mener at det siktes til vev som i sammenkobling av celler ... og i gamle dager hadde de mye rart i pølsene (også rosiner, faktisk ... jfr. "Rosinen i pølsen"). Altså: pølsens vev besto av masse tvilsomme saker, derav pølsevev
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2017 #40 Skrevet 7. juli 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Sånn er det. Språket er i stadig utvikling og endring. Anonymkode: 12a52...9eb Språket er og har alltid vært i endring, men man trenger jo ikke å la latskap og ignoranse være drivkraften bak endringene. Noe av det dummeste jeg vet er folk som bruker "språket endrer seg" som unnskyldning for sin egne språklige inkompetanse. Anonymkode: 8a923...ce7
Rivjernet Skrevet 7. juli 2017 #41 Skrevet 7. juli 2017 4 timer siden, Manubrium skrev: Altså, vet man ikke det en gang, så burde man jo aldri våge å åpne kjeften i offentlighet. Uttrykket stammer så klart fra den gangen Norge var et svært fattig land. Når noen hadde bursdag, eller man skulle feire 17. mai, måtte man jo ha pølser, og Gilde var den gang kun for borgerskapet i byen. Det de gjorde for å løse krisa, var at de vevde pølser av strå fra taket, og slik kunne de også ha festlige sammenkomster i grisgrendte, fattige strøk. Det er forøvrig også opprinnelsen til uttrykket "nød lærer sulten mann å spinne", men det har vel alle bare hørt i den nye kontaminerte versjonen også... 🙄 "Nød lærer naken kvinne å spinne", har jeg hørt ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå