Gå til innhold

Hva menes med uttrykket "janteloven gone bad"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir forvirret

Anonymkode: f6843...521

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg skrev det i et svar i en annen tråd, mente jeg folk som sier at man ALDRI skal føle seg spesiell, til og med ikke på sin egen bursdag. Da har man gått for langt i praktiseringen av janteloven, altså at du ikke er mer verdifull enn andre og bør sitte stille og holde kjeft.

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Da jeg skrev det i et svar i en annen tråd, mente jeg folk som sier at man ALDRI skal føle seg spesiell, til og med ikke på sin egen bursdag. Da har man gått for langt i praktiseringen av janteloven, altså at du ikke er mer verdifull enn andre og bør sitte stille og holde kjeft.

Fordi janteloven er i utgangspunktet noe positivt?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fordi janteloven er i utgangspunktet noe positivt?

Det blir faktisk ansett som positivt i flere andre land, tro det eller ei :D 

Skrevet
Akkurat nå, MrsRiddick skrev:

Det er jo irrelevant hvordan den anses i andre land, sålenge du skriver på et norskt forum.. En anser den som negativ, derfor forvirret av uttrykket. Hvordan anser du janteloven?

Skrevet

Jeg syns janteloven kan være en god ting til tider. F.eks mtp all denne selveksponeringen som er så in for tiden: selfies, det overdrevne jaget etter utseendeperfeksjon (botox, Restylane), blogger. 

Jeg bryr meg virkelig ikke om alle disse ovenfra-og-ned bildene på face, gjerne tatt av halvgamle damer med altfor mye sminke, der de står med halvåpen munn og glaner inn i sitt eget mobilkamera. Newsflash, damer, dere ser bare dumme ut.

Samme med alle de totalt uinteressante bloggene. Hvem får seg til å tenke at jeg er så himla spesiell at sikkert hele verden vil lese om meg? Nei, du er dessverre ikke det. Du er som en liten fisk i havet. Ingen tenker noe spesielt på deg, alle tenker kun på seg selv.

Anonymkode: 12a52...9eb

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg syns janteloven kan være en god ting til tider. F.eks mtp all denne selveksponeringen som er så in for tiden: selfies, det overdrevne jaget etter utseendeperfeksjon (botox, Restylane), blogger. 

Jeg bryr meg virkelig ikke om alle disse ovenfra-og-ned bildene på face, gjerne tatt av halvgamle damer med altfor mye sminke, der de står med halvåpen munn og glaner inn i sitt eget mobilkamera. Newsflash, damer, dere ser bare dumme ut.

Samme med alle de totalt uinteressante bloggene. Hvem får seg til å tenke at jeg er så himla spesiell at sikkert hele verden vil lese om meg? Nei, du er dessverre ikke det. Du er som en liten fisk i havet. Ingen tenker noe spesielt på deg, alle tenker kun på seg selv.

Jeg har litt delt forhold til janteloven. På en side, er jeg enig med det du skriver - folk som ikke har oppnådd noe her i livet er vanligvis de som skriker høyeste. Samtidig som jeg synes det blir feil å aldri gi anerkjennelse til folk som har oppnådd noe her i livet ved hardt arbeid, og at man ikke kan være stolt av det kan har oppnådd. Da snakker jeg om å dra til verdensrommet, å få høyere utdanning med toppkarakterer til tross for at foreldre var narkomane og man er blitt misbrukt hele barndommen, og lignende. Det er alt for ofte man får høre at "det er jo ikke noe spesielt det" når man virker stolt av noe man har gjort.

Å flashe silikon eller falske lepper på nett er noe annet - du har ikke oppnådd noe som helst som krever intellektuell eller fysisk innsats. Du jukser. Og nei, det er ikke interessant å lese om hvor mange puter du har i sofaen.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer vel ikke helt det siste der. Jeg vet utrolig mye om villa paprika, Caroline og mamma til michelle.. Og jeg leser virkelig aldri disse bloggene. Hvorfor vet jeg så mye om de? Fordi de diskuteres så mye overalt! Både her inne, blant venninner og på jobb. 

Skrevet
4 timer siden, Pashla skrev:

Høres vel egentlig ikke ut som om noen av dere kjenner opphavet til janteloven.

http://www.dn.se/arkiv/kultur/vilken-historisk-ironi-att-borgarna-har-kidnappat-jantelagen/

Ok, der lærte jeg noe nytt. Men spiller det egentlig noen rolle hva som er opphavet til janteloven? Det er jo ikke slik den oppfattes i dag. I dag er den definert som "Du skal ikke tro du er noe."

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, der lærte jeg noe nytt. Men spiller det egentlig noen rolle hva som er opphavet til janteloven? Det er jo ikke slik den oppfattes i dag. I dag er den definert som "Du skal ikke tro du er noe."

Det spiller vel en rolle hvis bortskjemte overklassefrø er sure på for lite oppmerksomhet og skylder på "janteloven" for at de ikke får tilstrekkelig mange fordeler i livet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja klart det! 

Språk dreier seg jo om å gjøre seg forstått, og å forstå andre. Om en bruker ord, begreper og referanser feil, eller ute av kontekst så kan du fint risikere å bli misforstått, og du kan fint risikere å misse poeng. 

Anonymkode: dbd65...a37

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja klart det! 

Språk dreier seg jo om å gjøre seg forstått, og å forstå andre. Om en bruker ord, begreper og referanser feil, eller ute av kontekst så kan du fint risikere å bli misforstått, og du kan fint risikere å misse poeng. 

Anonymkode: dbd65...a37

Fullstendig enig med deg, men spør den vanlige mann i gata om hva uttrykket janteloven betyr, og de aller fleste vil si som meg - du skal ikke tro du er noe. Betydningen av uttrykket har endret seg.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fullstendig enig med deg, men spør den vanlige mann i gata om hva uttrykket janteloven betyr, og de aller fleste vil si som meg - du skal ikke tro du er noe. Betydningen av uttrykket har endret seg.

Men betyr den at "rike og snobbete folk må få lov å sprade med bilene og diamantene sine, for hvis noen kaller det usmakelig ressurssløseri, så er det typisk jantelov"? 

Skrevet

Jeg kan komme med et eksempel: 

Ordtaket "å gjøre noen en bjørnetjeneste," betyr (som de aller fleste vet), å gjøre noen det motsatte av en tjeneste. Likevel brukes ordtaket så ofte feil, at betydningen er i ferd med å endres. Språkforskere tror at om noen år, vil uttrykket brukes i den betydning av at man gjør noen en stor tjeneste.

Sånn er det. Språket er i stadig utvikling og endring. 

Skrevet
3 minutter siden, Pashla skrev:

Men betyr den at "rike og snobbete folk må få lov å sprade med bilene og diamantene sine, for hvis noen kaller det usmakelig ressurssløseri, så er det typisk jantelov"? 

Her

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Janteloven

Gjest Antarctica
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Janteloven

Øh...ja? Jeg kjenner sånn sett selve ordlyden i janteloven; det vi diskuterer er heller bruken av begrepet jantelov i ulike sammenhenger, og om denne bruken treffer eller bommer på situasjonen som omtales.

Gjest Antarctica
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ordtaket "å gjøre noen en bjørnetjeneste," betyr (som de aller fleste vet), å gjøre noen det motsatte av en tjeneste. Likevel brukes ordtaket så ofte feil, at betydningen er i ferd med å endres. Språkforskere tror at om noen år, vil uttrykket brukes i den betydning av at man gjør noen en stor tjeneste.

Vel, det betyr foreløpig ikke "en stor tjeneste". Så fram til det er blitt standardtolkningen av uttrykket, anbefaler jeg at man enten benytter den originale tolkningen, eller holder seg unna uttrykket.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i endring, men det er problematisk når et uttrykk i en overgangsfase kan bety to helt forskjellige ting.

Anonymkode: 80896...d75

Skrevet
På 6. juli 2017 den 9.20, MrsRiddick skrev:

Er det 'å ikke tro at du er noe' positivt i noe land, altså? Har du eksempel på hvor dette er?

Anonymkode: ee546...ac9

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det 'å ikke tro at du er noe' positivt i noe land, altså? Har du eksempel på hvor dette er?

Anonymkode: ee546...ac9

Det er flere paragrafer i janteloven jeg liker.

"Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss" og "Du skal ikke le av oss" for eksempel

Problemet opprinnelig var vel at dette var overklassen syn på dem som var dårligere stilt. I dag brukes den ofte omvendt.

Anonymkode: 80896...d75

Skrevet

Det er lurt å følge med i norsktimen på skolen ...

Skrevet
2 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Det er lurt å følge med i norsktimen på skolen ...

Hi her

...så, du som har fulgt med, hva menes med dette uttrykket da?

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull og tøys. Selv om noen brødhuer ikke forstår enkelte ordtak er det heldigvis ikke brødhuene som bestemmer hvordan språket skal utvikle seg. Brødhuer har eksistert bestandig. 

Anonymkode: 03166...6be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...