Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Eller, blodkreft. Har mange symptomer på det, har ikke tenkt på det, før jeg så at legen har tatt blodprøve for å sjekke hvite blodlegemer. Jeg er mye slapp, feber, får hetetokter, hjertebank, er svimmel (svært!), har hodepine ofte, får plutselig blåmerker, har hatt vekttap og sliter med nattesvette, og har endel infeksjoner i kroppen som ingen skjønner hva kommer av. Jeg har gått på en ny medisin (blodmedisin) som var helt ny da jeg startet på den. Kommer mange dramatiske tanker som: "Hva om den medisinen har gitt meg leukemi?". Ingen vet sikkert om ettervirkninger av medisinen, siden den var og er så ny. Har fått mye rart i blodet. Og kroppen... Har sikkert ikke det, men frykten er der. Vil en enkel blodprøve kunne avdekke noe sånt, egentlig? Jeg er ikke hypokonder, har gått med dette siden oktober. Dro til legen pga sterk svimmelhet, de kalte det vestibulær migrene etter at ØNH-lege ikke fant noe fysisk galt. Tatt ct av hodet og mr av ryggmargen. Uten funn. Tatt masse, masse blodprøver, men først nå sjekker de det jeg nevnte over. Etter en tur på et større sykehus. Hvis prøvene er gode, så har jeg garantert ikke leukemi? Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Jeg har opplevd omtrent akkurat det samme, det viste seg å være kyssesyken. De tok aldri noen prøve for det, for det er sjelden voksne får kyssesyken, men da de endelig etter flere måneder tok prøven var det ingen tvil selv om sykdommen da var på retur. Problemet var at siden jeg ikke visste at jeg hadde kyssesyken tok jeg det aldri med ro, jeg presset meg max, jobbet mer enn full tid siden det var mye å gjøre på jobb osv. Da jeg til slutt satt på legekontoret for ørtende gang, helt i kjelleren, så dårlig at jeg knapt visste hva jeg het, og gråt ut min forvilelse, sa jeg til legen at han måtte ta alle prøver det var mulig å ta, alt fra sjeldne blodkrefttyper til kyssesyken, for noe var alvorlig alvorlig galt svarte legen at han skulle gjøre det, men kyssesyken var det nok ikke for det er over 90% av den voksne befolkningen immun mot. Vel, kyssesyken var det, og nå er det 8 år siden og jeg er fremdeles veldig dårlig. Jeg fikk ME..... Anonymkode: 14137...9d5
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Du har sannsynligvis bivirkninger av denne "blodmedisinen" du står på. Man får ikke leukemi av en medisin! Hva er medisinen din for? Man får lettere blåflekker av blodfortynnende.. Anonymkode: c2ed0...937
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har sannsynligvis bivirkninger av denne "blodmedisinen" du står på. Man får ikke leukemi av en medisin! Hva er medisinen din for? Man får lettere blåflekker av blodfortynnende.. Anonymkode: c2ed0...937 Jeg står ikke på den! Kuttet den ut i desember. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg står ikke på den! Kuttet den ut i desember. Anonymkode: deeed...d24 og etter det har jeg blitt veldig syk. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har opplevd omtrent akkurat det samme, det viste seg å være kyssesyken. De tok aldri noen prøve for det, for det er sjelden voksne får kyssesyken, men da de endelig etter flere måneder tok prøven var det ingen tvil selv om sykdommen da var på retur. Problemet var at siden jeg ikke visste at jeg hadde kyssesyken tok jeg det aldri med ro, jeg presset meg max, jobbet mer enn full tid siden det var mye å gjøre på jobb osv. Da jeg til slutt satt på legekontoret for ørtende gang, helt i kjelleren, så dårlig at jeg knapt visste hva jeg het, og gråt ut min forvilelse, sa jeg til legen at han måtte ta alle prøver det var mulig å ta, alt fra sjeldne blodkrefttyper til kyssesyken, for noe var alvorlig alvorlig galt svarte legen at han skulle gjøre det, men kyssesyken var det nok ikke for det er over 90% av den voksne befolkningen immun mot. Vel, kyssesyken var det, og nå er det 8 år siden og jeg er fremdeles veldig dårlig. Jeg fikk ME..... Anonymkode: 14137...9d5 Takk for tips. Hvis de ikke finner noe, skal jeg be dem sjekke for kyssesyken. Har ikke hatt hovne mandler og halsvondt, da. Lymfekjertlene er helt ok, heldigvis... Så ingen skjønner hva det er da Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har sannsynligvis bivirkninger av denne "blodmedisinen" du står på. Man får ikke leukemi av en medisin! Hva er medisinen din for? Man får lettere blåflekker av blodfortynnende.. Anonymkode: c2ed0...937 Ikke uttal deg når du ikke har peiling. Jo, man kan få leukemi av en medisin! Står på bivirkningslista mi.. Anonymkode: 24819...c09
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #8 Skrevet 5. juli 2017 Jeg har også opplevd omtrent det samme som hun med kyssesyken, tok nesten et år før de tok prøver for det selv om jeg sa at jeg trolig hadde blitt smittet av kyssesyken. Jeg fikk også ME, men ble etter noen år ganske så bra og var i full jobb. Før jeg fikk mange av de symptomene igjen. Jeg har problemer med kobber i kroppen, og etter flere år i utredning nå så vet de fremdeles ikke hva som er årsaken (sykehusene greier ikke en gang si om jeg har for mye eller for lite kobber). Jeg har infeksjoner, dårlig immunforsvar (også på blodprøver) m.m. Har sjelden feber nå, men ellers har jeg alle symptomene du har pluss mer. Anonymkode: cd9df...74e
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #9 Skrevet 8. juli 2017 På Wednesday, July 05, 2017 den 10.46, Anonym bruker skrev: Jeg har også opplevd omtrent det samme som hun med kyssesyken, tok nesten et år før de tok prøver for det selv om jeg sa at jeg trolig hadde blitt smittet av kyssesyken. Jeg fikk også ME, men ble etter noen år ganske så bra og var i full jobb. Før jeg fikk mange av de symptomene igjen. Jeg har problemer med kobber i kroppen, og etter flere år i utredning nå så vet de fremdeles ikke hva som er årsaken (sykehusene greier ikke en gang si om jeg har for mye eller for lite kobber). Jeg har infeksjoner, dårlig immunforsvar (også på blodprøver) m.m. Har sjelden feber nå, men ellers har jeg alle symptomene du har pluss mer. Anonymkode: cd9df...74e Har du også kløe? Hevelser? Astmaanfall? Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #10 Skrevet 8. juli 2017 De kan sjekke blodlegemer ja hvis de mistenker leukemi. Er den unormal vil de ta en beinmarsgsprøve. Da kommer endelig svar. Anonymkode: 99e53...7d0
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #11 Skrevet 8. juli 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Har du også kløe? Hevelser? Astmaanfall? Anonymkode: deeed...d24 Har generell kløe i huden og hodebunnen, men den er ikke veldig ille, bare innimellom. Har konstant flere liter væske i kroppen som ikke skal være der, og i tillegg så får jeg så mye ekstra væske i beina innimellom at jeg får smerter i beina. Har ikke astma, men har feilaktig fått påpekt astma et par ganger i perioder hvor jeg sliter med astmalignende pusteproblemer. Tung pust er en del som følger de problemene jeg har, hos meg følger det blodverdiene. Anonymkode: cd9df...74e
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Skrevet 8. juli 2017 På 5. juli 2017 den 10.45, Anonym bruker skrev: Ikke uttal deg når du ikke har peiling. Jo, man kan få leukemi av en medisin! Står på bivirkningslista mi.. Anonymkode: 24819...c09 Hvilken medisin er dette? Cellegift? Og hvilken type leukemi kan du få av medisinen din? ALL? KLL? KML? AML? Anonymkode: c2ed0...937
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #13 Skrevet 8. juli 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: De kan sjekke blodlegemer ja hvis de mistenker leukemi. Er den unormal vil de ta en beinmarsgsprøve. Da kommer endelig svar. Anonymkode: 99e53...7d0 Får svar til uken. Ligger med feber nå Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 8. juli 2017 #14 Skrevet 8. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har generell kløe i huden og hodebunnen, men den er ikke veldig ille, bare innimellom. Har konstant flere liter væske i kroppen som ikke skal være der, og i tillegg så får jeg så mye ekstra væske i beina innimellom at jeg får smerter i beina. Har ikke astma, men har feilaktig fått påpekt astma et par ganger i perioder hvor jeg sliter med astmalignende pusteproblemer. Tung pust er en del som følger de problemene jeg har, hos meg følger det blodverdiene. Anonymkode: cd9df...74e Ok. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #15 Skrevet 9. juli 2017 Et symptom jeg ikke har tenkt så mye på er det at jeg tror jeg har småfeber stadig vekk. Får hetetokter, og svetter som en gris. For så å fryse. Sånn har det vært i månedsvis. Tok tilsvarende 2 stk paracet i går, og svettet som en gris. Hele kvelden og natten. Tok ny paracet på morgen, samme reaksjon. Føler mindre smerte, men svetter noe så grusomt. Har også ekstremt dårlig immunforsvar. Så i høst var jeg forkjølet hele tiden. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #16 Skrevet 9. juli 2017 Med svette mener jeg kaldsvette Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #17 Skrevet 9. juli 2017 Skriv ned en liste med symptomene dine, Hi. Skriv de hyppigste og mest slitsomme først, og de andre etter det. Det kan gjøre at det er lettere for legene å se helheten. Min erfaring er at få leger ser på det, men om ikke annet så gjør det det lettere for deg å huske ting når du er hos legen. Mål temperaturen din en periode fremover, hvis du har feber stadig vekk så er det også noe som blir tatt mer alvorlig om du kan vise til hvilken feber du har og hvor ofte. Håper du får svar og behandling snart Anonymkode: cd9df...74e
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #18 Skrevet 9. juli 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skriv ned en liste med symptomene dine, Hi. Skriv de hyppigste og mest slitsomme først, og de andre etter det. Det kan gjøre at det er lettere for legene å se helheten. Min erfaring er at få leger ser på det, men om ikke annet så gjør det det lettere for deg å huske ting når du er hos legen. Mål temperaturen din en periode fremover, hvis du har feber stadig vekk så er det også noe som blir tatt mer alvorlig om du kan vise til hvilken feber du har og hvor ofte. Håper du får svar og behandling snart Anonymkode: cd9df...74e Takk. Er heldigvis under utredning... men "har ingen å snakke med". Anonymkode: deeed...d24
Marriet Skrevet 9. juli 2017 #19 Skrevet 9. juli 2017 Merka at dette ble litt nært å svare på akkurat nå, men vil først og fremst si at du både kan og bør snakke med legene om bekymringene dine. Min bror fikk påvist leukemi for en uke siden. Derfor er dette litt sånn tett på om dagen. Han hadde ikke mange uttalte symptomer og hvert fall ingen han hadde sett noen sammenheng i. La meg også presisere at han er helsepersonell og jobber tett på syke mennesker, også mennesker med kreft. Han har diagnosen KML. Symptomene har vært at han er slapp (men har jobbet over 100% helt frem til forrige uke) han har hat tyngdefornemmelse i buken og kjent "noe" hardt. Han har også gått mye ned i vekt, men dette trodde han helt oppriktig var selvforskyldt fordi det han ville ned i vekt. Diagnosen ble raskt stilt etter blodprøve og CT. Ingen tvil der altså. Det harde han hadde kjent var en svært forstørret milt. Uansett, han har gått med en følelse av at noe ikke stemmer i lang lang tid, hvert fall et år. Han har ikke dratt seg til legen for han "er jo ikke syk". Så igjen, dra til legen og litt bekymringen din. Kronisk leukemi blir veldig ofte oppdaget ved tilfeldighet. Det er ikke sannsynlig at du har det, men det er heller ingen grunn til å gå rundt å lure på det. Lykke til;)
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #20 Skrevet 9. juli 2017 53 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et symptom jeg ikke har tenkt så mye på er det at jeg tror jeg har småfeber stadig vekk. Får hetetokter, og svetter som en gris. For så å fryse. Sånn har det vært i månedsvis. Tok tilsvarende 2 stk paracet i går, og svettet som en gris. Hele kvelden og natten. Tok ny paracet på morgen, samme reaksjon. Føler mindre smerte, men svetter noe så grusomt. Har også ekstremt dårlig immunforsvar. Så i høst var jeg forkjølet hele tiden. Anonymkode: deeed...d24 Når man har feber og tar paracet, svetter man når temperaturen går ned. Det er helt naturlig, og det skal være sånn. Men skjønner du er bekymret. Bra du blir utredet. Anonymkode: c2ed0...937
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #21 Skrevet 9. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når man har feber og tar paracet, svetter man når temperaturen går ned. Det er helt naturlig, og det skal være sånn. Men skjønner du er bekymret. Bra du blir utredet. Anonymkode: c2ed0...937 Jeg vet. Og det betyr at jeg har hatt feber i lang tid. Ja, det er veldig bra. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2017 #22 Skrevet 9. juli 2017 16 minutter siden, Marriet skrev: Merka at dette ble litt nært å svare på akkurat nå, men vil først og fremst si at du både kan og bør snakke med legene om bekymringene dine. Min bror fikk påvist leukemi for en uke siden. Derfor er dette litt sånn tett på om dagen. Han hadde ikke mange uttalte symptomer og hvert fall ingen han hadde sett noen sammenheng i. La meg også presisere at han er helsepersonell og jobber tett på syke mennesker, også mennesker med kreft. Han har diagnosen KML. Symptomene har vært at han er slapp (men har jobbet over 100% helt frem til forrige uke) han har hat tyngdefornemmelse i buken og kjent "noe" hardt. Han har også gått mye ned i vekt, men dette trodde han helt oppriktig var selvforskyldt fordi det han ville ned i vekt. Diagnosen ble raskt stilt etter blodprøve og CT. Ingen tvil der altså. Det harde han hadde kjent var en svært forstørret milt. Uansett, han har gått med en følelse av at noe ikke stemmer i lang lang tid, hvert fall et år. Han har ikke dratt seg til legen for han "er jo ikke syk". Så igjen, dra til legen og litt bekymringen din. Kronisk leukemi blir veldig ofte oppdaget ved tilfeldighet. Det er ikke sannsynlig at du har det, men det er heller ingen grunn til å gå rundt å lure på det. Lykke til;) Uff. Håper det går bra med ham! Takk for deling av tanker Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2017 #23 Skrevet 10. juli 2017 Hei! Ingenting galt på blodprøver. Det er ikke "noenting", likevel er det noenting. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #24 Skrevet 11. juli 2017 Tips til annet som kan sjekkes? Har blitt sjekket for det meste. Inkludert virus. Har tatt avføringsprøve, mange, mange, mange blodprøver. Blitt sjekket fysisk på kroppen. Anonymkode: deeed...d24
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2017 #25 Skrevet 11. juli 2017 Har det blitt tatt sånn spinalpunksjon eller hva det heter da? Datteren til naboen her hadde borelia, det vistes på ryggmargsprøve. Anonymkode: 14137...9d5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå