Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #1 Skrevet 5. juli 2017 Vi har i flere år slitt med søvnmangel, da vi har et barn som våkner ekstremt tidlig (og da mener jeg ikke kl 6). Mine foreldre bor ikke her, men når de er på besøk hos oss skjer det omtrent aldri at de står opp med ungene. Vi spør ikke, og de tilbyr seg ikke. Jeg har jo på ingen måte krav på hjelp, men jeg synes det er litt merkelig likevel. De svært få gangene de har tilbudt seg (3-4 ganger kanskje), har jeg vært overlykkelig, og latt dem få vite det også. Når de ser hvor viktig det er, hvorfor kan de ikke hjelpe oss litt oftere? De er ikke pensjonister ennå og har normalt god helse for alderen. Er det sånn for dere også? Anonymkode: c1cf9...444
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #2 Skrevet 5. juli 2017 Mamma gjorde det ofte i den perioden jeg slet med det samme. De tre andre besteforeldrene har aldri gjort det. Tror ikke det falt dem inn rett og slett. Det kan jo ha en sammenheng med at jeg var veldig ærlig med mamma om hvor sliten og fortvilet jeg var, mens jeg ikke hadde fullt så nært forhold til de andre. Men dine foreldre vet jo tydeligvis at du blir veldig glad for avlastning, så da vet jeg ikke helt... kanskje de tenker at det blir ofte nok til at du får hentet deg inn? Anonymkode: d2f09...7d3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #3 Skrevet 5. juli 2017 Når våkner det barnet da? For selv om jeg ønsket å avlaste, så ville jeg aldri i livet ha stått opp med et barnebarn som våknet 04.00. Syns faktisk det er litt tullete av dere å tillate barnet å stå opp så tidlig. Anonymkode: 9a4cb...4a8
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #4 Skrevet 5. juli 2017 Takk for svar! Jeg har et nært forhold til min mor, hun vet hvor slitsomt dette har vært og er for oss. Hun sier til og med at hun skulle ønske hun kunne hjelpe oss, men det er så vanskelig siden vi bor på forskjellig sted. Men når hun først er her, hjelper hun jo ikke likevel 🙁 Riktignok gjør hun mye annet da, og det setter jeg pris på. Men ingenting kan erstatte søvn! Anonymkode: c1cf9...444
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #5 Skrevet 5. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Når våkner det barnet da? For selv om jeg ønsket å avlaste, så ville jeg aldri i livet ha stått opp med et barnebarn som våknet 04.00. Syns faktisk det er litt tullete av dere å tillate barnet å stå opp så tidlig. Anonymkode: 9a4cb...4a8 Det hender kl er 4, men vanligvis snakker vi om tidligst kl 5. Nå er det tidvis bedre, men fortsatt er vi slitne. Han får selvsagt ikke lov til å stå opp kl 4, men hvis du selv har prøvd å oppdra barn på det tidspunktet av døgnet, så vet du at det er ytterst krevende. Anonymkode: c1cf9...444
*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2017 #6 Skrevet 5. juli 2017 Vi har faktisk aldri overnattet noe sted sammen med foreldrene våre, bortsett fra på hotell og der blir det jo vanskelig at andre står opp med ungene. Men foreldrene mine hadde de ofte på overnatting da, og hadde selvsagt stått opp med dem om vi sov i samme hus. Svigerforeldrene mine hadde ikke gjort det om vi ikke hadde spurt direkte. Men hvorfor spør du ikke da? Det hadde jeg ikke nølt med, altså. Å få sove frempå er fantastisk.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #7 Skrevet 5. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det hender kl er 4, men vanligvis snakker vi om tidligst kl 5. Nå er det tidvis bedre, men fortsatt er vi slitne. Han får selvsagt ikke lov til å stå opp kl 4, men hvis du selv har prøvd å oppdra barn på det tidspunktet av døgnet, så vet du at det er ytterst krevende. Anonymkode: c1cf9...444 Jeg har hatt unger som prøvde seg, men som ble tvunget til å sove videre. Jeg har hatt barn som ikke ville sove i den andre enden av natta (altså ved leggetid), og det var nesten verre. For etter en lang dag med ungene kunne jeg være så utnytta at jeg omtrent ikke sto oppreist. Men de fikk likevel ikke selv lov å bestemme om de skulle sove eller ikke. Anonymkode: 9a4cb...4a8
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #9 Skrevet 5. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt unger som prøvde seg, men som ble tvunget til å sove videre. Jeg har hatt barn som ikke ville sove i den andre enden av natta (altså ved leggetid), og det var nesten verre. For etter en lang dag med ungene kunne jeg være så utnytta at jeg omtrent ikke sto oppreist. Men de fikk likevel ikke selv lov å bestemme om de skulle sove eller ikke. Anonymkode: 9a4cb...4a8 Hvordan tvinger du en våken unge som hyyyyler, til å sove videre? Er nysgjerrig. Anonymkode: 1eb24...9b3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #10 Skrevet 5. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har hatt unger som prøvde seg, men som ble tvunget til å sove videre. Jeg har hatt barn som ikke ville sove i den andre enden av natta (altså ved leggetid), og det var nesten verre. For etter en lang dag med ungene kunne jeg være så utnytta at jeg omtrent ikke sto oppreist. Men de fikk likevel ikke selv lov å bestemme om de skulle sove eller ikke. Anonymkode: 9a4cb...4a8 Du om det. Mitt barn er nok veldig annerledes enn ditt. Denne tråden handler ikke om barneoppdragelse. Anonymkode: c1cf9...444
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #11 Skrevet 5. juli 2017 6 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Vi har faktisk aldri overnattet noe sted sammen med foreldrene våre, bortsett fra på hotell og der blir det jo vanskelig at andre står opp med ungene. Men foreldrene mine hadde de ofte på overnatting da, og hadde selvsagt stått opp med dem om vi sov i samme hus. Svigerforeldrene mine hadde ikke gjort det om vi ikke hadde spurt direkte. Men hvorfor spør du ikke da? Det hadde jeg ikke nølt med, altså. Å få sove frempå er fantastisk. Jeg får bare dårlig samvittighet om jeg spør 😕 Anonymkode: c1cf9...444
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #12 Skrevet 5. juli 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Når våkner det barnet da? For selv om jeg ønsket å avlaste, så ville jeg aldri i livet ha stått opp med et barnebarn som våknet 04.00. Syns faktisk det er litt tullete av dere å tillate barnet å stå opp så tidlig. Anonymkode: 9a4cb...4a8 Om jeg får barnebarn noen gang så håper jeg virkelig at jeg tilbyr meg å stå opp med barnebarn i ny og ne selv om kl skulle være 4! Jeg har barn som stort sett har sovet godt, men det burde virkelig ikke være noe problem å stå opp 4-5 en gang i blandt for en frisk person altså! Håper noen sier det til meg om jeg ikke stiller opp såpass for egne barn og barnebarn. Ikke HI Anonymkode: daae9...16e
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #13 Skrevet 5. juli 2017 Ja, det har de. Alle mann, helt uten å spørre. Mamma sa det gjerne på kvelden at vi skulle bare komme med dem om hun ikke våknet. Svigermor kom å banket på og hentet ungene slik at vi skulle få sove videre. Hadde jeg hatt det slik så hadde jeg sakt det rett ut som det var og at dere ønsker å ta igjen litt søvn. Hadde da være fint om de kunne tatt noen morgener for oss. Syns det er merkelig at det er så blitt så tabu å spørre om hjelp med tanke på ungene. Enn før i tiden da? Da bodde de gjerne flere generasjoner sammen som hjalp til. De fikk gjerne 14 barn, men alle måtte bidra hjemme. Svigermor hadde en eldre dame som bodde hos dem da ungene var baby for å avlaste. De hadde gårdsdrift og svigerfar jobbet borte da, men uansett. Anonymkode: 475c0...ace
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #14 Skrevet 5. juli 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan tvinger du en våken unge som hyyyyler, til å sove videre? Er nysgjerrig. Anonymkode: 1eb24...9b3 Hvordan legger du en unge om kvelden? De hyler og er lysvåkne da også. Anonymkode: 9a4cb...4a8
Mamma_til_2 Skrevet 5. juli 2017 #15 Skrevet 5. juli 2017 Min far står opp med barna mine om vi er i samme hus, han blir snurt om han ikke fpr den tiden alene med barna, svigermor gjør det aldri men hun er B menneske og kan sove lenge😊
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #16 Skrevet 5. juli 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du om det. Mitt barn er nok veldig annerledes enn ditt. Denne tråden handler ikke om barneoppdragelse. Anonymkode: c1cf9...444 Jeg har flere. De er ulike. Noen natteranglere, andre "morgenranglere". Og det er samme taktikk enten klokka er 23.00 eller 04.00; det er uansett ikke et klokkeslett barn skal være våkne på. Men kanskje det er lettere å oppdra besteforeldrene til å steppe inn enn å lære ungene døgnrytme. Ikke vet jeg. Eller kanskje du og mannen kan ta en dag hver? Anonymkode: 9a4cb...4a8
*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2017 #17 Skrevet 5. juli 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan tvinger du en våken unge som hyyyyler, til å sove videre? Er nysgjerrig. Anonymkode: 1eb24...9b3 De lar de bare hyle. For det er mor som bestemmer, vet du. At barnet er utsovet betyr mindre enn mor og far sine behov.
*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2017 #18 Skrevet 5. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan legger du en unge om kvelden? De hyler og er lysvåkne da også. Anonymkode: 9a4cb...4a8 Det er de da som regel ikke? Om ungene dine hyler både om kvelden og tidlig morgen fordi de ikke er trøtte foreslår jeg at du vurderer leggerutinene deres. Det er ikke vanlig, altså.
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #19 Skrevet 5. juli 2017 Svigers overnatter når de er på besøk. De har aldri stått opp med noen av barnebarna på vår side. (Har gjort det for den andre sønnen sin) Mine foreldre (vi sover der når vi er på besøk) gjorde det ikke da ungene var små, men kan gjøre det nå når de er litt eldre (minste er tre år) Anonymkode: 203e5...4ab
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #20 Skrevet 5. juli 2017 Et høydepunkt for mine barn er å tusle inn til mormor om morgenen på hytta. Jeg har avklart med henne at det er greit, men jeg holder på dem til kl 6.30. Hvis mormor er for trøtt til å stå opp gir hun meg beskjed kvelden før. Anonymkode: ded0b...027
Hjertefru Skrevet 5. juli 2017 #21 Skrevet 5. juli 2017 12 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Det er de da som regel ikke? Om ungene dine hyler både om kvelden og tidlig morgen fordi de ikke er trøtte foreslår jeg at du vurderer leggerutinene deres. Det er ikke vanlig, altså. 12 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Det er de da som regel ikke? Om ungene dine hyler både om kvelden og tidlig morgen fordi de ikke er trøtte foreslår jeg at du vurderer leggerutinene deres. Det er ikke vanlig, altså. Det var vel ikke det hun mente? Jeg har også merket her inne at står du ikke opp med ungene kl 05, er du en dårlig forelder. Det rare er at du er en like dårlig forelder hvis de ikke er lagt kl 19, helst før. Har lurt på det samme som anonym, om hvorfor det er greit at unger står våkne i senga og hyler på kveld når de e våkne og ikke vil sove, når det ikke er greit på morgenkvisten tydeligvis. Kan godt være noe jeg ikke skjønner her, da jeg aldri har hatt morgenvåkne barn. Har derimot lang erfaring med barn som ikke vil sove på kveld..,
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #22 Skrevet 5. juli 2017 2 minutter siden, Hjertefru skrev: Det var vel ikke det hun mente? Jeg har også merket her inne at står du ikke opp med ungene kl 05, er du en dårlig forelder. Det rare er at du er en like dårlig forelder hvis de ikke er lagt kl 19, helst før. Har lurt på det samme som anonym, om hvorfor det er greit at unger står våkne i senga og hyler på kveld når de e våkne og ikke vil sove, når det ikke er greit på morgenkvisten tydeligvis. Kan godt være noe jeg ikke skjønner her, da jeg aldri har hatt morgenvåkne barn. Har derimot lang erfaring med barn som ikke vil sove på kveld.., Jeg tenker at det er forskjell på barn som har vært våkne hele dagen, som skal sove til kvelden, og barn som har sovet om natten om er klare til å stå opp. Jeg var mest opptatt av å finne ut av hvordan de klarer å tvinge noen til å sove. Det har jeg aldri fått til... Anonymkode: 1eb24...9b3
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2017 #23 Skrevet 5. juli 2017 Nei, det har de aldri gjort. Ikke ofte vi har overnattet i samme hus, men har delt ferieleilighet og de har vært med oss på hytta vår. Da må vi liste oss litt rundt så de ikke våkner. Har større barn nå, så heldigvis ikke et problem lenger. Yngste sov ikke en hel natt (6 timer i strekk) en eneste gang fra 0-2 år og hadde alvorlige søvnproblemer. Vi kuttet ut å ferier sammen med de, var alt for mange hensyn å ta. Anonymkode: 2641e...d9d
sug lut Skrevet 5. juli 2017 #24 Skrevet 5. juli 2017 (endret) Vi har overnattet nesten utelukkende med mine foreldre, og mamma har alltid sagt at ungene kan sendes inn til henne når de våkner så vi fikk sove. Eller egentlig har det etter ungene ikke lenger var babyer mest vært sånn som dette: mamma og ungene har sovet natta over i besteforeldredobbeltsenga, faren min har sovet på sofa eller gjesterom. Så har mormor og alle barnebarna etter tur (noen ganger to på en gang) prata og fnist og kost og hatt mormorkos på senga, sånn var det til ungene var åtte-ni år minst, lenge etter det handlet om å la oss få sove om morgenen. Endret 5. juli 2017 av sug lut
*Miss Marple* Skrevet 5. juli 2017 #25 Skrevet 5. juli 2017 10 minutter siden, Hjertefru skrev: Det var vel ikke det hun mente? Jeg har også merket her inne at står du ikke opp med ungene kl 05, er du en dårlig forelder. Det rare er at du er en like dårlig forelder hvis de ikke er lagt kl 19, helst før. Har lurt på det samme som anonym, om hvorfor det er greit at unger står våkne i senga og hyler på kveld når de e våkne og ikke vil sove, når det ikke er greit på morgenkvisten tydeligvis. Kan godt være noe jeg ikke skjønner her, da jeg aldri har hatt morgenvåkne barn. Har derimot lang erfaring med barn som ikke vil sove på kveld.., Jeg kan bare svare for meg selv, og jeg syns ikke at det er greit at ungene står og hyler i senga på kvelden heller. Jeg vil at ungene mine skal forbinde senga med søvn og kos, ikke maktkamp. Derfor legger vi dem ikke før de er trøtte, og går ikke fra dem før de er rolige/sover, og derfor får de stå opp når DE er utsovet. Jeg er B-menneske og kunne gjerne sovet til kl 10 hver dag, men sånn er ikke verden når man har små barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå