Gå til innhold

Trenger tips.. mat og 7åring..

Anbefalte innlegg

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ikke livsviktige, men det er ikke ønskelig at hun er uten dem.. hun hadde problemer med maten for vi startet med medisinene, så de er nok ikke fulle årsaken desverre..

Hi

Anonymkode: 96bc6...22b

Jeg tenkte at hvi det kunne hjulpet noe å prøve uten så kanskje det hjelper på motivasjonen hennes også, at hun ser og kjenner at det kan være annerledes og bedre, og at mat ikke er "grusomt".

Anonymkode: 08936...470

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En jente i klassen til min datter har aldri spist noe særlig. Hun får sondemat i en knapp på magen. Det bør vel gjerne vurderes hvis det fortsetter.

Anonymkode: f6bf3...4c0

Skrevet

Har hun vært utredet for sin manglende matlyst, eller har hovedfokuset vært på den diagnosen hun trenger medisiner for?

Hun bør jo utredes ordentlig for årsaken til at hun ikke spiser, det kan være mange årsaker til det. Noen har nevnt cøliaki, matintoleranser eller matallergier kan også slå slik ut, spesielt hvis matvarer som "er i alt" er det man reagerer på. Noen barn har veldig sterke følere på hva de tåler og ikke tåler. Men ellers kan hun også ha andre fysiske problemer, klaffeproblem mellom mage og spiserør (selv om det som regel fører til smerter), innsnevring på spiserøret av ukjent årsak. Når hun spiser så lite som hun gjør og har gjort det i det meste av livet sitt så vil jeg tro hun også er underernært. Generell underernæring eller noen spesifikke mangler kan gjøre at man får drastisk redusert matlyst. F.eks. kan for lave eller for høye kobberverdier gjøre at man mister matlysten og sulthetsfølelse. Uoppdaget diabetes kan hos noen slå ut slik, selv om det heller ikke er det vanligste. Lavt blodtrykk kan gjøre at man mister matlysten (og det kan man bl.a. få av underernæring av visse mineraler og salt). Mineralubalanser kan også endre smaksopplevelser slik at man ikke smaker særlig (f.eks. sinkmangel) eller at man får unormale smaksopplevelser, at mat kan smake vondt. Og sikkert mange andre årsaker også som jeg ikke har hørt om.

Hva sier jenta selv om hvorfor hun ikke spiser?

Den legen som ikke er mulig å få tak i når det gjelder barns helse, den ville jeg trolig ha klaget inn til kommunelegen!

Anonymkode: 6da15...1da

Skrevet

Sjekk mandlene. For noen barn kan store mandler gjøre spisingen ubehagelig.

Anonymkode: 50591...70e

Skrevet

Noen barn med spisevegring får knapp. Altså tilført næring gjennom en innlagt funksjon, omtrent som intravenøs men den er der permanent og ikke som en veneflon. Kanskje det må til hos din jente? 

Anonymkode: 365f6...b17

Gjest Antarctica
Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om du tvinger henne til å sitte ved bordet i 2 timer har mat blitt en maktkamp mellom dere, og mat skal være kos og hygge, ikke et maktmiddel.

Du tvinger henne til å sitte der, hun blir trassig og sint og skal ihvertfall ikke spise.

Anonymkode: e2bd9...a3e

Enig. By heller fram mat oftere, og ignorer hva eller hvor mye hun spiser. 

Skrevet

Har dere prøvd næringsdrikker fra apoteket? Vi har også vært på spiseteam på sykehuset. Da snakker man med forskjellige fagpersoner (sykepleier, lege, ernæringsfysiolog og psykolog) som prøver å finne nøyaktig hva og hvor problemet ligger og finne en løsning på bakgrunn av det. Vi kom inn på bakgrunn av henvisning fra helsestasjonen, det blir vel skolehelsetjenesten for dere dersom dere ikke finner en bedre lege. 

Vår datter får nå 2-3 næringsdrikker til dagen og spiser ellers det hun vil (som er veldig lite). Vår plan er å få opp appetitten slik at hun kan spise normalt etter hvert. Hun er 6 år, 15 kg og 110 cm.

Anonymkode: ab1df...112

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...