Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #1 Skrevet 4. juli 2017 Hun nekter å spise.. har nå brukt 2 t på 1 tygg til frokost. Hjelper ikke hva jeg serverer, det er slik til frokost, lunsj, middag og kvelds hver eneste dag! Altså, hun bruker ikke så lang tid til hvert måltid, men det er en daglig kamp å få i henne mat.. hun er ca 130 lang og veier 21 kg, så er veldig tynn😐 jeg vet ikke min arme råd lenger!!🙁 Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #2 Skrevet 4. juli 2017 Ta henne til legen eller helsesøster. Dere har antagelig gått litt i vranglås og hun bruker mat som et maktmiddel, hun trenger å snakke med noen andre. Hun er gammel nok til å vite at kroppen trenger mat (bensin) for å fungere godt og for at hun skal holde seg frisk, men hun velger likevel å ikke spise. Da er det antagelig noe som ligger bak, og du når ikke inn til henne. Ring helsestasjonen i dag, selv om hun har begynt på skolen blir de fulgt opp av helsesøster som kommer på skolebesøk. Snakk med helsesøster først selv, også lar du jenta ha en samtale med helsesøster hvor du ikke er tilstede. Noen må komme til bunns i hvor denne spisevegringen kommer fra. Anonymkode: e2bd9...a3e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #3 Skrevet 4. juli 2017 Hva sier hun selv er grunnen til at hun ikke spiser? Sitter dere sammen og spiser? Kan hun ha problemer med å svelge eller tygge? Anonymkode: 4c4de...727
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #4 Skrevet 4. juli 2017 Hvis det er så ekstremt som du skisserer, og har vært sånn over tid, må dere ga hjelp. Begynn hos helsesøster, hun kan veilede dere videre. Lykke til! Anonymkode: bc049...4f3
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #5 Skrevet 4. juli 2017 Få hjelp. Prøvd å la henne være med på å bestemme hva dere skal ha? Være med å handle og lage maten? La henne spise når hun vil, dvs ikke gjøre måltider til en kamp. Nå er det froskost, hun må sitte ved bordet, men ikke noe mas på å spise osv. Hun spiser kanksje når hun blir sulten? Tenker at hvis dere sitter og tvinger i henne mat, altså om hun har måttet sitte 2 timer ved frokosten, så gjør dere jo noe riv ruskende galt! Anonymkode: 08936...470
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #6 Skrevet 4. juli 2017 Hvor lenge har det pågått? Og er det noen andre plager hos henne? Oppblåst mage, utslett, oppkast, løs eller ekstrem har avføring, sover mye/lite energi? Anonymkode: 4281e...9c3
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #7 Skrevet 4. juli 2017 Om du tvinger henne til å sitte ved bordet i 2 timer har mat blitt en maktkamp mellom dere, og mat skal være kos og hygge, ikke et maktmiddel. Du tvinger henne til å sitte der, hun blir trassig og sint og skal ihvertfall ikke spise. Anonymkode: e2bd9...a3e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #8 Skrevet 4. juli 2017 La henne få smoothie til frokost og kvelds feks. Lag den sunn, men ikke så sunn at den gir henne usmak i starten. Får hun i seg (hjemmelagde) smoothiene så vil kroppen sakte men sikkert venne seg til å ønske mat. Akkurat nå er den godt vent med å gå i sparebluss. Men enig med de andre her, oppsøk hjelp for maten har blitt en tvang. Forresten, har dere skjekket for cøliaki? Jeg kjenner et barn som aldri hadde matlyst før ham fikk cøliakidiagnosen. Da han fikk riktig kost begynte matlysten å komme og. Anonymkode: f4906...d76
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #9 Skrevet 4. juli 2017 Takk for svar alle sammen. Vi har tatt kontakt med lege, men er vanskelig å få tak i av mange årsaker, så vi jobber med å få tak i en annen lege. Hun har en diagnose hvor medisinen minsker matlysten(er ikke aktuelt å kutte den desverre) Mange av rådenen deres er desverre allerede prøvd. Det tilhører heldivis skjeldenheten at hun blir sittende så lenge ved matbordet. Om vi skal la henne velge selv å ikke presse på for å få i henne mat, velger hun å ikke spise i det heletatt. Prøvde det før i samråd med nevnte lege, men etter 3 dager uten mat kapitulerte jeg å "tvang" i henne litt. Innlegget i sta ble skrevet i frustrasjon og desperasjon over den daglige kampen. Ønsker jo ikke å være masemamma som gnåler om mat hele tiden, men pr.dags dato har jeg ikke annet valg. Om jeg ikke maser, velger hun å ikke spise i det heletatt.. Hi. Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #10 Skrevet 4. juli 2017 Da ville jeg heller inngått en avtale om at en brødskive til frokost gir en stjerne, en potet med saus og litt kjøtt gir en stjerne osv, og sju stjerner gir en gave f.eks. Anonymkode: febaa...19f
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #11 Skrevet 4. juli 2017 Har du prøvd å snakke med henne da, i en annen setting enn rundt bordet? "Jeg skjønner at du ikke føler deg sulten og ikke har så lyst på mat, men du vet jo at mat et kroppens bensin og at vi må spise for å ikke bli slappe og syke. Så vi må finne en måte som er grei for deg å spise litt på, kanskje du og jeg sammen kan finne ut hvordan og hva som fungerer best." La henne snakke, når på døgnet er det lettest for henne å spise litt, hva slags mat glir lettest ned. Hjelper det å la henne ha f.eks et måltid i døgnet foran tv? Klarer hun å smake på og småspise underveis i matlagingen om hun går hjelpe deg på kjøkkenet osv. Samtidig er hun gammel nok til å forstå at vi alle må tvinge oss selv litt også. Ser man dårlig må man bruke briller selv om man synes de er i veien, er man syk må man ta medisiner selv om de smaker vondt, går man på skolen må man gjøre både de kjedelige og de morsomme leksene osv. Hun har ikke matlyst, men vet hun må tvinge seg til å spise litt for ikke å bli syk. Har selv en liten gutt i omgangskretsen med epilepsi, på medisiner man mister matlysten av. De har hatt samtaler med erneringsfysiolog, får resept på energidrikk fra apoteket i perioder han har vært veldig tynn osv. Støtter forslaget om smoothie, du kan gjemme en del næring i den, f.eks egg, udos choice, kokosfett osv Anonymkode: e2bd9...a3e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #12 Skrevet 4. juli 2017 Det finnes et hefte som heter Når barn ikke har matlyst Google det, det ligger på nett, mange fine tips der Anonymkode: e2bd9...a3e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #13 Skrevet 4. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det finnes et hefte som heter Når barn ikke har matlyst Google det, det ligger på nett, mange fine tips der Anonymkode: e2bd9...a3e https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/nasjonal-kompetansetjeneste-for-habilitering-av-barn-med-spise-og-erneringsvansker/Documents/Når barn ikke har matlyst.pdf Anonymkode: e2bd9...a3e
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #14 Skrevet 4. juli 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen. Vi har tatt kontakt med lege, men er vanskelig å få tak i av mange årsaker, så vi jobber med å få tak i en annen lege. Hun har en diagnose hvor medisinen minsker matlysten(er ikke aktuelt å kutte den desverre) Mange av rådenen deres er desverre allerede prøvd. Det tilhører heldivis skjeldenheten at hun blir sittende så lenge ved matbordet. Om vi skal la henne velge selv å ikke presse på for å få i henne mat, velger hun å ikke spise i det heletatt. Prøvde det før i samråd med nevnte lege, men etter 3 dager uten mat kapitulerte jeg å "tvang" i henne litt. Innlegget i sta ble skrevet i frustrasjon og desperasjon over den daglige kampen. Ønsker jo ikke å være masemamma som gnåler om mat hele tiden, men pr.dags dato har jeg ikke annet valg. Om jeg ikke maser, velger hun å ikke spise i det heletatt.. Hi. Anonymkode: 96bc6...22b Kan det være alternativ medisin hun kan få? Evt prøve noe alternativt for å få opp matlysten som akkupunktur? Jeg har selv gått på medisin en periode som tok matlysten, og det tok altså livsgleden og livslysten vekk også. Så det er kjempefælt! Helt grusomt, for man vil bare ikke ha mat og alt vokser i munnen og bare tanken på mat er motbydelig. Slik kan hun jo ikke ha det. Om det er en medisin som gjør det kan det nok endres på? Anonymkode: 08936...470
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #15 Skrevet 4. juli 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være alternativ medisin hun kan få? Evt prøve noe alternativt for å få opp matlysten som akkupunktur? Jeg har selv gått på medisin en periode som tok matlysten, og det tok altså livsgleden og livslysten vekk også. Så det er kjempefælt! Helt grusomt, for man vil bare ikke ha mat og alt vokser i munnen og bare tanken på mat er motbydelig. Slik kan hun jo ikke ha det. Om det er en medisin som gjør det kan det nok endres på? Anonymkode: 08936...470 Som skrevet, vi jobber med å få byttet lege. Legen hun har nå har abdolutt ingen interesse av å hjelpe oss føler vi. Har prøvd å få tak i legen i 2 mnd nå uten resultat, så nå skal vi bytte. Hun er livredd for nåler, så akupinktur er nok ikke et alternativ desverre.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #16 Skrevet 4. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Som skrevet, vi jobber med å få byttet lege. Legen hun har nå har abdolutt ingen interesse av å hjelpe oss føler vi. Har prøvd å få tak i legen i 2 mnd nå uten resultat, så nå skal vi bytte. Hun er livredd for nåler, så akupinktur er nok ikke et alternativ desverre.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b Akupunktører har apparat uten nåler de kan bruke på barn, vi har brukt det på våre og det hjalp på det vi trengte hjelp til. Ja, dere må bytte, to mnd er kjempelenge da å gå og ha det slik... Anonymkode: 08936...470
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #17 Skrevet 4. juli 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du prøvd å snakke med henne da, i en annen setting enn rundt bordet? "Jeg skjønner at du ikke føler deg sulten og ikke har så lyst på mat, men du vet jo at mat et kroppens bensin og at vi må spise for å ikke bli slappe og syke. Så vi må finne en måte som er grei for deg å spise litt på, kanskje du og jeg sammen kan finne ut hvordan og hva som fungerer best." La henne snakke, når på døgnet er det lettest for henne å spise litt, hva slags mat glir lettest ned. Hjelper det å la henne ha f.eks et måltid i døgnet foran tv? Klarer hun å smake på og småspise underveis i matlagingen om hun går hjelpe deg på kjøkkenet osv. Samtidig er hun gammel nok til å forstå at vi alle må tvinge oss selv litt også. Ser man dårlig må man bruke briller selv om man synes de er i veien, er man syk må man ta medisiner selv om de smaker vondt, går man på skolen må man gjøre både de kjedelige og de morsomme leksene osv. Hun har ikke matlyst, men vet hun må tvinge seg til å spise litt for ikke å bli syk. Har selv en liten gutt i omgangskretsen med epilepsi, på medisiner man mister matlysten av. De har hatt samtaler med erneringsfysiolog, får resept på energidrikk fra apoteket i perioder han har vært veldig tynn osv. Støtter forslaget om smoothie, du kan gjemme en del næring i den, f.eks egg, udos choice, kokosfett osv Anonymkode: e2bd9...a3e Takk for langt og godt svar. Vi har desverre prøvd rådene dine😔 snakke har vi prøvd mange, mange ganger det siste året. Hjelpe til på kjøkkenet har hun ingen interesse av. Bli med på butikken å lege hva hun vil i handlevognen hjelper ikke.. smoothie har vi prøvd utallige varianter av hvor hun tar en sup, rynker på nesa og nekter å prøve mer.. fryst smoothie hjelper heller ikke. At kroppen trenger mat(bensin) vet hun, men vil alikevel ikke spise.. eller jo, hun spiser, men det er bestandig etter mye mas fra meg eller pappan.. Når et barn på 7 ikke vil ha polarbrød med nugatti, da blir jeg bekymret😔 eller godteri for den saks skyld... eller noen form for fornuftig mat😧 Hi Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #18 Skrevet 4. juli 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akupunktører har apparat uten nåler de kan bruke på barn, vi har brukt det på våre og det hjalp på det vi trengte hjelp til. Ja, dere må bytte, to mnd er kjempelenge da å gå og ha det slik... Anonymkode: 08936...470 Vi har holdt på siden hun var liten, men det siste året har vært et mareritt.. det har bare toppet seg i det siste😔 Hi Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #19 Skrevet 4. juli 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har holdt på siden hun var liten, men det siste året har vært et mareritt.. det har bare toppet seg i det siste😔 Hi Anonymkode: 96bc6...22b Har hun gått på denne medisinen helt siden da, så det er den, eller er den bare forsterkende? Anonymkode: 08936...470
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #20 Skrevet 4. juli 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har holdt på siden hun var liten, men det siste året har vært et mareritt.. det har bare toppet seg i det siste😔 Hi Anonymkode: 96bc6...22b Og, spiser hun is eller godteri om hun får det? Når jeg hadde det slik fristet ikke sånt heller. Ikke noe fristet. Anonymkode: 08936...470
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #21 Skrevet 4. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har hun gått på denne medisinen helt siden da, så det er den, eller er den bare forsterkende? Anonymkode: 08936...470 Medisinene har forsterket problemet. Har prøvd 3 typer så langt uten særlig bedring.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #22 Skrevet 4. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Medisinene har forsterket problemet. Har prøvd 3 typer så langt uten særlig bedring.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b Er de livsviktige? Du vil kanskje ikke si hva de er mot eller hvilken? Men er det slik at det er forvarlig å prøve en periode uten for å se om det blir bedre uten medisin, eller om alt sitter i hodet og årsakes av andre ting? Anonymkode: 08936...470
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #23 Skrevet 4. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Og, spiser hun is eller godteri om hun får det? Når jeg hadde det slik fristet ikke sånt heller. Ikke noe fristet. Anonymkode: 08936...470 Is går, men bruker gjerne 30 min på en liten pinup. Eneste grunnen til at hun bruker "kun" 30 min er jo at den smelter😝 får hun godteri, gir hun det meste til storesøsteren da hun ikke vil da det selv.. og det er ikke fordi hun ikke liker det hun får.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #24 Skrevet 4. juli 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er de livsviktige? Du vil kanskje ikke si hva de er mot eller hvilken? Men er det slik at det er forvarlig å prøve en periode uten for å se om det blir bedre uten medisin, eller om alt sitter i hodet og årsakes av andre ting? Anonymkode: 08936...470 Ikke livsviktige, men det er ikke ønskelig at hun er uten dem.. hun hadde problemer med maten for vi startet med medisinene, så de er nok ikke fulle årsaken desverre.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b
Anonym bruker Skrevet 4. juli 2017 #25 Skrevet 4. juli 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Is går, men bruker gjerne 30 min på en liten pinup. Eneste grunnen til at hun bruker "kun" 30 min er jo at den smelter😝 får hun godteri, gir hun det meste til storesøsteren da hun ikke vil da det selv.. og det er ikke fordi hun ikke liker det hun får.. Hi Anonymkode: 96bc6...22b Ok, da et det ikke bare at hun ikke vil ha mat, da greier hun ikke spise. Håper dere får tak i en ny lege raskt (privat går raskt), så dere får løst dette. Anonymkode: 08936...470
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå