Gå til innhold

Dere som er så nøye med solkrem...

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, skuldre og nese, fordi mine unger bader stort sett hele tiden, mens jeg ikke bader. Intelligensen min er det ingenting i veien med, ellers takk. 

Anonymkode: 37f9b...11a

Hvis du ikke tuller er det noe gæli med deg. Om det er intelligensen el noe annet vet jeg ikke. Hvor en egoistisk og dum mor du er😫

Anonymkode: 88ad3...453

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Mamma til 2 søte skrev:

Solstrålene trenger gjennom vann. Itillegg blir de reflektert så uv-strålene øker eksponeringen.

Jeg tror rett og slett du tuller.

Du ser den logiske brister i resonnementet ditt?

Solstrålene kan ikke både reflekteres og trenge gjennom vann. Noe tas opp og fører blant annet til at temperaturen i vannet stiger og noe reflekteres.

Anonymkode: 935ce...e96

Skrevet

Og så har man slike som meg som kun blir solbrent om jeg bruker solkrem ;)

Dette er et problem, men jeg har funnet ut at cocosa inneholder naturlig solfaktor 8, så bruker den. I tillegg passer jeg på kostholdet, tar mye omega3 og div. andre tilskudd som kan hjelpe, f.eks. astaxantin som også gir solbeskyttelse. Betakarotentilskudd kan også hjelpe noe, men der må man være forsiktig så men ikke får for mye mtp. D-vit.

Anonymkode: 118c4...c5a

Skrevet

Vi er på ferie i "syden" og jeg både smører med SF 50 og bruker UV-drakt på yngste (eldste vil også ha, hun er lei av å bli smurt, bestilles før neste tur 😄). Begge ungene "tåler sola" i den forstand at de ikke blir lett brent (eldste er i tillegg halvt arabisk), men det er fortsatt mitt ansvar å ta vare på huden deres, så vi helsmører godt hver andre time, passer på å ha parasoll, og tar pause midt på dagen. Begge har forøvrig fått god farge likevel, de har stort sett bodd i bassenget. Tviler på at noen av dem vil få D-vitaminmangel med det første.

Jeg har smurt meg selv like godt med høy faktor, men blir likevel solbrent (blir brent hjemme i Norge også) så skal skaffe meg UV-genser til neste gang. Jeg elsker å herje i bassenget sammen ned ungene, må gå opp alt for raskt.

Det å bli solbrent er jo nettopp det som virkelig øker faren for føflekkreft, så for meg er det ett og samme problem. Husker med gru den ene gangen jeg var i syden som liten. Jeg ble kjempebrent på rygg/skuldre og måtte gå tre dager med våt t-skjorte for å dempe ubehaget.

Det er én ting jeg har lurt litt på med UV-tøy. Det oppgis jo som regel at de tilsvarer faktor 50, men yngste er like blek under drakta, og får farge med faktor 50, er det fordi faktoren i krem blir raskt brutt ned? 

Skrevet

D-vitamin får vi i oss om det er overskyet også. Grunnen til at vi får mangel på dette vinterstid, er at sola er oppe mye kortere tid i døgnet enn om sommeren. Det er ikke sånn at en må ha direkte sollys for å få tilskudd av d-vitamin til kroppen!

solkrem brukes for å forebygge mot hudkreft. Syns egentlig det er et rart spørsmål du spør?! Jeg kan fortelle deg med deg samme at faren for hudkreft ikke er en myte. 

Skrevet

Hva tror du barna dine kommer til å tenke om deg hvis de får kreft som voksne?

Det er riktig som de andre skriver at solbrent som barn øker kreftrisikoen som voksen. 

Anonymkode: 8bb02...00e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, skuldre og nese, fordi mine unger bader stort sett hele tiden, mens jeg ikke bader. Intelligensen min er det ingenting i veien med, ellers takk. 

Anonymkode: 37f9b...11a

Man er ikke alltid klar over sin egen mangel på intelligens altså...

Sola tar like godt i vann som på land og du utsetter barna dine for økt kreftrisiko som voksne. 

Anonymkode: 8bb02...00e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...